Nej men hur gick det? I Sverige kunde man läsa att deras finansiella sektor skulle falla samman tex.
Falla samman tror jag få att sagt, men att det skulle kosta en ganska rejäl slant var en vanlig åsikt som också verkar vara utfallet.
De absolut mest försiktiga estimatet jag kan hitta sätter BNP till 2-3% under vad de hade haft utan Brexit, medan de flesta ligger betydligt högre upp emot 10%. Det blir tom i det milda fallet en rejäl förlust givet att BNP nu ligger på ungefär 2800 miljarder euro.
Både Exporten och importen beräknas gå ner kring 15% vilket är svårt att kalla för något annat än en katastrof. Just finansiella sektorn skadas speciellt hårt när företag flyttar stor del av sin verksamhet till änder innanför marknaden.
Som jag länkade tidigare så verkar inte ens de som röstade för Brexit ha tyckt att det har gått bra eller var värt det, Nigel Farage var ju för tusan "mr Brexit" men gnäller idag på att det blev skit. De som röstade för brexit var ju lovade att det hela inte skulle kosta någonting alls, tvärtom skulle man spara in på medlemsavgiften till EU utan ökade kostnader och handeln skulle ju ÖKA till resten av världen.
It is predicted to be the worst performing out of the G20 nations in 2023, including Russia.
www.bbc.com
Two-thirds of the British public think Brexit has damaged the economy, while even among Leave voters only one in five think the impact has been positive. This column looks at the evidence across three key dimensions – trade, migration and investment – as well as the overall macroeconomic...
cepr.org
The decision to leave the EU in June 2016 significantly shaped the UK economic landscape. We assess its continued impact as we approach the 4th anniversary of departure.
www.niesr.ac.uk
Since the announcement of the EU referendum we have been producing analysis and writing about the potential effects of Brexit on the economy and public finances. We have compiled our assumptions, judgements and analysis on this page.
obr.uk
The boss of the UK's forecaster says Brexit will be worse for the economy than Covid.
www.bbc.com
en.wikipedia.org
en.wikipedia.org