Bra prisvärda stövlar med riktigt fotledsledsskydd

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Maverick skrev:
Jag körde me Oxtar TCS EVO.. dom e som e på bilden.. visst.. jag bröt väster fotled.. o trasade sönder höger underben o fot.. men inte e dom tillverkade för att klara den smällen jag var med om.. e helt övertygad att dom att dom stövlarna e klart bäst i sin prisklass.. givetvis kan man köpa ett par bättre stövlar.. men då kostar dom 5 k oxå.. skönare o fastare stövel har jag iaf inte prövat..

Tack. :tummenupp
Alltså den här dojan var det du hade?

oxtartcsevoboot02.jpg
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Kay skrev:
Vet ni fler som skyddar lika bra till samma pris? Tänker kanske inte lägga 5K på bootsen, men upp till 3500.-. Länka gärna då till info och pris.

Vad finns det i 2000-2500kr klassen?
Jag har satt min gräns där.

Oxtar TCS EVO
Alpinestars Super Tech
SIDI Vertibra 2
Priser?
 

Henken

Guest
Ju mer jag läser om stövlar, handskar & hjälm destu större ångest inför en eventuell krasch =(
Iofs...man kan ju strunta i att kracha också. Då kanske smx, nolan och hallman är till nytta.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Henken skrev:
Ju mer jag läser om stövlar, handskar & hjälm destu större ångest inför en eventuell krasch =(
Iofs...man kan ju strunta i att kracha också. Då kanske smx, nolan och hallman är till nytta.

Det är väl bra att man tänker till innan. Jag resonerar som så att om jag vurpar och skadar mig så är jag medveten om att jag snålade på utrustning. Men jag har gjort så gott jag kan med dom pengar jag har.
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
WestW skrev:
Det är väl bra att man tänker till innan. Jag resonerar som så att om jag vurpar och skadar mig så är jag medveten om att jag snålade på utrustning. Men jag har gjort så gott jag kan med dom pengar jag har.



Vet inte om jag kan hålla med dig.
Jag åker runt på en Suzuki gs500e som är värd i runda slängar 30lakan.
Och jag har inte snålat på säkerheten

Hjälmen är inte så märkvärdig. typ 2000
MEn jag har bra ryggskydd. Bästa som fanns enligt mig och säljaren. 1800 eller ngt sånt. Hyffsade handskar 600. Stövlar Sidi vertebra race carbon 3400, spidi tuta pro slider skinnställ 14.000

alltså ca 22.000 i säkerhetsutrustning.
Men med ny hjälm som ska inhandlas så höjs ju summan en aning. så låt och säg 25.000.
 

Da Weasel

#72 Rookie1000
Gick med
5 May 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Hojlös =(
Ähhh....skit i pengarna och tänk på säkerheten istället. Tror det blir billigare i längden om nu olyckan skulle vara framme.

Okej, om det är en tillräckligt våldsam vurpa så kanske du bryter foten ändå, men med en ordentlig sko blir det förmodligen ett lindrigare benbrott med kortade läkningstid = mindre inkomstbortfall. Då har du sparat in de extra pengar du lade ut på den dyrare skon.

Själv kör jag med Daytona skor :tummenupp Sitter som gjutna. En liten nackdel är att de känns ganska klumpiga i början, men man vänjer sig snabbt.
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Stryker du med i kraschen så har du heller ingen nytta av pengarna du sparat.

Men man kan inte låta det gå till överdrift heller. Den absolut dyraste säkerhetsutrustningen är inte nån garanti för att allt går bra heller. Alla dessa skyddskläder å grejer är att öka på säkerheten MARGINELLT, man kan aldrig känna sig "säker" när man kör hoj. Kör du in i en lyktstolpe i 200km/h så kan du lika gärna ha t-shirt, shorts å merells jesus sandaler istället för Daytona-security-evo-racing-megaplus, en 6000 SEK's Arai RX-7RXZRRR och värsta Spyke stället. Den ända skillnaden är troligtvis att ambulanpersonalen har mindre jobb att skrapa ihop delarna av den killen som hade spyke stället. Mao slutresultatet är det samma.

Så för egen del så tycker jag att steget från "ingen säkerhets utrustning" till att ha "godkänd säkerhetsutrustning" är betyydligt viktigare än att pröjsa skitmycket pengar för att ta steget från "godkänd säkerhets utrustning" till "bästa säkerhets utrustningen". Skillnaden är sist å slutligen väldigt marginell.
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Resonemanget att man kan strunta i att crasha suger... Strunta då i att köpa säkerhetsutrustning...

Jag resonerar som så att jag KOMMER gå omkull ngn gång förr eller senare, och vad vill jag då ha på mig? Handlar där efter. :3freak
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Lokke skrev:
Skillnaden är sist å slutligen väldigt marginell.
Det tycker man nog inte i en lågfartsvurpa där foten fastnar under bågen och man släpas med en bit. Men visst, mot tvära stopp finns inget skydd.
 

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky valley
Hoj
Honda SH300 -13
WestW skrev:
Tack. :tummenupp
Alltså den här dojan var det du hade?

oxtartcsevoboot02.jpg
Japp.. de var den jag hade.. blir nog ett par sånna till sen..

Vet att zebban var o köpte nya stövlar efter min krasch.. tyckte dom såg rätt oki ut.. vilka de var vet jag inte.. var ganska drogad just då.. så Zeb.. om du läser.. vilka stövlar köpte du?? o vad kostade dom??
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Kay skrev:
Resonemanget att man kan strunta i att crasha suger... Strunta då i att köpa säkerhetsutrustning...

Jag resonerar som så att jag KOMMER gå omkull ngn gång förr eller senare, och vad vill jag då ha på mig? Handlar där efter. :3freak

Det är nog inte så många som resonerar så. Om man inte tror att man kommer crascha så åker man nog inte hoj.

Jag vill veta vad som är bra grejer fast prisvärda.
Har ingen lust att betala 1000spänn extra för att Ching chon har vunnit 277cc klassen med dessa stövlar.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Henke: Jens nya stövar är ett par A-stars SuperTech, 2995:-. Ser riktigt bra ut, med en innerstövel man kan ta ur.
 

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky valley
Hoj
Honda SH300 -13
Emmi skrev:
Henke: Jens nya stövar är ett par A-stars SuperTech, 2995:-. Ser riktigt bra ut, med en innerstövel man kan ta ur.
okej.. den stövel som rodent la upp då.. hur e fotledsskyddet i den då?? nån som har nån erfarenhet om det??
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
Har för mig att det går att ta ut innerstöveln i Daytona också. Dessutom kan man få en unik design. ;) I alla fall unik färgkombination. Mina nästa stövlar blir garanterat Daytona. Men just nu känns det inte som att jag har pengar till å byta.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
WestW skrev:
Det är nog inte så många som resonerar så. Om man inte tror att man kommer crascha så åker man nog inte hoj.

Dubbelnegationer, usch på dig! ;)

Det är ju klart att man klotar lite nu och då. Kör man aktivt och håller igång på bana också, så är det vardagsmat. Lägg till lite bus på stan och samlingen av vurpor är komplett. Det gör nästan alltid ont att klota, men det är en markant skillnad på _hur_ ont det gör och om man kan gå/köra från platsen eller inte - beroende på om det varit "godkänd" utrustning eller riktigt bra utrustning. I andra fall kan det vara det som skiljer mellan en enkel fraktur som går att reparera och multipelskador och ben- och muskler som saknas och all världens jävelskap med läkningen.
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Bingo skrev:
Det tycker man nog inte i en lågfartsvurpa där foten fastnar under bågen och man släpas med en bit. Men visst, mot tvära stopp finns inget skydd.

Om du vet att du kommer att krascha så att foten släpas under hojen en bit så då tycker jag också att det är smart att satsa på den stöveln är bäst för just det endamålet. Men frågan är hur stor är sannolikheten för att just exakt det händer och hur mycket bättre skydd för just den händelsen ger en dyrare stövel jämfört med en billigare men godkänd stövel. Mot just en lågfarts lowsider så borde vilken godkänd stövel som helst ge tillräckliga förutsättningar att klara sig hyfsat.

Om du vet hur du kommer att vurpa så då är det ju enkelt skaffa utrustning som pallar för just DIN vurpa, annars så räknar jag med att godkända skydd ÄR godkända skydd. Men har man råd att köpa dyrt så för all del köp. Sist å slutligen så är ju all utrustning personlig och om det känns bättre med dyr utrustning så go ahead.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Lokke skrev:
Om du vet att du kommer att krascha så att foten släpas under hojen en bit så då tycker jag också att det är smart att satsa på den stöveln är bäst för just det endamålet. Men frågan är hur stor är sannolikheten för att just exakt det händer och hur mycket bättre skydd för just den händelsen ger en dyrare stövel jämfört med en billigare men godkänd stövel. Mot just en lågfarts lowsider så borde vilken godkänd stövel som helst ge tillräckliga förutsättningar att klara sig hyfsat.

Om du vet hur du kommer att vurpa så då är det ju enkelt skaffa utrustning som pallar för just DIN vurpa, annars så räknar jag med att godkända skydd ÄR godkända skydd. Men har man råd att köpa dyrt så för all del köp. Sist å slutligen så är ju all utrustning personlig och om det känns bättre med dyr utrustning så go ahead.
Fan vad du krånglar, Lokke. Säg så här: vissa stövlar skyddar bättre mot vissa typer av olyckor utan att vara sämre på andra typer av olyckor. Jag kan inte se att mina stövlar skulle vara bättre på något än ett par Daytona men jag tror att de är betydligt sämre på vissa områden. Enkelt uttryckt: Daytona är bättre än A-stars SM-X Goretex. Okej?
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Bingo skrev:
Fan vad du krånglar, Lokke. Säg så här: vissa stövlar skyddar bättre mot vissa typer av olyckor utan att vara sämre på andra typer av olyckor. Jag kan inte se att mina stövlar skulle vara bättre på något än ett par Daytona men jag tror att de är betydligt sämre på vissa områden. Enkelt uttryckt: Daytona är bättre än A-stars SM-X Goretex. Okej?

Jo ja e lite jobbig va? :)

Ok då, vi kör på det. För egen del kan jag bara inte motivera att köpa ett par Daytona när jag kan få ett par Oxtar TSC evo för ungefär halva priset, men det är ju bara min åsikt. Det handlar ju förstås om vilka som passar på foten också. Och så handlar det ju om vad man har för utbud i närheten som man kan prova också. Här där jag bor så får man ta lite vad man hittar, man beställer ju inte efter en svindyr top off the line dojar via nätet bara för att konstatera att den inte passar på foten.

Har kraschat en gång med "touring boots" och kommer troligtvis alltid att ha en punkt på hälen som aldrig kommer att bli helt ok, så nån form av säkerhets stövel är ju absolut att föredra.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top