Bra och dåliga batteriladdare - tips?

Motormaniac

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Har sedan några år använt mig av Cetek-laddare på både hojbatteriet och bilbatteriet, men nu har jag tröttnat då batterierna dör på löpande band. Meningen med Cetek´s laddare är ju att man ska kunna lämna den påkopplad på batteriet under vintern, då den ska känna av hur mycket som behöver laddas på. Det har nu hänt flera gånger att när våren kommit och jag ska starta motorn så finns det ingen kräm kvar. Oftast har den gröna lampan på batteriladdaren lyst och signalerat att batteriet är laddat och klart! Det här händer med både bilbatterierna och hojbatterierna. Batterierna har varit nästintill nya också :( Är det fler som har samma problem? Hörde av en hojhandlare att Cetek-laddarna inte fungerar så bra som det utlovas.
Tips på bättre laddare?

Det är inte dåliga batterier i sig då? (även om dom är rätt nya) Vad är det för batterier? Laddare i sig är ju inte så himla avancerade men Ctek ska ju ändå vara några av dom bättre.

Har en Ctek 3600 och två cycklar med biltema batterier, har skiftat laddning mellan dem ett par ggr i månaden nu under vintern.
De är 5 år gamla batterier nu, och de börjar först nu att tappa kapasitet men funkar fortfarande till denna sässong.

Last edited:
C-Tek is the shit ... vettefan varför du har haft otur med dina batterier , men "alla" verkstäder/fordonsförsäljare och seriösare hemmapulare använder C-Tek i olika utföranden för laddning och underhåll

3 tänkbara fel ...
Batteriet keff
Laddaren trasig (!)
Handhavandefel

Oavsett laddare så bör man kolla/fylla på med destvatten i acken, för lite vatten och laddning på knäcker acken.

och det där med att ha laddaren igång hela vintern :va Ladda fullt på hösten, ta bort en pol, sätt tillbaka på våren och ladda upp om det behövs. Förvara gärna acken i ett varmt utrymme, den är ju inte så stor så det bör finnas plats hemma. :tummenupp

larm och sånt som måste vara på ställer ju till det förvisso men man kan ju ställa ett bilbatteri och underhållsladda det vid sidan av hojen och koppla in det istället för den lilla acken.

Last edited:
Oavsett laddare så bör man kolla/fylla på med destvatten i acken, för lite vatten och laddning på knäcker acken.

och det där med att ha laddaren igång hela vintern :va Ladda fullt på hösten, ta bort en pol, sätt tillbaka på våren och ladda upp om det behövs. Förvara gärna acken i ett varmt utrymme, den är ju inte så stor så det bör finnas plats hemma. :tummenupp

larm och sånt som måste vara på ställer ju till det förvisso men man kan ju ställa ett bilbatteri och underhållsladda det vid sidan av hojen och koppla in det istället för den lilla acken.

Batterier skall förvaras torrt och svalt, inte varmt! :mattias
Kall förvaring förlänger livstiden.

Då enas vi om ett temperaturspann, +1 till +8 grader, fryskallt kan ju ställa till det för halvladdade ackar. :hej
Men jag har hellre mitt batteri inne i rumstemp än ute i kylan på vintern när det inte motioneras regelbundet :yoparty

Utan min CTEK laddare hade jag fått byta batteri på min mc för länge sedan. Batteriet bör vara 10 år vid det här laget och håller fortfarande laddning en hel säsong utan att underhållsladdning (april- oktober). Står ibland 1- 2 månader utan uppstart.

Har förvarat batteriet löst i garaget under vintermånaderna. Satt på underhållsladdnig kanske tre gånger per vinter någon dag.

Kontrollera att laddaren övergår i underhållsladdning. Det är något jag alltid varit noga med oavsett om jag laddat mc-batteriet eller låtit bilen stå på underhållsladdning längre perioder vintertid. Läser ni instruktionerna på CTEK laddaren står det om detta.

Tycker det låter lite märkligt att många batterier pajat för trådskaparen. Vore jag honom skulle jag förutom att kontakta återförsäljaren av batterierna kontakta CTEKs kundtjänst. Berätta vad som inträffat. Jag köpte precis ett nytt bilbatteri till en av mina bilar. De lämnar tre års garanti förutsatt att man underhållsladdat det.

Så mycket snack om C-tek hela tiden. Förstår inte varför man slösar så mycket pengar på dom när folk hela tiden kommer fram till att dom inte alltid funkar som utlovat.

Jag har en gammal skruttig Clas ohlsson laddar för 150:-
I hojarna sitter biltema batterier, inte värda många hundralappar dom heller.
Sen har vi 3 marinbatterier modell MYCKET dyrt.

har ALDRIG haft problem med några av dom. Hoj batterierna är 3-4 år gamla, funkar perfa.
Marinbatterierna är 6-7 år, funkar ännu bättre.

Detta TROTS skitladdare.

Det ENDA jag kan tycka är sämre med den jag har är att den är lite långsam samt att jag inte kan montera snabbkoppling, men skulle jag behöva kan jag mecka ihop något själv. Stora fyrkantiga gamla laddare anno dazumal har i särklass bäst kvalitet. Det är riktiga grott byggen à la Ryssland. Allting är överdimensionerat och skulle överleva ett kärnvapenkrig. Sen finns vissa som tycker det är på tok för jobbigt att springa ut till garaget och koppla ur den när den laddat färdigt för den inte kan tänka själv.

EDIT: undantaget Harmon Rabb som köpt den ENDA som funkar som den ska :arsele

Har arbetat med CTEK genom en stor bildelskedja och bara haft ett problem med en CTEK.
Det var den lilla modellen där sladden släppt, fixades av CTEK på 3 dagar typ.

I övrigt har jag bara positiva erfarenheter av dem. Laddade farsan MC-batteri här om veckan. Den har stått utan underhållsladdning hela vintern men startade så snällt efter att ha kört rekond-programmet ett tag.

De CTEK man ska se upp lite med är JULAs då de INTE är samma laddare som säljs på andra ställen. Det är förenklade versioner med annan uppbyggnad och saknar en hel del funktioner när man kollar närmare. Något jag fått bekräftat från CTEK då vi hade en kund som tyckte han kunde byta in sin JULA CTEK hos oss för att vi sålde deras andra laddare.:huvet

Som vanligt reserverar jag mig mot att saker har ändrats de senaste 4 åren.

EDIT: undantaget Harmon Rabb som köpt den ENDA som funkar som den ska :arsele

Njaa, det finns ganska många fler som kör CTEK utan problem.
Jag laddade med en XS3600 under hela tiden jag hade min Trajja. Hade den i 6 år där laddaren var inkopplad hela vintern (batteriet monterat i hojen). Sista året rullade den knappt (1-2 månader mellan uppstarterna utan laddare inkopplad) men likaväl så höll batteriet laddningen utan problem.

Sen ska tilläggas att CTEK:s support är kanon. De skickade fraktfritt två olika adaptrar för att jag skulle kunna koppla in en ny CTEK 0.8 till mina gamla snabbkopplingar och vise versa.

Skitladdare?

Jag har både c-tek mxs 5.0 och annan laddare à la stor, rejäl, gammal och fyrkantig sak. Båda funkar till såväl bil som mc.

Att leverera laddström till ett blybatteri är inte direkt svårt, det gör ju i princip alla laddare. De mindre tar längre tid pga mindre ström, men de gör också jobbet till slut. Även de från Biltema för 69:-.

Vad det handlar om är funktionalitet. Jag gillar min c-tek för att det är bekvämt. Jag har anslutningar med snabbkontakt på hojarna, så jag behöver inte ens ta ur batterierna på vintern. Med LED-indikatorn på anslutningen behöver jag inte ens komma ihåg när det är dags att ladda. Om jag råkar glömma laddaren på någon gång gör det inget. Om jag laddar bilens batteri är den liten nog att lämnas i motorrummet under laddning. Osv.

/Stefan

Njaa, det finns ganska många fler som kör CTEK utan problem.
Jag laddade med en XS3600 under hela tiden jag hade min Trajja. Hade den i 6 år där laddaren var inkopplad hela vintern (batteriet monterat i hojen). Sista året rullade den knappt (1-2 månader mellan uppstarterna utan laddare inkopplad) men likaväl så höll batteriet laddningen utan problem.

Sen ska tilläggas att CTEK:s support är kanon. De skickade fraktfritt två olika adaptrar för att jag skulle kunna koppla in en ny CTEK 0.8 till mina gamla snabbkopplingar och vise versa.

Jag vet jag skulle bara vara dramatisk. :hihi

Men faktum är det som egentligen gör en c-tek "bättre" är precis som Stefan M säger, bekvämlighet. När det kommer till resultatet är det lite skitsamma vad du köper för laddare.
Dock kan man väl följa 2 små tumregler om man så vill kalla dom:

1- ju enklare laddare desto säkrare kort. Mindre risk för att saker kan gå fel och går det fel svider det inte lika mycket i plånboken.

2- om du ska köpa en mer avancerad laddare, se till att det är en beprövad tillverkare och inte någon Kina kopia.

Nu kanske "kinakopior" blivit bättre, vet inte när det kommer till just laddare men har dålig erfarenhet av andra elektronikprylar.

Edit: kom att tänka på en liten rolig grej. I en del annonser ser man "nytt batteri + säljs inklusive C-tek laddare" på en hoj som har knappt 3 år på nacken. Att en såpass ny hoj, med såpass bra laddare behöver byta batteri efter knappa 3 år?????

Last edited:
Vad det gäller Biltema batterier (de där jag har nu några års erfarenhet av) så räcker ca 1mA till underhållsladdnng under vintern av batteriet.
Men eftersom mina hojar drar lite olika när de står:
Suzukin drar 0mA från batteriet.
Trajan drar ca 3mA från batteriet.
Så underhållsladdar jag i garaget med i princip en
http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Bat...e-612-V-37707/
följt av lite delar från ELFA som begränsar batteri spänningen under underhållsladdning till 13,2V.

En laddare jag avråder från att använda till underhållsladdning är
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...martladdare-for-bly--och-GEL-batterier-37732/
den laddar batteriet i MC-läget med ca 0,8A tills batteriet har en spänning på ca 14,4V
då den går över till underhållsladdning med ca 0,06A (60mA)
I praktiken innebär detta att batterispänningen sjönk till ca 13,9V när "underhållsladdningen" startade.
För att sedan nästa dag stigit till 14,1 Volt.
För att sedan efter ytterligare en dag stigit till 14,2 Volt.
För att sedan efter ytterligare en dag sjunkit till 14,1 Volt.

För med lägre laddström (0,06A istället för 0,8A) går det trycka in ytterligare någon Ah i batteriet.
Vilket syns genom att spänningen långsamt stiger när laddaren går över till underhållsladdning.
Men sedan , efter 2 dygn med 0,06A
så går det inte få i mer laddning i batteriet utan batteriet börjar förstöras när det laddas med 60mA.
Och batterispänningen sjunker.
http://www.windsun.com/Batteries/Battery_FAQ.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Float_voltage

Edit: kom att tänka på en liten rolig grej. I en del annonser ser man "nytt batteri + säljs inklusive C-tek laddare" på en hoj som har knappt 3 år på nacken. Att en såpass ny hoj, med såpass bra laddare behöver byta batteri efter knappa 3 år?????

Nya fordon, speciellt Lyxiga bilar, Exvis BMW Merca...... drar väldigt mycket ström när dom är parkerade. Även en hoj drar lite lite ström när den är parkerad. Så underhållsladdning krävs om det ska stå parkerad en längre tid. Finns nog ingen ny bil som pallar 6 månader utan att lyfta på batterikabeln, och allt det innebär att stå strömlös. Massor med minnesinställningar som ska återställas när strömmen kopplas på.
Så med en laddare på så slipper man många problem.
Då är det trygg med en laddare som man vet inte brakar på med 18 volt efter en vecka.
Mats

Nya fordon, speciellt Lyxiga bilar, Exvis BMW Merca...... drar väldigt mycket ström när dom är parkerade. Även en hoj drar lite lite ström när den är parkerad. Så underhållsladdning krävs om det ska stå parkerad en längre tid. Finns nog ingen ny bil som pallar 6 månader utan att lyfta på batterikabeln, och allt det innebär att stå strömlös. Massor med minnesinställningar som ska återställas när strömmen kopplas på.
Så med en laddare på så slipper man många problem.
Då är det trygg med en laddare som man vet inte brakar på med 18 volt efter en vecka.
Mats

Förstår inte riktigt vad det har med mitt inlägg som du citerar att göra?
Jag skrev ingenting om bilar utan om relativt nya hojar som säljs med laddare modell dyr (som jag antar har använts varför köper man den annars) men ändå vart tvungna att byta batteri efter, enligt mig relativt kort tid. Jag har aldrig sagt något om att man inte ska underhållsladda ett batteri. Det är för mig en självklarhet.

Har en CTEK MXS 5.0 som jag är fantastiskt nöjd med, har laddat allt ifrån ett par hojbatteri till ett par bilbatteri!
har bara problem med en av mina hojar som kan vara batteriet, men ioch med att jag har laddat så mycket med denna laddaren så kan jag inget mer än att varmt rekomendera CTEK MXS 5.0 till alla som vill ha en laddare av högre kvalitet!

Vad det gäller Biltema batterier (de där jag har nu några års erfarenhet av) så räcker ca 1mA till underhållsladdnng under vintern av batteriet.
]
Pga av detta så..
Jag äger i laddarväg bl a en Lidl-laddare (6/12V med mc läge 0.8A) med ett antal funktioner likn CTEK (ej alla) en 12V 3Aladdare och en 12V 7A laddare.
Till dessa använder jag helst blöta gammeldags ackar, tåligare betr underhållsladdning, ev "overflow" på laddn ger bara mindre vatten i acken så lite dest vatten krävs....
Fö går jag ner i garaget nån gång/månad vintertid och laddar alla ackar som står lediga i vintervila. (2x bilack + 5x mc-ack, varav 1x6V)
Detta har funkat perf hittills.

Förstår inte riktigt vad det har med mitt inlägg som du citerar att göra?
Jag skrev ingenting om bilar utan om relativt nya hojar som säljs med laddare modell dyr (som jag antar har använts varför köper man den annars) men ändå vart tvungna att byta batteri efter, enligt mig relativt kort tid. Jag har aldrig sagt något om att man inte ska underhållsladda ett batteri. Det är för mig en självklarhet.

Summa sumarum, någon har lärt sig av erfarenhet. Pga att fordon drar ström vid långa uppehåll.
Mats

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...