Bra golvhögtalare sökes hjälp!

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Joe Schmoe skrev:
Tycker Dali har ett lite grötigare ljud (beror nog på att de är danska). B&W separerar tonerna bättre tycker jag och framför allt tycker jag diskanten är överlägsen Dali.

Faktiskt så är det så i dom flesta fall! tillverkarna har en förmåga att få ljudet att ha lika karaktär i samma land. :fakta

Last edited:

Solid snake

Guest
Cervantes skrev:
Joe Schmoe skrev:
Tycker Dali har ett lite grötigare ljud (beror nog på att de är danska). B&W separerar tonerna bättre tycker jag och framför allt tycker jag diskanten är överlägsen Dali.QUOTE]

Faktiskt så är det så i dom flesta fall! tillverkarna har en förmåga att få ljudet att ha lika karaktär i samma land. :fakta
Då borde B&W låta typ "oi come here laddie!" då alltså?

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
?
Solid snake skrev:
Jaså du säger det? Du fyller 30 i år ser jag, gammal och skröplig blir du, säkert fullt med vaxproppar i öronen också. :FU :hihi

Själv gillar jag inte B&W för de duger inte att spela hårdrock i, typ.

Vad har du för förstärkare då? :)

Snorvalp!!! :fatta!
Hur mycket hårdrock du än lyssnar på så kommer jag ha lyssnat på det i tio år mer än du! :yoparty

Bytte till 603 S3 ifrån mina gamla Dali 808 som jag tröttnade på eftersom det bara var ett jävla bas-bröl hela tiden.

Har en NAD C372 :tummenupp

Last edited:

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
En på ett annat forum rekommenderade dessa : http://www.fyndborsen.se/search.php...TZ+99+W2MT&produkt!op!Produkter:Namn=CONTAINS Han sa att de slog allt upp till 10 000kr klassen, är det någon som har lyssnat på dem som har en annan åsikt?[/QUOTE]

Jag har lyssnat på dom med olika recievers att driva de med. Man måste väl säga att de låter riktigt bra för sitt pris men inte en chans att de spöar allt upp till 10000. De högtalarnas STORA förtjänst är den totala killern till diskant de använder :yoparty En (hybrid?) banddiskant som enligt mina öron låter fantastiskt bra för sin prisklass. I övrigt låter den som den kostar, lite dämpat mellanregister och "blöt" bas. Den stora nackdelen med dem är att de är sanslöst stora, riktiga klumpar.

Empa

Oerfaren
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
En liten YZF
NakenBandit skrev:
Jag har lyssnat på dom med olika recievers att driva de med. Man måste väl säga att de låter riktigt bra för sitt pris men inte en chans att de spöar allt upp till 10000. De högtalarnas STORA förtjänst är den totala killern till diskant de använder :yoparty En (hybrid?) banddiskant som enligt mina öron låter fantastiskt bra för sin prisklass. I övrigt låter den som den kostar, lite dämpat mellanregister och "blöt" bas. Den stora nackdelen med dem är att de är sanslöst stora, riktiga klumpar.

Håller med, men för dom pengarna så låter dom bra, dock är dom väldigt stora.
Skulle nog hellre valt KEF IQ5 eller Infinity Beta 40 som ligger precis under 5K.

Finns en tråd om XTZ högtalaren länk

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Själv råka jag engång höra mina högtalare med elektronik för drygt 200k lät sjukt bra!! men kan ju garantera dom som står här hemma att det aldrig kommer hända dom :huvet

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Någon tidigare på detta forumet tipsade om denna högtalaren, när jag läste recensionen av dom blev jag iaf väldigt lockad. Hifi & Musik är trots allt en respekterad hifitidning.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=19831

Utdrag ur Hifi & Musik(jag har inte själv lyssnat på dom):

"Vi blev mycket förvånade när det visade sig att Dynavoice hade mycket trevliga hifi-kvaliteter i en balanserad kombination med viss partyfaktor. Vi hade helt klart väntat oss en fullfjättrad partyslugger. Ljudet är stort från Dynavoice och klart störst i det här gänget. De är lättdrivna vilket märks på att ljudet hoppar ur dem med en lätthet som ingen av de andra kommer i närheten av, trots att volymratten är måttligt uppvriden. Musiken känns varm och fyllig och väldigt alert och tempostark.
Basen är tydlig och djup och har en bra konturskärpa. Det är smått imponerande att man fått till basen så bra med tanke på både antalet membran och lådstorleken. Hade högtalarna kostat tre gånger så mycket hade man inte blivit lika förvånad, men nu är det ytterst måttliga pengar det handlar om. Den här basen gör det riktigt kul att mangla på med hårdrock på höga volymer. När jag spelade Metallica lät det köttigt och snärtigt med ändå väldigt snällt för öronen. Det fanns inga tendenser till att låta vasst, men andra ord. Mellanregistret ger mycket information och en fyllighet och nyans åt röster som är mycket trevligt. Ljudet på det stora hela är öppet och informativt och oavsett vilken musik som spelas så låter Dynavoice bra. "

"Testens jämnaste och snyggaste frekvensgång!"

Slutsats:
"Den riktiga skrällen stod prisbomben Dynavoice Challenger 6.5 för. Störst låda, flest element och billigast brukar vara en kombination som sänd rakt upp från skärseldens djupa hålor. Men så var alltså inte fallet. En riktigt bra högtalare med både party- och hifi-kvaliteter som vi alla gillade. Dessutom är den väldigt lättdriven och har man en klen förstärkare är den ett glödhett alternativ."

Ljud: 4+
Känslighet: 5
Byggkvalite: 3+
Prisvärdhet: 5+

Fyndas kommentar: Byggkvalite kan närmare beskrivas som Design och utseende.
Byggkvaliten är mycket bra, med 27 kg, 18 mm runt om och riktigt lyxiga terminaler.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Förlåt mig.
Jag rekommenderar audio pro evidence E7. har såna själv...de är dock 2tusen dyrare...från7K upp mot 8K. Vad som är fint med just dessa är att de har inbyggt slutsteg som driver basen. De går alltså att lyssna på i stereo med god basåtergivning och vill manskaffa surroundljud drar man en lågnivåkabel till vardera högtalarna och voila så har man sparat in pengarna en sub skulle kosta...:tummenupp
Nu ska man väl säga att jag inte är en riktig "basboppare" (läs ots:are)...den verkliga anledningen att jag köpte dem är att ljudet är kristallklart...otroligtfint (HK970-stärkare STEREO, MÄRK VÄL)...en till graj som är bra OCH dålig med dessa är att de är en utgående modell=litesvårare att få tag på men kanske billigare då...
jaja. färdigmumlat.

Solid snake

Guest
Joe Schmoe skrev:
Snorvalp!!! :fatta!
Hur mycket hårdrock du än lyssnar på så kommer jag ha lyssnat på det i tio år mer än du! :yoparty

Bytte till 603 S3 ifrån mina gamla Dali 808 som jag tröttnade på eftersom det bara var ett jävla bas-bröl hela tiden.

Har en NAD C372 :tummenupp
Brööööl, 808 är inte samma som 8008, 606 är inte samma som 6006, jag kan hålla med om att det är mycket bas i 606, har inte hört 808, men det är ju typ samma, samma serie så att säga.

Och 6006 är ju vidareutveckling på 606, och jag kan säga att det inte är det där basiga ljudet i dem, mer rappt ljud nu än det var innan, men basen hörs, fast inte lika mycket.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Solid_snake övertalade mig..

Jag köpte idag Dali 6006 underbart ljud, men någon som vet ifall ja måste byte förstärkare ? Har en Pioneer VSA-8055

0401590792.jpg

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Pr0bz skrev:
Solid_snake övertalade mig..

Jag köpte idag Dali 6006 underbart ljud, men någon som vet ifall ja måste byte förstärkare ? Har en Pioneer VSA-8055

Måste å måste.. Den klarar utan problem att driva dina högtalare till rimliga nivåer men det kan ju alltid bli bättre... Tycker du ska köra på det ett tag och sen om du vill ha bättre ljud så fundera på det då :tummenupp

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Joe Schmoe skrev:
Hittar inga specar på den, har du några eller har du en länk?

Nej det är därför jag undrar, den typ har inte tillverkats verkar de som. Säkert något ryskt special för alla sidor står på ryska på google ;D

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Hitta inte heller nån spec på den. men borde va i närheten av VSX-915-S.

Power Output

Stereo (DIN) 2 x 100 W (8Ohm, 1% THD, 1 kHz)

Surround Front 100 W/ch (1kHz, 1%THD, 8Ohm)

Surround Center 100 W (1kHz, 1%THD, 8Ohm)

Rear (Surround) 100 W/ch (1kHz, 1%THD, 8Ohm)

Surround Back 100 W (1kHz, 1%THD, 8Ohm)

Solid snake

Guest
1% THD? Hade aldrig köpt en förstärkare med det värdet.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Kan någon vänlig själ förklara vilka värden man ska titta på, och vad dom innebär? Solid du verkar ha koll, har inte du någon bra länk?

Solid snake

Guest
prulle skrev:
Kan någon vänlig själ förklara vilka värden man ska titta på, och vad dom innebär? Solid du verkar ha koll, har inte du någon bra länk?
Mjäe har ingen länk vad jag vet, men 1% THD lär höras om man skruvar upp ljudet.

Min egen förstärkare ligger på 0,08% total harmonisk distortion.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy