BRAT- cb 500

Pato

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cb 550 (600cc) K3 -78
oen step forward 5 steps back

allright då har bygget börjat men måste redan nu säga att mina planer med att göra klart den på en vecka har redan ändrats :död

det hela började väldigt bra och väldigt sugen var man..på något sätt hade jag glömt bort HELT problemen det finns med att ge sig på att bygga ihop en hoj som legat i lådor vem vet hur länge..

började som sagt helt ok plockade fram motorn och skulle ta isär den helt, tvätta alla delar, byta alla packningar och kamkedja. När jag väl upptäckte att transmittionskedjan inte är som det ska..visade att en av länkarna var bruten mitt itu och jag hade ingen transmittionskedja att tillgå så får vänta på min leverans från England..

tänkte inte ge mig så lätt så fortsatte vidare på ramen och tänkte sätta ihop en rullande ram..
då var det dags att leta upp delarna som ligger i 100 olika lådor och börja tvätta av dessa..förra ägaren tyckte det var väldigt kul att kleta alla delar med horribla mängder rostskydd...:näsblod

under sökningen av delarna framkom det mer och mer hur vissa vitala delar saknades som skulle slöa ner processen ytterligare som en stötdämpare, bromssystem och annat smått..:brinnerup

får väl se hur mycket jag gör denna veckan..tanken är väl iaf att göra så mycket jag kan så det inte blir överdrivet mycket kvar sen..

här kommer lite bilder på hur det såg ut idag iaf :) lever på hoppet!

väntar för övrigt fortfarande på delarna jag beställt...vilket slöar ner processen ännu mer :D

helt otroligt att delar från två motorcyklar ändå inte skall räcka för att bygga ihop en..:huvet

fick dock försöka finna lite glädje i vad som komma skall och gjorde lite tester på två olika styren och lyktan:D vilken av styrena skall jag välja?:gnissla
 

Bifogat

  • bild.JPG
    bild.JPG
    37 KB · Visningar: 117
  • bild8.JPG
    bild8.JPG
    48.9 KB · Visningar: 135
  • bild7.JPG
    bild7.JPG
    51.4 KB · Visningar: 132
  • bild6.JPG
    bild6.JPG
    42.1 KB · Visningar: 118
  • bild5.JPG
    bild5.JPG
    47.8 KB · Visningar: 123
  • bild4.JPG
    bild4.JPG
    37.3 KB · Visningar: 113
  • bild3.JPG
    bild3.JPG
    38.6 KB · Visningar: 116
  • bild2.JPG
    bild2.JPG
    35.2 KB · Visningar: 128

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Clubman ner! (styre)

/e
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
köpa en till cb? tillslut får du ihop en :)
 

Pato

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cb 550 (600cc) K3 -78
Fick hem ljuddämparen idag, tog en vecka. Skitbra bemötande. Rekommenderas varmt!

jaså? vad köpte du för ljuddämpare?

de hade inte mina trattar hemma så de fick vänta lite:(

köpa en till cb? tillslut får du ihop en :)

haha ja jo får se! det är ganska irriterande att det saknas smådelar men men förhoppningsvis blir den ihop en dag :rolleyes:

blir iaf den ursprungliga planen på att få ihop den under denna vecka..

var tvungen att besiktiga cafe racern i veckan och bilen som också behövde in där..

men har iaf bestämt mig att det blir ett projekt till sommaren istället :tummenupp
 
Last edited:

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
En sån du hade på bild. En reverse cone shorty, emgo. Låter riktigt djupt och bra. :)
 

Pato

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cb 550 (600cc) K3 -78
liten update

ok tänkte lägga upp lite vad jag gjorde sist på hojen..
lackade lite smådetaljer och svetsade lite! :)

funderar även på en aluminiumremsa mitt på tanken..
vad tycks? kan det bli bra? för övrigt så skall det bli en svart remsa om på båda sidor av aluminiumremsan..gjorde en bild på paint för att förklara hur jag tänkte :gnissla
väntar på lite delar och skall beställa lite skit till som behövs!
 

Bifogat

  • IMG_2496.jpg
    IMG_2496.jpg
    247.1 KB · Visningar: 120
  • IMG_2486.jpg
    IMG_2486.jpg
    245.7 KB · Visningar: 164
  • IMG_2485.jpg
    IMG_2485.jpg
    244.8 KB · Visningar: 132
  • IMG_2480.jpg
    IMG_2480.jpg
    249.8 KB · Visningar: 124
  • IMG_2490.jpg
    IMG_2490.jpg
    239.9 KB · Visningar: 138
  • IMG_2491.jpg
    IMG_2491.jpg
    244.2 KB · Visningar: 141
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Snitsigt!

En hålborrad remsa skulle passa fin fint.
Gärna med Hål som går från större till mindre med störst hålen i mitten.
 

Team Sjödin

Toppkarvare
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Holmsund
Hoj
Gsxr 1200 Turbo
Ballt bygge, detta skall följas!

Annars en läder rem är inte helt fel heller. Men jag tror du är inne på rätt spår.
Det kan ta lite tid att mäta och hålborra, men ack så vackert.

Mvh Peter
 

Pato

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cb 550 (600cc) K3 -78
Snitsigt!

En hålborrad remsa skulle passa fin fint.
Gärna med Hål som går från större till mindre med störst hålen i mitten.

ja ok får väl testa idén:tummenupp

har fortfarande inte bestämt mig om styret..det får nog bli mer aktuellt när hela hojen är ihop och får se slutresultatet så att rätt känsla blir till...bra sugen på de apehangers jag hitta dock :gnissla

ser ju inte dåligt ut med clubarna heller..
 

Bifogat

  • IMG_2430.jpg
    IMG_2430.jpg
    257.1 KB · Visningar: 172
  • IMG_2432.jpg
    IMG_2432.jpg
    254.1 KB · Visningar: 163

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ja ok får väl testa idén:tummenupp

har fortfarande inte bestämt mig om styret..det får nog bli mer aktuellt när hela hojen är ihop och får se slutresultatet så att rätt känsla blir till...bra sugen på de apehangers jag hitta dock :gnissla

ser ju inte dåligt ut med clubarna heller..

högstyret såg lite busigt ut.
 

Pato

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cb 550 (600cc) K3 -78
update

jaha. då blev det här projektet lite lidande. Väntar fortfarande på delarna jag beställde från USA. De väntade tydligen på att få trattarna tillverkade men skall tydligen vara på väg nu.. tittade på förgasarna jag hade och kom fram till att det saknades ALLDELES för mkt grejer. som tur var hittade jag en förgasarbrygga till salu nära mig så köpte den för 400 kr och skall renoveras lite lätt :tummenupp

Tanken var att jag skulle fixa ihop denna snabbt som faen och köra och egentligen skita i hur den såg ut.. MEN.. eftersom jag inte hann har jag beslutat mig för att göra denna till en långtidsprojekt som skall vara klar till kommande vår och satsa på att göra den lite finare:)

har tyvärr inget utrymme så denna hoj kommer att sättas ihop delvis i mitt lägenhetsförråd som är typ 1,5 * 2 meter stort :D och delvis i lägenheten:D blir nog jäfla bra detta. Letar nu efter annan hoj att snabbt modifiera till en wrenchmonkees stil. Detta för att köra nu till återstående av denna sommar gärna under 5000 kr. får se vad jag hittar:yoparty
 

Pato

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cb 550 (600cc) K3 -78
fick äntligen hem mina delar från USA! provmonterade trattarna och kan bara säga fy fan va jag längtar tills dom sitter på hojen! :yoparty
 

Bifogat

  • IMG_2611.jpg
    IMG_2611.jpg
    236.7 KB · Visningar: 134
  • IMG_2613.jpg
    IMG_2613.jpg
    236.9 KB · Visningar: 131
  • IMG_2617.jpg
    IMG_2617.jpg
    236.5 KB · Visningar: 136
  • IMG_2618.jpg
    IMG_2618.jpg
    238.3 KB · Visningar: 127

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
snygga, men du, ser inte förgasarna ut som dom behöver en omgång nu när de vart sådär :)
 

Pato

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cb 550 (600cc) K3 -78
snygga, men du, ser inte förgasarna ut som dom behöver en omgång nu när de vart sådär :)

haha självklart :D det är dock inte den här förgasarbryggan jag skall använda mig av:tungan men de ska bli fina..fast blir ett jävla jobb att få dom lika fina som trattarna :D letar lite och funderar om jag skall investera i ultraljudstvätt från kjell o co..ngn som testat och kan säga fungerar ok?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
haha självklart :D det är dock inte den här förgasarbryggan jag skall använda mig av:tungan men de ska bli fina..fast blir ett jävla jobb att få dom lika fina som trattarna :D letar lite och funderar om jag skall investera i ultraljudstvätt från kjell o co..ngn som testat och kan säga fungerar ok?

kanske skulle bara tvätta upp dom och sen polera upp locken i toppen och ev koppen. :)
 

Pato

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cb 550 (600cc) K3 -78
kanske skulle bara tvätta upp dom och sen polera upp locken i toppen och ev koppen. :)

jo men tänker på munstyckena och dylikt...ingen aning när förgasarbryggan användes sist dock och för nuvarande har de avflagnat svart färg :död

hur går det me din cb? :)
 

Pato

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cb 550 (600cc) K3 -78
ja då har man gett sig på detta igen! :)

börjat rengöra förgasarbryggan.. ngn ägare innan tyckte det var kul att lacka förgasarbryggan helt svart. men det ska bli ändring på detta!
IMG_2941.jpg
här ser ni lite progress på detta
IMG_2949.jpg
svetsade ihop motorstativ när motorn ska ihop..hoppas den fungerar :D
IMG_2940.jpg

och fick hem lite godis kring jul
IMG_2937.jpg

lekte även lite på photoshop och såhär ska väl hojen se ut när allt faller på plats :) gjorde lite olika för att se hur olika styren fungerar på denna. Vilken passar bäst?

test2.jpg

test3.jpg

test4.jpg
crosstyre typ
test5.jpg

har nog bestämt mig för att tanken ska bli helt fri från lack och slipa ner allt till plåten. funderar lite på mindre tank typ moppetank.. inte bestämt mig än dock..Sadeln ska vara mörkbrun och handtagen ska även få brunt läder som på räääser cyklar. Ska skaffa lägre bakstötdämpare och sänka framgaffeln. trodde jag kunde köpa de billiga hos jula men dessa passar ju inte då nedre fästet ska vara sån "y" fäste (om det kallas så?) vilket det inte är på julas :( men men letar vidare!

motorblocket ska lackas svart. Läste ngnstans här att ngn tyckte man kunde ha vanlig lack på motorblocket? stämmer detta verkligen? måste jag inte ha typ hot paint? Det här ska vara lågbudget bygge så ge mig gärna tips på billiga inköpsställen till den mängden lack jag behöver till blocket:)

ska börja slänga upp min inköpslista med priser så alla kan se hur mkt detta spårar ur :D
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top