Att värma bromsarna är inget problem.
Det är snarare svårt att få dom kylda.
Ja, precis det jag skriver.
Åker man och smygbromsar fram till bromspunkt = värmer, så får man ju problem.
Att värma bromsarna är inget problem.
Det är snarare svårt att få dom kylda.
Byt slangar för tusan för precis som Agile skrev så är det den första/billigaste prestanda modden man bör göra ELLER så köper man en Aprilia och får brembo-ok och stålomspunnet som original
Jag har haft ovanstående problem i alla år. Ingen av de lösningar som nämnts i tråden har hjälpt.
Har testat:
Dot 4 och 5.1 vätska - Kör nu på Motul RBF660
Har HEL stålomspunna slangar
Testat en uppsjö av bromsbelägg, SBS street och Dual Carbon, CL, Endless, Saito mfl mfl
Bytt till ISR bromspump
Problemet kvarstår...
Det jag har kvar att testa är EBC Extreme Pro belägg med tillhörande mellanplåtar mellan belägg och kolvar. Detta ska ha botat problemet på en annan K5'a
Handtaget kommer aldrig till gasrullen på min hoj. Inte ens efter en halvtimme på Anderstorp
...nu jävlar.
Oken tog jag isär, gjorde rent och dunkade ihop, var lite småskitigt både inne i dem, och på kolvarna, trots att man tagit för vana att göra rent (dock bara det man kommer åt) vid byte av belägg.
Så blev det en pump - Brembo RCS 19 18/20 - lite stålspunna slangar från Fren Tubo, och lite frisk ATE Super Blue och ett par nya CL XBK5 (de senare har jag åkt med hela tiden, samma med vätskan, bra skit).
Just pumpen skulle jag tro gör hela skillnaden, känslan i greppet är...i brist på ord...magisk.
Nu känns bromsarna lite som de gjorde på 1098an - nästan för aggressiva.
Det va inga problem att ta isär oken utan att behöva byta alla packningar?
Har dragit mig lite för att göra det just av den anledningen.
Nejfasen...simpelt, det svåra var att välja rätt hårdrock/mekpilsner.
Det är bara att kasta sig på't - en tandborste och en liten burk med en skvätt bromsvätska att ha att blaska runt med och göra rent (körde en dusch bromsrengöring inne i oken för sista touchen).
Tätningar och dammmskydd smörjer du med bromsvätska (ren sådan), jag skulle vara försiktig med andra kemikalier på just dessa...trist om de får för sig att svälla...
Svin-simpelt, men håll ett koll på om packboxarna skall sitta på ett visst sätt (en verkstadsmanual för din hoj är att rekommmendera).
På sukans tokico-ok är de symmetriska.
Då får jag väl kasta mig över det där när mina stålomspunna slangar och nya belägg kommer.
Delade du oken också eller pressade du bara ur kolvarna?
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|