Bromsen blir "mjuk" vid bankörning.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Byt slangar för tusan för precis som Agile skrev så är det den första/billigaste prestanda modden man bör göra ELLER så köper man en Aprilia och får brembo-ok och stålomspunnet som original :yoparty

Aight..

Enda jag kört utan vare sig spunnet eller problem är KTM :tummenupp

Europe FTW

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag har haft ovanstående problem i alla år. Ingen av de lösningar som nämnts i tråden har hjälpt.
Har testat:
Dot 4 och 5.1 vätska - Kör nu på Motul RBF660
Har HEL stålomspunna slangar
Testat en uppsjö av bromsbelägg, SBS street och Dual Carbon, CL, Endless, Saito mfl mfl
Bytt till ISR bromspump

Problemet kvarstår... :(
Det jag har kvar att testa är EBC Extreme Pro belägg med tillhörande mellanplåtar mellan belägg och kolvar. Detta ska ha botat problemet på en annan K5'a

Handtaget kommer aldrig till gasrullen på min hoj. Inte ens efter en halvtimme på Anderstorp

Hur mår dina ok?
Jag hade svampig broms på min hoj förra säsongen och gjorde samma process som du utom pumpbyte.
Det blev bättre men kändes ändå konstigt.

Nu i vintras satte jag på ok från Cbr1000 och då försvann problemet.
Gissar på att gummit till kolvarna kanske tappat spänsten eller flexade lite mycket på mina gamla ok.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Hur lätt och smidigt går kolvarna i oken? går dem inte lätt och smidigt blir det lätt lite för varmt...

Luftat alla banjosar? samlas lätt ett par bubblor där som kan va ett helvete.

Löper nitarna lätt och smidigt? CL C59 är riktigt nice belägg förövrigt.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det viktigaste är att kolvarna löper bra och går tillbaka ordentligt. Minsta lilla de ligger på så spelar det ingen roll vad du har för pads eller vätska det går varmt!

Plocka ur bromskolvarna, rengör loppet och polera kolvarna (brembos rejsok har DLC behandlade titankolvar av en anledning)...

Richi-Rich

Kör i alla andras tempo!
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
2xR1
Byt pump, släng på stålomspunnet och lyfta ordentligt, så kan du göra stoppies i 280 på Anderstorp rakan ;)

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...nu jävlar.

Oken tog jag isär, gjorde rent och dunkade ihop, var lite småskitigt både inne i dem, och på kolvarna, trots att man tagit för vana att göra rent (dock bara det man kommer åt) vid byte av belägg.

Så blev det en pump - Brembo RCS 19 18/20 - lite stålspunna slangar från Fren Tubo, och lite frisk ATE Super Blue och ett par nya CL XBK5 (de senare har jag åkt med hela tiden, samma med vätskan, bra skit).

Just pumpen skulle jag tro gör hela skillnaden, känslan i greppet är...i brist på ord...magisk.

Nu känns bromsarna lite som de gjorde på 1098an - nästan för aggressiva.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
...nu jävlar.

Oken tog jag isär, gjorde rent och dunkade ihop, var lite småskitigt både inne i dem, och på kolvarna, trots att man tagit för vana att göra rent (dock bara det man kommer åt) vid byte av belägg.

Så blev det en pump - Brembo RCS 19 18/20 - lite stålspunna slangar från Fren Tubo, och lite frisk ATE Super Blue och ett par nya CL XBK5 (de senare har jag åkt med hela tiden, samma med vätskan, bra skit).

Just pumpen skulle jag tro gör hela skillnaden, känslan i greppet är...i brist på ord...magisk.

Nu känns bromsarna lite som de gjorde på 1098an - nästan för aggressiva.

Det va inga problem att ta isär oken utan att behöva byta alla packningar?

Har dragit mig lite för att göra det just av den anledningen. :)

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det va inga problem att ta isär oken utan att behöva byta alla packningar?

Har dragit mig lite för att göra det just av den anledningen. :)

Nejfasen...simpelt, det svåra var att välja rätt hårdrock/mekpilsner. ;)

Det är bara att kasta sig på't - en tandborste och en liten burk med en skvätt bromsvätska att ha att blaska runt med och göra rent (körde en dusch bromsrengöring inne i oken för sista touchen).

Tätningar och dammmskydd smörjer du med bromsvätska (ren sådan), jag skulle vara försiktig med andra kemikalier på just dessa...trist om de får för sig att svälla... :crash

Svin-simpelt, men håll ett koll på om packboxarna skall sitta på ett visst sätt (en verkstadsmanual för din hoj är att rekommmendera).
På sukans tokico-ok är de symmetriska.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Nejfasen...simpelt, det svåra var att välja rätt hårdrock/mekpilsner. ;)

Det är bara att kasta sig på't - en tandborste och en liten burk med en skvätt bromsvätska att ha att blaska runt med och göra rent (körde en dusch bromsrengöring inne i oken för sista touchen).

Tätningar och dammmskydd smörjer du med bromsvätska (ren sådan), jag skulle vara försiktig med andra kemikalier på just dessa...trist om de får för sig att svälla... :crash

Svin-simpelt, men håll ett koll på om packboxarna skall sitta på ett visst sätt (en verkstadsmanual för din hoj är att rekommmendera).
På sukans tokico-ok är de symmetriska.

Då får jag väl kasta mig över det där när mina stålomspunna slangar och nya belägg kommer. :)

Delade du oken också eller pressade du bara ur kolvarna?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring