Bra investering att köpa en MV Agusta Tamburini?

dema2

www.bombrepa.se
Gick med
28 May 2006
Ort
Nynäs (Sthlm)
Hoj
Stentvättad K4 med silvertejp
Så om vi undantar de hojar som tillverkarna själva stämplat som samlarhojar, för dessa kommer aldrig bli det...

... vilken hojmodell under början på 2000 slutet på 1990talet kommer bli samlarobjekt?

Själv gissar jag faktiskt tidiga orörda yamaha R1 modeller alternativt Honda fireblade. Men just R1'an har ju blivit legendarisk och de flesta av de allra äldsta är sönderkörda och omkittade. En orörd lågmilare i mintkondition om 20 år gissar jag kan ge pengar.

Givetvis öppnar jag för att alla kommer att idiotförklara mig, men det kan vi lämna då även jag vet att jag saknar en del muttrar...

Så: vilken modell tror ni?

Håller med ang R1:an - en tidig,orörd 98:a kan nog bli en fin samlarhoj om 10-20 år
Kolla bara på en Volvo 240Turbo - hitta en hyffsat orörd,fräsch sån idag så är det en raritet och den kan väl nästan jämföras med r1:an :D
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Borde inte t.ex en Yamaha R7 vara en bra investering isåfall?Hur många sånna såldes? Har för mig att jag läste nånstans på sporthoj att nån mcfirma hade en sån i kartong eller oanvänd.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Borde inte t.ex en Yamaha R7 vara en bra investering isåfall?Hur många sånna såldes? Har för mig att jag läste nånstans på sporthoj att nån mcfirma hade en sån i kartong eller oanvänd.

Yamhacenter i helsingborg har väl en på "Display"?

Har för mig att jag sett en där, men däremot tror jag inte på någon samlarhysterik på den.
http://www.yamahacenter.com/default.asp?id=2948&foretagsID=5

Jag har som idé att en hoj måste för att bli samlarobjekt ha haft betydelse för hela mc-kollektivet som diskussionsämne.
Den måste däremot vara sällsynt då den ska klassas som raritet, och konstigt nog blir de hojar som säljs i dussinvara de med tiden, för alla körs sönder. Ovanliga hojar som är få i antalet då de säljs tenderar ägarna till att vårda mer. Kawasaki er6n kan med tiden bli ett samlarobjekt. Just för att alla idag vet vad det är för hoj och många har en form av relation till den, antingen dålig eller bra.

De flesta vet ju inte vad en R7'a är den är inte lika känd som en R6'a eller R1'a så r7'an tror jag inte alls på.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
?

Ska du köpa något... då ska du ju köpa en Buell :tummenupp

Tror faktiskt några av deras "hårdare" maskiner kommer gå upp i värde om ett tag.


Den tanken har jag tänkt imellanåt. Hade säkert varit kul att ha en Buell som vardagshoj en säsong ochså! Toyman. Gillar kubik!

Håller med ang R1:an - en tidig,orörd 98:a kan nog bli en fin samlarhoj om 10-20 år
Kolla bara på en Volvo 240Turbo - hitta en hyffsat orörd,fräsch sån idag så är det en raritet och den kan väl nästan jämföras med r1:an :D

Ska vi tro att den bör vara röd/vit då? Toyman......... vill ha.

Borde inte t.ex en Yamaha R7 vara en bra investering isåfall?Hur många sånna såldes? Har för mig att jag läste nånstans på sporthoj att nån mcfirma hade en sån i kartong eller oanvänd.

The Yamaha YZF-R7 OW02 is a race homologation motorcycle of limited production run of only 500 units. It was designed to compete in the Superbike World ...

http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_YZF-R7

Hoppas du har rätt, strypt eller i originalskick. Thats a Q. Toyman
 
Last edited:

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Ska du köpa något... då ska du ju köpa en Buell :tummenupp

Tror faktiskt några av deras "hårdare" maskiner kommer gå upp i värde om ett tag.

Buell...?
Inte så spec snygga men har kort hjulbas och skulle kunna vara en rolig hoj att busa och leka lite med...
Men är inte dom snuskigt slöa vilket förstör hela hojen? Aldrig kört en sån men tror man skulle tröttna ganska snart...


I övrigt skulle dom nog ändå kunna stiga en del i värde om några år...

Vad tror ni bra val efter 125an?:tungan


Givetvis en 600 på en 1000 skulle du bara köra ihjäl dig....
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Ja Mv Agustorna är bra nybörjarhojar :) Den nästsenaste "standard" F4:an har ju bara 190 hk och gör 312 km/h äkta fart - snabbaste serieproducerade tydligen :va
 
Last edited:

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Buell...?
Inte så spec snygga men har kort hjulbas och skulle kunna vara en rolig hoj att busa och leka lite med...
Men är inte dom snuskigt slöa vilket förstör hela hojen? Aldrig kört en sån men tror man skulle tröttna ganska snart...


I övrigt skulle dom nog ändå kunna stiga en del i värde om några år...

Provkörde en Buell 1125cr i höstas. 146 pållar räcker rätt långt. :D
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
K7-K8-K9 är ju inte jättelätta heller :)

191 kg i torrvikt är väl inte så farligt ändå.

K7 och K8 är samma hoj och de väger 172 kg men det är väl mycke pga det dubbla dämparna också.. Jag har yoshi hel system på min med singel dämpare på min så den väger 160 nånting...
Annars väger ju K9an 167kg med dom dubbla dämparna och katt...

Så ska man få en gixxer att väga som en MV agusta får man nog slänga på ett fruntimmer på bönpallen! :yoparty

Provkörde en Buell 1125cr i höstas. 146 pållar räcker rätt långt. :D

Vill inte vara negativ eller så men 146hk är slött!!!
Jag vet inte om det är jag som är lite konstig men jag vill faktist inte ha för mycke efekt men jag tycker att mina 185 orginal hästar plust dom som hel systet gör är ganska så lagom...

Inget efekt monster men ändå inte spec slö men 146 sura hästar kan ju inte vara så kul... :va
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Fordon är oftast aldrig en bra investering. Först ska den sparas i mååååååånga år och sedan måste du hitta en väldigt specifik köpare. Lev livet för pengarna istället...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vill inte vara negativ eller så men 146hk är slött!!!
Jag vet inte om det är jag som är lite konstig men jag vill faktist inte ha för mycke efekt men jag tycker att mina 185 orginal hästar plust dom som hel systet gör är ganska så lagom...

Inget efekt monster men ändå inte spec slö men 146 sura hästar kan ju inte vara så kul... :va

Du utelämnar en rätt så viktig detalj: vridmoment.

146 (trötta) häskrafter med 100-150Nm vrid vid 2500rpm är betydligt roligare än 185Hk med 125Nm vid 11000rpm. Med sånt vrid kan du fisa på högsta växel genom stan och se alla hojkompisar bakom dig försvinna innan dom hunnit växla ner några pinnar och dra på utav helvete för att komma ikapp.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Ja Mv Agustorna är bra nybörjarhojar :) Den nästsenaste "standard" F4:an har ju bara 190 hk och gör 312 km/h äkta fart - snabbaste serieproducerade tydligen :va

Ja farten går ju faktist inte att klaga på.. Men jag vet inte ingen hoj som jag skulle välja före gixxer iaf...

Du utelämnar en rätt så viktig detalj: vridmoment.

146 (trötta) häskrafter med 100-150Nm vrid vid 2500rpm är betydligt roligare än 185Hk med 125Nm vid 11000rpm. Med sånt vrid kan du fisa på högsta växel genom stan och se alla hojkompisar bakom dig försvinna innan dom hunnit växla ner några pinnar och dra på utav helvete för att komma ikapp.

Jo men vridet vet jag inte vad det ligger på i en Buell det därför jag ute lämnar det..
Men har den 150 i vrid då kanske det är en annan sak att köra den har aldrig kört en sån så vet inte alls hur dom är faktist kankse är en rolig maskin fast en toppfart på 210-260 är inte så jätte mycke...

Men sen har dom ju inte mycke till kåper som skyddar än från vinden heller vilket också är en nackdel...
Sen utseendet och remdriften kan man ju ha lite delade meningar om också..

Men som sagt aldrig kört en sån men skulle va kul att göra det, kan vara kul med lite omväxling men inget man skulle fastna för..
 
Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Jag har faktiskt tjänat pengar de flesta ggr jag gjort en mc affär, men den jag gick mest plus med var en VTR SP-1...vilken jag faktiskt borde haft kvar med facit i hand.
En orörd R1 (tidiga modellerna) samt Sp1:eek:r tror jag är bra investeringar! finns fler exempel naturligtvis.
 

The_Other

Köra Bana..
Gick med
22 Sep 2006
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1
Vart inhandlar man en MV Agusta runt Gävle?
Inget privat utan handlare alltså.

Funderade på att införskaffa en helt ny Blade nästa år men priserna har ju fan gått upp så förbannat och skall jag lägga de pengarna är ju en Mv Agusta ganska lockande.

Hur är det med service?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är bara det att jag gillar annorlunda lösningar, och skulle gärna se mer nya lösningar på moderna hojar. Framförallt så tror jag man skulle kunna hitta mycket bättre lösningar på framvagnen och drivlinan. Men hojåkare är oftast otroligt konservativa och hatar alla lösningar som inte har minst 40 år på nacken.:D

Jag gillar också annorlunda teknik, men nog får man väl ändå anse navstyrning och "framvagnar" som rätt feta floppar?

Det är provat och förkastat av tävlingsverksamheten sedan länge, hade det varit något som kunde ha revolutionerat skulle det ha forskats mera på det.

Jag är inte alls emot utveckling, men vissa saker ser ut som dom gör och har gjort i hundra år för att man lyckades med grunkonceptet för hundra år sedan och har förfinat det i hundra år.

En motorcykelkedja fungerar, den håller för effekten, den stjäl inte effekt, den är inte onödigt tung och den slits i acceptabel takt.

Jag vet inte när den första transmissionskedjan med platta länkar och rullar uppfanns, men den duger utmärkt än i dag, om än i förfinad form.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Med tanke på hur många olika s.k "exklusiva" utgåvor det finns av den där hojen är väl chansen att det ska bli en samlarhoj nästintill minimal om du frågar mig..
Hur många modeller finns det? Enligt Wiki är det AGO, S, Tamburini, Senna, Veltro Strada, Veltro Pista, R, R 312, RR 312 & CC, finns det fler?
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Med tanke på hur många olika s.k "exklusiva" utgåvor det finns av den där hojen är väl chansen att det ska bli en samlarhoj nästintill minimal om du frågar mig..
Hur många modeller finns det? Enligt Wiki är det AGO, S, Tamburini, Senna, Veltro Strada, Veltro Pista, R, R 312, RR 312 & CC, finns det fler?

R312 är ingen speciell utgåva utan det är den F4:an som tillverkades 2008 och uppåt om jag inte minns fel. RR däremot är ju en specialutgåva.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Med tanke på hur många olika s.k "exklusiva" utgåvor det finns av den där hojen är väl chansen att det ska bli en samlarhoj nästintill minimal om du frågar mig..
Hur många modeller finns det? Enligt Wiki är det AGO, S, Tamburini, Senna, Veltro Strada, Veltro Pista, R, R 312, RR 312 & CC, finns det fler?

Lite grann som Ford Fiesta, första generationen, dom hette alla "Sport" "Mille" "Jadajada" osv, det som skiljde var klädseln på stolarna och färgen på stripen på sidan...

Allt för att plåthallickarna skulle kunna slå på 10 loppor på grundpriset.

Men det går lätt inflation i "specialare"
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top