Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Bj.O.rn skrev:2227149Ännu hellre ligga en halvmeter bakom, då blir hastighetskillnaden nästan försumbar!
Bj.O.rn skrev:2227149Ännu hellre ligga en halvmeter bakom, då blir hastighetskillnaden nästan försumbar!
0.2 sek i reaktionstid är ganska lite med tanke på att om man ligger och slökör i 90 så finns nog risken att tankarna vandrar lite från körningen ibland.Nr:18 skrev:2226927Det tar nämligen ca 0,2 sek innan du ens reagerar och det betyder att du är ca 2 meter ifrån aktern på bilen när du börjar bromsa.
Eftersom det i huvudsak handlar om massa kontra anläggningsyta så blir stoppsträckan ganska lika mellan bil och mc vid slökörning, trots grymma bromsar. I detta fallet parkerar du dock, som andra redan sagt, troligen i bagaget på bilen pga reaktionssträckan.SENSEI skrev:2227053Då hojen har så grymma bromsar jmf en bil.. hinner då inte hojen få stopp???
Du kan ju rita hur många diagram du vill...Bearing skrev:2227185Det är ju inte så att man krockar efter 1 sekund om man ligger 1 sekund bakom. Bilen framför tvärstannar inte. Men om den skulle frontalkrocka blir det ju i princip så.
Om MC:en bromsar 10% sämre än bilen blir det såhär med några olika reaktionstider:
War-psycho skrev:2227387Du kan ju rita hur många diagram du vill...
När du ser Volvon tvärnita, så är det bara du som har reaktionstid.
(Volvon har ju redan börjat bromsa.)
Alltså, medans du börjar greppa efter bromshandtaget, så trycks volvons reservhjul upp i snoken på dig.
Sen om du överlever kanske du kan visa dina fina diagram för ambulanspersonalen.
Lugn skrev:2227408Du kan i stort sett försumma bilens hastighet vid smällen. Din egen hastighet kommer dessutom vara densamma, eftersom det inte finns en chans att du ens hinner anlägga bromsarna på de 0,4 sekunder du har till bilen.
Visst kan man tycka att bilen inte bromsar särskilt snabbt och att du därmed ges lite extra utrymme och tid, men du kommer i vilket fall dundra in i bilen i 90 km/h. Vilken hastighet bilen då har är ju tämligen ointressant...
Närå, brydde mig inte ens om att titta på diagrammen.Two stroke man skrev:2227398Var diagramen för svåra att förstå? Allt du nämner finns med i diagramen.
Nej, när jag börjar bromsa har bilen bromsat i ½-1 sekund. På den tiden har bilen inte fått så låg fart att jag kör in i den. Det sker lite senare. (När avståndet är 0 i diagramen.)War-psycho skrev:Alltså, medans du börjar greppa efter bromshandtaget, så trycks volvons reservhjul upp i snoken på dig.
Okey Rossi, if you say so...Bearing skrev:2227607Nej, när jag börjar bromsa har bilen bromsat i ½-1 sekund. På den tiden har bilen inte fått så låg fart att jag kör in i den. Det sker lite senare. (När avståndet är 0 i diagramen.)
Bearing skrev:2227607Nej, när jag börjar bromsa har bilen bromsat i ½-1 sekund. På den tiden har bilen inte fått så låg fart att jag kör in i den. Det sker lite senare. (När avståndet är 0 i diagramen.)
cleaner skrev:2227652om bilen bromsar i 1 sek innan du hinner börja bromsa så garanterar jag att
du smäller med den, har du ens provat tvärnita i 90 med bil ?
Det bromsar upp fortare än du tror.
Jag hade en mc bakom mig när jag har körde 26 ton lastbil med
30 ton släp summa 56 ton. Jag blev tvungen tvärnita med lastbilen pga
en väldigt förvirrad bilist framför mig,den mcn var cm från att damma in i släpet,
han låg kanske 25 meter bakom...
Jämför sedan en personbils bromsförmåga med 56 ton lastbil.
Hoppas att du inte tror på dina diagram iaf
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |