MaPe:
Argumentet att ha nipplar nedtill för att kunna ha slangen upptill (i syfte att få självluftande) köper jag inte. Det ena utesluter ju liksom inte det andra. Om man från början konstruerar ett ok för att ha både nipplar och slang upptill så får man både äta och han kvar kakan så att säga.
Men hur smidigt är det att behöva plocka loss oket för att lufta det? Och att lufta ett ok som hänger löst och dinglar i slangen? Nja, i min värld ska oket sitta fast då jag luftar. Enklast så. Dessutom föredrar jag att själv lufta och
veta att luften är borta ist f att förlita mig på Newton. Men det är ju jag det.
Hur menar du att man skulle ha bromsarna kvar om man förlorar ena sidan bara för att kolvarna kärvar? Den lilla bromsning som påligg till följd av kärvande kolvar ger skulle ju inte jag kalla för bromsar. Förlorar man ena sidan (ex vis till följd av läckage eller kompressibla luftfickor) så förlorar man allt som har med den bromskretsen att göra. Dvs hela oket och det andra oket också om det nu finns ett till. Det är ju därför man har 2-krets på bilar. Det är iofs 2 kretsar på hojar också men inte så ofta i samma reglage som bekant.
Fast jag kanske missförstod?
sleven:
Huruvida Acke Rising har fel eller inte tänker jag inte diskutera. Men alla vet att luft stiger uppåt i vätskor. Alltså sätter man luftningsnippeln högst upp.
I övrigt högaktar jag honom och hans konstruktioner. Jag var till och med snubblande nära att köpa en av de ISR-Kawwor han konstruerade en gång i tiden.
Men luft stiger likförbannat uppåt i vätskor. Punkt.
RTR:
Såvitt det gäller att ha nippeln i botten för att dränera vatten så fungerar inte det eftersom bromsvätskan
blandar sig med vattnet. Det blir alltså inte en liten "vattenpöl" i botten av oket. Vattnet och bromsvätskan blir alltså till en någorlunda heterogen blandning. Men det hade ju varit bekvämt om så vore eftersom vi då hade sluppit byta bromsvätska. Återigen: För det gör ni väl?
Rent allmänt,
utan att vända mig till en specifik läsare, så tycker jag det är lite knepigt att det finns en sån utbredd okunskap bland hojåkare om hur en sån livsviktig moj som hejdarna fungerar. Observera att jag inte vänder mig med detta till en enskild läsare/member, detta var mer generellt menat och det är upp till var och en att känna sig träffad eller inte.