Bra däck för bana/gata

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Pilot power har inget på bana att göra om man ska åka fort, det är helt enkelt för lynnigt. Har själv pressat ett sådant över gränsen och då är det: Bra, Bra, Bra, Bra, Livsfarligt. Helt utan någon som helst förvarning.

Åker man däremot långsamt på bana så visst.

/ Jens

Hur fort går det när det släpper för dig då? Varvtider är bra svar. :tummenupp
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Hur fort går det när det släpper för dig då? Varvtider är bra svar. :tummenupp

Gotland: ca 1,31-1,32.
Gelleråsen: Ca 1,13-1,14 (varmt)

Ca. Med slicks åker jag 5 sekunder snabbare utan några antydningar till dito, detta visar ju att däcket ej är lämpat för bankörning i högt tempo i värme...

/ Jens

har tyvärr inga varvtider att referera till....

Det är svårt att rekommendera något när du refererar till "fort".

Fort för mig är Backlund och gänget, dom åker fort. Fort för dig kanske är föråkaren i mellangruppen. Lite olika referensramar så att säga..

/ Jens
 
Last edited:

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Gotland: ca 1,31-1,32.
Gelleråsen: Ca 1,13-1,14 (varmt)

Ca. Med slicks åker jag 5 sekunder snabbare utan några antydningar till dito, detta visar ju att däcket ej är lämpat för bankörning i högt tempo i värme...


/ Jens

Min erfarenhet säger samma sak vid de tiderna på Gelleråsen. Med dem tiderna går det nästan att kvala in i ett R600/1000-race. :D

Men vilka gat/banåkare kör så fort. Däcken fungerar med god marginal ner till 15-tider och har då en hyffsat god livslängd.

Min poäng: Prata varvtider, inte "fort" och "långsamt". Det blir trubbigt annars.

Roberth
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Min erfarenhet säger samma sak vid de tiderna på Gelleråsen. Med dem tiderna går det nästan att kvala in i ett R600/1000-race. :D

Men vilka gat/banåkare kör så fort. Däcken fungerar med god marginal ner till 15-tider och har då en hyffsat god livslängd.

Min poäng: Prata varvtider, inte "fort" och "långsamt". Det blir trubbigt annars.

Roberth

Jag åkte så fort som gatåkare. Som tävlingsförare åker jag 1,08 istället...

Min poäng: Med rätt däck blir körningen på bana roligare, säkrare och dessutom blir du en mycket snabbare förare för mindre pengar.

Slicks stavas det :fakta

/ Jens
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Enligt min erfarenhet, så bör du överväga racegummi om du åker 1,15 eller snabbare på Gelleråsen.

Men att åka en SMC-kurs eller liknande, då räcker det gott och väl till med gatdäck.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Pratar vi tävlingsförare så pratar vi enkom om mönstrade racedäck, annars alla dagar i veckan detta däck: http://www.motorrad.se/?nid=412
Efter första interna testerna så kan man inte annat än att le ordentligt - oväntat inlägg i från mig va!!:D
Rätt pengar, rätt slitage kontra pengar, sjukt fäste!!:tummenupp

Snabb banräv ska åka Ntec, inget annat från dunlåpp

Annars är valfritt slicks i endurancemodell förmodligen bättre än ditt gatanpassade, så det är bara att välja i fabriken. På regn åker man ju regndäck ändå så..

Ska man åka bana/gata så är ju däck från SS600 utmärkta. 500 pix för ett bakdäck eller en tusing för ett jättefint set. Billigare blir det inte.

/ Jens

/ Jens
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Länken visar Dunlop's NYA!! GP RACER som har just Dunlops kända N-tec teknologi!!:krama

Så länge dom inte ersätter racedäcken så är dom fortfarande gatdäck i mina ögon. :krama

Edit: Glömde. Ferraris bilar är byggda med "F1 teknologi". Det blir ingen formel ett bil för det! :fakta

/ Jens
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Pratar vi tävlingsförare så pratar vi enkom om mönstrade racedäck, annars alla dagar i veckan detta däck: http://www.motorrad.se/?nid=412
Efter första interna testerna så kan man inte annat än att le ordentligt - oväntat inlägg i från mig va!!:D
Rätt pengar, rätt slitage kontra pengar, sjukt fäste!!:tummenupp

Kör Roadsmart på min nakna 600 och är kanonnöjd.. förutom att det tog rätt mkt stryk ute på kanterna vid bankörning..

Har racetec K3 på R1:an, men där är det dax för nya..

Svårt att välja.. Detta däck (länken) vs. Sportsmart...
Vad är skillnaderna? I om gatåkningen så kan det vara bra om de har någon sorts våtgrepp. Det händer ju tyvärr att det är sol när man ger sig iväg, men så kommer ett plötsligt regnt..

Åker mestadels gata, men klämmer in ett par bandagar på sommaren..

Har inga varvtider, men är väl medelsnabb, inte långsammast men lååångt ifrån snabbast..
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Enligt min erfarenhet, så bör du överväga racegummi om du åker 1,15 eller snabbare på Gelleråsen.

Men att åka en SMC-kurs eller liknande, då räcker det gott och väl till med gatdäck.

Jag håller med dig. :tummenupp
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
okej okej...

Finns det någon anledning att välja 2ct framför vanliga pp vid bankörning då?? :tungan

Frågar du mig väljer man inte PP alls till bankörning.

Man väljer pilot race om man ska ha miskelin...

Du kör ju "fort" säger du, då antar jag att du vill köra "fortare", då antar jag att du inte vill att däcken skall vara den faktor som kostar dig 60000 i reparationer på hojen?

Eller?

/ Jens
 

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
Skrev väl inte att jag körde fort, men för varje dag/kväll på banan så går det ju lite snabbare..
Som du säger så har man ju hellre ett bättre däck som gör att det inte plötsligt släpper. Jag får fundera vidare....

lovar att återkomma med varvtider innan sommarn :)
 

Zoraxx

Rastlös och lyckligtvis galen
Gick med
2 Mar 2010
Ort
Åre
Hoj
Yamaha R6 street/stunt, Yamaha R6 (såld), Yamaha WR 400F motard (såld)
Var en polare som pratade om däck som var hårdare i mitten just för att vi som inte släpar knäpuckarna på väg till pressbyrån ska kunna ha dem och ändå inte vara helt borta om vi en het sommardag ligger o ger på gotlandring i gassande sommarsol.
Skulle vara metzeler som gjorde dem.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top