Bra golvhögtalare sökes hjälp!

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Solid snake skrev:
Mjäe har ingen länk vad jag vet, men 1% THD lär höras om man skruvar upp ljudet.

Min egen förstärkare ligger på 0,08% total harmonisk distortion.

Okej? så det är ett värde för hur högt du kan spela utan att det börjar skrika?

Eller de lättare att jag slår upp distortion kom jag på.

Tack för hjälpen. Är det något annat värde man bör tänka på?

Edit: Stämmer det här? http://sv.wikipedia.org/wiki/Distortion

Solid snake

Guest
prulle skrev:

Det stämmer rätt bra, det låter helt annorlunda när du skruvar upp tillräckligt mycket.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Solid snake skrev:
Det stämmer rätt bra, det låter helt annorlunda när du skruvar upp tillräckligt mycket.

Okej de har jag alltid trot berode på högtalarna. Men se va man lär sig.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
prulle skrev:

Kan va värt att titta på effekt mätt enligt FTC eller RMS när man mäter effekten enligt DIN så mäter man en kanal i taget och belastar med en ton på 1khz med dom andra principerna mäter man alla kanalerna i samtidigt och belastar med en ton som sträcker sig över hela hörbara registret 20-20k.

Sen kan det va värt att titta på en effektkub om det finns tillgängligt så ser du hur den klarar olika belastningar.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Cervantes skrev:
Kan va värt att titta på effekt mätt enligt FTC eller RMS när man mäter effekten enligt DIN så mäter man en kanal i taget och belastar med en ton på 1khz med dom andra principerna mäter man alla kanalerna i samtidigt och belastar med en ton som sträcker sig över hela hörbara registret 20-20k.

Sen kan det va värt att titta på en effektkub om det finns tillgängligt så ser du hur den klarar olika belastningar.

Okej. Vad är en effektkub?

Kommentar på denna, har en och undrar om den är något att ha.

http://www.minhembio.com/produkt/12999

(Sony str-de435)

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
?
Solid snake skrev:
Mjäe har ingen länk vad jag vet, men 1% THD lär höras om man skruvar upp ljudet.

Min egen förstärkare ligger på 0,08% total harmonisk distortion.

Rätta mig gärna om jag har fel men det betyder väl egentligen att de har fått pressa den där stackars stärkaren rätt hårt för att komma upp i 100W. För distorsionen är väl inte helt linjär?

Vad jag menar är att det kanske hade varit 0,5% THD vid 70W och 0,2 vid 50W o.s.v.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
prulle skrev:
Okej. Vad är en effektkub?

Kommentar på denna, har en och undrar om den är något att ha.

http://www.minhembio.com/produkt/12999

(Sony str-de435)

En effektkub är ett sätt att visa resultatet av en effektmätning där man mäter hur förstärkaren klarar sig vid olika belastningar mm visar bra hur förstärkaren klarar sig med ett par högtalare.

Solid snake

Guest
Joe Schmoe skrev:
Rätta mig gärna om jag har fel men det betyder väl egentligen att de har fått pressa den där stackars stärkaren rätt hårt för att komma upp i 100W. För distorsionen är väl inte helt linjär?

Vad jag menar är att det kanske hade varit 0,5% THD vid 70W och 0,2 vid 50W o.s.v.
Precis, du kan pressa ut sjukt mycket effekt ur en förstärkare, men då får du mycket dist på den.

Jag tror inte att den låter speciellt bra, men det är vad jag tror, jag hade ivf inte köpt den.

Att komma upp i 100 watt med 1% THD tyder på dåliga komponenter i förstärkaren, enligt mig.

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
XT600e -99
Joe Schmoe skrev:

Precis, olika tillverkare anger uteffekten vid olika THD så det är inte helt lätt att jämföra rakt av.
Sen är det ju en annan femma vid vilken THD det börjar bli hörbart dåligt, det beror nog på hur mycket audiofil man är.

Nedanstående länk ger en liten förklaring.

http://www.bcae1.com/thd.htm

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Sen ska ju tilläggas att 100w är MYCKET inpressat i en högtalare! En normal högtalare spelar mellan 80 och 90 db 1 meter ifrån om du ger dom 1w... har du inte en väldigt trögdriven högtalare tror jag inte du har en chans att höra distorsion om du spelar så högt! :)

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Dynavoice m65

Något att säga om dom? kommer i början ha dom som ända högtalare för att sen bygga ut vart efter jag får råd.

Kommer min sony str-de435 hemmabio skit förstärkare palla dom?

Länkar kommer.

Dynavoice m65

Hitta inga fakta om förstärkaren.

Last edited:

Solid snake

Guest
prulle skrev:
Något att säga om dom? kommer i början ha dom som ända högtalare för att sen bygga ut vart efter jag får råd.

Kommer min sony str-de435 hemmabio skit förstärkare palla dom?

Länkar kommer.

Dynavoice m65

Hitta inga fakta om förstärkaren.
Är det denna?

http://www.ciao.co.uk/Productinformation/Sony_STR_DE435_AV_Receiver__5596512

Kan väl lira rätt bra, du ska tydligen inte lägga en halv förmögenhet på ljud :hihi , men det kan fungera bra ändå.

Annars kan du ju köpa begagnat, typ nån fin NAD och några Dali högtalare eller B&W om du hellre föredrar dem.

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
?
Kanske är allmän kunskap men jag säger det ändå för de som inte visste det.

Det är klena förstärkare på hög volym som dödar högtalare inte kraftiga förstärkare.
En kraftig förstärkare orkar leverera en ren fin signal även när man drar på medans en klen förstärkare börjar skicka ut en signal med strömspikar och sånt.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Solid snake skrev:
Är det denna?

http://www.ciao.co.uk/Productinformation/Sony_STR_DE435_AV_Receiver__5596512

Kan väl lira rätt bra, du ska tydligen inte lägga en halv förmögenhet på ljud :hihi , men det kan fungera bra ändå.

Annars kan du ju köpa begagnat, typ nån fin NAD och några Dali högtalare eller B&W om du hellre föredrar dem.

Japp de är den.

Kruxet är att jag bara för en tusing för den och mig veterligen finns det ingen bättre för den pengen.

Nej vill ju hellst inte det.

Är det specielt smart att köpa begagnat?

Solid snake

Guest
prulle skrev:
Japp de är den.

Kruxet är att jag bara för en tusing för den och mig veterligen finns det ingen bättre för den pengen.

Nej vill ju hellst inte det.

Är det specielt smart att köpa begagnat?
Ja det beror väl på, du ser direkt om det har tagits bra om hand, avtorkad från damm, fin front på förstärkaren osv.

Jag hade utan tvekan kunnat köpa begagnat om inte jag hade haft så mycket pengar, men nu har jag ju jävligt mycket pengar ( :rolleyes: ) så jag köper nytt. :hihi

Nämen jag köper alltid i affär nästan, då har jag försäkring och garanti om det skulle gå sönder eller klydda.

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Solid snake skrev:
Nämen jag köper alltid i affär nästan, då har jag försäkring och garanti om det skulle gå sönder eller klydda.
Nej, du handlar i affär för att du är en amatör och måste springa och fråga om hjälp och ha support stup i kvarten. :7peta

Solid snake

Guest
morlock skrev:
Nej, du handlar i affär för att du är en amatör och måste springa och fråga om hjälp och ha support stup i kvarten. :7peta
Ja så är det.

Vilken tur att jag inte handlade på Sony då, för där kan dem ju ingenting, inkompetenta hela högen. :FU

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Solid snake skrev:
Ja det beror väl på, du ser direkt om det har tagits bra om hand, avtorkad från damm, fin front på förstärkaren osv.

Jag hade utan tvekan kunnat köpa begagnat om inte jag hade haft så mycket pengar, men nu har jag ju jävligt mycket pengar ( :rolleyes: ) så jag köper nytt. :hihi

Okej. hmm kanske värt att tänka på. Fast garantier är bra att ha..

Vet inte hur de blir. dröjer 25 dagar innan jag har råd så.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy