Bromsning

Vilken hastighet har du innan det smäller?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nr:18 skrev:
2226927Det tar nämligen ca 0,2 sek innan du ens reagerar och det betyder att du är ca 2 meter ifrån aktern på bilen när du börjar bromsa.
0.2 sek i reaktionstid är ganska lite med tanke på att om man ligger och slökör i 90 så finns nog risken att tankarna vandrar lite från körningen ibland.

Dessutom har du inte räknat med att även om man skulle ha en reaktionstid på 0.2 sek så kanske man inte sitter med handlingsberedskap. Alltså man sitter inte med fingrarna på bromsen. Så det tar ytterligare några tiondelar innan man lyft på fingrarna och börjat bromsa.

Hur som helst så sitter man nog som ett frimärke i bakluckan på Volvon. En gissning är också att det finns risk för att det kommer att göra jävligt ont.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det är ju inte så att man krockar efter 1 sekund om man ligger 1 sekund bakom. Bilen framför tvärstannar inte. Men om den skulle frontalkrocka blir det ju i princip så.

Om MC:en bromsar 10% sämre än bilen blir det såhär med några olika reaktionstider:
 

Bifogat

  • ensek.gif
    ensek.gif
    70 KB · Visningar: 95
  • halvsek.gif
    halvsek.gif
    98.6 KB · Visningar: 115
  • kvartsek.gif
    kvartsek.gif
    94 KB · Visningar: 98

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
SENSEI skrev:
2227053Då hojen har så grymma bromsar jmf en bil.. hinner då inte hojen få stopp???
Eftersom det i huvudsak handlar om massa kontra anläggningsyta så blir stoppsträckan ganska lika mellan bil och mc vid slökörning, trots grymma bromsar. I detta fallet parkerar du dock, som andra redan sagt, troligen i bagaget på bilen pga reaktionssträckan.
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Jag ligger 10 meter bakom en bil i 90km/h


jag kommer 25m/s och har en reaktionstid på säg 0,8 sekunder
vilket ger mig en reaktionssträcka på 20 meter vilket innebär att

JAG OCH ALLA ANDRA HÄR INNE HUR DUKTIGA DOM ÄN ÄR SMÄLLER RÄTT IN I BILJÄVELN OM DEN TVÄRNITAR
 

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Varför stanna Volvon ? :confused:
:va Man kan ju alltid fråga när man ligger där i baksätet.
/D
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Bearing skrev:
2227185 Det är ju inte så att man krockar efter 1 sekund om man ligger 1 sekund bakom. Bilen framför tvärstannar inte. Men om den skulle frontalkrocka blir det ju i princip så.

Om MC:en bromsar 10% sämre än bilen blir det såhär med några olika reaktionstider:
Du kan ju rita hur många diagram du vill...

När du ser Volvon tvärnita, så är det bara du som har reaktionstid.
(Volvon har ju redan börjat bromsa.)

Alltså, medans du börjar greppa efter bromshandtaget, så trycks volvons reservhjul upp i snoken på dig.
Sen om du överlever kanske du kan visa dina fina diagram för ambulanspersonalen. :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
War-psycho skrev:
2227387 Du kan ju rita hur många diagram du vill...

När du ser Volvon tvärnita, så är det bara du som har reaktionstid.
(Volvon har ju redan börjat bromsa.)

Alltså, medans du börjar greppa efter bromshandtaget, så trycks volvons reservhjul upp i snoken på dig.
Sen om du överlever kanske du kan visa dina fina diagram för ambulanspersonalen. :)

Var diagramen för svåra att förstå? Allt du nämner finns med i diagramen.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Du kan i stort sett försumma bilens hastighet vid smällen. Din egen hastighet kommer dessutom vara densamma, eftersom det inte finns en chans att du ens hinner anlägga bromsarna på de 0,4 sekunder du har till bilen.

Visst kan man tycka att bilen inte bromsar särskilt snabbt och att du därmed ges lite extra utrymme och tid, men du kommer i vilket fall dundra in i bilen i 90 km/h. Vilken hastighet bilen då har är ju tämligen ointressant...
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Du åker på en jævla smell,i den hastigheten med 1 sekunds reaksjons tid.......tvivlar på at du hinner med at bromsa alls....
 

<Anton>

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Skåne
Hoj
KTM
Lugn skrev:
2227408 Du kan i stort sett försumma bilens hastighet vid smällen. Din egen hastighet kommer dessutom vara densamma, eftersom det inte finns en chans att du ens hinner anlägga bromsarna på de 0,4 sekunder du har till bilen.

Visst kan man tycka att bilen inte bromsar särskilt snabbt och att du därmed ges lite extra utrymme och tid, men du kommer i vilket fall dundra in i bilen i 90 km/h. Vilken hastighet bilen då har är ju tämligen ointressant...

Bäst hittills :tummenupp
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Intressant med spridningen i pollen... hoppas det är seriösa svar.
Intressant med med diskussionen som börjar komma upp... Förhoppningsvis så väcker det upp några...
Jag har satt en stopp på pollen efter helgen...
Vad tycker ni.. ska jag visa mina referenser nu.. elller vänta????
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Two stroke man skrev:
2227398 Var diagramen för svåra att förstå? Allt du nämner finns med i diagramen.
Närå, brydde mig inte ens om att titta på diagrammen.

Jag behöver inga diagram för att begripa något så självklart. :3freak
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
War-psycho skrev:
Alltså, medans du börjar greppa efter bromshandtaget, så trycks volvons reservhjul upp i snoken på dig.
Nej, när jag börjar bromsa har bilen bromsat i ½-1 sekund. På den tiden har bilen inte fått så låg fart att jag kör in i den. Det sker lite senare. (När avståndet är 0 i diagramen.)
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Bearing skrev:
2227607 Nej, när jag börjar bromsa har bilen bromsat i ½-1 sekund. På den tiden har bilen inte fått så låg fart att jag kör in i den. Det sker lite senare. (När avståndet är 0 i diagramen.)
Okey Rossi, if you say so... :rolleyes:


Själv föredrar jag att leva i verkligheten, än att ha sån övertro på min reaktionstid. :)


Men kör på du... och lycka till. :tummenupp
 
Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Bearing skrev:
2227607 Nej, när jag börjar bromsa har bilen bromsat i ½-1 sekund. På den tiden har bilen inte fått så låg fart att jag kör in i den. Det sker lite senare. (När avståndet är 0 i diagramen.)

om bilen bromsar i 1 sek innan du hinner börja bromsa så garanterar jag att
du smäller med den, har du ens provat tvärnita i 90 med bil ?
Det bromsar upp fortare än du tror.

Jag hade en mc bakom mig när jag har körde 26 ton lastbil med
30 ton släp summa 56 ton. Jag blev tvungen tvärnita med lastbilen pga
en väldigt förvirrad bilist framför mig,den mcn var cm från att damma in i släpet,
han låg kanske 25 meter bakom...

Jämför sedan en personbils bromsförmåga med 56 ton lastbil.

Hoppas att du inte tror på dina diagram iaf ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
cleaner skrev:
2227652 om bilen bromsar i 1 sek innan du hinner börja bromsa så garanterar jag att
du smäller med den, har du ens provat tvärnita i 90 med bil ?
Det bromsar upp fortare än du tror.

Jag hade en mc bakom mig när jag har körde 26 ton lastbil med
30 ton släp summa 56 ton. Jag blev tvungen tvärnita med lastbilen pga
en väldigt förvirrad bilist framför mig,den mcn var cm från att damma in i släpet,
han låg kanske 25 meter bakom...

Jämför sedan en personbils bromsförmåga med 56 ton lastbil.

Hoppas att du inte tror på dina diagram iaf ;)

Jag tror på diagramen. MAn måste läsa dom med förnuft, inte som en talliban!
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Mina diagram visar ju att man krockar. Efter 1,5 sekunder och i 74 km/h, om reaktionstiden är 1 sekund. Efter 2 sekunder och i 42 km/h om reaktionstiden är ½ sekund.
Skulle man se att det är dags att bromsa på bromsljusen 2 fordon fram så att man bromsar bara 0,25 sekunder efter bilen framför klarar man det med 20 cm marginal.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top