Bra hammock att sova i när man är ute i skogen

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Off topic. Så den som inte vill läsa kan med fördel scrolla förbi!

Jag har läst alla inlägg men blev inte klok på vad alla talar om. Hammock? Det är ju en sådan som notrightrider postade bild på i inlägg #17. Skumt! Vad är det för mystisk pryl som avses?

Men nu har jag googlat - det är alltså en "trimmad" hängmatta! Varför använder man inte ordet hängmatta? Är det skillnad på en hängmatta och en hammock? Förutom att det senare verkar vara engelska och då blir det med någon sorts automatik lite coolare, lite mer världsvant.

Så vad skiljer en hammock från en hängmatta? Det verkar ju vara ungefär samma sak.

Last edited:

ddaannnnee

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
f800gs-10 +640SM -05 +GPZ900r-88
Hängmatta är nog för de flesta en sån man slappar i trädgården med typ..
Hammock en hängmatta för camping, ofta (men inte alltid) med lite fler features än vanliga hängmattor, typ myggnät och liknande.

Är väl inte konstigare än att säga race-hoj, email, cd osv.

ddaannnnee

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
Vad jag tror många missar är att det krävs någon form av isolering underifrån när man sover i hammock/hängmatta. I vissa funkar det med ett liggunderlag, hennessy har ett eget underlag man kan stoppa in mellan de dubbla bottenskikten. Det värmer hyggligt och ger viss stadga. I andra kan man stoppa vanliga liggunderlag med varierande framgång.

Det som funkar bäst för de flesta och blir varmast är underquilt.

Så ska man skaffa hammock bör man budgetera för nån slags isolering under och en tarp, förutom själva hammocken. Dessutom behövs en toppquilt, men den kan bytas ut mot en sovsäck, som då med fördel används öppen, som ett täcke.

Edit: stavfel

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Och vad fan är en quilt?
"A quilt is a multi-layered textile, traditionally composed of two or more layers of fabric or fiber. Commonly three layers are used with a filler material. "

Bilderna jag får upp är på lapptäcken

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Och vad fan är en quilt?
"A quilt is a multi-layered textile, traditionally composed of two or more layers of fabric or fiber. Commonly three layers are used with a filler material. "
Vilket täcke som helst med fyllning är en Quilt, det är bara snobberi att inte kalla det täcke eller undertäcke om man så vill.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Vad jag tror många missar är att det krävs någon form av isolering underifrån när man sover i hammock/hängmatta. I vissa funkar det med ett liggunderlag, hennessy har ett eget underlag man kan stoppa in mellan de dubbla bottenskikten. Det värmer hyggligt och ger viss stadga. I andra kan man stoppa vanliga liggunderlag med varierande framgång.

Det som funkar bäst för de flesta och blir varmast är underquilt.

Så ska man skaffa hammock bör man budgetera för nån slags isolering under och en tarp, förutom själva hammocken. Dessutom behövs en toppquilt, men den kan bytas ut mot en sovsäck, som då med fördel används öppen, som ett täcke.

Edit: stavfel
Vad jag tror du missar här är att 80% här förknippar en hammock med just en hammock. Något som mormor rockade i bersån med katten. Och samma sak med quilt i princip. Finns det inte coolare namn på hängmattor med tak?

ddaannnnee

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
Vad jag tror du missar här är att 80% här förknippar en hammock med just en hammock. Något som mormor rockade i bersån med katten. Och samma sak med quilt i princip. Finns det inte coolare namn på hängmattor med tak?
Nädå, fullt medveten om det. Det var likadant för mig innan jag började campa (är det ett svenskt ord?) i hängmatta. Mina inlägg riktar sig främst till TS, som gav intryck av att veta vad som menas med hammock i den här kontexten.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag kör mitt uppblåsbara ligg i hammocken (sluta skratta ni längst bak i bussen!!) ett Exped. Det är inte lika bra som quilt inbillar jag mig (har inte provat) men det har fungerat alldeles utmärkt för mig, kyla har inte varit något problem.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kör mitt uppblåsbara ligg i hammocken (sluta skratta ni längst bak i bussen!!) ett Exped. Det är inte lika bra som quilt inbillar jag mig (har inte provat) men det har fungerat alldeles utmärkt för mig, kyla har inte varit något problem.

Exped är isolerande så det är hur bra som helst. Till min Amok har jag medföljande dito som är 220 långt, isolerar bedömt bra (har inte provat i minusgrader). Underlaget är viktigast för att hålla värmen.

Mvh

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Exped med flera har ju dun eller dunliknande fyllning i några uppblåsbara underlag. Det hindrar luften att cirkulera och kylas.
Inte perfekt men bättre än de utan fyllning.
Några tror jag har mellanväggar av samma skäl, oklart hur bra det är.
I tält eller under bar himmel använder jag ibland uppblåst underlag men då med ett tunt cellplastunderlag under mot marken.
Jag har aldrig med avsikt sovit i en hängmatta, det har hänt i ungdomen i trädgården efter för många groggar.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag har alltid med mig en tunn aluminiumfilt som jag lägger under liggunderlaget om det kan tänkas bli kallt. Det isolerar.

Att glömma det och ha filten ovanpå sovsäcken istället är en riktigt dålig idé.
Kondensvatten kyler.

Mitt första tält var ett i bomull med en pinne i mitten. Från 50-talet? Inget blixtlås utan man tråcklade ett snöre i zick-zack. Som regnskydd kapade jag till lite kraftig byggplast.
Midsommarafton med 125orna.
Gummimadrass och sovsäck i bomull och någon vadd eller nåt.
Inte så jäkla ball utrustning. Polarna frös i sina nya tält medan vi sov gott med en perfekt kombination av ventilation och värmande plast. Varken fuktigt eller kallt. Ren tur iofs.
Men skrattar bäst som skrattar sist. 🙂

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Exped har ju en uppsjö av olika liggunderlag, från i princip helt oisolerade till vinterisolerade liggunderlag, jag har några olika, och det är stor skillnad isoleringsmässigt. Kolla på R-värdet, det ger en bra bild av hur bra det isolerar. Dom har många olika storlekar på varje modell dessutom :tummenupp

När grabben och jag var ute och tältade senast var det -11, och jag testade att lägga en sån där aluminiumfolie under våra liggunderlag, och jag skulle vilja påstå att det gjorde stor skillnad, han klarade sig bra med mitt mindre isolerade liggunderlag.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO