Bra prisvärda stövlar med riktigt fotledsledsskydd

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
verkar vara ont om sånt på nätet, tidningen bike har gjort seriösa test, borde ju gå att beställa gamla nummer av dom.

Lidbrandt

utrustad
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Kawa Ztusen
???

Nån som vet var man kan köpa Oxtar TCS Evo i Stockholms området..

Har inte sett den på AVA eller MCvaruhuset...men jag kanske hade ögonen på nåt annat... :tuttar ???

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
ThiMan skrev:
Nån som vet var man kan köpa Oxtar TCS Evo i Stockholms området..

Har inte sett den på AVA eller MCvaruhuset...men jag kanske hade ögonen på nåt annat... :tuttar ???
Hos handlare som har sortiment från duells.. dvs säljer dom shoeihjälmar, arlen ness skinnställ.. så har dom även oxtarstövlar.. dom flesta handlare kan även ta hem det åt dig.. för typ alla har avtal me duells.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Alpinestars Supertech verkar vara en bra prisvärd stövler tycker jag.
Hittar man någon bättre stövel billigare?
Jag har inte sett några med lika bra skydd för samma eller mindre pengar.

432101.jpg

450_041146714_ASsup.jpg

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Köpte faktiskt ett par av SuperTech i lördags :)
Grymt sköna, testade ett par andra modeller men inga satt lika bekvämt som dessa.
Testa och KÖP! gubben i affären prutade dessutom ner dom 500:- direkt utan ens att jag behövde fråga :lol

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
WestW skrev:

432101.jpg

450_041146714_ASsup.jpg

Billigast var?

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
R2 skrev:
har inget emot Nitro som sådant, vad jag menar är bara att den inte duger till som en riktigt bra hjälm. Märket har ju inte funnits särskilt länge.
Kolfiber och kevlar i skalet gör inte en bra hjälm i sig (kolfiber har knappt där att göra alls)
Det krävs ett enormt kunnande och erfarenhet att konstruera ett skal som gör jobbet, ett skal ska gå sönder gradvis på ett kontrollerat sätt.
Väldigt starka skal av tex kolfiber börjar gå sönder först efter stor belastning, följden av detta är att dom först släpper igenom mycket rörelseenergi och sedan går sönder på kort tid.
Ett skal i glasfiber, eller om vi säger så här, Glasfiber är segare än starkt, det börjar gå sönder tidigare men det tar längre tid att kollapsa helt, energin tas upp medans skalet gradvis ger vika.
Men visst, precis som du sa att du är hjärntvättad av mitonga så är jag total Arai fanatiker, hävdar dock att jag är hyffsat påläst i hur dessa material fungerar och en hjälms funktion.
Nu använder sig Arai egentligen inte av glasfiber utan en vidare utveckling, läs mer här: http://www.araihelmet-europe.com/En/DesktopDefault.aspx?tabid=46&tabindex=3

Hmmm, nu har jag svårt att hålla tyst. Bara för att ett märke inte funnits så länge innebär ju inte omedelbart att dom gör taskiga produkter. Det betyder inte heller att dom inte har någon erfaranhet. Det är företagets anställda som står för erfarenheten o dom kan ju komma från alla möjliga ställen, oftast en annan större tillverkare.

Svensk forskning visar dessutom att ingen hjälm skyddar tillräckligt bra. Jag tror det var Lunds universitet som plockat fram en hjälm med bättre stötupptagning (artikel finns i MC-Folket eller Allt om MC). Problemet när du kör huvet i backen är ju att hjärnan får sig en rejäl skjuts inuti huvet. Det är mao inte bara skalet som är viktigt i en hjälm. jag är naiv nog att tro att passformen är precis lika viktig som vilket material skalet är gjort av...

Jag ifrågasätter alla som kan säga att en hjälm är bättre än en annan... Egentligen....

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
Alpinestars Supertech

Jag har ett par Alpinestars Supertech. Haft dem en säsong o de funkar utmärkt!!
Kostar 2995 kr:- De har en innersko precis som Daytonan o e fan så mycket fräckare! Peter Linden kraschade med dem förra året o fick in benet under hojen men skada ej benet på nått sätt!! Det bevisar att det är stövlar som håller vad de lovar. Många i supersport VM o MOTOGP kör med dem!!!

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
Alpinestars SuperTech

SMAKEN E SOM BAKEN!!

De kanske ser ut som skidpjäxor, men när man väl satt på dem o använt dem ett tag så inser man fördelarna med dem samt att de e sköna!!

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Och tänk på! Åker man utan skydd så är fötter det som går sönder lättast, och är svårast att laga! :mattias

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV mille -02
Länkar till stöveltillverkare

Jag har börjat åka på bana så ofta jag kan, (och har då även hunnit med en odramatisk lowside), så det är läge att byta ut mina touringstövlar (Oxtar Matrix) till några riktiga racingstövlar. När jag prövat Alpinestars i butikerna sitter de kasst på mina fötter. Däremot är både Oxtar och SIDI sköna (Daytona har jag inte prövat). Val av riktigt säkra stövlar känns viktigt, men jag vill inte ha några fula bara för det. (Daytona: Skaffa en designer!)

SIDI
Alpinestars
Oxtar
Daytona
Dainese

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Har ett par supertech sedan ett tag tillbaka och innerpjäxan i dom verkar riktigt stabil med inlagt metallskrot som stabilisator. Sitter super och knäppningen är inte som på andra stövlar.

Betalade 2250 hos superbike, slå det om ni kan :D

Förresten, Carlos Checa använder dom i MotoGP, så kattskit kan det inte vara :fakta

//jaG

WestW skrev:

432101.jpg

450_041146714_ASsup.jpg

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
re:

Har ett par Alpinestars super-tech stl.41 svarta ena skon lite repad på skyddsplasten 900kr+frakt

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Zeb_Macahan skrev:
Har ett par supertech sedan ett tag tillbaka och innerpjäxan i dom verkar riktigt stabil med inlagt metallskrot som stabilisator. Sitter super och knäppningen är inte som på andra stövlar.

Betalade 2250 hos superbike, slå det om ni kan :D

Förresten, Carlos Checa använder dom i MotoGP, så kattskit kan det inte vara :fakta

//jaG

Får köpa helt nya för 1500.- . Bra med kontakter :p

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar