Bra / Dåliga verktyg

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
En annan sak som är viktig är hur man smörjer före åtdragning.
Man räknar med att 40% av momentet går åt till friktionen i gängorna, 50% till friktionen under skruvskallen och endast 10% till klämkraften.
Om de inte har tänkt att man ska smörja under skruvskallen och man gör det ändå, ja då blir det en helt annan och mycket högre dragkraft i skruven.


Ja just det, känner ju till att friktionen tar upp en stor del av momentet, men sällan funderat på om det ska smörjas eller ej utan brukar väl utgå ifrån vilken som är skruvens naturliga miljö lixom. Kan man räkna med siffran i mekboken för en skruv som dras i en troligtvis oljig gänga är för en välsmord gänga så att säga? Under ventilkåpan är det t.ex. oftast ganska oljigt menar jag.
 

Dr.Bike

Guest
Ja just det, känner ju till att friktionen tar upp en stor del av momentet, men sällan funderat på om det ska smörjas eller ej utan brukar väl utgå ifrån vilken som är skruvens naturliga miljö lixom. Kan man räkna med siffran i mekboken för en skruv som dras i en troligtvis oljig gänga är för en välsmord gänga så att säga? Under ventilkåpan är det t.ex. oftast ganska oljigt menar jag.


Du kan inte räkna på något som DU definierar som "naturlig miljö" eftersom skruvförbandets naturliga miljö bara existerade en gång - på fabriken, och då var inga gängor oavsiktligt torra eller oljiga.

LÄTT anoljning brukar vara det universella tipset.
Utgå från att momentangivna skruvförband ALLTID dras anoljade.
Aldrig någonsin har jhag sett en anmodan om torra förband, just för att friktionskoefficienten är alltför stor, men ffa alltför varierande, så resultatet i ett skruvförband med flera skruv kan variera i klämkraft högst avsevärt.
Universalsprejoljor brukar vara da shit + att man låter torka av synliga rinningar och droppar.
Alternativt tar man EN max två droppar motorolja på EN skruv, tar en torr skruv och sedan rullar man gängorna i varann så oljan fördelas.
Det räcker att smörja den första halvan av en gänga.

Och som jag skrivit så många gånger förr: INTE fett i bottenhål, och aldrig för mycket smörjmedel, då sånt kan trycka sönder gängor genom en pneumatiskt bildad kil. Antingen i bottenhålet eller i gängan i sig självt.
Fett KAN vara ok under skallen mot brickan, och i korta genomgående hål.
Mången gäng dras sönder via alltför ivrigt användade av kopparpasta/aluminiumpasta/fett, tjocka oljor.
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Du kan inte räkna på något som DU definierar som "naturlig miljö" eftersom skruvförbandets naturliga miljö bara existerade en gång - på fabriken, och då var inga gängor oavsiktligt torra eller oljiga.

Klockrent svar från doktorn som vanligt. :tummenupp

Jag bör alltså olja in gängorna på R1:ans bakaxel innan jag med min måttliga muskelmassa försöker åstadkomma dom 150 Nm som den ska dras med enligt boken? :gnissla
 

Dr.Bike

Guest
Klockrent svar från doktorn som vanligt. :tummenupp

Jag bör alltså olja in gängorna på R1:ans bakaxel innan jag med min måttliga muskelmassa försöker åstadkomma dom 150 Nm som den ska dras med enligt boken? :gnissla

Det är lämpligt! ;)

Och när det gäller en så grov gäng, samt att genomgående hålet kan anses som relativt grunt funkar ju t.ex fett eller vaselin alldeles utmärkt, som du f.ö smörjer hela axeln med så den inte rostar fast.
 

RannerKing

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Vittangi
Hoj
1981 Honda XL500S
Bra verktyg:
Kamaza tools
Dewalt, el maskiner
Festools, el maskiner
Wurth spärrblocksats, 8,10,12,13,15 mm. Kostar 2400:-:tummenupp
Blocknyckelsats från Clasohlsson 8-32 mm för ca. 400:-
Kemppi Minarc 150 mig, Kraftfull för att bara vara 150 amp

Dåliga verktyg:
Bacho spärrnyckel sats 8-9 mm i 3 verktyg. Klumpiga och spärren går lätt sönder.
Mutterdaragare från Jula för ca. 400:-, funkar kanske bra för dem som använder den en gång/ år, men livslängden blir VÄLDIGT kort om man belastar den tungt en längre tid.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
.....Dåliga verktyg:
Bacho spärrnyckel sats 8-9 mm i 3 verktyg. Klumpiga och spärren går lätt sönder.
Mutterdaragare från Jula för ca. 400:-, funkar kanske bra för dem som använder den en gång/ år, men livslängden blir VÄLDIGT kort om man belastar den tungt en längre tid.

Vilken är det, den för 230V?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jepp, det är väll så att man får det man betalar för...

Ok, den är sänkt till under 300:- nu så det var därför jag inte fattade. Jag har själv en luftdriven mutterdragare, men dom eldrivna är ju bra om man inte har tillgång till tryckuft eller ska köra mot elverk i rejsbussen och dylikt.

Hur pajade din?
 

RannerKing

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Vittangi
Hoj
1981 Honda XL500S
Upp och ner och fram och tillbaka med boggie i skotern. Nu är den helt orkeslös. Har du en likadan?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag vet inte vad som hände, den är blev bara helt orkeslös, typ dåliga kolvringar eller vad man ska säga:)

Ok! Bra att veta ty jag brukar rekommendera den där till de som ska lossa tex kedjedrev mm men som inte har en kompressor.

Tack.
/J
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag köpte Clas Ohlssons elektriska mutterdragare och den har troget gjort sitt jobb i flera år främst i samband med däckbyten på flera bilar, arbetskamrater har också lånat den och det brukar sluta med att de köper en egen.

En bonus är att grannarna nyfiket kollar vad det är som låter så proffsigt. :D

http://clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=24575105
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag köpte Clas Ohlssons elektriska mutterdragare och den har troget gjort sitt jobb i flera år främst i samband med däckbyten på flera bilar, arbetskamrater har också lånat den och det brukar sluta med att de köper en egen.

En bonus är att grannarna nyfiket kollar vad det är som låter så proffsigt. :D

http://clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=24575105
Så här ser en av "krafthylsorna" numera ut till en elektrisk mutterdragare som farsan köpte på Bilbolaget (lokal Volvohandlare) för ca 500kr.

hylsa17mm.jpg


Som man kan se så har den alltså jäst ut där den har greppytorna mot sexkanten och sedan blivit nästan rundsliten invändigt. :näsblod
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Så här ser en av "krafthylsorna" numera ut till en elektrisk mutterdragare som farsan köpte på Bilbolaget (lokal Volvohandlare) för ca 500kr.

Som man kan se så har den alltså jäst ut där den har greppytorna mot sexkanten och sedan blivit nästan rundsliten invändigt. :näsblod

Kanske en kombination av dålig hylsa och redan rundslitna muttrar? :va Så att knacken får onödigt mycket spelrum menar jag, då går det väl fort utför.
 

Sun King

Chrome Won't Get You Home. L116 -- BA04
Gick med
18 May 2006
Ort
Partille
Hoj
En Liten
Elverktyg

Bra verktyg:
...Dewalt, el maskiner...

Dåliga verktyg:...
Mutterdaragare från Jula för ca. 400:-...

Själv har jag aldrig gillat Dewalt (eller black'n'decker), jag har oftast haft förmånen att arbetsgivare har stått med HILTI. Med >22 år som hantverkare har jag aldrig haft bättre el-handverktyg.

Mutterdragaren från Jula är lysande, den är inne på fjärde året och fungerar fortfarande. Som alla andra elmotorer kan de inte köras för tungt och för länge. Då bränner de. Den var även en räddare vid ett statorlindningsbyte för 2 år sedan. :tummenupp Min åsikt är att för 400 spänn är den väl värd priset, men det är ingen proffsmaskin som skall gå i en däcksverkstad timme ut och timme in.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kanske en kombination av dålig hylsa och redan rundslitna muttrar? :va Så att knacken får onödigt mycket spelrum menar jag, då går det väl fort utför.
Nope. Jag lägger hela skulden på hylsan i det här fallet. Hjulbulten satt på en bil som fick sitt första däcksbyte någonsin och var knappt skadad efteråt så det var inga problem att lossa dem med ett fälgkors. Hylsan är tillverkad av en för mjuk och billig stållegering för att användas som krafthylsa och detta i kombination med för snålt tilltagen materialtjocklek ledde till hylshaveri.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...Mutterdragaren från Jula är lysande, den är inne på fjärde året och fungerar fortfarande. Som alla andra elmotorer kan de inte köras för tungt och för länge. Då bränner de. Den var även en räddare vid ett statorlindningsbyte för 2 år sedan. :tummenupp Min åsikt är att för 400 spänn är den väl värd priset, men det är ingen proffsmaskin som skall gå i en däcksverkstad timme ut och timme in.

Den kostar dessutom inte 400 :- längre, utan 295:- för närvarande :hihi
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=009005
 

Dr.Bike

Guest

Å jag köpte en för 14 dar sedan och har ännu inte fått ångra det... visserligen med högst begränsad drifttid. Men den har gjort det den ska utan att brinna :tummenupp

Jag har tryckluft oxå, men dels kostade en luftmaskin mycket mer (om man skulle ha nånting som funkar, (kolla med Sandstream vad som händer med för liten kompressor i kombination med en även i övrigt orkeslös mutterpicka! :hihi)
Så det fick vila sålänge då även jag hört om Julas makalöst billiga el-picka.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top