Bra kedjespray sökes

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Här kommer det lite newbiefrågor från nyblivin hojåkare :rolleyes:

Hur ofta bör man regöra/smörja kedjan?

Hur gör man det det på bästa sätt?

hur mycket olja/fett ska man ha på kedjan?

Frågar man inte så lär man sig inte :D

Om man läser instruktionsboken till dom flesta hojar så ska man smörja kedjan minst varje 100 mil och varje gång man kört i regn eller väta.

I praktiken så kollar man kedjan lite då och då och ser den ut att behöva smörjning så smörjer man. Jag tror att för min del så är det väl kanske 50 mil mellan gångerna jag smörjer kedjan. Har inte riktigt koll. Ser den skitig ut så rengör jag lite med kedjerengöring eller något sådant och en borste i samband med att jag ändå ska smörja den.

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Om man läser instruktionsboken till dom flesta hojar så ska man smörja kedjan minst varje 100 mil och varje gång man kört i regn eller väta.

I praktiken så kollar man kedjan lite då och då och ser den ut att behöva smörjning så smörjer man. Jag tror att för min del så är det väl kanske 50 mil mellan gångerna jag smörjer kedjan. Har inte riktigt koll. Ser den skitig ut så rengör jag lite med kedjerengöring eller något sådant och en borste i samband med att jag ändå ska smörja den.

Okej :) Och man ska smörja kedjan när den är varm? Hur mycket olja ska man applicera? :) tunt lager?

cheers, jägern står på bordet!! :fyllisar :öl

Raderad medlem 21068

Guest
varm ska kedjan va:yoparty all smörja är bättre än ingen.
sen är det bara ta en som man tycker funkar bra,utan för mycket smetande under sadel och ljuddämpare:)

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
varm ska kedjan va:yoparty all smörja är bättre än ingen.
sen är det bara ta en som man tycker funkar bra,utan för mycket smetande under sadel och ljuddämpare:)

Okej, så det är bättre med för mycket än för lite, men det ska inte va så mycket att det stänker om kedjan? :tummenupp

EDIT: lika bra att man förvarnar, tankeverksamheten är inte på topp efter 2-3 jäger för mycket :tuttar

Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Okej, så det är bättre med för mycket än för lite, men det ska inte va så mycket att det stänker om kedjan? :tummenupp

EDIT: lika bra att man förvarnar, tankeverksamheten är inte på topp efter 2-3 jäger för mycket :tuttar

Vill man undvika stänk i den mån det går är det bättre att smörja lite mindre lite oftare. En sak som är bra är att eftertorka yttersidorna på kedjan efter smörjning. Där gör gojset ingen nytta utan stänker bara av.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Okej :) Och man ska smörja kedjan när den är varm? Hur mycket olja ska man applicera? :) tunt lager?

cheers, jägern står på bordet!! :fyllisar :öl

Helst varm kedja och så lägger man på ganska lite och bara efter ena kanten. Jag brukar lägga på insidan av den ena sidans länkar. Ställer upp hojen på depåstödet, startar och lägger i ettan och så lägger jag pipen mot insidan av länkarna och sprayar på varvet runt. Sen är det klart.

Lägger man på för mycket så blir det bara kladd och stänk och det fastnar lättare mer skit på kedjan. Hellre ofta och lite än sällan och mycket.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Helst varm kedja och så lägger man på ganska lite och bara efter ena kanten. Jag brukar lägga på insidan av den ena sidans länkar. Ställer upp hojen på depåstödet, startar och lägger i ettan och så lägger jag pipen mot insidan av länkarna och sprayar på varvet runt. Sen är det klart.

Lägger man på för mycket så blir det bara kladd och stänk och det fastnar lättare mer skit på kedjan. Hellre ofta och lite än sällan och mycket.
Appappapp, inte ettan :mattias

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Jag skulle säga att aldrig ha motorn igång när man smörjer och rengör kedjan. För många fingrar har kapats genom åren.

Det är lite som triss, "plötsligt händer det"...

Vid rengöring absolut, men smörja ska väl ändå vara riskfritt?
Man har ju ett 20cm rör emellan.

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
OK/Q8 Chain Lube. Mycket bra vidhäftning, och skiter inte ner bakfälgen.
Billig och lite flaska! :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...