Bra lunchställe i närheten av Norrköping och tips vägar söder om Norrköping?

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Vi är 10 pers som på små/mindre vägar ska leta oss ner till Loftahammar nu på onsdag 28 juli (och sedan vidare till öland). Så...

Tips på något BRA lunchställe (lätt parkera, god husman el sallad, pasta, humana priser, uteplats i solen) i trakten av Norrköping?

Finns ju gott om goa vägar söder om Norrköping, sydost om Linköping, bara beläggningen är bra.. men någon som vill tipsa om/varna för någon speciell väg, från det hållet och i riktning mot Åtvidaberg, Loftahammar?

//B

Finns ett ställe som heter Leons där är det riktigt gott.
Om ni kommer E4:an från sthlm så kommer ni till en stor rondell som går under en bro. Sväng mot hamnen där. Sen kör ni den vägen till ni ser en shell mack där svängen ni in o fortsätter den vägen till ni kommer till en Nissan butik. där svänger ni sen så åker ni rakt fram så är ni vid leons

Allt beror ju på vad ni ska äta, men det finns en hel del att välja på, dels Leons som Clifton säger, men det kan vara lite halvt om halvt att hitta till, annars finns MC-Orvars! =)
Hugo Cafe o Restaurang har bra Taco-Buffe annars.
Men jag håller mig till vägtipsen! =)

Eftersom att ni ska ner mot öland, så vill jag ge en bra tips på en väg från Norrköping ner till strax söder om Söderköping.

Åk från Norrköping mot Arkösund, Vikbolandet (Förbi flygplatsen o utåt), sväng sedan med Stegeborgsfärjan (tror det är stegeborg :) ) Det är iaf höger ett par kilometer efter flyget.
Riktigt nice väg ner till färjan då, åkte för någon vecka sedan, svänger hela tiden! =)

När du kommer till färjan (alltså vanlig VV-Färja) så åk alltså över med den för att sedan fortsätta antingen mot St. Anna eller Söderköping.
Förslagsvis mot Söderköping eftersom det blir ett par extra extra mil annars. =)

Rekomenderar verkligen den vägen till färjan iaf, lite tvära svängar på sina ställen men ingen som helst fara och till 95% bra asvalt! :tummenupp

//Niklas

campar skrev:
Åk från Norrköping mot Arkösund, Vikbolandet (Förbi flygplatsen o utåt), sväng sedan med Stegeborgsfärjan (tror det är stegeborg :) ) Det är iaf höger ett par kilometer efter flyget.
Riktigt nice väg ner till färjan då, åkte för någon vecka sedan, svänger hela tiden! =)
När du kommer till färjan (alltså vanlig VV-Färja) så åk alltså över med den för att sedan fortsätta antingen mot St. Anna eller Söderköping.
Förslagsvis mot Söderköping eftersom det blir ett par extra extra mil annars. =)
Rekomenderar verkligen den vägen till färjan iaf, lite tvära svängar på sina ställen men ingen som helst fara och till 95% bra asvalt! :tummenupp

//Niklas

Oki, blir nog den sträckningen på vägen hemåt, kört den tidigare år, dvs Valdemarsvik, via Stegeborg, och så större färjan så man kommer in på Jönåkersvägen :) och vidare "gamla E4" mot Tokholm, trevligt med en väg ner, en annan uppåt.

Så neråt funderar/vill jag köra längre inåt landet, och hörde ryktas om att det var någon go väg söder om Linköping, i riktning mot Åtvidaberg som var i kanonskick, får leta fram stora kartan...

/B

benkar skrev:
Inga fler tips om bra matställen i närheten av Norrköping? :(

/B

Orkar ni svänga in mot stan, kan jag rekommendera "Fräcka Frökens Frestelser", antingen på skvallertorget (Korsningen Kungsgatan/St. Persgatan) eller filialen mitt i city mellan Spiralen/Linden.
Inte så mycket varm mat, men stort utbud av underbara mackor och GOTT kaffe.

