Bra pendlarbil?

M.G.F skrev:
FORD? Han skrev ju ingen bil som rostar som fan...

Om nya fordar rostar sönder vad händer då med de gamla? :kocko

Ville bara visa att de har utstrålning. Seså, ta en Valio med levande yoghurtkultur och återfå balansen... :)

Last edited:
Fakkverk skrev:
Ville bara visa att de har utstrålning. Seså, ta en Valio med levande yoghurtkultur och återfå balansen... :)

Jag skojade bara i mitt inlägg... Inget ont mot er... Bara mot Ford... :zpy

t-rex skrev:
Har du blivit kommunist?

Tro mig, det var ett svårt beslut att ta ändå - utan att sådana ultraliberaler som du ska komma och retas. :gråta
Tror du jag trivdes med kreti & pleti bland plyschsätena eller? :mad:

t-rex skrev:
Edit; Vafan, kör du bil till bussen? Var bor du människa? Eller är det lite civil kollektivtrafiksolydnad? "Jag åker buss, men inte hela vägen", typ?

:hihi Ja olydnad.
Nej, men jag bor inte så bra till vad beträffar kollektiv trafik (ja, man kan välja om man särskriver kollektiv trafik/kollektivtrafik), det skulle ta mig cirkus 20-30 minuter till den busslinje jag ska åka, men bara 10 i bilen. Då tar jag ju så klart bilen, den kan ju inte bara stå och sota igen. Sen förlorar jag inte så mycket på att åka buss resten av vägen, tidsmässigt dårå - prestigemässigt är det en hel del. :rofl

Den som tror att det är smidigt att åka kommunalt i stockholm tror helt jävla åt helvete skitfel eller så har den en helt annorlunda definition på "smidigt" än vad jag har.

Ford Sierra - billig att köpa, billig att äga. Billiga delar och behöver lite mer kvalitetstid i garaget än många andra bilar.

Du kör den på 0.7 och köper du en DOCH med sjysst topp på så har du en suverän maskin som går bra och billigt.

Att påstå att Ford rostar mycket? Det är väl det enda som Ford är riktigt bra på? En av de bättre om man tittar på 10 år gamla bilar. Audi med galv är ju helt oslagbar och även Citroener med någon typ av galv är i en klass för sig men Ford är fanimej inte dåliga.

Chrille skrev:
Ford Sierra - billig att köpa, billig att äga. Billiga delar och behöver lite mer kvalitetstid i garaget än många andra bilar.

Du kör den på 0.7 och köper du en DOCH med sjysst topp på så har du en suverän maskin som går bra och billigt.

Att påstå att Ford rostar mycket? Det är väl det enda som Ford är riktigt bra på? En av de bättre om man tittar på 10 år gamla bilar. Audi med galv är ju helt oslagbar och även Citroener med någon typ av galv är i en klass för sig men Ford är fanimej inte dåliga.

Är det därför nya Ford Focus från '99 rostar lite överallt?

Sedan kan dom ha 16 års rostskyddsgaranti men det påvisar ju lite halvrisig kvalité redan från början. Vilket vi hade en diskussion om i tråden "Jag är kär" eller vad den nu hette.

M.G.F skrev:
Är det därför nya Ford Focus från '99 rostar lite överallt?

Sedan kan dom ha 16 års rostskyddsgaranti men det påvisar ju lite halvrisig kvalité redan från början. Vilket vi hade en diskussion om i tråden "Jag är kär" eller vad den nu hette.

De nyare modellerna vet jag inget om men det är ju inte alls otroligt att det är si o så. Ungefär som att Skoderna försvinner med ljusets fart om man inte passar sig......och Merca som åtgärdar rost på förlängda garantier på vissa modeller. ....eller Volvo som hade problem med 850'n ett tag...eller eller eller....

Jag bara VET att Granada/Taunus/Sierra/Scorpi har ett underrede som klarar sig riktigt bra mot rost. Skärmkanter o dörrar ligger lite mer hos ägarens vilja att engagera sig men det är ju bagateller i sammanhanget.

Foss skrev:
Vad ska man köpa? Motivera gärna.

En Peugeot diesel med TD motorn. En 306 eller 406 TD bör man kunna hitta billigt. På 306 betalar man 4500 i skatt (kombin) och man kan köra den neråt 0,55 / mil. Normalt 0,6 l/mil.

Galvad kaross på de bilarna med om man inte väljer äldre än nittiotalet.

Chrille skrev:
De nyare modellerna vet jag inget om men det är ju inte alls otroligt att det är si o så. Ungefär som att Skoderna försvinner med ljusets fart om man inte passar sig......och Merca som åtgärdar rost på förlängda garantier på vissa modeller. ....eller Volvo som hade problem med 850'n ett tag...eller eller eller....

Jag bara VET att Granada/Taunus/Sierra/Scorpi har ett underrede som klarar sig riktigt bra mot rost. Skärmkanter o dörrar ligger lite mer hos ägarens vilja att engagera sig men det är ju bagateller i sammanhanget.

Antar att du menar på att alla biltillverkare har någon form av problem med rost på vissa bilmodeller?

Det är mycket möjligt att många har vissa problem med några av sina modeller, men Ford tycks har problem med alla sina modeller. Granada och Taunus vill jag lämna osagt då jag inte har speciellt mycket erfarenhet gällande dessa modeller.

Markus skrev:
Är inte femton ett otroligt underpris för den där? Lär väl gröna därikring?
Vad är anledningen?

Dåligt med intresserad köpare, han vill bli av med den.
Femton är dock prutat och klart, det är verkligen inga fel på bilen.

*Inget som tokrostar
*Någorlunda säker för mig som kör
*Gärna soppasnål
*Inga grisdyra delar
*Driftsäker
*Pris Max 15´

Svaret på problemet: MB W124 200E.

Utsökt pendlarbil. Tokrostar på framskärmarnarna gör de. Dock inget som påverkar rent driftmässigt. Säker stor bil med hög komfort. Min drog 0.66 l/mil, uteslutande landsväg. Delarna är billiga. Nytt avgassystem för femhundra spänn är okej. Driftsäkerheten är oklanderlig. Min hade gått nästan 40000 mil och det var inga som helst problem.

Ett hyfsat ex kan gå att hitta för 15 kkr. Gav 18 kkr för min -89:a.

Bjoerck skrev:
*Inget som tokrostar
*Gärna soppasnål
*Inga grisdyra delar
*Driftsäker
*Pris Max 15´

Svaret på problemet: MB W124 200E.

Utsökt pendlarbil. Tokrostar på framskärmarnarna gör de. Dock inget som påverkar rent driftmässigt. Säker stor bil med hög komfort. Min drog 0.66 l/mil, uteslutande landsväg. Delarna är billiga. Nytt avgassystem för femhundra spänn är okej. Driftsäkerheten är oklanderlig. Min hade gått nästan 40000 mil och det var inga som helst problem.

Ett hyfsat ex kan gå att hitta för 15 kkr. Gav 18 kkr för min -89:a.

Men precis vad jag tänkte rekommendera, gubbig javisst, men bra komfort och hyffsat liten soppa förbrukning. Ganska billig att laga då det är lättmekat.

Min har gått 35k mil nu och har inga bekymmer, förutom rost i skärmarna.

Chrille skrev:

Har du något emot killen som frågar? Jag hade inte rekommenderat sierra eller scorpio till min värsta ovän. Maken till usel bil har jag aldrig upplevt, dessutom svårare att bli av med än aids. Det räcker att köra bakom en ford från tidigt 90 tal för att känna oljestanken från dem. Till och med mondeo har samma stank. Men det är väl charmigt och väldoftande med va? :hihi

Audi 100 med lilla motorn, går skitsnålt. typ -90a. Bra komfort.
Ta inte 2,3E, den e törstig..

Du har mycke pengar att spara på en inte alltför törstig bil. En reparation kan dock göra att det vara billigare att köpa en dyrare bil från början.
Annars har du ju 740in...... den kan alla laga.

Blip skrev:
Har du något emot killen som frågar? Jag hade inte rekommenderat sierra eller scorpio till min värsta ovän. Maken till usel bil har jag aldrig upplevt, dessutom svårare att bli av med än aids. Det räcker att köra bakom en ford från tidigt 90 tal för att känna oljestanken från dem. Till och med mondeo har samma stank. Men det är väl charmigt och väldoftande med va? :hihi

Nog för att jag är Ford hatare. Men den motorn Chrille rekomenderar 2,0L Doch motorn tar ingen olja. Faktist hårt att erkänna men det är en jäkla bra motor. Men det är bara 2,0 Doch som är bra, dom övriga duger knappt som bojsänken. Enda problemet dessa 2,0or har är givaren till gasspjället. Men byter man den så är man säker på många problemfria mil.

Men har ni helt glömt bort Italienska bilar!? :4skrika

Jag har svaret på din fråga. Alfa Romeo 164 2.0 TSpark från 89-92.

Den perfekta åkarbilen.

Hög komfort med "sportigt" chassi.
En motor som kan vara varvvillig om man vill men som drar 0.67 långkörning.
En bil med KARAKTÄR.
Går mkt tyst även vid högre hastigheter.

Men se till att hitta ett bra exemplar för dom rostar skapligt. Men gör du det och underhåller bilen som man ska så är den klart bäst;)

Kamkedja med så du slipper kamremsbyten.

http://www.blocket.se/view/5833607.htm?caller=usl_s&l=0&c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/5741102.htm?caller=usl_s&l=0&c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/5593211.htm?caller=usl_s&l=0&c=1&city=0

/Jonathan

Foss skrev:
Jag sitter och pendlar 16 mil om dagen till jobbet så jag skulle behöva en bil man kan pendla slut på för en liten peng. De krav jag ställer

*Inget som tokrostar
*Gärna soppasnål
*Inga grisdyra delar
*Driftsäker
*Pris Max 15´

Komfort är väl inte så tokviktigt inte utseende heller.

En sån här rackare då?
http://www.blocket.se/view/5907666.htm?caller=ggl_s&l=0&c=1&city=0

Enda felet är att det är en FIAT....folk flinar bakom ryggen på en men det skiter jag i! :tungan
Gav 12000kr för min 95:a....
Betydligt bättre än man kan tro...för den som vågar!!
Räkna dock med att ngt med det elektriska kan spöka,annars inga bekymmer!Billiga delar är det iaf...
Kul bil för den som vågar som sagt...

Foss skrev:
Jag sitter och pendlar 16 mil om dagen till jobbet så jag skulle behöva en bil man kan pendla slut på för en liten peng. De krav jag ställer

*Inget som tokrostar
*Gärna soppasnål
*Inga grisdyra delar
*Driftsäker
*Pris Max 15´

Komfort är väl inte så tokviktigt inte utseende heller.

köp min suzuki swift 1,3 GS, den drar 0,5 lm, har cd spelare och 2 6x9er, elbackspeglar och stolsvärme + att den är fin i inredingen. har aldrig krånglat och är 99% rostfri

den är din för 8 papp

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...