Bromsporr

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Robban_C skrev:
Dom där oken måste ju vara monterade på fel sida. Eller vara fel ok till den sidan så att säga. Längre slang (så den når till undersidan på oken) och montering på rätt sida (eller ett spegelvänt ok på samma sida) så går det att lufta på plats.


Nja det tror jag inte eftersom det sitter två luftnipplar i botten på oket. Dessutom så är ju texten på mitt ok rättvänt.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
morlock skrev:
Är jag helt ute och cyklar om jag tror att det sitter dubbla nipplar för att oket är separerat. Om ena sidan lägge av fungerar den andra. Oket funkar alltid men kanske på halvfart. :va
Om ena sidan lägger av så funkar inte den andra heller (var glad för det eftersom det skulle innebära att skivan trycktes sned). Båda sidorna är ju samma gemensamma hydraulsystem. Men man har dubbla nipplar för att försäkra sig ok att det verkligen går att få ur all luft. Ligger det en luft bubbla kvar högst upp på ena sidan så kommer den att påverka båda sidorna.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
sleven skrev:
Nja det tror jag inte eftersom det sitter två luftnipplar i botten på oket. Dessutom så är ju texten på mitt ok rättvänt.
Din tillverkare måste ha haft otur när dom tänkte eftersom textens riktning inte överensstämmer med nipplarnas placering.
Att nipplarna är två st har inte med saken att göra. Se mitt inlägg ovan.
Nipplaran ska vara överst. Punkt.
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Robban_C skrev:
Om ena sidan lägger av så funkar inte den andra heller (var glad för det eftersom det skulle innebära att skivan trycktes sned). Båda sidorna är ju samma gemensamma hydraulsystem. Men man har dubbla nipplar för att försäkra sig ok att det verkligen går att få ur all luft. Ligger det en luft bubbla kvar högst upp på ena sidan så kommer den att påverka båda sidorna.
Ok. Jag ska genast kliva av cykeln. :tummenupp
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Robban_C skrev:
Dom där oken måste ju vara monterade på fel sida. Eller vara fel ok till den sidan så att säga. Längre slang (så den når till undersidan på oken) och montering på rätt sida (eller ett spegelvänt ok på samma sida) så går det att lufta på plats.

Det är ganska smart att ha slangen på högsta stället och inte nippeln. (Men det är ovanligt)
När du luftar så kan du ta lös oket och då få nippeln på högsta punkten sen när oket är monterat och eventuell luft finns kvar så kommer det att stiga ut genom behållaren.

Sen glid oks principen, så är den väldigt vanlig på personbilar också, tex BMW 850. Listan kan göras lång.

Sen bör vi nog lämna Volvos bromsar utanför, dom har ju haft alla typer av system och tillverkare snart.

Mathias
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Robban_C skrev:
Din tillverkare måste ha haft otur när dom tänkte eftersom textens riktning inte överensstämmer med nipplarnas placering.
Att nipplarna är två st har inte med saken att göra. Se mitt inlägg ovan.
Nipplaran ska vara överst. Punkt.

Nippeln har inget med broms funktionen att göra utan bara när man luftar.
Spelar ingen roll vart den sitter bara det inte kan bildas fickor där luften stannar.

Men sen är det väldigt smidigt att ha den överst, då slipper man ju ta lös oket för luftning.

Sen så har du rätt att båda sidor sitter ihop i hydralkretsen, två nipplar eller fler för att det ska vara lättare att lufta. Men du kan rent mekaniskt förlora ena sidan på oket men ha bromsar kvar. Tex kärvande kolvar.

Mathias
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Robban_C skrev:
Din tillverkare måste ha haft otur när dom tänkte eftersom textens riktning inte överensstämmer med nipplarnas placering.
Att nipplarna är två st har inte med saken att göra. Se mitt inlägg ovan.
Nipplaran ska vara överst. Punkt.


Så Acke Rising har fel??? Vad lurade alla VM team måste vara :va
 
Last edited:

RTR

Hjulben
Gick med
26 May 2003
Ort
Bålsta
Hoj
ART GSX-R1000
Broms olja har en förmåga att dra åt sig vatten.
vatten e tyngre än bromsvätska.
Vatten i bromsvätska kokar så bromsarna blir svampiga och man far av banan!

En nippel längst ner e bra för att bli av med fukten

JR
 

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Liljeholmen
Hoj
SV650S och GSX-R400
De är dubbla nipplar på oken på min harv också.
Men efter alla problem jag haft med luftning så har jag starka tvivel mot tvånipplat.

Börjar dock misstänka utformningen på bromshandtaget nu..
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
mer fakta:
PVM 6-piston monoblock radial mounting
The PVM engineers have also succeeded here in completely meeting the demands of our customers from the racing scene and developing brake calipers which can stand up to the toughest requirements. The challenge was to design a caliper with a mounting pattern of 108 mm pitch and an offset of 22.5 mm which has better performance figures than a 4-piston monoblock caliper mounted in the same way. We have more than succeeded in this with our attractive 6-piston monoblock radial mounting. Our caliper was used in the tough environment of the World Endurance Series and straight away was amongst the best with Yamaha Austria as well as with Honda Austria, playing an important factor in their success. The mounting pattern specifications have now paid off as it is possible to fit this caliper without any problems to virtually any Japanese racing motorcycle without an adapter.

och data:
PVM 6-piston monoblock radial mounting
- 108 mm assembly with 22.5 mm offset
- 6 piston diameter 24, 24 and 28 mm with one pad for each side
- manufactured from high temperature-resistant aluminium alloy
- pistons optionally made from stainless steel or titanium
- no angular wear
- FEM-weight-optimised and thus very light
- large diameter of centre friction ring

PVM gör porrhjul oxo:

10-spydes.jpg

pvm20sp220.jpg
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
MaPe:
Argumentet att ha nipplar nedtill för att kunna ha slangen upptill (i syfte att få självluftande) köper jag inte. Det ena utesluter ju liksom inte det andra. Om man från början konstruerar ett ok för att ha både nipplar och slang upptill så får man både äta och han kvar kakan så att säga.
Men hur smidigt är det att behöva plocka loss oket för att lufta det? Och att lufta ett ok som hänger löst och dinglar i slangen? Nja, i min värld ska oket sitta fast då jag luftar. Enklast så. Dessutom föredrar jag att själv lufta och veta att luften är borta ist f att förlita mig på Newton. Men det är ju jag det.
Hur menar du att man skulle ha bromsarna kvar om man förlorar ena sidan bara för att kolvarna kärvar? Den lilla bromsning som påligg till följd av kärvande kolvar ger skulle ju inte jag kalla för bromsar. Förlorar man ena sidan (ex vis till följd av läckage eller kompressibla luftfickor) så förlorar man allt som har med den bromskretsen att göra. Dvs hela oket och det andra oket också om det nu finns ett till. Det är ju därför man har 2-krets på bilar. Det är iofs 2 kretsar på hojar också men inte så ofta i samma reglage som bekant. :)
Fast jag kanske missförstod?

sleven:
Huruvida Acke Rising har fel eller inte tänker jag inte diskutera. Men alla vet att luft stiger uppåt i vätskor. Alltså sätter man luftningsnippeln högst upp.
I övrigt högaktar jag honom och hans konstruktioner. Jag var till och med snubblande nära att köpa en av de ISR-Kawwor han konstruerade en gång i tiden.
Men luft stiger likförbannat uppåt i vätskor. Punkt.

RTR:
Såvitt det gäller att ha nippeln i botten för att dränera vatten så fungerar inte det eftersom bromsvätskan blandar sig med vattnet. Det blir alltså inte en liten "vattenpöl" i botten av oket. Vattnet och bromsvätskan blir alltså till en någorlunda heterogen blandning. Men det hade ju varit bekvämt om så vore eftersom vi då hade sluppit byta bromsvätska. Återigen: För det gör ni väl? :)


Rent allmänt, utan att vända mig till en specifik läsare, så tycker jag det är lite knepigt att det finns en sån utbredd okunskap bland hojåkare om hur en sån livsviktig moj som hejdarna fungerar. Observera att jag inte vänder mig med detta till en enskild läsare/member, detta var mer generellt menat och det är upp till var och en att känna sig träffad eller inte.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Robban_C skrev:
Rent allmänt, utan att vända mig till en specifik läsare, så tycker jag det är lite knepigt att det finns en sån utbredd okunskap bland hojåkare om hur en sån livsviktig moj som hejdarna fungerar. Observera att jag inte vänder mig med detta till en enskild läsare/member, detta var mer generellt menat och det är upp till var och en att känna sig träffad eller inte.


Hey, jag ställde bara en fråga om varför det fanns två nipplar.

:tungan
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Victor skrev:
Hey, jag ställde bara en fråga om varför det fanns två nipplar.

:tungan
Och jag skrev "detta var mer generellt menat och det är upp till var och en att känna sig träffad eller inte.
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Robban_C skrev:
Och jag skrev "detta var mer generellt menat och det är upp till var och en att känna sig träffad eller inte.



Jag tror att du förstår hur bromsar fungerar, så jag tänker inte föra det vidare med mekaniskt fel. Har inget med tråden i sig att göra.

Håller med till 100% om att det är bättre med en nippel på högsta punkt, men det är inte säkert att tillverkaren tänker så när dom tar fram ett ok för tävling.
Tror inte dom bryr sig om dom måste ta lös oket för att lufta.
Menar nu inte amatör racing.

Sen det med vatten i bromsVÄTSKA så hör det inte hemma på mc överhuvudtaget, då byter man VÄTSKA. Blir mera förlåtande på en bil med bromsservo.

Sen är det ett under att det finns standard bilar än idag med luftnipplar som endå inte sitter högst. Men det är ett annat kapitel.

Mathias
 

RTR

Hjulben
Gick med
26 May 2003
Ort
Bålsta
Hoj
ART GSX-R1000
Det klart man byter bromsvätska men....
Hur ofta byter ni bromsvätska? Till varje racehelg lr?

hur lång tid kan din bromsvätska vara i systemet utan att dra åt sig fukt

ta och blanda en grogg med din bromsvätska och lite kallt vatten så får du se!


Själv har ja inte OK med nipplar neråt utan försökte åxå ge en anledning till varför dom kan va där!
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top