Bra hammock att sova i när man är ute i skogen

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nä du är ju ingenjör så fysik har du definitivt koll på. :)

Men den är bredare än liggunderlaget så det blir ju viss värmestrålning från kroppen även vid sidan av så det hjälper mer där än nedpackat i ryggan.

Har själv bara använt dessa vid övernattningar i vindskydd vintertid, och då som värmereflektor bakom ryggen med nying framför.

Mvh

Jag la in ordet "tror" för jag är trots allt inte helt säker på hur mycket strålning som kan finnas kvar efter liggunderlaget.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag la in ordet "tror" för jag är trots allt inte helt säker på hur mycket strålning som kan finnas kvar efter liggunderlaget.
Sen ska den vända och gå igenom underlaget igen :)
Men som tidigare skrivet, reflektor vid brasan, vindskydd osv fungerar det till.
Och den ursprungliga tanken att vid olycka kunna hålla kroppsvärmen och skydda mot väder och vind är ju OK.
Dock ska man tänka på att om man sveper in någon i en alu-filt så måste den öppnas upp då och då annars blir det ett vått omslag under.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Sen ska den vända och gå igenom underlaget igen :)
Men som tidigare skrivet, reflektor vid brasan, vindskydd osv fungerar det till.
Och den ursprungliga tanken att vid olycka kunna hålla kroppsvärmen och skydda mot väder och vind är ju OK.
Dock ska man tänka på att om man sveper in någon i en alu-filt så måste den öppnas upp då och då annars blir det ett vått omslag under.

Och framförallt aldrig direkt mot bar hud då den som sagt inte isolerar utan leder värme/kyla (vad är nu korrekt termiskt begrepp, ni ingenjörer?)

Mvh

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Googlade och läste lite på Utsidan. Tröttnade på teorier, tyckanden, liknelser, den vetenskapliga undersökningen osv.

Filten kostade 20 spänn på Biltema, tar ingen plats och väger inget.
Nu ligger den redan i tankväskan. Har inte bestämt om jag ska lyfta ur den.
Om den har hjälpt mig eller inte kan jag inte svara på. 🙂

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Om det är någon tröst så har jag flera stycken. Vid rätt tillfälle är de bra.

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Hängmatta är nog för de flesta en sån man slappar i trädgården med typ..
Hammock en hängmatta för camping, ofta (men inte alltid) med lite fler features än vanliga hängmattor, typ myggnät och liknande.

Är väl inte konstigare än att säga race-hoj, email, cd osv.
För mig är det precis tvärtom.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Hängmatta är nog för de flesta en sån man slappar i trädgården med typ..
Hammock en hängmatta för camping, ofta (men inte alltid) med lite fler features än vanliga hängmattor, typ myggnät och liknande.

Är väl inte konstigare än att säga race-hoj, email, cd osv.

För mig är det precis tvärtom.

Engelskan är ju mycket bättre med flera ord än svenskan sägs det. Men här är det alltså ingen skillnad mellan hammock och hängmatta som det är på svenska? :va

Men den engelska varianten kan skilja på åsna och arsle, ass och arse, till skillnad från den amerikanska, ass och ass. :crash

Kick ass! What has the poor donkey done? :hihi

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Googlade och läste lite på Utsidan. Tröttnade på teorier, tyckanden, liknelser, den vetenskapliga undersökningen osv.

Filten kostade 20 spänn på Biltema, tar ingen plats och väger inget.
Nu ligger den redan i tankväskan. Har inte bestämt om jag ska lyfta ur den.
Om den har hjälpt mig eller inte kan jag inte svara på. 🙂
Lite som diskussionen här då🫢

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Och framförallt aldrig direkt mot bar hud då den som sagt inte isolerar utan leder värme/kyla (vad är nu korrekt termiskt begrepp, ni ingenjörer?)

Mvh

Den reflekterar värmestrålning tillbaka mot kroppen så man får nog säga att det är en slags isolering även om aluminium leder värme väldigt bra.

Sen har nog gundj en poäng i att den också skyddar igenom att vinden inte tränger igenom dom. Vilket iofs även stänger inne fukten.

Jag har faktiskt svårt och tro att dom kan göra särskilt mycket nytta men jag har aldrig provat dom på nåt sätt.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
- Funkar väl för ensamvargar kanske, men för oss som gillar närheten till en varm kvinnokropp..var finns de hammockarna?
(om man nu mot förmodan skulle vilja sova i en skog)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Case closed! Den gör sig nog bäst som extra tarp eller nåt liknande, inte som som en filt att vira om sig.

It is supposed to reflect radar waves. Theoretically yes, but practical tests made in lifeboats at sea have showed that it gives no help.

Abstract​

A product which has been heavily promoted for a number of years is an aluminized plastic foil designed to reflect 80% of body heat. However, a large body of experience points to the following: 1. A minimal amount of heat is radiated by a clothed body. This can easily be demonstrated with a thermocamera. 2. The plastic foils is impermeable to both water and water vapour. Thus condensation is formed on the blanket's interior. This virtually eliminates the reflective properties of the aluminum foil, often after only 15-20 minutes. 3. The blanket usually works best when the wind velocity is less than 9 m/s, otherwise the wind tears it into pieces. The greater the wind velocity and amount of clothing worn, the less the effect of the blanket. 4. Water accumulation on the clothing inside the blanket rapidly conducts heat from the skin. The blanket and the aluminum then take over and conduct heat 9,300 times faster than air. 5. It is supposed to reflect radar waves. Theoretically yes, but practical tests made in lifeboats at sea have showed that it gives no help. 6. The plastic film is inflammable.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Finns det något slags liggunderlag som är lite luftigare? De vanliga klassiska samt även luftfylda varianter ventilerar ju inte bort fukt.

Renskinn. Finns fanimig inte något bättre att sova på, sommar som vinter.

Men det finns ju en anledning till att andra underlag har en marknad…

Mvh

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hängmatta tar ju inte mycket plats även om den är för flera personer.

Twostroke: Jag TROR att det i så fall är en såndär hängmatta som man spänner upp plant mellan tre träd.

Typ Trillium Safari eller Stingray.

Mvh

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Finns det något slags liggunderlag som är lite luftigare? De vanliga klassiska samt även luftfylda varianter ventilerar ju inte bort fukt.
Det finns liggunderlag i något skummaterial som är räfflade och ger teoretiskt lite ventilation.
Men jag tror att sovsäcken fyller kanalerna och så tynger nog kroppen ut en del också.
Exped och Thermarest är ju stora märken med bra grejer.

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Case closed! Den gör sig nog bäst som extra tarp eller nåt liknande, inte som som en filt att vira om sig.

It is supposed to reflect radar waves. Theoretically yes, but practical tests made in lifeboats at sea have showed that it gives no help.

Nähä?
Hur skall man nu överleva i Trafikverkets vinterköer...?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Nähä?
Hur skall man nu överleva i Trafikverkets vinterköer...?
Eberspächer är en klassiker som fortfarande värmer.:tummenupp
Dyrt kan tyckas med ditt liv är värt det! :tummenupp

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping