Bra glödlampor i H7-format?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det roliga är att de väldigt vita/blå lamporna ger sämre ljus totalt sett än de vanliga gulvita.

Många tror att högre färgtemperatur är lika med bättre ljus men så är det inte.


Buy quality, cry once
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
OK, är det så enkelt?
Om jag på en bil har Philips X-treme vision på ena sidan och Philips standard på andra sidan, Philips standard är gulare än X-treme, innebär det då att standardlampan matas med lägre spänning?

Inte riktigt. Om du på samma bil sätter en standardlampa i ena strålkastaren och en X-treme vision eller annan "högprestanda" lampa som anger typ +90%, eller något sådant så kommer du troligen att se att standardlampan är gulare.
Så långt är allt korrekt.
Standardlampan kommer att vara gulare av den anledningen att det bästa sättet att klämma ur lite mer ljus ur en halogen är att istället för att konstruera den för 14,4 volt så konstruerar man den för 14,1 volt (påhittade volttal).
Elsystemet ska normalt sett ligga på 14,2-14,4 volt och så har man ett litet spänningsfall fram till lampan. Säg att du har 14 volt vid lamporna.
Det innebär att högprestandalampan ligger väldigt nära sin designspänning medan standardlampan har lite marginal till sin designspänning.
Då kommer högprestandalampan att lysa med ett vitare ljus och avge mer ljus. Det sker dock på bekostnad av att den får lite sämre livslängd eftersom det i stort sett är att jämföra med att standardlampan är pyttelite dimmad och därmed ökar livslängden rätt ordentligt.

Ska du konstatera eventuellt spänningsfall i kablarna så kan du ta likadana lampor i två olika fordon och ställa bredvid varandra. Det fordon som har gulare ljus har större spänningsfall i kablaget fram till lamporna.

Annars kan man alltid tända lyset och mäta med en voltmeter. Optimalt ska du ha 14 volt framme vid lamporna. Ligger det under så finns det lite att tjäna på att dra nya kablar som är grövre till lamporna.

I extremfallet när fordonstillverkaren valt att använda kablar tjocka som hårstrån för att spara vikt så kan det vara närmare 50% av ljuset som förloras i kablarna pga spänningsfall.

Anledningen till att det kan förloras så mycket ljus är att våra halogenlampor avger sin strålning i ett svartkroppspektrum vilket innebär att dom inte ger endast en våglängd utan det fördelas över ett våglängdsspektrum och när man ger lite lägre spänning så sjunker ljustemperaturen vilket medför att färgspektrumet sjunker ner i det gula och röda spektrumet med mindre blått ljus.
Samtidigt så kommer en del av strålningen att försvinna under det synliga spektrat och övergå till infraröd värmestrålning som ju inte är av något värde om man inte har mörkerkikare på sig.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det roliga är att de väldigt vita/blå lamporna ger sämre ljus totalt sett än de vanliga gulvita.

Många tror att högre färgtemperatur är lika med bättre ljus men så är det inte.


Buy quality, cry once

Nej. en del lampor som är märkta med diverse fantasifulla benämningar på att dom är xenonlika eller dylika saker åstadkommer det genom att blåfärga glaset vilket försämrar ljusavgivningen. En del av ljuset kommer att fastna i glaset till lampan.
dom ger sämre ljus.
Om man däremot åstadkommer det genom att designa lampan så att den ger en högre ljustemperatur genom att den har högre temperatur på filamentet så ger den mer ljus. Men den får samtidigt en kortare livslängd.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har läst för att bli klok men förvirringen har bara ökat.
Mest grubblar jag på varför min avsålda v70 sköt av cirka 5 vänsterlampor på en höger, ca tre per år, men även på varför min lilla Aygo bara konsumerat ett framlampspar sedan 2006. Min förra Audi likaså, bytte bara en gång på alla år.

Ska byta på en Tiguan 2011 ikväll men efter att ha googlat på vad jag ska köpa så känns det sjukt förvirrande.
Något i utvecklingshystering måste gått fel känns det som.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har läst för att bli klok men förvirringen har bara ökat.
Mest grubblar jag på varför min avsålda v70 sköt av cirka 5 vänsterlampor på en höger, ca tre per år, men även på varför min lilla Aygo bara konsumerat ett framlampspar sedan 2006. Min förra Audi likaså, bytte bara en gång på alla år.

Ska byta på en Tiguan 2011 ikväll men efter att ha googlat på vad jag ska köpa så känns det sjukt förvirrande.
Något i utvecklingshystering måste gått fel känns det som.

Det är ju lite svårt att säga med säkerhet vad som gör att lampor tar slut fort i en viss bil.
Spänningen fram till lampan har stor betydelse.

Min förra bil som var en Audi hade troligen rätt klena kablar fram till lamporna. Dom håll i flera år mellan bytena. både hel och halvljus. Håller lamporna i flera år så är det sannolikt att man har lite lägre spänning fram till lamporna. Baserat på att man faktiskt använder bilen och kör minst 1000 mil om året då. Står den så kommer ju lamporna att hålla jättelänge.

På min VFR så får jag byta lamporna minst en gång om året. Att dom går så ofta som dom gör där är troligen dels för att det är litet spänningsfall i kablaget (dvs hög spänning till lamporna) kombinerat med lite vibrationer.

Krångla inte till det i onödan. Känner du dig relativt nöjd med halvljuset och gärna slipper byta ofta så sätt dit standardlampor av bra fabrikat. Känner du att du vill ha maximalt med ljus så väljer du någon lampa av typ X-treme vision, nightbreaker eller liknande och får ut mer ljus på bekostnad av att du kanske får byta lite oftare.

Min rekommendation är att testa med en högprestandalampa och om det visar sig att du får byta jätteofta och tycker det är jobbigt så växlar du till standardlampor.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Om man däremot åstadkommer det genom att designa lampan så att den ger en högre ljustemperatur genom att den har högre temperatur på filamentet så ger den mer ljus. Men den får samtidigt en kortare livslängd.
Som jag förstått det ska 12v H7-lampor vara på 1500 lumen enligt reglerna. De ska alltså varken ge mer eller mindre ljus än så (med några procents marginal). När jag surfade in på Osrams hemsida var också samtliga 12v H7-lampor specade till just 1500 lumen. Detta talar mot att ett tunnare filament skulle ge mer ljus, det är helt enkelt inte tillåtet.

Vad jag däremot har sett är att vissa dyrare lampor har blå filter i ytterkanterna men inte i mitten (till skillnad från skräplamporna). Min tolkning av det är att man byggt en lampa som överskrider 1500 lumen, men sedan filtrerar bort lite av ströljuset från ytterkanterna. Detta borde ge något starkare ljus där du vill ha det, samtidigt som andra trafikanter kan se ditt tuffa blå ströljus.

Jag läste också någonstans att ett tunnare filament skulle kunna ge ett skarpare ljus som ger ett bättre resultat mot reflektorn, men jag är skeptisk till om det gör en synlig skillnad. I övrigt tror jag mest att de högre ljustemperaturerna efterfrågas av kunderna för sitt utseende, inte för att de ger ett bättre ljus. Ibland räcker det att man ser en skillnad och vill att något ska vara bättre. :)

Bra H7 är lika sannolikt som snygg tös med trätänder.
Om man bara får välja på brudar med trätänder så tro sjutton att det blir viktigt att välja den bästa av dem.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Som jag förstått det ska 12v H7-lampor vara på 1500 lumen enligt reglerna. De ska alltså varken ge mer eller mindre ljus än så (med några procents marginal). När jag surfade in på Osrams hemsida var också samtliga 12v H7-lampor specade till just 1500 lumen. Detta talar mot att ett tunnare filament skulle ge mer ljus, det är helt enkelt inte tillåtet.

Vad jag däremot har sett är att vissa dyrare lampor har blå filter i ytterkanterna men inte i mitten (till skillnad från skräplamporna). Min tolkning av det är att man byggt en lampa som överskrider 1500 lumen, men sedan filtrerar bort lite av ströljuset från ytterkanterna. Detta borde ge något starkare ljus där du vill ha det, samtidigt som andra trafikanter kan se ditt tuffa blå ströljus.

Jag läste också någonstans att ett tunnare filament skulle kunna ge ett skarpare ljus som ger ett bättre resultat mot reflektorn, men jag är skeptisk till om det gör en synlig skillnad. I övrigt tror jag mest att de högre ljustemperaturerna efterfrågas av kunderna för sitt utseende, inte för att de ger ett bättre ljus. Ibland räcker det att man ser en skillnad och vill att något ska vara bättre. :)

Om man bara får välja på brudar med trätänder så tro sjutton att det blir viktigt att välja den bästa av dem.

Nja. Jag har sett lite olika uppgifter. Den ena är att lampan får avge 1500 +- 10%.
Den andra är att lampan skall avge mellan 1350 och 1650 lumens vid 13.2v enligt ECE normen och mellan 1188 och 1512 lumens vid 12.8v enligt US normen.

Den första är ju samma sak som ECE normen enligt det andra påståendet.

Att dom alla ska ligga på exakt 1500 är i vart fall inte korrekt. Det går inte att producera lampor som är så exakta i ljusavgivningen så då skulle ingen lampa bli godkänd.

Det är ett spann på vad dom skall klara vilket innebär att om man vill producera lite billigare lampor så lägger man sig i underkant på ljusavgivningen och inte är lika noga med exakt vart filamentet hamnar.

Högprestandalamporna lägger sig i den övre delen av spannet vad gäller ljusavgivning och är noggranna med vart filamentet hamnar. Så lite som någon tiondelsmillimeter fel kan innebära rätt stora förluster i hur mycket ljus du får ut ur lamphuset samt att det kan hamna lite där det inte gör lika mycket nytta.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Nja. Jag har sett lite olika uppgifter. Den ena är att lampan får avge 1500 +- 10%.
Den andra är att lampan skall avge mellan 1350 och 1650 lumens vid 13.2v enligt ECE normen och mellan 1188 och 1512 lumens vid 12.8v enligt US normen.

Att dom alla ska ligga på exakt 1500 är i vart fall inte korrekt. Det går inte att producera lampor som är så exakta i ljusavgivningen så då skulle ingen lampa bli godkänd.
Nu blev det ett missförstånd. Jag skrev inte att H7 skulle vara exakt 1500 lumen, jag skrev att de ska ge 1500 lumen med några procents marginal. Jag är väl medveten om att det alltid finns ett toleransintervall när man lämnar teori och går över till den fysiska verkligheten.

Min poäng var att en lampa som Osram Nightbreaker är angiven att ge "+130%" mer ljus, alltså 230% av ljuset i en standardlampa. Men enligt reglerna ska den vara på ungefär 1500 lumen, så några 3500 lumen är det inte tal om.
I det sammanhanget blir toleransintervallet försumbart i jämförelse.


Högprestandalamporna lägger sig i den övre delen av spannet vad gäller ljusavgivning och är noggranna med vart filamentet hamnar. Så lite som någon tiondelsmillimeter fel kan innebära rätt stora förluster i hur my
cket ljus du får ut ur lamphuset samt att det kan hamna lite där det inte gör lika mycket nytta.
Vet du om det finns någon specifikation på exakt var filamentet ska sitta? Med tanke på att lamptillverkaren inte styr över vilken reflektor som används tänker jag att det skulle bli tandlöst annars. Tillverkaren vill gissningvis göra en reflektor som presterar hyggligt även med sämre toleranser.

Annars är detta så klart också riktigt, även om jag är fundersam till hur mycket bättre filamenttoleranser tillverkarna faktiskt har mellan sina olika lampor. Jag har inte sett massa skrytskrifter om toleranser, vanligtvis brukar marknadsföringsavdelningarna älska att skriva ut häftiga siffror, betydelsefulla eller inte.


W3HpshU.png

Tidigare i tråden funderade jag kring om filtrering av lampans ytterkanter är för att kunna ha ett filament som avger mer än 1500 lumen för att sedan filtrera bort onödigt ströljus och komma ner på 1500 lumen igen. Vad tror du om det? Ligger det något i det eller är filtreringen så marginell att det inte spelar roll?
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu blev det ett missförstånd. Jag skrev inte att H7 skulle vara exakt 1500 lumen, jag skrev att de ska ge 1500 lumen med några procents marginal. Jag är väl medveten om att det alltid finns ett toleransintervall när man lämnar teori och går över till den fysiska verkligheten.

Min poäng var att en lampa som Osram Nightbreaker är angiven att ge "+130%" mer ljus, alltså 230% av ljuset i en standardlampa. Men enligt reglerna ska den vara på ungefär 1500 lumen, så några 3500 lumen är det inte tal om.
I det sammanhanget blir toleransintervallet försumbart i jämförelse.



Vet du om det finns någon specifikation på exakt var filamentet ska sitta? Med tanke på att lamptillverkaren inte styr över vilken reflektor som används tänker jag att det skulle bli tandlöst annars. Tillverkaren vill gissningvis göra en reflektor som presterar hyggligt även med sämre toleranser.

Annars är detta så klart också riktigt, även om jag är fundersam till hur mycket bättre filamenttoleranser tillverkarna faktiskt har mellan sina olika lampor. Jag har inte sett massa skrytskrifter om toleranser, vanligtvis brukar marknadsföringsavdelningarna älska att skriva ut häftiga siffror, betydelsefulla eller inte.


View attachment 448416

Tidigare i tråden funderade jag kring om filtrering av lampans ytterkanter är för att kunna ha ett filament som avger mer än 1500 lumen för att sedan filtrera bort onödigt ströljus och komma ner på 1500 lumen igen. Vad tror du om det? Ligger det något i det eller är filtreringen så marginell att det inte spelar roll?

Jag tror absolut att det kan vara så att dom klämmer ur mer ljus ur filamentet på lampan och sedan har färgning i glaset på väl valda ställen som filtrerar bort ströljus så att den mängd ljus som hamnar där det skall hamnar inom specen för vad lampan får avge medan en billigare lampa kanske har en total ljusavgivning från filamentet som inklusive ströljus är inom toleranserna. En noggrannare placering av filamentet innebär ju även det att mer av ljuset hamnar där det skall.

Det finns specar ja.
Specen anger vart i lampan filamentet skall placeras. Sedan skall reflektor och glas utformas så att lampan fungerar med den placeringen av filamentet.
Jag har inte uppgifter på vart filamentet skall placeras men jag har sett siffror på att så lite som bara 0,2 mm fel placering av filamentet kan leda till avsevärda förluster i ljus där man vill ha det och man istället för en massa oönskat ströljus.

Så utan att veta hels säkert skulle jag säga att det är så att billiga lampor ger ca 1400 från filamentet och inte filtrerar någonting och inte har så noggran placering av filamentet (men fortfarande inom spec) så att man får ett totalt relativt dåligt utbyte.
En bra lampa misstänker jag istället har en ljusavgivning från filamentet som egentligen är över spec och så fiiltrerar man bort ljus i onönskade riktningar som bara ger streöljus eller dålig verkningsglad i lamphuset. Samt att man har en väldigt noggran placering av filamentet så att allt ljus som man inte filtrerat bort hamnar där man vill ha det. Och att det är på det sättet man kan åstadkomma att lampan ger +100% ljus.
Dvs den ger inte ut 100% mer ljus utan den avger 100% mer ljus där man vill ha det och tar bort ljus där man inte vill ha det genom filter på lampan mm.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Inte riktigt. Om du på samma bil sätter en standardlampa i ena strålkastaren och en X-treme vision eller annan "högprestanda" lampa som anger typ +90%, eller något sådant så kommer du troligen att se att standardlampan är gulare.
Jag gjorde precis detta, biltema i ena huset Philips +130% i andra. Däremot gick det inte som jag trodde.

Slutade med Philips X-tremevision H7 (för bil), för det var märkeslamporna som fanns i lager på Jula.

Väl i garaget prövade jag att montera en biltemalampa i ena huset och en philips i andra, för att se om jag kunde se någon skillnad. Men det var ingen märkbar skillnad i varken ljusstyrka eller färgtemperatur. Jämförde inte ljusbild, så det är möjligt viss skillnad finns där.
Både min bror och jag stod och tittade en stund utan att kunna se någon skillnad i upplevd ljusstyrka eller färgtemperatur. Men inte en helt rättvis jämförelse att stå och ögna två lampor som sitter i olika reflektorer. Med det sagt så hade vi båda räknat med att direkt kunna se skillnad på dem. Tji fick vi.

Philipslampan är förvisso inte extremt vit.
"Det starka vita ljuset (3 500 K) är betydligt vitare än vanliga strålkastare."

Biltemalampan var inte något som såldes separat, utan en del av deras glödlampssats så det skulle kunna vara en annan modell än ordinarie sortiment, även om jag inte skulle tro det.
 
Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Jag står i begrepp att montera dessa Philips LED på min hoj (som har halogen nu). Har höga förväntningar och ska bli grymt intressant att se hur de lyser upp. :)

https://www.philips.se/c-p/12985BWX2/x-tremeultinon-led#see-all-benefits
Har monterat nu. Osannolikt stor förbättring av helljuset!! Det ger nu (på en Suzuki Bandit 650 som har separat bruten/slipad reflektor och klart lyktglas för helljus) en motsvarande ljusbild som en LED-bar av premiumfabrikat i storleksklassen 20 cm bredd. Komplett info och mätresultat kommer gå att läsa i Bike inom kort. En riktig överraskning. Men smakar det så kostar det. I det här fallet ändå prisvärt, tycker jag.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2019-03-27 kl. 14.17.02.png
    Skärmavbild 2019-03-27 kl. 14.17.02.png
    59.3 KB · Visningar: 22
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Har monterat nu. Osannolikt stor förbättring av helljuset!! Det ger nu (på en Suzuki Bandit 650 som har separat bruten/slipad reflektor och klart lyktglas för helljus) en motsvarande ljusbild som en LED-bar av premiumfabrikat i storleksklassen 20 cm bredd. Komplett info och mätresultat kommer gå att läsa i Bike inom kort. En riktig överraskning. Men smakar det så kostar det. I det här fallet ändå prisvärt, tycker jag.
Min ledbelysning, förvisso inte Philips, men nästan helt identisk utformning hade ingen bra ljusbild. Har du kollat hur din ljusbild blir med spridning och så?

Skulle jag kunna byta till leds som inte strösslade med ljus utanför ljusbilden så hade jag nog gjort det.

Hur gjorde du med infästningen, har du gjort hål i locken till lamphusen eller har du inte locken monterade?
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Här ser du skillnaden på helljus mellan H7-halogenlampa med standardspecifikation och med Philips LED.
Tänkte om du lyst upp mot en vägg och fått en subjektiv uppfattning.

På den här motorcykeln fick LED-lampan plats innanför gummdamasken.
Vad är det för hoj? Ser ändå ut som lamporna bygger ganska mycket bakåt
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Gäller det just helljus så behöver man inte vara så kinkig med exakt ljusbild. Ser man bra så gör man det och bilprovningen lär inte anmärka http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-tillatet-med-xenonljus

Vad gäller att utvärdera olika lampor på egen hand så kör jag med lux-meter. Testade tex olika ba15 led backljus och det var inte den som ögat spontant tyckte lyste mest som faktiskt gjorde det.
Konstaterade också att min grill framför en av ramperna snodde mer än halva ljuset.

Om man inte har en Lux-meter så laddar man ner en gratis till sin telefon.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top