Bromsen blir "mjuk" vid bankörning.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Körde du belägg lika länge som skivorna???? Körde du till det gick stål mot stål så du fick byta skivor ett par ggr per säsong också då eller? Hahhaa..

Verkar helt stört.. Jag kom inte en halv säsong på ett set belägg och då körde jag inte ens mkt.

Börja bromsa Hansi så har du 2 sek till på dina tider ;)

Han skriver att han inte kör olika skivor på samma belägg.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Har haft samma på både ninjan och nuvarande gixxer. :) Kör XBK5 på gixxern, och det lirar kanon, bara att greppet tar liiite längre in efter ett pangarpass.

Anar att stålspunna slangar kan vara nästa grej på min knarr, men kvarstår problemet då, så får det vara så, det lirar ju ändå. :)

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Börja bromsa Hansi så har du 2 sek till på dina tider ;)

Jag bromsar skithårt (för att vara en gammelretta) så länge jag orkar. Däremot alldeles för tidigt :)

Började få till det några pass i veckan där jag faktiskt kunde ligga kvar på broms lite efter instyrningen i trösen, men annars brukar jag tyvärr ha hunnit bromsa klart flera meter innan och måste släppa helt...

Det GÅR att lära en gammal hund sitta, men fan vad med tid det tar :huvet

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fan grappar, kör ni gummisnoddsslangar?? Spunnet är väl typ det andra man efter att tanka när man köper ny hoj numer ;)

Sen kan det ju va dags att se över pumpen också, lirar allt annat så hade det varit min nästa punkt att beta av.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag tror inte (men man vet ju aldrig) att det är fukt eller luft i bromsvätskan, dels för att vätskan är rätt ny, har jättebra färg, och dels för att jag alltid försöker vara noggran när jag luftar dem. Jag vill minnas att jag inte hade samma problem på förra hojen där jag bytt till mer "raceiga" belägg..

Så beställde ett par XBK5-belägg nu för att testa med. Återkopplar om det blir någon skillnad efter nästa bandag.

Var det från en nyköpt flaska?

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Byt till CL XBK5 belägg. Funkar mkt bra till bandagar OCH gatkörning.
Byt till stålomspunna bromslangar.
Använd Motul´s RBF600 eller 660 bromsvätska.

Lufta ordentligt.

Problem solved!
Om hojen BARA går hård bankörning eller race finns det tuffare belägg men bettet när de är kalla suger + att slitage etc är sekundärt.
Är du rik så är Castrol´s SRF bromsvätska den bästa jag någonsin använt...men men...
Jag har haft ovanstående problem i alla år. Ingen av de lösningar som nämnts i tråden har hjälpt.
Har testat:
Dot 4 och 5.1 vätska - Kör nu på Motul RBF660
Har HEL stålomspunna slangar
Testat en uppsjö av bromsbelägg, SBS street och Dual Carbon, CL, Endless, Saito mfl mfl
Bytt till ISR bromspump

Problemet kvarstår... :(
Det jag har kvar att testa är EBC Extreme Pro belägg med tillhörande mellanplåtar mellan belägg och kolvar. Detta ska ha botat problemet på en annan K5'a

Handtaget kommer aldrig till gasrullen på min hoj. Inte ens efter en halvtimme på Anderstorp

Last edited:

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
En seriös fråga:
Åker ni och bromsar länge eller klipper ni till vid bromspunkt?

Åker man och värmer bromsarna lär inga hjälpmedel eller dunderkurer hjälpa i världen.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
En seriös fråga:
Åker ni och bromsar länge eller klipper ni till vid bromspunkt?

Åker man och värmer bromsarna lär inga hjälpmedel eller dunderkurer hjälpa i världen.

Att värma bromsarna är inget problem.

Det är snarare svårt att få dom kylda.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag har haft ovanstående problem i alla år. Ingen av de lösningar som nämnts i tråden har hjälpt.
Har testat:
Dot 4 och 5.1 vätska - Kör nu på Motul RBF660
Har HEL stålomspunna slangar
Testat en uppsjö av bromsbelägg, SBS street och Dual Carbon, CL, Endless, Saito mfl mfl
Bytt till ISR bromspump

Problemet kvarstår... :(
Det jag har kvar att testa är EBC Extreme Pro belägg med tillhörande mellanplåtar mellan belägg och kolvar. Detta ska ha botat problemet på en annan K5'a

Handtaget kommer aldrig till gasrullen på min hoj. Inte ens efter en halvtimme på Anderstorp

Jag har läst kommentarer om både ok och bromspump...fan vet.
Det är ny ATE super blue i min, och XBK5...det bromsas hårt och distinkt, men ändå så är bromsgreppet närmare rullen efter lite brysk körning.