Skippa Norrköping, ta färjan över Bråviken vid Kvarsebo, du svänger av gamla E4an efter Jönåker. Sen kör du över Östra Husby ner till Söderköping och lunchar där. Efter Söderköping: Östra Husby-Ringarum-Gusum-Börrum-Valdemarsvik-Tryserum-Loftahammar. :yoparty

Ska ni åka över Stegeborg så ta det lite lugnt på småvägarna. Vårt kära vägverk har börjat laga vägarna där nere med polsk asfalt. (grus och klister).
Ha en trevlig resa. Åker ni över kolmården finns ju alltid Oscarshäll. Trevligt ställe med lika trevlig personal.

benkar skrev:
Så neråt funderar/vill jag köra längre inåt landet, och hörde ryktas om att det var någon go väg söder om Linköping, i riktning mot Åtvidaberg som var i kanonskick, får leta fram stora kartan...

/B

Antar att det är Norrköping - Linghem - Åtvidaberg - Överum - Loftahammar du tänker på och den är väl rätt ok har jag för mig. Har dock inte kört där i år. Däremot är vägen ut till Loftahammar lika dålig som vanligt. Annars är den rätt trevlig efter bron om inte annat.

Clifton skrev:
Finns ett ställe som heter Leons där är det riktigt gott.
Om ni kommer E4:an från sthlm så kommer ni till en stor rondell som går under en bro. Sväng mot hamnen där. Sen kör ni den vägen till ni ser en shell mack där svängen ni in o fortsätter den vägen till ni kommer till en Nissan butik. där svänger ni sen så åker ni rakt fram så är ni vid leons

OK, kommer nog via gamla vägen, men den far väl upp på E4 strax norr om Norrping, och så av in mot centrum. Rondellen vid bro, känner jag igen (jobbade i stan några månader för ett par år sedan). Ska nog hitta. Har dom uteplats?? Typ av käk?

Hur är det med "hojstället" i backen rakt norrut från Krokek, har dom lunch?

Och, kanalcaféet där E4 går över Göta Kanal, har dom mat?

Samt vägar, vägen söderut från Linköping, via Vist, sedan Bestorp, och därefter till Åtvidaberg, bra skick, värd åka via den? Om jag inte minns fel så har jag hört att den är nyasfalterad ganska nyligen?

/B

ringensmiskarn skrev:
Ska ni åka över Stegeborg så ta det lite lugnt på småvägarna. Vårt kära vägverk har börjat laga vägarna där nere med polsk asfalt. (grus och klister).
Ha en trevlig resa. Åker ni över kolmården finns ju alltid Oscarshäll. Trevligt ställe med lika trevlig personal.

Oscarshäll, ligger den vid Djurparken?

/B

benkar skrev:
OK, kommer nog via gamla vägen, men den far väl upp på E4 strax norr om Norrping, och så av in mot centrum. Rondellen vid bro, känner jag igen (jobbade i stan några månader för ett par år sedan). Ska nog hitta. Har dom uteplats?? Typ av käk?

Hur är det med "hojstället" i backen rakt norrut från Krokek, har dom lunch?

Och, kanalcaféet där E4 går över Göta Kanal, har dom mat?

Samt vägar, vägen söderut från Linköping, via Vist, sedan Bestorp, och därefter till Åtvidaberg, bra skick, värd åka via den? Om jag inte minns fel så har jag hört att den är nyasfalterad ganska nyligen?

/B

Hojstället i backen måste vara Oscarshäll, ca 1.5km söder om Krokek. De har dagens och en del smårätter. KanalCafet i Norsholm tror jag inte har mat. De brukar servera korv utomhus på torsdagarna när hojarna samlas där.

K-Micke skrev:
Skippa Norrköping, ta färjan över Bråviken vid Kvarsebo, du svänger av gamla E4an efter Jönåker. Sen kör du över Östra Husby ner till Söderköping och lunchar där. Efter Söderköping: Östra Husby-Ringarum-Gusum-Börrum-Valdemarsvik-Tryserum-Loftahammar. :yoparty

Är ett bra alternativ :tummenupp , men tyvärr för kort vid nerfärden, körde förra året Kvarsebo, Sörping, V Husby, Östra Ryd, Åtvidaberg, mot Kisa (guldväg), sedan Björkfors, Dahlhem, Överum, Västra Ed, sedan till Lofta, framme redan vid 16-tiden... vill dra ut på det 1,5 timme till... och på lite "nya" vägar längre västerut. Men, går nog koka ihop något :-)

/B

zopilote skrev:
Hojstället i backen måste vara Oscarshäll, ca 1.5km söder om Krokek. De har dagens och en del smårätter. KanalCafet i Norsholm tror jag inte har mat. De brukar servera korv utomhus på torsdagarna när hojarna samlas där.

Börjar låta som om Oscarshäll är lunchplatsen... Kommer köra ner "Jönåkersvägen", då ska man efter kolmården, en bit längre fram, ta upp till höger under järnvägsspåren, köra en bit uppför backen, för att komma till Oscarshäll ?

/B

benkar skrev:
Börjar låta som om Oscarshäll är lunchplatsen... Kommer köra ner "Jönåkersvägen", då ska man efter kolmården, en bit längre fram, ta upp till höger under järnvägsspåren, köra en bit uppför backen, för att komma till Oscarshäll ?

/B

Kommer du gamla E4:an via Jönåker - Stavsjö? (I övrigt också ett lunchställe, Stafsjö Värdshus...)
I så fall kommer du ca 1 mil efter stavsjö in i ett litet samhälle som heter Strömsfors. Stopplikt i en korsning med en större väg, kör rakt fram. 2-3 km senare har du Oscarshäll på höger sida.
Efter maten fortsätt nerför backen, roliga kurvor, ny asfalt. Sen kan ni välja att ta av mot Åby och åka småvägar till Nkpng eller åka rakt ut på E4:an.

Just det...Vill ni undvika motorvägen så mycket som möjligt (Brukar göra det själv...), så ta av första avfarten mot Norrköping, följ den vägen genom stan (Gamla E4:an, rakt fram i alla rondeller) och ta sedan avfarten mot Borgs kyrka strax inna ni kommer på E4:an igen. Då är ni på vägen som gick till Linköping innan motorvägen byggdes. Finns massor av olika vägar till Linköping där via Skärblacka, Kimstad, Norsholm m.m.

zopilote skrev:
Kommer du gamla E4:an via Jönåker - Stavsjö? (I övrigt också ett lunchställe, Stafsjö Värdshus...)
I så fall kommer du ca 1 mil efter stavsjö in i ett litet samhälle som heter Strömsfors. Stopplikt i en korsning med en större väg, kör rakt fram. 2-3 km senare har du Oscarshäll på höger sida.
Efter maten fortsätt nerför backen, roliga kurvor, ny asfalt. Sen kan ni välja att ta av mot Åby och åka småvägar till Nkpng eller åka rakt ut på E4:an.

Kommer via Stigtomta och fortsätter rakt söderut vid Jönåker, "måste" ju köra Jönåkersvägen ner till Kvarsebo, :D och sedan västerut, via Kolmården mot Norrköping, så då måste det väl bli höger under järnväg, och UPP till Oscarshäll?

/B

benkar skrev:
Är ett bra alternativ :tummenupp , men tyvärr för kort vid nerfärden, körde förra året Kvarsebo, Sörping, V Husby, Östra Ryd, Åtvidaberg, mot Kisa (guldväg), sedan Björkfors, Dahlhem, Överum, Västra Ed, sedan till Lofta, framme redan vid 16-tiden... vill dra ut på det 1,5 timme till... och på lite "nya" vägar längre västerut. Men, går nog koka ihop något :-)

/B

Åk till Norsholm, sen norrut genom Skärblacka, Vånga, Bergs Slussar, Borensberg, Fornåsa, Skänninge, Mjölby, Boxholm, Malexander, Kisa, Björkfors, Överum, Gamleby, Loftahammar.

Då har ni fått svänga på kuliga vägar. Ha det.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick