Jag har haft svårt att hitta ställen att övernatta på så det blir campingplatser när jag är ute och tourar. Lite svennigt ibland med det är lååångt ifrån Böda.
Åker man mindre vägar eller även större så är det bommar och förbudsskyltar överallt nu för tiden. Fricampa är inte min bästa gren.
Jag har hittills aldrig grillat över öppen eld på någon hojtripp. Med båten i Mälaren eller Stockholms skärgård var det inget problem.
Att man får tälta på norska rastplatser med wc och tillgång till vatten är ändå inte särskilt lockande.
Jag träffade en kille på en camping i Östersund. Han vågade inte fricampa.
Det bekväma med en camping är just att man lätt hittar en plats att slå upp tältet. Inte testa grusvägar och stigar och försöka vända.
Sedan att ligga i tält är bara mysigt och bekvämt. Mitt 5-kilos tremans slår jag upp på 30 sek. Lite till för absiden.
När jag vill titta på utsikten sitter jag i min 900-gramsstol. Skön. Men det gick lika bra utan den har jag insett.
Jag vet inte hur många tältnätter jag har men ca 50? En gång slog jag upp tältet i duggregn. Morgonen efter duggregnade det igen. Har aldrig slagit upp eller rivit tält i regn.
Ofta öppnar jag en öl när jag börjar med tältet. Pysslet är ju en del av det jag gillar.
Jag har sovit i stormvindar där jag varit orolig att motorcykeln ska blåsa omkull. Även fäst en av stormlinorna på tältet.
Har sovit flera nätter i ösregn. Mysigt.
Tvåmanstältet, ”festivaltältet”, var lite för trångt för packningen. Kommer förmodligen att använda det igen. Bottom-of-the-line, det gör mig inget. Två kilo mindre kvittar (sa han som borrar lätt hål i aluminium).
Har en tarp som åker med. Bara testat den en gång och sedan plockat ner den.
Billig hoj, billigt tält, billig camping. Fanns ingen personal varken på kvällen eller morgonen.
Gles camping i Spanien.
”Fricamping” i Dalsland. En parkeringsplats vid en båtklubb vid en liten sjö. Svårt att hitta bra ställen som sagt.
Två gånger kom det bilar som vände vid klubbkåken. Vi vinkade sådär trevligt. Första natten i mitt nya tält. Denna ”repövning” var ju som att tälta hemma på tomten och morsan kom förbi.
Packlista? Nej. Är allt med? Ja?
De korta tältpinnarna? Eh?
Hardcore camper. Jo jag vet att även detta kan vara en materialsport. Det skulle inte tillföra något i mitt fall. Det är bra som det är.
En bild som gör sig på Facebook. Fast den var till mina barn som jag håller uppdaterade.
En camping i Frankrike:
Matbilder. Alltid retar det någon.