NisseHt
Yamaha samlare
Jo förstod det men var bara ute efter att det är inte enbart spänningen som styr hur gult ljuset är.
Färgtemperaturen kan skilja en hel del från lampa till lampa ja.
Jo förstod det men var bara ute efter att det är inte enbart spänningen som styr hur gult ljuset är.
OK, är det så enkelt?
Om jag på en bil har Philips X-treme vision på ena sidan och Philips standard på andra sidan, Philips standard är gulare än X-treme, innebär det då att standardlampan matas med lägre spänning?
Det roliga är att de väldigt vita/blå lamporna ger sämre ljus totalt sett än de vanliga gulvita.
Många tror att högre färgtemperatur är lika med bättre ljus men så är det inte.
Buy quality, cry once
Jag har läst för att bli klok men förvirringen har bara ökat.
Mest grubblar jag på varför min avsålda v70 sköt av cirka 5 vänsterlampor på en höger, ca tre per år, men även på varför min lilla Aygo bara konsumerat ett framlampspar sedan 2006. Min förra Audi likaså, bytte bara en gång på alla år.
Ska byta på en Tiguan 2011 ikväll men efter att ha googlat på vad jag ska köpa så känns det sjukt förvirrande.
Något i utvecklingshystering måste gått fel känns det som.
Som jag förstått det ska 12v H7-lampor vara på 1500 lumen enligt reglerna. De ska alltså varken ge mer eller mindre ljus än så (med några procents marginal). När jag surfade in på Osrams hemsida var också samtliga 12v H7-lampor specade till just 1500 lumen. Detta talar mot att ett tunnare filament skulle ge mer ljus, det är helt enkelt inte tillåtet.Om man däremot åstadkommer det genom att designa lampan så att den ger en högre ljustemperatur genom att den har högre temperatur på filamentet så ger den mer ljus. Men den får samtidigt en kortare livslängd.
Om man bara får välja på brudar med trätänder så tro sjutton att det blir viktigt att välja den bästa av dem.Bra H7 är lika sannolikt som snygg tös med trätänder.
Som jag förstått det ska 12v H7-lampor vara på 1500 lumen enligt reglerna. De ska alltså varken ge mer eller mindre ljus än så (med några procents marginal). När jag surfade in på Osrams hemsida var också samtliga 12v H7-lampor specade till just 1500 lumen. Detta talar mot att ett tunnare filament skulle ge mer ljus, det är helt enkelt inte tillåtet.
Vad jag däremot har sett är att vissa dyrare lampor har blå filter i ytterkanterna men inte i mitten (till skillnad från skräplamporna). Min tolkning av det är att man byggt en lampa som överskrider 1500 lumen, men sedan filtrerar bort lite av ströljuset från ytterkanterna. Detta borde ge något starkare ljus där du vill ha det, samtidigt som andra trafikanter kan se ditt tuffa blå ströljus.
Jag läste också någonstans att ett tunnare filament skulle kunna ge ett skarpare ljus som ger ett bättre resultat mot reflektorn, men jag är skeptisk till om det gör en synlig skillnad. I övrigt tror jag mest att de högre ljustemperaturerna efterfrågas av kunderna för sitt utseende, inte för att de ger ett bättre ljus. Ibland räcker det att man ser en skillnad och vill att något ska vara bättre.
Om man bara får välja på brudar med trätänder så tro sjutton att det blir viktigt att välja den bästa av dem.
Nu blev det ett missförstånd. Jag skrev inte att H7 skulle vara exakt 1500 lumen, jag skrev att de ska ge 1500 lumen med några procents marginal. Jag är väl medveten om att det alltid finns ett toleransintervall när man lämnar teori och går över till den fysiska verkligheten.Nja. Jag har sett lite olika uppgifter. Den ena är att lampan får avge 1500 +- 10%.
Den andra är att lampan skall avge mellan 1350 och 1650 lumens vid 13.2v enligt ECE normen och mellan 1188 och 1512 lumens vid 12.8v enligt US normen.
Att dom alla ska ligga på exakt 1500 är i vart fall inte korrekt. Det går inte att producera lampor som är så exakta i ljusavgivningen så då skulle ingen lampa bli godkänd.
Vet du om det finns någon specifikation på exakt var filamentet ska sitta? Med tanke på att lamptillverkaren inte styr över vilken reflektor som används tänker jag att det skulle bli tandlöst annars. Tillverkaren vill gissningvis göra en reflektor som presterar hyggligt även med sämre toleranser.Högprestandalamporna lägger sig i den övre delen av spannet vad gäller ljusavgivning och är noggranna med vart filamentet hamnar. Så lite som någon tiondelsmillimeter fel kan innebära rätt stora förluster i hur my
cket ljus du får ut ur lamphuset samt att det kan hamna lite där det inte gör lika mycket nytta.
Nu blev det ett missförstånd. Jag skrev inte att H7 skulle vara exakt 1500 lumen, jag skrev att de ska ge 1500 lumen med några procents marginal. Jag är väl medveten om att det alltid finns ett toleransintervall när man lämnar teori och går över till den fysiska verkligheten.
Min poäng var att en lampa som Osram Nightbreaker är angiven att ge "+130%" mer ljus, alltså 230% av ljuset i en standardlampa. Men enligt reglerna ska den vara på ungefär 1500 lumen, så några 3500 lumen är det inte tal om.
I det sammanhanget blir toleransintervallet försumbart i jämförelse.
Vet du om det finns någon specifikation på exakt var filamentet ska sitta? Med tanke på att lamptillverkaren inte styr över vilken reflektor som används tänker jag att det skulle bli tandlöst annars. Tillverkaren vill gissningvis göra en reflektor som presterar hyggligt även med sämre toleranser.
Annars är detta så klart också riktigt, även om jag är fundersam till hur mycket bättre filamenttoleranser tillverkarna faktiskt har mellan sina olika lampor. Jag har inte sett massa skrytskrifter om toleranser, vanligtvis brukar marknadsföringsavdelningarna älska att skriva ut häftiga siffror, betydelsefulla eller inte.
View attachment 448416
Tidigare i tråden funderade jag kring om filtrering av lampans ytterkanter är för att kunna ha ett filament som avger mer än 1500 lumen för att sedan filtrera bort onödigt ströljus och komma ner på 1500 lumen igen. Vad tror du om det? Ligger det något i det eller är filtreringen så marginell att det inte spelar roll?
Jag gjorde precis detta, biltema i ena huset Philips +130% i andra. Däremot gick det inte som jag trodde.Inte riktigt. Om du på samma bil sätter en standardlampa i ena strålkastaren och en X-treme vision eller annan "högprestanda" lampa som anger typ +90%, eller något sådant så kommer du troligen att se att standardlampan är gulare.
Både min bror och jag stod och tittade en stund utan att kunna se någon skillnad i upplevd ljusstyrka eller färgtemperatur. Men inte en helt rättvis jämförelse att stå och ögna två lampor som sitter i olika reflektorer. Med det sagt så hade vi båda räknat med att direkt kunna se skillnad på dem. Tji fick vi.Slutade med Philips X-tremevision H7 (för bil), för det var märkeslamporna som fanns i lager på Jula.
Väl i garaget prövade jag att montera en biltemalampa i ena huset och en philips i andra, för att se om jag kunde se någon skillnad. Men det var ingen märkbar skillnad i varken ljusstyrka eller färgtemperatur. Jämförde inte ljusbild, så det är möjligt viss skillnad finns där.
Har monterat nu. Osannolikt stor förbättring av helljuset!! Det ger nu (på en Suzuki Bandit 650 som har separat bruten/slipad reflektor och klart lyktglas för helljus) en motsvarande ljusbild som en LED-bar av premiumfabrikat i storleksklassen 20 cm bredd. Komplett info och mätresultat kommer gå att läsa i Bike inom kort. En riktig överraskning. Men smakar det så kostar det. I det här fallet ändå prisvärt, tycker jag.Jag står i begrepp att montera dessa Philips LED på min hoj (som har halogen nu). Har höga förväntningar och ska bli grymt intressant att se hur de lyser upp.
https://www.philips.se/c-p/12985BWX2/x-tremeultinon-led#see-all-benefits
Min ledbelysning, förvisso inte Philips, men nästan helt identisk utformning hade ingen bra ljusbild. Har du kollat hur din ljusbild blir med spridning och så?Har monterat nu. Osannolikt stor förbättring av helljuset!! Det ger nu (på en Suzuki Bandit 650 som har separat bruten/slipad reflektor och klart lyktglas för helljus) en motsvarande ljusbild som en LED-bar av premiumfabrikat i storleksklassen 20 cm bredd. Komplett info och mätresultat kommer gå att läsa i Bike inom kort. En riktig överraskning. Men smakar det så kostar det. I det här fallet ändå prisvärt, tycker jag.
Tänkte om du lyst upp mot en vägg och fått en subjektiv uppfattning.Här ser du skillnaden på helljus mellan H7-halogenlampa med standardspecifikation och med Philips LED.
Vad är det för hoj? Ser ändå ut som lamporna bygger ganska mycket bakåtPå den här motorcykeln fick LED-lampan plats innanför gummdamasken.
Som jag skrev:Vad är det för hoj?
Subjektiv uppfattning av vad, menar du? Och vad menar du med att det ser ut som att det lyser bakåt?Suzuki Bandit 650
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |