Bra hammock att sova i när man är ute i skogen

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Tjaba!

Köpte en hängmatta som jag använt mycket i sommar och kom då på att jag vill byta ut mitt tält mot en hammock 2025 när jag är ute med hojen i skogen och på äventyr.

Tar gärna tips från någon som använt hammock och är nöjd. Amok Duramer 5 går nog bort just nu pga priset. Men gärna upp till 2 lax.

ddaannnnee

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
f800gs-10 +640SM -05 +GPZ900r-88
Jag har en Dutchware Cameleon och en Hennessy Explorer. Hennessy'n känns en aning rymligare, men Chameleon är betydligt lättare och blir betydligt mindre nedpackade. Använder mest Chameleon. Det viktigaste tycker jag är att man har quiltar som passar bra och är varma nog.

Finns nog många bra tillverkare av quiltar. Jag har Cumulus, varma och goa! Hade ett pyttehål där det kom ut dun, jag skulle ut en vecka. Mailade dem, de svarade omedelbart. Sätt på en tejp och använd den tills du kommer hem, meddela oss när du är hemma så hämtar vi med bud. Så blev det. På 5 dagar åkte den till Polen och tillbaka till mig. Som ny när jag fick tillbaka den. Bästa kundservice jag upplevt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Lite OT men hur bekvämt är det att sova u-format varje natt samt typ omöjligt att sova i mer än en position? Vaknar man inte helt ledbruten?

Man vänjer sig, och det är förstås olika för olika personer. Sover man på mage är det svårt… jag fixar tex inte traditionell hammock.

Men då finns Amok (lite dyrare) där man ligger rakt. En sådan har jag. Den är väldigt fin men som alltid så är hammocken bara ett fodral för sovsäcken och inte en ersättning för tält om vi pratar väderskydd, matlagning, packning osv. Så i verkligheten blir det ändå oftast tält även om hammocken är magisk när det gäller specifika sovplatser.

f2b426a0ac1772b3f6dabd7e95c4e1d4.jpg

Mvh

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Lite OT men hur bekvämt är det att sova u-format varje natt samt typ omöjligt att sova i mer än en position? Vaknar man inte helt ledbruten?
Helt värdelöst. Vi köpte något liknande fast billigt och provade i somras, tog 5 sekunder provligg för att inse att jag hellre sover på marken. Packades ner igen för evigt. Skulle det vara bättre att sova som en orörlig märla om det kostade 5.000;-? Jag tror nej

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Vi har kört med Hammock i ett par år.
Som @ddaannnnee skriver så upplever även jag att quilt är vägen att gå. Spelar ingen roll hur tjock sovsäcken är då fodret komprimeras och vind/kyla attackerar underifrån. Amok funkar bra med liggunderlag, plant och en ficka avsedd för det så underlaget inte åker runt. I en vanlig Hammock har i alla fall jag svårt att få underlaget att ligga där det ska.
Att köpa Hammock med rätt längd är viktigt för att kunna sova bra. Har löst en hel del om just sovställning, många rekommenderar att man ska ligga lite diagonalt. Att ligga diagonalt gör att sovpositionen blir rakare. Jag har aldrig lyckats ligga diagonalt i mina hammockar, slutar alltid med att jag ligger längs med.
DD Hammocks Frontline är helt ok om Hennesey känns för dyrt. Standardversionen är något kort för mig som är 178 (upplever att den är kort).

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Hur kul är det att gå upp o pinka mitt i natten med en hammock?

ddaannnnee

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
Om man ligger som en märla så har man satt upp hammocken fel. Jag sover på mage/sida när jag sover i säng. Har alltid ont i ryggen.
I hammocken sover jag på rygg eller på sida och får nästan alltid mindre ont i ryggen.
På sommaren sätter jag ofta upp den i uterummet och sover i den även hemma.

Jag tycker inte att det är värre att gå upp och pinka på natten från hammock än från tält, kanske en vanesak? Vet att en del pinkar i en flaska..

Som nån skrev ovan så kan man ju så klart inte laga mat i sin hammock, men man kan göra det under sin tarp.. jag har en minimal 3x3m inga problem att laga mat under den.

Största nackdelen med hammock är ju givetvis att man måste ha två träd, å andra sidan behöver man inte slät/platt mark.

Man måste vara beredd att greja lite med prylarna i början, tills man lär sig hur allt ska vara. Hänger prylarna fel så blir det kallt och/eller obekvämt.
Jag som har använt mina grejer några år, slår läger minst lika fort som med tält, men sover MYCKET bättre. Helt magiskt att vakna och ligga och lyssna på naturen och titta över den utsikt man valde när man slog läger, inte instängd i ett tält.
Är det fint väder kan man skippa tarpen och kika på stjärnorna..

Hammock är nog inte för alla, men är man nyfiken är det värt att prova. Läs på lite innan så undviker du några tabbar.

En bra yt-kanal för tips och trix är:
https://youtube.com/@shugemery?si=CM-Cae5aNNwc-8bK
Han är en pajas, men förklarar bra och vet nog allt värt att veta om att sova i hammock. Finns bra forum/fb-grupper också.

Jag har några tält och några hammockar, väljer ALLTID hammock om inte sambon ska med, då blir det tält.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Hammock är kass för MC-äventyr såvida det inte är fint väder hela tiden. Du har ingenstans att skydda hjälm, ställ, stövlar etc från vädrets makter. Om det är kass väder får du i princip laga mat ute.

Jag har kört ett antal övernattningar i hammock på hoj, och det är görbart, men i princip självplågeri gällande allt det praktiska. När jag kör hoj är jag inte så bekymrad över storlek och vikt på tält heller, jag behöver ju inte bära det. Älskar mitt fyrmanna där jag har gott om plats inne i tältet att förvara allt jag vill. Absid är trevligt också.

IMG_2695.jpeg

ddaannnnee

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
Hammock är kass för MC-äventyr såvida det inte är fint väder hela tiden. Du har ingenstans att skydda hjälm, ställ, stövlar etc från vädrets makter. Om det är kass väder får du i princip laga mat ute.

Jag har kört ett antal övernattningar i hammock på hoj, och det är görbart, men i princip självplågeri gällande allt det praktiska. När jag kör hoj är jag inte så bekymrad över storlek och vikt på tält heller, jag behöver ju inte bära det. Älskar mitt fyrmanna där jag har gott om plats inne i tältet att förvara allt jag vill. Absid är trevligt också.

View attachment 509403
Har man ingen tarp så blir det ju dåligt med skydd förstås. Har man tarp så blir det ju typ samma sak som att sitta i absiden på ett tält.
Är man ute efter minimal vikt/packvolym så är oftast tält bättre.

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Lite dragigare under tarpen än i tält dock, packningen är svår att gömma men inte upplevt det som ett problem direkt. Eller jo - en gång lyckades jag sparka ut hjälmen på backen utanför tarpen under natten. Upptäckte det inte förrän morgondimman lättat och under natten hade vi besök av ett lättare regn... Hjälmen var som en blöt svamp på huvudet under den dagen :(
Två träd på rätt avstånd är lättare att hitta en lämplig yta för att slå upp ett tält.
Tar inte mer än 5-10 minuter att sätta upp hammock och tarp, tält är väl ungefär samma tid beroende på typ.
Hammock under bar himmel är riktigt trevligt! Aldrig upplevt att jag får ont i kroppen, snarare tvärtom, mindre ont efter att ha sovit i hängmattan.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag har haft svårt att hitta ställen att övernatta på så det blir campingplatser när jag är ute och tourar. Lite svennigt ibland med det är lååångt ifrån Böda.
Åker man mindre vägar eller även större så är det bommar och förbudsskyltar överallt nu för tiden. Fricampa är inte min bästa gren.
Jag har hittills aldrig grillat över öppen eld på någon hojtripp. Med båten i Mälaren eller Stockholms skärgård var det inget problem.

Att man får tälta på norska rastplatser med wc och tillgång till vatten är ändå inte särskilt lockande.

Jag träffade en kille på en camping i Östersund. Han vågade inte fricampa.

Det bekväma med en camping är just att man lätt hittar en plats att slå upp tältet. Inte testa grusvägar och stigar och försöka vända.

Sedan att ligga i tält är bara mysigt och bekvämt. Mitt 5-kilos tremans slår jag upp på 30 sek. Lite till för absiden.
När jag vill titta på utsikten sitter jag i min 900-gramsstol. Skön. Men det gick lika bra utan den har jag insett.
Jag vet inte hur många tältnätter jag har men ca 50? En gång slog jag upp tältet i duggregn. Morgonen efter duggregnade det igen. Har aldrig slagit upp eller rivit tält i regn.
Ofta öppnar jag en öl när jag börjar med tältet. Pysslet är ju en del av det jag gillar.
Jag har sovit i stormvindar där jag varit orolig att motorcykeln ska blåsa omkull. Även fäst en av stormlinorna på tältet.
Har sovit flera nätter i ösregn. Mysigt.
Tvåmanstältet, ”festivaltältet”, var lite för trångt för packningen. Kommer förmodligen att använda det igen. Bottom-of-the-line, det gör mig inget. Två kilo mindre kvittar (sa han som borrar lätt hål i aluminium).
Har en tarp som åker med. Bara testat den en gång och sedan plockat ner den.

IMG_0433.jpeg
Billig hoj, billigt tält, billig camping. Fanns ingen personal varken på kvällen eller morgonen.

IMG_2328.jpeg
Gles camping i Spanien.

IMG_1763.jpeg
”Fricamping” i Dalsland. En parkeringsplats vid en båtklubb vid en liten sjö. Svårt att hitta bra ställen som sagt.
Två gånger kom det bilar som vände vid klubbkåken. Vi vinkade sådär trevligt. Första natten i mitt nya tält. Denna ”repövning” var ju som att tälta hemma på tomten och morsan kom förbi.
Packlista? Nej. Är allt med? Ja?
De korta tältpinnarna? Eh?

Hardcore camper. Jo jag vet att även detta kan vara en materialsport. Det skulle inte tillföra något i mitt fall. Det är bra som det är.

En bild som gör sig på Facebook. Fast den var till mina barn som jag håller uppdaterade.
En camping i Frankrike:

IMG_2364.jpeg
Matbilder. Alltid retar det någon. 😉

ddaannnnee

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
Lite dragigare under tarpen än i tält dock, packningen är svår att gömma men inte upplevt det som ett problem direkt. Eller jo - en gång lyckades jag sparka ut hjälmen på backen utanför tarpen under natten. Upptäckte det inte förrän morgondimman lättat och under natten hade vi besök av ett lättare regn... Hjälmen var som en blöt svamp på huvudet under den dagen :(
Två träd på rätt avstånd är lättare att hitta en lämplig yta för att slå upp ett tält.
Tar inte mer än 5-10 minuter att sätta upp hammock och tarp, tält är väl ungefär samma tid beroende på typ.
Hammock under bar himmel är riktigt trevligt! Aldrig upplevt att jag får ont i kroppen, snarare tvärtom, mindre ont efter att ha sovit i hängmattan.
De gånger jag upplevt drag har det varit för att udnerquilten halkat snett. När man ligger i hammocken alltså, sitter man och pysslar med nåt under tarpen är den ju så klart dragigare än ett tält, men det är ganska dragigt på hojen också 😁

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
De gånger jag upplevt drag har det varit för att udnerquilten halkat snett. När man ligger i hammocken alltså, sitter man och pysslar med nåt under tarpen är den ju så klart dragigare än ett tält, men det är ganska dragigt på hojen också 😁
Det är väl just det där att man helst undviker att sova i skinnstället :mattias Annars kan man ju bara välta omkull sig i diket bredvid hojen.

ddaannnnee

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
Det är väl just det där att man helst undviker att sova i skinnstället :mattias Annars kan man ju bara välta omkull sig i diket bredvid hojen.
Jag har varit på tillställningar där mer än en besökare med framgång praktiserat "välta omkull sig i diket bredvid hojen" 😁

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Hoj
1980 SR500 med sidvagn / 1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258
Bor helst på hotell. Har sedan 2016 en Hennessy Hammock som jag oftast använt för att kunna sova några timmar när jag inte orkat köra längre. Eller för att kunna ta skydd från dåligt väder. Funkar mycket bra, men precis som flera säger, om det är kallt så blir det kallt. Räddningsfilt (Alu) påhängd underifrån kan fungera som skydd mot kylan.

Har nyligen bytt till Snigels Multi-tarp och Sovsäcksöverdrag.

Resonemang: Ibland behöver man bara en Tarp för att få lite skydd, den också fungerar som Regnponcho över alla MC-kläder samt är lättare att hantera för de tillfälliga stoppen. Sovsäcksöverdraget kan jag använda både för sommar- och vintersovsäck.
I kombination så ger Tarp + sovsäcksöverdrag åretruntkapacitet och mer flexibilitet.

Men, om du är en sommarmotorcykelcampare (intressant ord!), så är bra hammockar utmärkta. Åretruntutesovare med sällskap = tält! Soloåretruntutesovare = tarp + sovsäcksöverdrag.

OBS! Om det handlar om enstaka tillfällen - bränn inte för mycket pengar på prylarna. Bra grejer är ohyggligt dyrt. Det går alldeles utmärkt med en Biltema-presenning och enklare campingprylar. Bättre att resa upp pengarna. Eller dricka dricka öl med kompisar så att man kan låna ihop grejerna för att prova på.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO