Jo, och så ser man att det finns en del som röstar på det första alternativet.SENSEI skrev:2226973Frågan har uppkommit efter att jag de senaste dagarna sett mc-förare ligga just dessa 10 m bakom bilar....
Victor skrev:2226964Eftersom man kompenserar dåligt avstånd framåt med att ligga på mittlinjen så väjer man nog vänster och kör om, ofrivilligt.
Men eftersom det finns fler parametrar än endast hoj+förare spelar tumreglerna ingen roll. Man kan inte relatera ett värde till ett okänt värde och få ett känt resultat.SENSEI skrev:2226973Lite parametrar... hmm nja det vet jag inte..
Finns ganska klara tumregler bla i körkortsboken över stoppsträckor mm...
Frågan har uppkommit efter att jag de senaste dagarna sett mc-förare ligga just dessa 10 m bakom bilar....
Ja eller kommer på orsaken till att Volvon bromsa...237 skrev:2227029Och får möte med en långtradere
Visst finns det många faktorer som spelar in... Men frågan är då om de faktorerna i detta fall skulle göra någon STÖRRE skillnad???Nr:18 skrev:2227033Men eftersom det finns fler parametrar än endast hoj+förare spelar tumreglerna ingen roll. Man kan inte relatera ett värde till ett okänt värde och få ett känt resultat.
selin skrev:2227046Man hinner inte göra ett skit, jag har vart c.a 10 meter från en mötande bil som svängde vänster framför mig när jag kom åkande i c.a 60 km/h.
Bromsspåret var 1 m. Försökte styra undan men det gick mindre bra.
SENSEI skrev:2226914Du ligger 10 meter bakom en volvo i lunkartempot 90 km/h.
Volvon tvärnitar.
Vad händer?
Obs det är ca hastighet i alla svaren...
SENSEI skrev:2227053Men då är bilen "kvar på samma poss" Du kan altså inte tillgodoräkna dig bilens bromssträcka... Vilken skillnad gör det???
Då hojen har så grymma bromsar jmf en bil.. hinner då inte hojen få stopp???
Det finns iaf några som tror det...
Two stroke man skrev:2227141Om man antar att bilen har väldigt bra däck och bromsar och därmed bromsar med 1g. Samt att MC-föraren inte hinner bromsa det minsta. Då smäller det efter 1,01 sek och MCn har då alltså fortfarande hastigheten 90km/h medans bilen har kommit ner till 54km/h. Hastighetsskillnaden är alltså 36km/h.
Edit. Om jag själv mot förmodan skulle ligga 10m bakom en bil skulle jag garanterat ha bromsberedskap. Jag skulle alltså hinna bromsa lite men skulle troligen smälla in i bilen ändå. Så mitt svar är att jag smäller in i baken med mindre än 20km/h.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |