Bra / Dåliga verktyg

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Å jag köpte en för 14 dar sedan och har ännu inte fått ångra det... visserligen med högst begränsad drifttid. Men den har gjort det den ska utan att brinna :tummenupp

Jag har tryckluft oxå, men dels kostade en luftmaskin mycket mer (om man skulle ha nånting som funkar, (kolla med Sandstream vad som händer med för liten kompressor i kombination med en även i övrigt orkeslös mutterpicka! :hihi)
Så det fick vila sålänge då även jag hört om Julas makalöst billiga el-picka.

Ja det är väl nackdelen med min luftdrivna, den drar kopiöst med luft. Så den passar nog bäst i garage med riktig kompressor, eller iaf stort kärl.
 

Dr.Bike

Guest
Så här ser en av "krafthylsorna" numera ut till en elektrisk mutterdragare som farsan köpte på Bilbolaget (lokal Volvohandlare) för ca 500kr.

hylsa17mm.jpg


Som man kan se så har den alltså jäst ut där den har greppytorna mot sexkanten och sedan blivit nästan rundsliten invändigt. :näsblod


Syns ju att det är en vanlig CrMo hylsa som LACKATS svart! Sicket B!

Riktiga krafthylsor är som du säger av annat virke, och oftast FOSFATERADE.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Vad ska en Teng Tools slagskruvmejsel med 15 delar kosta? Ny alltså. Och är det nåt att ha?

Jag har googlat men inte funnit......

Edit: Den nere till höger.
 

Bifogat

  • Teng.jpg
    Teng.jpg
    48 KB · Visningar: 175

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Crapp:mad:
Köpte en sån men lagringarna var för dåliga att plåten gled in mellan eggarna :gnisslasamt att eggarna varlite förmjuka så det blev inga "snygga" klipp:gråta. Föreslår hellre denna som har rullar istället för knivar gör att du kan svänga lite oxå:tummenupp Tycker att denna funkar bättre ,men....klarar bara plåt upp till 1mm. Ska man inte fimpa plattjärn o.dyl så är den klart bättre. Plattlärn brukar jag ta med vinkelkap och 1mm:s skiva

http://www.verktygsboden.se/?id=74109

/Kunkel

Hej
Är det ngn som köpt denna 150mm plåtsax från Verktygsboden?
Är den rickrack eller bra skit?
http://www.verktygsboden.se/?id=64753

Mvh
J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Crapp:mad:
Köpte en sån men lagringarna var för dåliga att plåten gled in mellan eggarna :gnisslasamt att eggarna varlite förmjuka så det blev inga "snygga" klipp:gråta. Föreslår hellre denna som har rullar istället för knivar gör att du kan svänga lite oxå:tummenupp Tycker att denna funkar bättre ,men....klarar bara plåt upp till 1mm. Ska man inte fimpa plattjärn o.dyl så är den klart bättre. Plattlärn brukar jag ta med vinkelkap och 1mm:s skiva

http://www.verktygsboden.se/?id=74109

/Kunkel

Ok! Jag handlade faktiiskt en sån sax som du inte vart nöjd med för ett år sedan. Den har funkat perfekt hittills. Jag har tom klippt en hel del 2 mm rostfri plåt med den :va

Kanska ojämn kvalitet mellan exemplaren.
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Har inte läst hela tråden så jag hoppas inte nån blir ledsen eller vansinnig om jag nämner nått som redan nämnts...

Bra
Metall på tub och små paket med Epoxy, går att laga det mesta med.
Autosol, bra att polera plast och lack med.
Veidec sprayer tex Powerclean tar verkligen bort ALLT
Teng Tools spärrsatser, Knipex tänger, Biltemas grejer med 10års garanti.
Stahlwille eller Gedore när det gäller kritiska verktyg som ex momentnyckel.

Kass
Billobillo verktyg som Chrome, Do-It, Basic, Zuco, osv osv..

Själv har jag aldrig gillat Dewalt (eller black'n'decker), jag har oftast haft förmånen att arbetsgivare har stått med HILTI. Med >22 år som hantverkare har jag aldrig haft bättre el-handverktyg.

Har man fått den förmånen att jobba med Hilti, Panasonic eller Hitachis elverktyg inser man att det finns sämre (Dewalt, B&D) och att det finns riktigt kass (ca300-700kr klassen på byggvaruhus) Visst, Dewalt å B&D funkar skitbra hemma, men resten är bara pengar i sjön..
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Tips: Bilia säljer Kamasa Tools garagedomkraft för 499 kr fr.o.m imorrn. I sink iz good shitz! :tummenupp

Men deras mutterdragare kostade ca 700 kr och verkade vara samma/lika som Julas Meec som dom säljer för hälften.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Drog förbi jula o köpte mutterpickan förut...får la se hur den är.
 

Knäpucko

Upp & iväg
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I ett hus
Hoj
Lånar
Vet inte om det varit uppe tidigare men buntband klarar man sig inte utan, iaf om man kör cross/enduro.

Sen har jag ett egen tillverkar verktygs bord, typ magnet skål fast större, hänger den på fram skärmen på en bil eller på crossen.
 

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Somewere...
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
TengTool´s 1001 bitars verktygsskåp...

Fifan vad ja gillar det...men som med allt annat så finns där säkert bättre....:krama

btw. införskaffade en övergång så ja kan använda momentnyckeln till dom STORA hylsorna i nedre facket...[bakdäcket...:rolleyes:]
 

Bifogat

  • Teng 1.JPG
    Teng 1.JPG
    37.3 KB · Visningar: 246
  • Teng 2.JPG
    Teng 2.JPG
    55.6 KB · Visningar: 244
  • Teng 3.JPG
    Teng 3.JPG
    25.4 KB · Visningar: 231

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Fifan vad ja gillar det...men som med allt annat så finns där säkert bättre....:krama

btw. införskaffade en övergång så ja kan använda momentnyckeln till dom STORA hylsorna i nedre facket...[bakdäcket...:rolleyes:]

Nice nice... är det momentnyckel man ser där?

Kosta sig?
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Drog förbi jula o köpte mutterpickan förut...får la se hur den är.

Jag gjorde detsamma idag, va uppe och provgasade den i garaget nyss och det verkar vara en jeffla kraft i den iaf. Det ela skräp kanske men wtf... 299 spänn törs jag avvara.

Med mutterpicka och garagedomkraft blir det ett sant nöje att byta däck på tjejans bil framöver. :tuttar
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Fifan vad ja gillar det...men som med allt annat så finns där säkert bättre....:krama

btw. införskaffade en övergång så ja kan använda momentnyckeln till dom STORA hylsorna i nedre facket...[bakdäcket...:rolleyes:]

Ser sjukt nice ut den där men man törs inte ens veta vad den där kostar. Grejen e att jag har mycket i verktygsväg redan och tänkte bara tjacka en tom vagn (om man inte hittar en fynd på blocket).

Den här svarta varianten som Wisent har kändes lite mer kvalligare.
 

Bifogat

  • 20091013231.jpg
    20091013231.jpg
    235 KB · Visningar: 492
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top