Bromsning

Vilken hastighet har du innan det smäller?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Buster skrev:
2230603

Ja om man avänder felaktiga teoretiska modeller. Ju fler parametrar man tar med desto exaktare. Tycker många av approximationerna här faktiskt är ganska bra överrensstämmande. Bearing har ju till och med gjort tre diagram med olika avvikelser i reaktionstid.

Inget fel i det... Bör bara ha i tanken att det inte alltid går som teorin visar...
Saker kan hända under inbromsning... Vad händer tex om du låser hjulet och måste släppa av? Hur många meter förlorar du då? Är det värt det??? bara för att teorin säger att det ska gå....
 

AdamGS500

Ny medlem
Gick med
5 May 2006
Ort
Lidköping
Hoj
Suzza
Rocky skrev:
2226918 Inget av alternativen då jag väjer och går om på sidan med full gas! :hihi


och ut framför bilen som har tvärnitat :fatta! går 3 barn i 5-10 års åldern och du dödar 2 av dom med din motorcykel, den 3de blir invalid.

bra teori att du kör om på full gas, tror du bör tänka om. :fatta!
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
AdamGS500 skrev:
2230611 och ut framför bilen som har tvärnitat :fatta! går 3 barn i 5-10 års åldern och du dödar 2 av dom med din motorcykel, den 3de blir invalid.

bra teori att du kör om på full gas, tror du bör tänka om. :fatta!

Nu var du ironisk va? :D

förlåt för OT
 
Last edited:

Fredrik

Långsam..
Gick med
3 May 2004
Ort
ÅMÅL
Hoj
hojlös.. :(
Har provat detta på det hårda och onödigt dyra sättet..

På 70 väg, jag hade 90-100 km/h när jag var på väg ikapp en bilkö, hade kanske 50-75 m fram till bilarna.

Första bilen med Gösta 99 år kommer på att han visst skulle svänga vänster och tvärnitar så att han nästan får de andra bilarna i baken.
Vipps så har jag fortfarande ca 90 blås och nu bara 30-40m till bilarna som nu står still.

Jag klarade inte att bromsa stopp riktigt helt, kofångaren och bakluckan på S40'n som jag körde på fixade den sista inbromsningen.

Min röst blir på sista alternativet, det kommer nog att bli dyrt och göra ont även där..
 

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Hemma.......
Hoj
V-Rod
AdamGS500 skrev:
2230611 och ut framför bilen som har tvärnitat :fatta! går 3 barn i 5-10 års åldern och du dödar 2 av dom med din motorcykel, den 3de blir invalid.

bra teori att du kör om på full gas, tror du bör tänka om. :fatta!


Jag hoppas att ditt inlägg genomsyras av en stor portion ironi?

Öhhh låt oss tänka realistiskt för en gångs skull: ett gäng ungar som väljer att korsa en 90-sträcka ? inte så värst troligt va?

Ungefär lika troligt som att jag hinner väja och gå om bilen med fullgas, men jag trodde att jag klargjorde karaktären på mitt inlägg genom att avsluta inlägget med en med en skrattande smilie.

Men du kanske har som praxis att skratta när du talar allvarligt. :va


Jag säger bara jösses hur orkar ni?

EDIT:Och desa ord kommer från en "stjärna" som inte ens har körkort! :lol

Själv har jag 7års erfarenhet bakom styret på en sporthoj, har även tävlat i motocross, men du vet säkert bäst.:rolleyes:




:rofl
 
Last edited:

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
SENSEI skrev:
2230610 Inget fel i det... Bör bara ha i tanken att det inte alltid går som teorin visar...
Saker kan hända under inbromsning... Vad händer tex om du låser hjulet och måste släppa av? Hur många meter förlorar du då? Är det värt det??? bara för att teorin säger att det ska gå....
Givetvis går det inte alltid som en teori visar. De här diagrammen visar en bromsning vid idealiska förhållanden.
I det här fallet var det ganska begränsat med parametrar så det visar ett ungefärligt utfall per diagram. Med flera parametrar så får man göra fler diagram eller diagram med +/- toleranser för worst case och best case och eventuell sannolikhetsfördelning.

De diamgram som gjorts här visar att man med väldigt hög sannolikhet kommer att smälla in i volvon med en hastighet en bra bit över 60 km/h.

Vilket skulle bevisas.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ööööh.

Var det inga som var ute på MC-dagen på Barkarby för några veckor sedan?

Där illustrerade folk från SMC precis det här på flygrakan. Tre hojjar (BMW, Triumph och en HD) låg i bredd 10 meter bakom vid sidan av en X5:a. Alla körde 90 km/h. Hojarna hade ingen given bromspunkt utan bromsade när X5-förare stod på bromsen (ABS). Nästan varje gång hade samtliga hojjar kört in i bilen i minst 20 km/h (50?). Då hade de ändå bromsberedskap (handen på bromsen) för att de visste att X5:an skulle tvärnita.

Sammanfattningsvis kan man säga att tresekundersregeln nog inte är så tokig ändå.... Plus att det kan vara bra att anpassa sin hastighet så att man kan få stopp på sitt fordon på den vägsträcka man kan överblicka.

På Bogesundsvägen igår var det inte så kan jag lova er. Har kört där sena kvällar tidigare men aldrig en solig dag med massa hojjar ute. Fifan. De flesta körde som stollar (dvs de flesta som körde om mig). Jag kommer nog tänka mig för innan jag kör där nästa gång, för det var uppenbart att det inte enbart är min egen körskicklighet som avgör om jag ska komma imål i Vaxholm eller inte.



Bearing skrev:
2227827 Jag har inte argumenterat för att ligga 10m bakom. Eftersom reaktionstiden normalt är 1 sekund kommer man krasha, enligt diagrammen.

Man bör ligga minst 2 sekunder bakom. 3 sekunder på vägar med mötande trafik, annars hinner man inte bromsa om den framför frontalkrockar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Buster skrev:
2230603 Jag hoppas han tror på diagrammen. För enligt dem så smäller man.

Det verkar vara några stycken här som inte förstår vad Bearing vill visa med dem. Liknade diagram finns i SMC artikeln också fast där har man icke-linjär kurva för retardationen.


Ja om man avänder felaktiga teoretiska modeller. Ju fler parametrar man tar med desto exaktare. Tycker många av approximationerna här faktiskt är ganska bra överrensstämmande. Bearing har ju till och med gjort tre diagram med olika avvikelser i reaktionstid.

Anledningen till att kurvorna SMC plottat inte är linjära är pga att dom plottats med sträckan på x-axeln. Det är inte särskillt illustartivt eftersom den missar det viktigaste. Kommer MC ikapp bilen?

Eftersom några av er gillar diagram. Så får ni 2st med 0.47 sek reaktionstid.

Two stroke man skrev:
2230690 Anledningen till att kurvorna SMC plottat inte är linjära är pga att dom plottats med sträckan på x-axeln. Det är inte särskillt illustartivt eftersom den missar det viktigaste. Kommer MC ikapp bilen?

Eftersom några av er gillar diagram. Så får ni 2st med 0.47 sek reaktionstid.

Här kommer dom.
 

AdamGS500

Ny medlem
Gick med
5 May 2006
Ort
Lidköping
Hoj
Suzza
Ok, skit i ungjälvarna.. En Älg? eller varför inte en bil som kör ut i gatan?

Det är ju rätt tacksamt när man får massa PM och blir citerad som en "stjärna"!

Men skitsamma, Ha de så bra..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top