#Olsson#
Ny medlem
Har någon testat bromsa liggandes, lågt och långt bak, alltså i liknande körställning som vid snabb rakt-fram-körning? Jag tänkte att upprät normal sittställning höjer ekipagets masscentrum och kanske medför en försämrad potentiell bromsverkan. (Kanske!)
Bilden antar 1 G bromsning och att racedäcken (med råge) klarar det (vilket de gör). Om masscentrum ligger någonstans i området ”A” så kan inte bakdelen lyftas (stoppie). I området ”B” lyfts däremot bakdelen. Om man lägger sig platt (liggandes) så sänker man ju masscentrum, men det flyttas även fram något vilket i sig är negativt. Frågan är vad summan av allt blir. Alltså röven längst bak, överkroppen ”platt” mot tanken.
Eller annorlunda uttryckt: det är ju inte däcken som begränsar utan resultatet av stoppie. (vid rakt fram, bra och varma däck och bra underlag)
(Ja, man minskar luftmotståndet vilket är negativt, så i högre farter blir den faktorn mer och mer påtaglig. )
Bilden antar 1 G bromsning och att racedäcken (med råge) klarar det (vilket de gör). Om masscentrum ligger någonstans i området ”A” så kan inte bakdelen lyftas (stoppie). I området ”B” lyfts däremot bakdelen. Om man lägger sig platt (liggandes) så sänker man ju masscentrum, men det flyttas även fram något vilket i sig är negativt. Frågan är vad summan av allt blir. Alltså röven längst bak, överkroppen ”platt” mot tanken.
Eller annorlunda uttryckt: det är ju inte däcken som begränsar utan resultatet av stoppie. (vid rakt fram, bra och varma däck och bra underlag)
(Ja, man minskar luftmotståndet vilket är negativt, så i högre farter blir den faktorn mer och mer påtaglig. )
Last edited: