Vi kan väl säga så här: följande citat ur texten motsäger det där att dom skulle vara E-godkända:
"Nästan dubbelt så starkt" men ändå E-godkända?
100w halogenglödlampor ger långt från dubbla ljiusflödet. och är likaledes långt från att vara E-godkända.
Ah! DIY-ljusbild på en E-godkänd ljuskälla.
Nej, jag vill nog också veta mer om det där E-godkännandet innan jag slantar upp 1300 spänn.
Jag har mailat lite frågor, vi får se vad det ger.
Bra återkoppla gärna i tråden om du får mer info. Frågade just kompisen som jobbar på bilprovning och han godkänner inte Halogen till LED-konverterade halvljus.
Toppen, jag är absolut intresserad av vad de har att säga.
Mvh,
Ingvar
Firman svarade redan nästa dag - ingen skugga över dem.
Jag var inte lika snabb att lägga upp svaret här, dock.
Här är min fråga:
Meddelande: Hej!
Det står att dessa ljuskällorna är E-godkända:
https://ljusgiganten.se/oledone-h7-philips-mz-28w.html
Det låter ju fantastiskt!
Vad är kringvillkoren? Automatisk ljuslängdsreglering? Godkänd strålkastarrengöring?
Hur funkar det med helfordonsgodkännandet?
Finns det något E-nummer man kan slå upp själv och kolla?
mvh
Kvaliteten på svaret, tho…
Känns som man inte riktigt förstår vad man säljer.
(Mina markeringar i texten)
Ljusgiganten skrev:
Hej Hampe,
Det blir tyvärr inget helhetsgodkännande(*) och det går inte att uppnå med någon lampa då den inte är original och tillverkad av biltillverkaren(**). Bilprovningen brukar inte säga något om det hela och det är relativt säkert att konvertera till led(***). Vi rekommenderar i första hand led konvertering från IPF som är en världsledande japansk tillverkare.(****)
Vi har ett godkännande som vi kan lämna ut från tillverkaren om så önskas.(*****)
* "Helhetsgodkännande"? Antar att det är "helfordonsgodkännande" som avses.
** Njae, det är inte så helfordonsgodkännandet fungerar. Ingen biltillverkare producerar alla komponenter själv.
Tillverkaren villkorar vilka ljuskällor som är tillåtna att använda i deras strålkastare.
Kravet är inte bara att de är av rätt standard, utan myndigheten kräver även att dom är E-märkta. Man kan alltså inte lobba in en förvisso E-märkt H1-lampa i en strålkastare avsedd för H4 och hävda compliance.
Korrekt lamptyp med korrekt E-märkning är godkänt oavsett tillverkare.
Vad som händer om man monterar ljuskälla med
förfalskad E-märkning är dock intressant, och oprövat, ännu så länge...
*** "Brukar inte säga något" och "relativt säkert"...? Vad hände med
"Samtliga konverteringskit är e-godkända och kan användas på allmänna vägar" ur katalogtexten...?
Min erfarenhet är att åtskilliga av de nya besiktningsstationerna mycket riktigt i stort sett skiter i sitt myndighetsuppdrag och tar genvägar för att behaga kunden.
...medans andra fortfarande är korrekta och gör sitt arbete som det skall göras.
Och, vad spelar det för roll när Polisen kontrollerar fordonet ute på vägen och i bästa fall skriver ut böter och kräver ombesiktning - eller i värsta fall förbjuder vidare färd innan man byggt tillbaka igen?
**** Minsann! Istället för den påstått E-godkända Kinesiska produkten så rekommenderar man istället en Japansk artikel som inte hävdar något godkännande på deras hemsida. Intressant...
***** Ja, det var ju själva pudelns kärna. Varför inte bara skicka över det från start?
Jämför det som sägs i katalogtexten med svaret ovan:
Oledone H7 Philips MZ 28W
Levereras parvis (2st)
Premium kvalitet
Philips MZ
Säker för medtrafikanter
E-godkänd
Oledone är ett av de mest etablerade varumärken inom fordonsbelysning. Deras led konvertering erbjuder en perfekt balans mellan kvalitet och pris. Samtliga konverteringskit är e-godkända och kan användas på allmänna vägar. Med hjälp av patenterad kylningsteknik och senaste generationens led dioder från Philips så har man lyckats etablera sig som ett av de bästa valet för konverteringskit.
Oh well.
Det säger sig självt att en ljuskälla som påstås ge dubbel effekt och där man själv skall mickla fram en ljusbild som förhoppningsvis landar på vägen inte bara
kan vara E-godkänd.
Möjligen kan man flyga under radarn genom att montera en sådan ljuskälla i ett separat extraljus, kopplat över helljuset - på samma sätt som man ibland hystar in 100W halogen "for off road use only".
Hur många extraljus finns det som kör H7...?
Jo, det finns några lågpris, men det är ingen vanlig combo.
På halvljuset? Inte lagligt, hur många fabriksgodkännanden man än flaggar.