Bridgestone rejsdäck

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
Hej !

Har Bridgestone något rejsdäck värt att tänka på ?

mvh Fredrik (som har sökt utan att finna)

benfre

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
Hmm, lustigt. Helt andra beteckningar på de däcken än på bridgestone.com.
Någon som kan bringa klarhet ?

Jisses, de tar bara 2340:- räknat på dagens dollarkurs för en uppsättning däck. Varför kan vi inte ha så billiga däck i Sverige :mad:

/Fredrik

stavgren skrev:
Har inte provat dom själv men kolla här.

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Testade ett billigt racedäck från bridgestone på en av mina gamla hojar. Detta var visserligen ett par år sen och jag kommer inte heller ihåg exakt vad det hette. Greppet var mycket bra tycker jag, men man slet ner det snabbt.

Markku

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cb900f -83, zx-6r -97, ns125f -86, cb125t -77
benfre skrev:
Tackar !
Har du någon erfarenhet av dessa ? Nån annan ?

Suveränt med detta forum :)

/Fredrik
Jag är inte snabb nog för att uttala mig om dessa däck. William på Bike Events körde dock ruskigt snabbt med dessa sulor i Spanien för ett par veckor sedan. Tog slut lite för snabbt men hade ett otroligt grepp.
Man måste få till fjädringsinställningarna riktigt för att få minimalt med slitage.

/ Markku

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
testade ett par förra året och jag personligen gillade dom inte, hela hojen ormade sig och va mycket nervösare än pirelli/metzeler som jag vanligtvis åker på.

Markku

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R2 skrev:
testade ett par förra året och jag personligen gillade dom inte, hela hojen ormade sig och va mycket nervösare än pirelli/metzeler som jag vanligtvis åker på.
Hej på dig!
Du körde BT001, BT002 är helt annorlunda konstruerat. BT001;orna
hade ruskigt V-formad profil, det har dock inte 002;orna.

/ Markku

Quitte

?? ERF
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Lånad Gixxer + Demoto scooter
Jag testade en uppsättning (BT002 soft) i Brno. Kändes verkligen helt ok, körde 2.19, dock med vilt sladdande bakhjul pga temp/inställningar (bakdäcket var inte snyggt) men jag behöver mer tid för att kunna säga om de matchar Pirelli/Metzeler. Vi får se vad som sitter på i Jylland... :va

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Bridgestone har ju tagit fram ett nytt däck för sportig körning, BT0014. Det är efterföljaren till BT0012. Bara som referens kan jag säga att BT0014 är bättre, beter sig ungefär som ett lätt punkterat Pirelli och fästet är kass.
Enligt Bike och andra tidningar så är däcket jättebra :confused: och funkar perfekt både i 20+ på en CBR1000RR och i +1 på en Gixxer 600'a. Enligt mig är det "bullshit". Redan när man kommer ner mot 58'or på Sviestad med en standard Gixxer 600, så är hojen över hela bana, backdäcket sladdar, tappar greppet och framdäcket understyr kraftigt. Har ungefär samma erfarenheter av de "rena" racedäcken på en Gixxer 1000.
Har inte provat än, men med ett par Pirelli SuperCorsa så tror jag att jag direkt lägger 55'or utan sladd på min 600'a!!

Så summan av det hela, skit i Bridgestone för bana. Fast det gäller inte Quitte. Han får mer än gärna åka på Bridgestone!! :D

/Micke

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ja ungefär så uppleveda jag de jag testde åxå, vet inte beteckningen på dom, kom från huvudlagret i tyskland, skulle ha gått i endurance vm.
EazyLiving skrev:
Bridgestone har ju tagit fram ett nytt däck för sportig körning, BT0014. Det är efterföljaren till BT0012. Bara som referens kan jag säga att BT0014 är bättre, beter sig ungefär som ett lätt punkterat Pirelli och fästet är kass.

Markku

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
BT014 är inget race däck och skall inte jämföras med ett så pass sportigt däck som Pirelli SuperCorsa. Det är som att jämföra en Yamaha RD 125 mot en R6:a eller har jag fel?
Testa 002:eek:rna och kolla hur de är.

/ Markku

EazyLiving skrev:

/Micke

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag talade med Bridgestone för ett par veckor sedan. Man sponsrar ett par förare men inte i klasser med slicks. Man har slicks men säljer de inte i Sverige. Varför inte förklarades inte på ett begripligt sätt. Det verkade faktiskt mest ha med produktchefens okunskap om de olika tävlingsklasserna att göra. Synd då det kanske skulle främja prisnivån åt rätt håll med fler märken.

Markku

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Vi sålde slut på de slicksen vi hade hemma förra veckan?!
Vi tar hem fler och kommer att sälja fler. Det kommer att finnas slicks till försäljning i samband med NSB tävlingarna.

/ Markku

Nyteknik skrev:
Jag talade med Bridgestone för ett par veckor sedan. Man sponsrar ett par förare men inte i klasser med slicks. Man har slicks men säljer de inte i Sverige. Varför inte förklarades inte på ett begripligt sätt. Det verkade faktiskt mest ha med produktchefens okunskap om de olika tävlingsklasserna att göra. Synd då det kanske skulle främja prisnivån åt rätt håll med fler märken.

benfre

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
Du har PM.

/Fredrik

Markku skrev:
Vi sålde slut på de slicksen vi hade hemma förra veckan?!
Vi tar hem fler och kommer att sälja fler. Det kommer att finnas slicks till försäljning i samband med NSB tävlingarna.

/ Markku

benfre

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
Vad gäller med Dunlop ? Är det bara D208 GP som är gott nog för rejsing ?

mvh Fredrik

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...