Ja just det, känner ju till att friktionen tar upp en stor del av momentet, men sällan funderat på om det ska smörjas eller ej utan brukar väl utgå ifrån vilken som är skruvens naturliga miljö lixom. Kan man räkna med siffran i mekboken för en skruv som dras i en troligtvis oljig gänga är för en välsmord gänga så att säga? Under ventilkåpan är det t.ex. oftast ganska oljigt menar jag.
Du kan inte räkna på något som DU definierar som "naturlig miljö" eftersom skruvförbandets naturliga miljö bara existerade en gång - på fabriken, och då var inga gängor oavsiktligt torra eller oljiga.
LÄTT anoljning brukar vara det universella tipset.
Utgå från att momentangivna skruvförband ALLTID dras anoljade.
Aldrig någonsin har jhag sett en anmodan om torra förband, just för att friktionskoefficienten är alltför stor, men ffa alltför varierande, så resultatet i ett skruvförband med flera skruv kan variera i klämkraft högst avsevärt.
Universalsprejoljor brukar vara da shit + att man låter torka av synliga rinningar och droppar.
Alternativt tar man EN max två droppar motorolja på EN skruv, tar en torr skruv och sedan rullar man gängorna i varann så oljan fördelas.
Det räcker att smörja den första halvan av en gänga.
Och som jag skrivit så många gånger förr: INTE fett i bottenhål, och aldrig för mycket smörjmedel, då sånt kan trycka sönder gängor genom en pneumatiskt bildad kil. Antingen i bottenhålet eller i gängan i sig självt.
Fett KAN vara ok under skallen mot brickan, och i korta genomgående hål.
Mången gäng dras sönder via alltför ivrigt användade av kopparpasta/aluminiumpasta/fett, tjocka oljor.