Jag har lärt mig lite att leva med det, kan bli stålspunnet mest för den goda sakens skull i vinter ändå.

/J

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Liten bromsvätskefråga.
Hur länge håller sig en öppnad behållare?

lasse72

mjuktuff
Gick med
18 Nov 2007
Hoj
k7 1000 banräser yzf 450 2012
Jag har provat det mesta på min k7a .
skivor pump slangar ,o belägg.
ebc pro extreme belägg var det som gjorde störst skillnad:tummenupp

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Har aldrig haft problem med bromsarna men sedan är jag ju långsam oxå.

Kan köra 12-15 dagar på samma belägg
20-25 dagar på samma bromsolja om inte mer.

Orginal ok+pump
Stålomspunnet
Galfer 1375 belägg.
Olja från biltema

Inga problem med fading eller att den blir svampig o.s.v

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011
Jag har läst kommentarer om både ok och bromspump...fan vet.
Det är ny ATE super blue i min, och XBK5...det bromsas hårt och distinkt, men ändå så är bromsgreppet närmare rullen efter lite brysk körning.

Jag har lärt mig lite att leva med det, kan bli stålspunnet mest för den goda sakens skull i vinter ändå.

/J

Hade perfekta bromsar på min gsxr körde C59, sen när tempot ökade så helt random, kändes det som man bromsa i regn när man gjorde en hård inbromsning = krasch. :huvet

Bytte vätska 5.1, stålomspunnet, nya belägg 1375 med ett par mellanlägg mellan belägg o kolvar. Bytte dock inte pump som K-man. Förtroendet för bromsarna kom tillbaka. Sen rätt var det var påväg ner mot ejes, stenhård inbromsning och det var samma känsla som innan, regnbromsning.

Sen tycker jag att man tappar ju finmotoriken när man kör hårt. Typ, som att först lyfta en 30 kilos hantel och sen ett mjölkpaket med samma kraft. Har iaf jag inbillat mig när jag tycker att bromsgreppet tar längre in när man står o pumpar på det när man kommer in i depån.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Jag har samma problem som du Peter.
Märks framförallt på Mantorp efter ett par tre bromsningar på långrakan. Har testat att byta både vätska och belägg utan att det ger sig. Här näst på tur står stålomspunna slangar. Har precis som du originalslangar på min och gissar att dom börjar vidgas när bromsvätskan kommer upp i temperatur pga gammalt gummi.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag tror inte (men man vet ju aldrig) att det är fukt eller luft i bromsvätskan, dels för att vätskan är rätt ny, har jättebra färg, och dels för att jag alltid försöker vara noggran när jag luftar dem. .

Ibland snackas det om att det blir gasblåsor i vätskan när den blir varm, genom att den kokar lokalt vid beläggen så att säga. Om det nu är sant och bubblorna blir kvar behöver man ju lufta systemet igen för att bli av med dem. Så lufta och/eller byta vätska ofta är nog modellen.

EDIT: I så fall kan säkert olika belägg vara olika bra på att isolera värmen så att mindre överförs till oken.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag har samma problem som du Peter.
Märks framförallt på Mantorp efter ett par tre bromsningar på långrakan. Har testat att byta både vätska och belägg utan att det ger sig. Här näst på tur står stålomspunna slangar. Har precis som du originalslangar på min och gissar att dom börjar vidgas när bromsvätskan kommer upp i temperatur pga gammalt gummi.

Mm.. jag hoppas mest att jag får ordning på det.. Sen kanske jag var överdrivet känslig sist iofs då jag kört på Gotland 1 vecka innan där man (iaf jag) inte har i närheten av lika många hårda bromsningar som på gåsen (var på Gelleråsen jag störde mig på detta).

Men ska se om beläggen gör skillnad, annars blir det slangar och hela skiten direkt :)

Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Dom flesta med problem har gixxer....
Så hade även jag men med en drös moddar så blev det bättre men inte helt bra!

Byt slangar för tusan för precis som Agile skrev så är det den första/billigaste prestanda modden man bör göra ELLER så köper man en Aprilia och får brembo-ok och stålomspunnet som original :yoparty

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring