Bra glödlampor i H7-format?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Suzuki Bandit 650
Ursäkta! Hade huvudet fyllt av min egen BMW och tittade på din bild med en BMW. På min s1000rr är det inte ens i närheten att få plats med en sådan led-lampa utan ingrepp i locken på lamphuset.

Och vad menar du med att det ser ut som att det lyser bakåt?
Missförstånd.
" Vad är det för hoj? Ser ändå ut som lamporna bygger ganska mycket bakåt "

Vad jag menade är att lampan sticker ut längre bakåt än en standardlampa.
Kylaren är bred också. Så jag blev förvånad att du fick plats, behövs ändå en del utrymme.

Subjektiv uppfattning av vad, menar du? Och vad menar du med att det ser ut som att det lyser bakåt?
Uppdatering: jag såg nu att det var helljus du pratade om. Till det fungerade mina bra, det var halvljuset som jag inte var nöjd med.

Behöll det jag skrev innan nedanför, men jag tänkte ju på halvljus så det stämmer inte :)


Om ljuset ser ut att vara där det borde vara, om du belyser en husvägg exempelvis.
Min ledbelysning gav alldeles för mycket ströljus utanför ljusbilden, vilket gjorde medtrafikanter irriterade.

Vet inte hur man ska beskriva det bättre än att det var mycket ljus åt alla håll utanför själva ljuskäglan.
 
Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Har monterat nu. Osannolikt stor förbättring av helljuset!! Det ger nu (på en Suzuki Bandit 650 som har separat bruten/slipad reflektor och klart lyktglas för helljus) en motsvarande ljusbild som en LED-bar av premiumfabrikat i storleksklassen 20 cm bredd. Komplett info och mätresultat kommer gå att läsa i Bike inom kort. En riktig överraskning. Men smakar det så kostar det. I det här fallet ändå prisvärt, tycker jag.

Du har inte provat i halvljuset också?
Jag vet att det inte är tillåtet men jag tänkte det vore intressant att höra hur ljusbilden blir på halvljus.

Mvh,
Ingvar
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vi kan väl säga så här: följande citat ur texten motsäger det där att dom skulle vara E-godkända:




"Nästan dubbelt så starkt" men ändå E-godkända?

100w halogenglödlampor ger långt från dubbla ljiusflödet. och är likaledes långt från att vara E-godkända.




Ah! DIY-ljusbild på en E-godkänd ljuskälla.

Y44VoEf.jpg



Nej, jag vill nog också veta mer om det där E-godkännandet innan jag slantar upp 1300 spänn.

Jag har mailat lite frågor, vi får se vad det ger.

Bra återkoppla gärna i tråden om du får mer info. Frågade just kompisen som jobbar på bilprovning och han godkänner inte Halogen till LED-konverterade halvljus.

Toppen, jag är absolut intresserad av vad de har att säga.

Mvh,
Ingvar


Firman svarade redan nästa dag - ingen skugga över dem.
Jag var inte lika snabb att lägga upp svaret här, dock.

Här är min fråga:

Meddelande: Hej!

Det står att dessa ljuskällorna är E-godkända:

https://ljusgiganten.se/oledone-h7-philips-mz-28w.html

Det låter ju fantastiskt!
Vad är kringvillkoren? Automatisk ljuslängdsreglering? Godkänd strålkastarrengöring?
Hur funkar det med helfordonsgodkännandet?

Finns det något E-nummer man kan slå upp själv och kolla?


mvh



Kvaliteten på svaret, tho…
Känns som man inte riktigt förstår vad man säljer.
(Mina markeringar i texten)

Ljusgiganten skrev:
Hej Hampe,

Det blir tyvärr inget helhetsgodkännande(*) och det går inte att uppnå med någon lampa då den inte är original och tillverkad av biltillverkaren(**). Bilprovningen brukar inte säga något om det hela och det är relativt säkert att konvertera till led(***). Vi rekommenderar i första hand led konvertering från IPF som är en världsledande japansk tillverkare.(****)

Vi har ett godkännande som vi kan lämna ut från tillverkaren om så önskas.(*****)


* "Helhetsgodkännande"? Antar att det är "helfordonsgodkännande" som avses.

** Njae, det är inte så helfordonsgodkännandet fungerar. Ingen biltillverkare producerar alla komponenter själv.
Tillverkaren villkorar vilka ljuskällor som är tillåtna att använda i deras strålkastare.
Kravet är inte bara att de är av rätt standard, utan myndigheten kräver även att dom är E-märkta. Man kan alltså inte lobba in en förvisso E-märkt H1-lampa i en strålkastare avsedd för H4 och hävda compliance.
Korrekt lamptyp med korrekt E-märkning är godkänt oavsett tillverkare.
Vad som händer om man monterar ljuskälla med förfalskad E-märkning är dock intressant, och oprövat, ännu så länge...


*** "Brukar inte säga något" och "relativt säkert"...? Vad hände med "Samtliga konverteringskit är e-godkända och kan användas på allmänna vägar" ur katalogtexten...?

Min erfarenhet är att åtskilliga av de nya besiktningsstationerna mycket riktigt i stort sett skiter i sitt myndighetsuppdrag och tar genvägar för att behaga kunden.
...medans andra fortfarande är korrekta och gör sitt arbete som det skall göras.

Och, vad spelar det för roll när Polisen kontrollerar fordonet ute på vägen och i bästa fall skriver ut böter och kräver ombesiktning - eller i värsta fall förbjuder vidare färd innan man byggt tillbaka igen?


**** Minsann! Istället för den påstått E-godkända Kinesiska produkten så rekommenderar man istället en Japansk artikel som inte hävdar något godkännande på deras hemsida. Intressant...


***** Ja, det var ju själva pudelns kärna. Varför inte bara skicka över det från start?

Jämför det som sägs i katalogtexten med svaret ovan:
Oledone H7 Philips MZ 28W
Levereras parvis (2st)
Premium kvalitet
Philips MZ
Säker för medtrafikanter
E-godkänd
Oledone är ett av de mest etablerade varumärken inom fordonsbelysning. Deras led konvertering erbjuder en perfekt balans mellan kvalitet och pris. Samtliga konverteringskit är e-godkända och kan användas på allmänna vägar. Med hjälp av patenterad kylningsteknik och senaste generationens led dioder från Philips så har man lyckats etablera sig som ett av de bästa valet för konverteringskit.



Oh well.
Det säger sig självt att en ljuskälla som påstås ge dubbel effekt och där man själv skall mickla fram en ljusbild som förhoppningsvis landar på vägen inte bara kan vara E-godkänd.


Möjligen kan man flyga under radarn genom att montera en sådan ljuskälla i ett separat extraljus, kopplat över helljuset - på samma sätt som man ibland hystar in 100W halogen "for off road use only".
Hur många extraljus finns det som kör H7...?
Jo, det finns några lågpris, men det är ingen vanlig combo.


På halvljuset? Inte lagligt, hur många fabriksgodkännanden man än flaggar.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Dom säljs i 2 pack va?
Då köper jag den som blir över så kan jag prova om den passar på min hoj.

OK, jag hör av mig när jag har köpt dem så får vi se om du fortfarande är intresserad.
Det kan nog ta ett tag dock, jag har varit duktig på att handla grejer ett tag så nu behöver jag ta det lugnt ett tag så jag får koll på läget.

Mvh,
Ingvar
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Har monterat nu. Osannolikt stor förbättring av helljuset!! Det ger nu (på en Suzuki Bandit 650 som har separat bruten/slipad reflektor och klart lyktglas för helljus) en motsvarande ljusbild som en LED-bar av premiumfabrikat i storleksklassen 20 cm bredd. Komplett info och mätresultat kommer gå att läsa i Bike inom kort. En riktig överraskning. Men smakar det så kostar det. I det här fallet ändå prisvärt, tycker jag.

Spännande!
Ja, jag är lysmask, sånt här är kul!

En fråga bara:
Det där med "jämförbart med 20 cm LED bar", hur mätte du fram det?

Anledningen till frågan är att Philips anger "25W, 1760 Lumen" på sitt datablad och när jag kollar på t.ex. Xenonkungen säger dom "43W, 2500 Lumen" på sin 8".
Det är inte så att jag ifrågasätter vare sig dig eller Philips, dom lär veta vad dom gör, men ändå lite nyfiken på att veta hur du kom fram till ditt påstående. :tummenupp

Philips.jpg
https://www.philips.se/c-p/12985BWX2/x-tremeultinon-led/specifikationer

Xenonkungen.jpg
https://www.xenonkungen.com/se/produkter/ledramper/ledramp-extraljus/luxtar-lightning-x6.html

Tusan, nu blev jag ju sugen på att börja laborera med sånt här...
Men nä, jag håller mig till Halogen, gubbar ska inte prova nyheter, det får ungdomarna hålla på med. :D


/Benny
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ibland måste man lura sig själv att köp är försvarbara.

Philipslamporna är på 25 W/st (istället för 55) så på en bil (eller mc med två ljus) sparar du ca 0.06 kWh per körd timme. Enligt https://deepresource.wordpress.com/2012/04/23/energy-related-conversion-factors/ så finns det 9 kWh i en liter bensin. Om man räknar med 15 kr/liter bensin och en verkningsgrad på 30% i motorn så kostar alltså en kWh 15/(9*0.3) = 5.55 kr. På en timme sparar man alltså 0.06 * 5.55 kr = ca 30 öre. 2000 kr som lamporna kostar ger att efter ca 6000 timmar så har dom betalat sig i minskad bensinförbrukning.

Ojdå men sen får man inte glömma att fläktremmen kanske håller lite längre med och från dom 2000 kronorna får man ju dra ifrån vad ett par halogenlampor kostar. Om man tänjer lite till på siffrorna så kan man nog få ihop det
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Har monterat nu. Osannolikt stor förbättring av helljuset!! Det ger nu (på en Suzuki Bandit 650 som har separat bruten/slipad reflektor och klart lyktglas för helljus) en motsvarande ljusbild som en LED-bar av premiumfabrikat i storleksklassen 20 cm bredd. Komplett info och mätresultat kommer gå att läsa i Bike inom kort. En riktig överraskning. Men smakar det så kostar det. I det här fallet ändå prisvärt, tycker jag.

Vet du hur mycket lampan bygger ifrån infästnings sockeln och bakåt?
Kopplas lampan in via ballasten eller bakpå laman?
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Vet du hur mycket lampan bygger ifrån infästnings sockeln och bakåt?
Kopplas lampan in via ballasten eller bakpå laman?
De ser ut såhär. Kopplas alltså in via ballasten (svart och rött stift). Har inte de exakta måtten, men på bilden ser du ungeär hur mycket de bygger bakåt.
 

Bifogat

  • b0edc4273746446b9ae938d7ede82f7e.jpg
    b0edc4273746446b9ae938d7ede82f7e.jpg
    415.8 KB · Visningar: 47

Lasseåmål1

Medlem
Gick med
2 Apr 2018
Ort
Göteborg
Hoj
2008 Honda VFR 800
Jag har ju dubbla strålkastare på min vifer, funderar om man kan sätta in led på helljuset å behålla lagliga lampor på halv, vad säger farbror blå då tro.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top