Bromsning

Vilken hastighet har du innan det smäller?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Du ligger 10 meter bakom en volvo i lunkartempot 90 km/h.
Volvon tvärnitar.
Vad händer?
Obs det är ca hastighet i alla svaren...

Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Går ej att räkna ut om man inte har uppgifter om hur hård retardation bilen gör. Generellt hinner du precis nudda bromsen innan du sopar in i rektum på bilen om du endast har 10 meter tillgodo. Det tar nämligen ca 0,2 sek innan du ens reagerar och det betyder att du är ca 2 meter ifrån aktern på bilen när du börjar bromsa.

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
Håller med. För lite parametrar för att räkna ut. Men ligger du så nära kan du nog räkna med att det gör ont.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Eftersom man kompenserar dåligt avstånd framåt med att ligga på mittlinjen så väjer man nog vänster och kör om, ofrivilligt.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Lite parametrar... hmm nja det vet jag inte..
Finns ganska klara tumregler bla i körkortsboken över stoppsträckor mm...

Frågan har uppkommit efter att jag de senaste dagarna sett mc-förare ligga just dessa 10 m bakom bilar....

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
SENSEI skrev:
2226973 Frågan har uppkommit efter att jag de senaste dagarna sett mc-förare ligga just dessa 10 m bakom bilar....
Jo, och så ser man att det finns en del som röstar på det första alternativet.

Nånting säger mig att dessa individer lever farligare än vi andra.
(Om dom har den inställningen.)

"...Om man ökar hastigheten med 20 km/tim till 90 km/tim ökar reaktionssträckan till 25 meter..."

När en bil börjat bromsa 10 m framför dig, i 90km/h, så ligger du pyrt till.
Att då tro att en MC klarar sig p.g.a. kortare bromssträcka är urpuckat.

Dessutom så tror jag inte en hoj bromsar ut en bil, om inte alla omständigheter är helt perfekta.
(En bil är inte lika känslig för underlaget, och körställning bl.a.)

Last edited:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
10 meter bakom en Volvo, i 90 km/h?

moppenet.com

Nä, man borde väl knappt hinna reagera, men det är ju en jävligt teoretisk fråga...

237

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
BT 1100 Bulldog
Victor skrev:
2226964 Eftersom man kompenserar dåligt avstånd framåt med att ligga på mittlinjen så väjer man nog vänster och kör om, ofrivilligt.

Och får möte med en långtradere :död

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
SENSEI skrev:
2226973 Lite parametrar... hmm nja det vet jag inte..
Finns ganska klara tumregler bla i körkortsboken över stoppsträckor mm...

Frågan har uppkommit efter att jag de senaste dagarna sett mc-förare ligga just dessa 10 m bakom bilar....
Men eftersom det finns fler parametrar än endast hoj+förare spelar tumreglerna ingen roll. Man kan inte relatera ett värde till ett okänt värde och få ett känt resultat.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
237 skrev:
2227029 Och får möte med en långtradere :död
Ja eller kommer på orsaken till att Volvon bromsa...

Nr:18 skrev:
2227033 Men eftersom det finns fler parametrar än endast hoj+förare spelar tumreglerna ingen roll. Man kan inte relatera ett värde till ett okänt värde och få ett känt resultat.
Visst finns det många faktorer som spelar in... Men frågan är då om de faktorerna i detta fall skulle göra någon STÖRRE skillnad???
Inte ute efter ett exakt resultat...
Kommer att i slutändan av detta referera till ett test som gjorts...
Det testet är gjort under bra förhållanden.... Där bilen kört 90 blås... hojen 10 m bakom.... med en erfarane mc-förare....
Min tanke med pollen är att skapa en lite liten fundering över vad många av oss som hojåkare (och bilister med) kan påverka vår egen säkerhet.

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Man hinner inte göra ett skit, jag har vart c.a 10 meter från en mötande bil som svängde vänster framför mig när jag kom åkande i c.a 60 km/h.

Bromsspåret var 1 m. Försökte styra undan men det gick mindre bra.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
selin skrev:
2227046 Man hinner inte göra ett skit, jag har vart c.a 10 meter från en mötande bil som svängde vänster framför mig när jag kom åkande i c.a 60 km/h.

Bromsspåret var 1 m. Försökte styra undan men det gick mindre bra.

Men då är bilen "kvar på samma poss" Du kan altså inte tillgodoräkna dig bilens bromssträcka... Vilken skillnad gör det???
Då hojen har så grymma bromsar jmf en bil.. hinner då inte hojen få stopp???
Det finns iaf några som tror det...

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Jag röstade på "Jag kör in i Volvon i ca40 km/h", men jag har egentligen ingen aning. Det är mycket möjligt att jag inte ens hade hunnit reagera innan jag satt i bilens bagageutrymme...

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Antar att du inte vill veta exakt vilken fart mc:n skulle haft med medvind och hemlängtan utan snarare en fingervisninge till att 10 meter inte räcker till ett skit i 90 blås. Bromsar båda samtidigt hinner kanske hojjen ner i 60 men ont kommer det göra i vilket fall som helst.

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
SENSEI skrev:
2226914 Du ligger 10 meter bakom en volvo i lunkartempot 90 km/h.
Volvon tvärnitar.
Vad händer?
Obs det är ca hastighet i alla svaren...

Typ ca 60km/h in i bakluckan sen kommer farbror blå
och som bonus åker du dit på vårdslöshet i trafik.

Lappen åker vid mindre än 1 sek avstånd till framförvarande bil
90km/h = ca 25/sek = under 25 meter = ingen lapp kvar.

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Man smäller säkert.
Därför man håller sej i omkörningsfilen långt borta från gamla volvos...

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
SENSEI skrev:
2227053 Men då är bilen "kvar på samma poss" Du kan altså inte tillgodoräkna dig bilens bromssträcka... Vilken skillnad gör det???
Då hojen har så grymma bromsar jmf en bil.. hinner då inte hojen få stopp???
Det finns iaf några som tror det...

Jo, det har du rätt i. Jag kan ju bara tala för mig själv, och den gången hann jag inte göra mycket.

Med tanke på att du färdas de 10 metrarna på mindre än en halvsekund (reaktionstid) och sedan ska slå på en tvärnit med hojen. Efter en sekund är du ofrivilligt bagage. Möjligt att du hinner sakta ner lite i hastighet.

Visst är bromsarna effektiva på en mc, men ska det panikbromsas väljer jag nog att sitta i bilen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om man antar att bilen har väldigt bra däck och bromsar och därmed bromsar med 1g. Samt att MC-föraren inte hinner bromsa det minsta. Då smäller det efter 1,01 sek och MCn har då alltså fortfarande hastigheten 90km/h medans bilen har kommit ner till 54km/h. Hastighetsskillnaden är alltså 36km/h.

Edit. Om jag själv mot förmodan skulle ligga 10m bakom en bil skulle jag garanterat ha bromsberedskap. Jag skulle alltså hinna bromsa lite men skulle troligen smälla in i bilen ändå. Så mitt svar är att jag smäller in i baken med mindre än 20km/h.

Last edited:

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Two stroke man skrev:
2227141 Om man antar att bilen har väldigt bra däck och bromsar och därmed bromsar med 1g. Samt att MC-föraren inte hinner bromsa det minsta. Då smäller det efter 1,01 sek och MCn har då alltså fortfarande hastigheten 90km/h medans bilen har kommit ner till 54km/h. Hastighetsskillnaden är alltså 36km/h.

Edit. Om jag själv mot förmodan skulle ligga 10m bakom en bil skulle jag garanterat ha bromsberedskap. Jag skulle alltså hinna bromsa lite men skulle troligen smälla in i bilen ändå. Så mitt svar är att jag smäller in i baken med mindre än 20km/h.

Ännu hellre ligga en halvmeter bakom, då blir hastighetskillnaden nästan försumbar!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln