har inget emot Nitro som sådant, vad jag menar är bara att den inte duger till som en riktigt bra hjälm. Märket har ju inte funnits särskilt länge.
Kolfiber och kevlar i skalet gör inte en bra hjälm i sig (kolfiber har knappt där att göra alls)
Det krävs ett enormt kunnande och erfarenhet att konstruera ett skal som gör jobbet, ett skal ska gå sönder gradvis på ett kontrollerat sätt.
Väldigt starka skal av tex kolfiber börjar gå sönder först efter stor belastning, följden av detta är att dom först släpper igenom mycket rörelseenergi och sedan går sönder på kort tid.
Ett skal i glasfiber, eller om vi säger så här, Glasfiber är segare än starkt, det börjar gå sönder tidigare men det tar längre tid att kollapsa helt, energin tas upp medans skalet gradvis ger vika.
Men visst, precis som du sa att du är hjärntvättad av mitonga så är jag total Arai fanatiker, hävdar dock att jag är hyffsat påläst i hur dessa material fungerar och en hjälms funktion.
Nu använder sig Arai egentligen inte av glasfiber utan en vidare utveckling, läs mer här:
http://www.araihelmet-europe.com/En/DesktopDefault.aspx?tabid=46&tabindex=3