solhagaracing
SHR !
biltemas depåstöd fram som lyfter i styrkronan. funkar klockrent
13 mm är ju en storlek man aldrig använder, så någon sådan fanns inte med i satsen. Som ett extra partytrick hade man kastat ner några insexnycklar, bl a i storlekarna 0,9 och 1,3 mm. Har en känsla att de insexorna kommer bli mina mest använda verktyg någonsin...
För övrigt ingick ingen adapter mellan 1/4 och 3/8, så om jag vill använda den långa förlängaren, som är 1/4 tillsammans med ex 15 mm hylsan så går inte det eftersom den hylsan är 3/8.
Ja, vad säger man? Kanske mitt livs bästa affär.
Det finns ju för bövelen en ½" blocknyckel, vad ska du då med en 13mm, behöver du två?
Sen är ju 1/4" verktyg i klenaste laget att dra M10 med ändå....
Helt rätt, hade totalt missat tum-nycklarna. Frågan kvarstår dock, vad ska jag med insexnycklar i dimensionerna 0,9 och 1,3 mm till?
Dom är rätt vanliga i låsskruvar i diverse tillämpningar, du vet dom där små svarta med spets som inte har någon skalle och sitter försänkta från sidan i större skruvförband.
Finns det ngn i Sverige som säljer kolvringkompressorer av denna modell?
Jag har letat ett bra tag. Men nu blir det nog snart att beställa även detta från USA.
http://www.dustin.se/pd_5010315627.aspx
En variant av dator, finns mindre och billigare om ids surfa runt lite men storleken och prestandan är det inget fel på .
Jag har en sån där. Den är väl iaf inte så värst imponerande. Jag har en del tänger och andra vanliga handverktyg från Teng Tools och de fungerar helt ok.
Aj vill kolla!
PÅ tal om vektygsvagn kontra rullskåp:
Jag har testat båda, och de har såklart sina för och nackdelar.
JAg delar GuW´s åsikt att lådorna kan verka besvärande och det blir lite hide and seek.
Men det var mest i början.
Jag är ju strukturfacist, och har ALLTID alla grejer på sina respektive platser, så efter ett tag lär man sig var de ligger, och jag öppnar och stänger lådor utan att tänkja på det, sticker in hande utan att titta och tjo och tjim har jag prylen i min hand
Vektygsskåpets öppna planlösning och tillgänglighet är dock oslagbart.
Mne nackdelarna med vagn blev för stora, då den rymmer för lite verktyg.
Jag har ju grejer för ett mindre rymdforskningslaboratorium föffaaan!
SÅ för att inte bli galen kör jag en kombination av det bästa:
- Verktygsvagn (Teng Tools) med det mesta i, dessutom i sortimentlådor där allt ligger på parad = lätt att inventetra och städa/hålla koll.
- Verktygslåda mod. traditionell (med depå/utryckningsverktyg i) har en grunduppsättning med gamla (men helt ok) dubletter. Kompletteras sedan utifrån "uppdragets art" med grejer ur vagnen.
- Verktygstavla på vägg för "most wanted" med dessa verktyg löser man vardagsmekat. Dessa verktyg stannar alltid hemma.
No offence,men vad är det som är så specielt med verktygsvagnar ?
Verkar mest innehålla dubbletter och är klumpiga,hur går det om man skall laga något utanför garaget tex i sin båt eller hoj som stannat längs med vägen ?
För dom 35 000 som den kostar så får man en beg MIG-svets,metallsvarv och en pelarborr och pengar över till en vanlig väl tilltagen portabel hylsnyckelsats+ en verktygslåda full med allt annat man behöver.
Dvs en hel verkstad så man kan bygga vad man vill.
En sån som tror att bara man köper dyra verktyg så kommer kunskaperna på köpet...
Jag har hört att bra verktyg gör halva jobbet och dåliga verktyg gör en förbannad. Och det stämmer fifan grymt bra Guw!
Spärr-ringnycklar är jättesmidiga att använda SEDAN man har lossat en mutter, man kommer åt bra med dom, men dom håller inte för det moment som behövs för att dra loss eller dra åt.
Det är bara skitsnack att bra verktyg gör halva jobbet, jag har dubbla uppsättningar av allt i garaget och ingenting blir gjort ändå!
Ska man måsta sitta där själv och övervaka dom?
Nu är du bara grinig.
Kolla skrotnisses verktygssats från Uralen här och jämför den med killen som hade en komplett verktygsvagn.
Med vilket alternativ tror du att det går lättast och fortast och smidigast att göra en motorrenovering?
Jag tror du kommer att skära av dig handlederna efter 36 timmar med Ural-verktygen.
Det är bara skitsnack att bra verktyg gör halva jobbet, jag har dubbla uppsättningar av allt i garaget och ingenting blir gjort ändå!
Doktorn! We want pics!
Billiga/dåliga verktyg är utmärkta utgångspunkter för modifierade specialverktyg.Jorå, jag är lite grinig och skämtar lite, det är inte verktygens fel att inget blir gjort i mitt garage.
Men lite allvar fanns det bakom, att byta en startmotor blir inte ett dugg lättare om man har tre snaponskåp fyllda med allt från snapon, motför om man har en skitig, skev plåtlåda på golvet med dom verktyg man verkligen behöver, inklusive den där nyckeln man värmde med gasen och böjde om själv förra gången.
Något som väldigt många verkar tro, att dom inte kan meka för att dom inte har tillräckligt många dyra verktyg, när dom i själva verket inte kan meka för att dom inte KAN meka...
Billiga/dåliga verktyg är utmärkta utgångspunkter för modifierade specialverktyg.
En skrotlåda med nedslipade och böjda nycklar är en guldgruva vid arbeten i trånga utrymmen.
Jorå, jag är lite grinig och skämtar lite, det är inte verktygens fel att inget blir gjort i mitt garage.
Men lite allvar fanns det bakom, att byta en startmotor blir inte ett dugg lättare om man har tre snaponskåp fyllda med allt från snapon, motför om man har en skitig, skev plåtlåda på golvet med dom verktyg man verkligen behöver, inklusive den där nyckeln man värmde med gasen och böjde om själv förra gången.
Något som väldigt många verkar tro, att dom inte kan meka för att dom inte har tillräckligt många dyra verktyg, när dom i själva verket inte kan meka för att dom inte KAN meka...
Mutterpickan är oslagbar när man skall lossa på ställen där det är svårt att komma åt med mothåll.Jo jag förstår din poäng också, och visst har du rätt i det.
Men va f*n... det är roligt med verktyg. Spexiellt Power Tools! Jula är som en leksaksaffär för mig. Jag kan köpa ett verktyg bara för att jag tycker att det är kul att ha, men är i själva verket inget jag egentligen måste ha. Som t.ex bultpickan jag tjacka. Det funkar skitbra med ett fälgkors, men det är roligt med ett power tool till i verktygsstallet.
Jo jag förstår din poäng också, och visst har du rätt i det.
Men va f*n... det är roligt med verktyg. Spexiellt Power Tools! Jula är som en leksaksaffär för mig. Jag kan köpa ett verktyg bara för att jag tycker att det är kul att ha, men är i själva verket inget jag egentligen måste ha. Som t.ex bultpickan jag tjacka. Det funkar skitbra med ett fälgkors, men det är roligt med ett power tool till i verktygsstallet.
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|