Bra kedjespray sökes

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Motorex 622 för att smörja på varm kedja och Motorex 611 för att göra rent & få bort ev. stänk (som är minimala) på ljuddämpare osv. Jag har provat alla kända fabrikat (pedant-nörd) men inga är så bra som Motorex när det kommer till att hålla kedjan i nyskick. Sen handlar det givetvis om hur man applicerar grejerna!

motorex622strong.jpg
Motorex_611_Chain_Clean_.jpg

Dock ska man ha i baktanke att s.k chainclean inte är nå annat än vanlig teknisk- eller kemisk bensin i tryckt form. På valfri bygghandel köper man det i plastflaska litervis för 50-60kr.. Men deras kedjesmörj är suveränt både i avseende smörjegenskaper och "skvättfritt".

TILLER Bella

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2008
Hoj
BMW K1200s
Har kört med Castrol´s kedjewax tidigare. Men nu kör jag med en kedjespray (W5) från LIDL som faktiskt funkar riktigt bra (stänker inte över hela hojen) och är billig och i en lämplig burk!:tummenupp

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Sågkedjeolja!
Den rengör och tål lite, å sen är den billig.
Sedan slipper man ha hela framdrevet fullt med gammalt vax med skit i.
Som nån sa, gör ren kjedjan när den är varm, använd en tandvorste å trasa - Låt det stå över natten å torka igen.

Har testat en uppsättning vax/kjedjeoljor, i mina ögon suger alla.
/M

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
är det någon som känner till ifall man kan köpa bra olja på vanlig flaska(ej spray flaska) och sedan droppa på länkarna med pip på insidan av kedjan,istället för att behöva spreya. har gjort det på min vanliga cykel(ej motor :) ) och det blir mycket renare. och bättre. utan överflödig fett på kedjan, utan stänk.

Mig veterligen så ska det funka bra med vanlig växellådsolja av hypoidtyp SAE 80-90.

Läs även i denna tråd
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=120821

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Var i Stockholm handlar man mirakelprodukten Motorex till ett bra pris?

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
X-1r!!

X-1R använder jag. funkar finfint :)
Endorsed by the American Motorcycle Institute.
NASA är ett av värdens mest kända högteknologiska företag. Sedan många år har X-1R samarbetat med NASA för att hjälpa dem med svårlösta smörjproblem. Ett av problemen var att hitta en miljöanpassad smörjprodukt till Världens största Fordon, "Crawlern" som transporterar Rymdfärjan till avskjutningsrampen. NASA Hall of Fame tar in en produkt eller tjänst om året som tar plats i denna Hall of Fame. X-1R har som första Smörjteknologiska bolag komma in i detta Högteknologins Finrum.

http://www.bfast.se/x1r_htc_hogtrycksspray.htm

[YOUTUBE-ID]TpOA0kXTeQY&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Varför då? :va Berätta varför avfettning och en diskborste inte är skonsam för alla kedjor jag har tvättat men aldrig bytt på grund av det.

Avfettning löser ju fetter och torkar ut. Risk för att det börjar kärva/rosta.

Nafta/diesel/fotogen/lampolja etc är ju "fet" i sig, och torkar inte ut på samma sätt.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
är det någon som känner till ifall man kan köpa bra olja på vanlig flaska(ej spray flaska) och sedan droppa på länkarna med pip på insidan av kedjan,istället för att behöva spreya. har gjort det på min vanliga cykel(ej motor :) ) och det blir mycket renare. och bättre. utan överflödig fett på kedjan, utan stänk.

Kolla in den här prylen, en automatisk kedjesmörjare som duttar ut små mängder olja åt gången, ska funka med vilken typ av olja som helst, i stort sett. Inga rörliga delar. Nackdelen är att man måste dra en slang till bakdrevet. 18 brittiska pund, inkl frakt.

Loobman

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Sågkedjeolja!
Den rengör och tål lite, å sen är den billig.
Sedan slipper man ha hela framdrevet fullt med gammalt vax med skit i.
Som nån sa, gör ren kjedjan när den är varm, använd en tandvorste å trasa - Låt det stå över natten å torka igen.

Har testat en uppsättning vax/kjedjeoljor, i mina ögon suger alla.
/M

Okej det låter ju fint fint:tummenupp.

Mig veterligen så ska det funka bra med vanlig växellådsolja av hypoidtyp SAE 80-90.

Läs även i denna tråd
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=120821

:tummenupp tack för svaret

Last edited:

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Slår ett slag för Bel-Rays smörja.

Utmärkt för gixxrar med vita fälgar.
Finns i crossbutiker.

Bifogat

• 2007_Bel-Ray_Chain_Lube.jpg
    2007_Bel-Ray_Chain_Lube.jpg
    39.1 KB · Visningar: 59

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Jag använder biltemas kedjespray! kedjan mår bra och den gör sitt jobb. Sprayar när kedjan är varm, hojen står på depåstödet och hjulet rullar med 1:ans växel i sprajar på insidan mellan där o-ringarna sitter och efter åt torkar av från utsidan då fettet trycks ut av att allt hela tiden är i rullning. efteråt stänger jag av hojen och rengör mer noggrant. Lite då och då gör jag detta med lampolja och en tandborste eller liknande och torkar av och smörjer på med kedjespray.

rengör aldrig med en trasa ifrån insidan när hojen är rullning på depåstödet. har sett för otäcka bilderp på folk som blivit av med fingrar. utan gör det från utsidan och rengör mer noggrant efter att du stängt av motorn.

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag använder biltemas kedjespray! kedjan mår bra och den gör sitt jobb. Sprayar när kedjan är varm, hojen står på depåstödet och hjulet rullar med 1:ans växel i sprajar på insidan mellan där o-ringarna sitter och efter åt torkar av från utsidan då fettet trycks ut av att allt hela tiden är i rullning. efteråt stänger jag av hojen och rengör mer noggrant. Lite då och då gör jag detta med lampolja och en tandborste eller liknande och torkar av och smörjer på med kedjespray.

rengör aldrig med en trasa ifrån insidan när hojen är rullning på depåstödet. har sett för otäcka bilderp på folk som blivit av med fingrar. utan gör det från utsidan och rengör mer noggrant efter att du stängt av motorn.

biltemas gör säkert sitt jobb, ,o rengör man som du visst , jag tror dig. men det tar tid. som ibland också är värdefullt

ha ha är det kevlar kallingar du har på profil bilden. är det inte kallt att åka sådär. aja du lär ju inte bli påkörd utav nån kvinna som INTE ser dig

Last edited:

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Här kommer det lite newbiefrågor från nyblivin hojåkare :rolleyes:

Hur ofta bör man regöra/smörja kedjan?

Hur gör man det det på bästa sätt?

hur mycket olja/fett ska man ha på kedjan?

Frågar man inte så lär man sig inte :D

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...