Bra / Dåliga verktyg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
13 mm är ju en storlek man aldrig använder, så någon sådan fanns inte med i satsen. Som ett extra partytrick hade man kastat ner några insexnycklar, bl a i storlekarna 0,9 och 1,3 mm. Har en känsla att de insexorna kommer bli mina mest använda verktyg någonsin...

För övrigt ingick ingen adapter mellan 1/4 och 3/8, så om jag vill använda den långa förlängaren, som är 1/4 tillsammans med ex 15 mm hylsan så går inte det eftersom den hylsan är 3/8.

Ja, vad säger man? Kanske mitt livs bästa affär. :D

Det finns ju för bövelen en ½" blocknyckel, vad ska du då med en 13mm, behöver du två?

Sen är ju 1/4" verktyg i klenaste laget att dra M10 med ändå....

Memell

Sic Semper Tyrannis
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
YZF 600 -97
Det finns ju för bövelen en ½" blocknyckel, vad ska du då med en 13mm, behöver du två?

Sen är ju 1/4" verktyg i klenaste laget att dra M10 med ändå....

Helt rätt, hade totalt missat tum-nycklarna. Frågan kvarstår dock, vad ska jag med insexnycklar i dimensionerna 0,9 och 1,3 mm till?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Helt rätt, hade totalt missat tum-nycklarna. Frågan kvarstår dock, vad ska jag med insexnycklar i dimensionerna 0,9 och 1,3 mm till?

Dom är rätt vanliga i låsskruvar i diverse tillämpningar, du vet dom där små svarta med spets som inte har någon skalle och sitter försänkta från sidan i större skruvförband.

Memell

Sic Semper Tyrannis
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
YZF 600 -97
Dom är rätt vanliga i låsskruvar i diverse tillämpningar, du vet dom där små svarta med spets som inte har någon skalle och sitter försänkta från sidan i större skruvförband.

Jodå, vet precis vad du menar. Då har vi löst det problemet också. :tummenupp

Ännu en dålig affär: Köpte en uppsättning blocknycklar från Claes Ohlson för några år sedan. Första gången jag använde 7 mm nyckeln gick den av på mitten. Tack och lov var det någon pundare som snodde det som var kvar av satsen vid ett inbrott i bilen så jag fick en ursäkt för att skaffa lite Bachoprylar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har inte gjort några direkt dåliga verktygsköp, men vissa kassa verktyg har jag köpt medvetet på kul.

Bland annat "självjusterande ringnycklar" som är så klumpiga att dom aldrig går att få på en mutter, och en fantastisk hylsa i universalstorlek.

Hylsan var full av små fjäderbelastade nålar, så när man tryckte ner den över en mutter så fjädrade stiften uppe på muttern in och dom andra skulle greppa runt muttern....
Den exploderade vid första försöket och det sprutade nålar runt hela garaget....

Spärr-ringnycklar är jättesmidiga att använda SEDAN man har lossat en mutter, man kommer åt bra med dom, men dom håller inte för det moment som behövs för att dra loss eller dra åt.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Finns det ngn i Sverige som säljer kolvringkompressorer av denna modell?
Jag har letat ett bra tag. Men nu blir det nog snart att beställa även detta från USA.
850.gif

Hittat och köpt den önskade amerikanska kolvringskompressorn samt även en önskad amerikansk kolvringsexpander jag letat efter länge. http://stores.shop.ebay.co.uk/Davethetoolss-Emporium
Tack vare tips från Biker66. Tack!

Dr.Bike

Guest
http://www.dustin.se/pd_5010315627.aspx

En variant av dator, finns mindre och billigare om ids surfa runt lite men storleken och prestandan är det inget fel på :tummenupp.

Aj vill kolla!

PÅ tal om vektygsvagn kontra rullskåp:

Jag har testat båda, och de har såklart sina för och nackdelar.
JAg delar GuW´s åsikt att lådorna kan verka besvärande och det blir lite hide and seek.
Men det var mest i början.
Jag är ju strukturfacist, och har ALLTID alla grejer på sina respektive platser, så efter ett tag lär man sig var de ligger, och jag öppnar och stänger lådor utan att tänkja på det, sticker in hande utan att titta och tjo och tjim har jag prylen i min hand :tummenupp

Vektygsskåpets öppna planlösning och tillgänglighet är dock oslagbart.
Mne nackdelarna med vagn blev för stora, då den rymmer för lite verktyg.
Jag har ju grejer för ett mindre rymdforskningslaboratorium föffaaan! :D

SÅ för att inte bli galen kör jag en kombination av det bästa:

- Verktygsvagn (Teng Tools) med det mesta i, dessutom i sortimentlådor där allt ligger på parad = lätt att inventetra och städa/hålla koll.

- Verktygslåda mod. traditionell (med depå/utryckningsverktyg i) har en grunduppsättning med gamla (men helt ok) dubletter. Kompletteras sedan utifrån "uppdragets art" med grejer ur vagnen.

- Verktygstavla på vägg för "most wanted" med dessa verktyg löser man vardagsmekat. Dessa verktyg stannar alltid hemma.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag har en sån där. Den är väl iaf inte så värst imponerande. Jag har en del tänger och andra vanliga handverktyg från Teng Tools och de fungerar helt ok.

Kommer du ihåg vad du betalade för den? Jag vet inte om jag ska ge 400 för den på Blocket eller om det e typ nypris.

Doktorn! We want pics! :tummenupp

Aj vill kolla!

PÅ tal om vektygsvagn kontra rullskåp:

Jag har testat båda, och de har såklart sina för och nackdelar.
JAg delar GuW´s åsikt att lådorna kan verka besvärande och det blir lite hide and seek.
Men det var mest i början.
Jag är ju strukturfacist, och har ALLTID alla grejer på sina respektive platser, så efter ett tag lär man sig var de ligger, och jag öppnar och stänger lådor utan att tänkja på det, sticker in hande utan att titta och tjo och tjim har jag prylen i min hand :tummenupp

Vektygsskåpets öppna planlösning och tillgänglighet är dock oslagbart.
Mne nackdelarna med vagn blev för stora, då den rymmer för lite verktyg.
Jag har ju grejer för ett mindre rymdforskningslaboratorium föffaaan! :D

SÅ för att inte bli galen kör jag en kombination av det bästa:

- Verktygsvagn (Teng Tools) med det mesta i, dessutom i sortimentlådor där allt ligger på parad = lätt att inventetra och städa/hålla koll.

- Verktygslåda mod. traditionell (med depå/utryckningsverktyg i) har en grunduppsättning med gamla (men helt ok) dubletter. Kompletteras sedan utifrån "uppdragets art" med grejer ur vagnen.

- Verktygstavla på vägg för "most wanted" med dessa verktyg löser man vardagsmekat. Dessa verktyg stannar alltid hemma.

No offence,men vad är det som är så specielt med verktygsvagnar ?

Verkar mest innehålla dubbletter och är klumpiga,hur går det om man skall laga något utanför garaget tex i sin båt eller hoj som stannat längs med vägen ?

För dom 35 000 som den kostar så får man en beg MIG-svets,metallsvarv och en pelarborr och pengar över till en vanlig väl tilltagen portabel hylsnyckelsats+ en verktygslåda full med allt annat man behöver.

Dvs en hel verkstad så man kan bygga vad man vill.

Jag letar efter en vagn för runt cirkus 2 tusen kanske. Mycket för att sortera upp mina befintliga verktyg och ha lite mobilitet i garaget.

Tänkte dra och kika på Julas sortiment Big Red idag.

En sån som tror att bara man köper dyra verktyg så kommer kunskaperna på köpet...

Jag har hört att bra verktyg gör halva jobbet och dåliga verktyg gör en förbannad. Och det stämmer fifan grymt bra Guw!

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har hört att bra verktyg gör halva jobbet och dåliga verktyg gör en förbannad. Och det stämmer fifan grymt bra Guw!

Det är bara skitsnack att bra verktyg gör halva jobbet, jag har dubbla uppsättningar av allt i garaget och ingenting blir gjort ändå!

Ska man måsta sitta där själv och övervaka dom?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Spärr-ringnycklar är jättesmidiga att använda SEDAN man har lossat en mutter, man kommer åt bra med dom, men dom håller inte för det moment som behövs för att dra loss eller dra åt.

Gedore har en modell som funkar.
Steglösa med friktionslåsning (låter inte bra, men är det).
Vill du ha riktigt dåliga verktyg så skall du skaffa en original verktygsats till Vaz/Lada 2103.
Otroligt komplett och genomtänkt.
Men tillverkad i någon tennlegering.
Använder du 13mm nyckel en gång, så är den 14mm.
Medföljer även en ordentlig pump till däcken.
Lädertätningen kräver smörjning minst en gång i veckan för att fungera.
Älskar tanken.
Hatar utförandet.

Har beställt en verktygssats till Uralen.
Spännande!
7379ce9971d76dc10194cff24cd42421.jpg

BTW: Visst blir man sugen?
http://kjellin.homestead.com/

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Det är bara skitsnack att bra verktyg gör halva jobbet, jag har dubbla uppsättningar av allt i garaget och ingenting blir gjort ändå!

Ska man måsta sitta där själv och övervaka dom?

Nu är du bara grinig. :krama

Kolla skrotnisses verktygssats från Uralen här och jämför den med killen som hade en komplett verktygsvagn.

Med vilket alternativ tror du att det går lättast och fortast och smidigast att göra en motorrenovering?

Jag tror du kommer att skära av dig handlederna efter 36 timmar med Ural-verktygen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu är du bara grinig. :krama

Kolla skrotnisses verktygssats från Uralen här och jämför den med killen som hade en komplett verktygsvagn.

Med vilket alternativ tror du att det går lättast och fortast och smidigast att göra en motorrenovering?

Jag tror du kommer att skära av dig handlederna efter 36 timmar med Ural-verktygen.

Jorå, jag är lite grinig och skämtar lite, det är inte verktygens fel att inget blir gjort i mitt garage.

Men lite allvar fanns det bakom, att byta en startmotor blir inte ett dugg lättare om man har tre snaponskåp fyllda med allt från snapon, motför om man har en skitig, skev plåtlåda på golvet med dom verktyg man verkligen behöver, inklusive den där nyckeln man värmde med gasen och böjde om själv förra gången.

Något som väldigt många verkar tro, att dom inte kan meka för att dom inte har tillräckligt många dyra verktyg, när dom i själva verket inte kan meka för att dom inte KAN meka...

Dr.Bike

Guest

Jag sa till chefen: Bra verktyg gör ju halva jobbet. Dåliga gör en galen!

Bra sa han, köp dubbla uppsättningar då, så kan jag fakturera flera kunder oftare!

Där föll jag på eget grepp! :gnissla :D

Doktorn! We want pics! :tummenupp

Bilder kommer när jag är åter i Svedala.

Kollat in vagnarna på www.swedol.se ?

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jorå, jag är lite grinig och skämtar lite, det är inte verktygens fel att inget blir gjort i mitt garage.

Men lite allvar fanns det bakom, att byta en startmotor blir inte ett dugg lättare om man har tre snaponskåp fyllda med allt från snapon, motför om man har en skitig, skev plåtlåda på golvet med dom verktyg man verkligen behöver, inklusive den där nyckeln man värmde med gasen och böjde om själv förra gången.

Något som väldigt många verkar tro, att dom inte kan meka för att dom inte har tillräckligt många dyra verktyg, när dom i själva verket inte kan meka för att dom inte KAN meka...
Billiga/dåliga verktyg är utmärkta utgångspunkter för modifierade specialverktyg.
En skrotlåda med nedslipade och böjda nycklar är en guldgruva vid arbeten i trånga utrymmen.

Dr.Bike

Guest
Billiga/dåliga verktyg är utmärkta utgångspunkter för modifierade specialverktyg.
En skrotlåda med nedslipade och böjda nycklar är en guldgruva vid arbeten i trånga utrymmen.

:fakta

Och som jag (väl?) skrev tidigare i tråden apropå specialanpassade verktyg:
Jag har tre stubbmelslar.
De SER rätt lika ut för ögat.
Men! Var och en är filat/moddat på, för att passa EN specifik uppgift.
De är INTE utbytbara mot varann :)
Vilket en ovan betraktare lätt hade kunnat tro!

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n

Jo jag förstår din poäng också, och visst har du rätt i det.

Men va f*n... det är roligt med verktyg. Spexiellt Power Tools! :tummenupp Jula är som en leksaksaffär för mig. Jag kan köpa ett verktyg bara för att jag tycker att det är kul att ha, men är i själva verket inget jag egentligen måste ha. Som t.ex bultpickan jag tjacka. Det funkar skitbra med ett fälgkors, men det är roligt med ett power tool till i verktygsstallet.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Men va f*n... det är roligt med verktyg. Spexiellt Power Tools! :tummenupp Jula är som en leksaksaffär för mig. Jag kan köpa ett verktyg bara för att jag tycker att det är kul att ha, men är i själva verket inget jag egentligen måste ha. Som t.ex bultpickan jag tjacka. Det funkar skitbra med ett fälgkors, men det är roligt med ett power tool till i verktygsstallet.
Mutterpickan är oslagbar när man skall lossa på ställen där det är svårt att komma åt med mothåll.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Angående verktygsvagnar:

Jag har byggt ett rullbart "bord" av två verktygshurtsar som jag importerat ifrån Tjeckien för totalt 5000:- fick jag två hurtsar på hjul med 8 lådor i varje, sen mekade jag till en bänkskiva och drog på ett skruvstäd på skivan.

En perfekt förvaring för kabelskor,bult,tejp,sprayflaskor,slipapper,rondeller osv osv och allt annat förbrukningsmaterial man använder när man grejar,och så sparar man en massa hyllplats.

Sen kan man ha sin hylsnyckelsats och verktygslåda på bänken när man inte använder dom.

No offence Roller :)

Men Jula suger,köp en Atlas copco pro serien för en 1200-1500 istället så får du både kvalitet och kraft ,livet ut.

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...