Bra hammock att sova i när man är ute i skogen

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Sen update. Blir ett Amok Draumer 5.0 Xl med tarp.

Mycket av upplevelsen är sovsystemet så jag lägger till en slant och får då riktigt bra beprövade grejor. Tänkte testa Julas först men det är segt att ligga obekvämt i natten i skogen så slår på stort direkt. :)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Mycket av upplevelsen är sovsystemet så jag lägger till en slant och får då riktigt bra beprövade grejor. Tänkte testa Julas först men det är segt att ligga obekvämt i natten i skogen så slår på stort direkt. :)

Den är najs!

3b80bf10e05f2e5d0181df06f0f90c71.jpg

Mvh

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Den är najs!

3b80bf10e05f2e5d0181df06f0f90c71.jpg

Mvh
Ser jävligt fett ut. Av någon anledning lockar det att komma upp ifrån marken. Jag har varit lat och åkt till vindskydd för jag gillar inte att tälta direkt på backen om det är snårig skog. Svårt att hitta plats på marken. Det är något som känns "Gött" med att komma upp en bit. Så jag hoppas kunna tälta på lite mer snårigare ställen med hängmattan och tarpen. Bara inte björnen tar mig...

Just nu funderar jag mest på hur jag skall förvara hjälm och utrustning / stövlar. Med tältet var det alltid skönt att göra iordning allt så man har allt snyggt och prydligt och pedantiskt. Lite som mannen i "sova med fienden" som jag personligen tycker är slarvig, de där konservburkarna och handduken kan man hänga snyggare enligt mig. Hahahaa

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag slog till på en sån här från aliexpress, 3x3 m. Återstår att se om det är nått att ha, eller bara skit.

View attachment 510303

Såg smutt ut.
Vad kostade den?

Har kört med OK-s vita lättviktspress 3x4 meter i många år som golv i absiden, regnskydd vid matlagning och för packning. Har konstigt nog hållit väldigt bra. Nu finns bara grön kvar i sortimentet; 169kr.

Mvh

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Jag slog till på en sån här från aliexpress, 3x3 m. Återstår att se om det är nått att ha, eller bara skit.

View attachment 510303
Kört med något liknande från Amazon. Kanske lite tyngre än de dyra modellerna men varken prasslade eller släppte igenom väta. Stor fördel med en ljus och en mörk sida, vid varmt väder vänds den ljusa sidan utåt och reflekterar bort en del av strålning svärmen.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Vågar inte sova direkt på marken pga kryp och djur annars hade man bara kört med ett stort tarp, då är man fan kungen.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är något lite lockande och romantiskt med att tälta i hängmatta i skogen.

Men jag tänker att det kan vara lite läbbigt ifall utomjordingarna kommer.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Såg smutt ut.
Vad kostade den?

Har kört med OK-s vita lättviktspress 3x4 meter i många år som golv i absiden, regnskydd vid matlagning och för packning. Har konstigt nog hållit väldigt bra. Nu finns bara grön kvar i sortimentet; 169kr.

Mvh
Jag gav 310 kr. Nu ser jag att dom vill ha lite mer:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Det är något lite lockande och romantiskt med att tälta i hängmatta i skogen.

Men jag tänker att det kan vara lite läbbigt ifall utomjordingarna kommer.
De använder oftast magnetstråle och beamar upp allt på marken så hängmattan är det säkrare valet även där.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Äger också en Amok 5.0XL sen några år tillbaka men jag börjar tröttna... Det är mindre lätt att vända sig om utan att vara klarvaken och jag råkar alltid sätta upp den något snett så man hamnar på ena sidan hela tiden. Däremot är älskar jag liggunderlagen som är 220cm långa! Det har jag inte sett någon annan stans, jag är 204cm.

Finns en variant som heter Haven också, dyrare än Amok men verkar rätt najs även om den är för kort för mig. https://backpackinglight.se/varumarken/haven-tents/haven-tent

Jag kommer nog satsa på lättviktstält framöver, ex: https://backpackinglight.se/talt/durston-x-mid-pro-2p-1 helt i Dyneema

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Den här tråden dök upp på Utsidan.se
Verkar vettiga tält till rimlig kostnad om man vill gå UL.
Tyvärr var de självstagande inte helt utan spik.
Mitt gamla Jack Wolfskin får hänga med ett tag till.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Fan vad sugen man blir på att testa grejorna. Såfort det är +5c ska jag packa hojen och dra till skogs!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Fick hem grejorna nu. Bara det att hammock + tarp är 40% av storleken på mitt tält är ju värt att byta. Det här kommer att innebära att jag inte ens behöver ha någonting bakpå sadeln där tältet var förut. Endast mina mjuka sidoväskor kommer att räcka. Jag åker minimalist deluxe dock ska ni veta. Kul när det nya är mindre form factor! =)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Vad hindrar bädden från att vikas ihop när man ligger på tvären mellan fästpunkterna? Intuitivt känns det ju som att man borde bli ihopvikt och hängande som en fällkniv med rumpan neråt?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Vad hindrar bädden från att vikas ihop när man ligger på tvären mellan fästpunkterna? Intuitivt känns det ju som att man borde bli ihopvikt och hängande som en fällkniv med rumpan neråt?
Tror det är sömmarna samt liggunderlaget. Jag valde att inte köpa till deras liggunderlag som man enligt dem måste ha. Jag tror mitt funkar som är ca samma size men det visar sig om jag blir en fällkniv första natten :)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Remmarna är infästa så att liggytan blir plan. Genom att spänna remmarna på sidorna kan man också resa den till sittande position, trevligt om man tex käkar frukost och det regnar…

Lite meckig att komma i/ur innan man fattat tekniken med att hålla i sidoremmarna och bara luta sig in/ur. Men enkel när man fattat. Inget man hänger 5m över marken…

Mvh

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...