Hell
Mobilis in mobil
- Gick med
- 5 Jul 2007
- Ort
- Stockholm
- Hoj
- BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Hej på er. En liten fråga som jag hoppas få lite hjälp med. Hoppas att någon kan ge ett bra svar.......
När jag tog körkort för MC i början av 90-talet var det generellt så att man inte gjorde bromsprovet i 90 kilometer i timmen, bara 50 + 70, under uppkörningen om vädret inte tillät det. T.ex. vid spöregn då sikten och väglaget inte gjorde det rådligt. Någon som vet hur det funkar nu för tiden vad det gäller detta och vad Vägverket har för generella regler/policy vid dåligt väder vid uppkörningen?
Anledningen till frågan är att min flickvän körde upp i tisdags och vädret var minst sagt dåligt. Spöregn är bara förnamnet. Examinatorn från Vägverket tvingade dom att göra bromsprov i 90 och det hela slutade med att hon tappade greppet och flög i backen i 90 knyck. Jag skulle personligen ALDRIG kört i 90 kilometer i timmen under sådana förhållanden och jag tycker att det tyder på extremt dåligt omdöme från uppkörningsexaminatorns sida. Det kom över 50 millimeter vatten regn på mindre än en timme så det vart ett rejält skyfall.
Det blev sjukhusbesök och röntgen och som tur är vart inget trasigt annat än att hon vart rejält blåslagen och har svårt att gå och använda ena armen. Och svårt att andas då revbenen fått sig en rejäl törn. Men det kommer att bli bra och hon har definitivt inte blivit avskräckt utan hon är fullt inställd på att ta kortet trots att hon har minst sagt ont nu. Hjälmen är bara att kasta och kläderna lika så.
Är det någon som vet hur det ligger till vad det gäller väderförhållanden och uppkörning? Ska examinatorn anpassa kraven till rådande förhållanden eller är bromsprovet i 90 obligatoriskt nu för tiden oberoende av omständigheterna? Om så är fallet kan jag tycka att det är rejält upprörande då en myndighet som ska ha trafiksäkerhet i första rummet i egentlig mening säger till eleverna att "det går bra att köra i 90 oberoende av väderförhållandet". Ägaren till körskolan hon gått på vart nära att nita examinatorn när det hände och hade jag varit på plats hade han definitivt behövt springa och gömma sig. Otroligt upprörande. Någon som vet vad som gäller? Goda råd om hur vi ska hantera det hela? Någon som vet vem på Vägverket som har hand om frågor som detta och som man kan prata med? Vore kanon att få lite feedback. Tack och bock.
MVH//Jan
När jag tog körkort för MC i början av 90-talet var det generellt så att man inte gjorde bromsprovet i 90 kilometer i timmen, bara 50 + 70, under uppkörningen om vädret inte tillät det. T.ex. vid spöregn då sikten och väglaget inte gjorde det rådligt. Någon som vet hur det funkar nu för tiden vad det gäller detta och vad Vägverket har för generella regler/policy vid dåligt väder vid uppkörningen?
Anledningen till frågan är att min flickvän körde upp i tisdags och vädret var minst sagt dåligt. Spöregn är bara förnamnet. Examinatorn från Vägverket tvingade dom att göra bromsprov i 90 och det hela slutade med att hon tappade greppet och flög i backen i 90 knyck. Jag skulle personligen ALDRIG kört i 90 kilometer i timmen under sådana förhållanden och jag tycker att det tyder på extremt dåligt omdöme från uppkörningsexaminatorns sida. Det kom över 50 millimeter vatten regn på mindre än en timme så det vart ett rejält skyfall.
Det blev sjukhusbesök och röntgen och som tur är vart inget trasigt annat än att hon vart rejält blåslagen och har svårt att gå och använda ena armen. Och svårt att andas då revbenen fått sig en rejäl törn. Men det kommer att bli bra och hon har definitivt inte blivit avskräckt utan hon är fullt inställd på att ta kortet trots att hon har minst sagt ont nu. Hjälmen är bara att kasta och kläderna lika så.
Är det någon som vet hur det ligger till vad det gäller väderförhållanden och uppkörning? Ska examinatorn anpassa kraven till rådande förhållanden eller är bromsprovet i 90 obligatoriskt nu för tiden oberoende av omständigheterna? Om så är fallet kan jag tycka att det är rejält upprörande då en myndighet som ska ha trafiksäkerhet i första rummet i egentlig mening säger till eleverna att "det går bra att köra i 90 oberoende av väderförhållandet". Ägaren till körskolan hon gått på vart nära att nita examinatorn när det hände och hade jag varit på plats hade han definitivt behövt springa och gömma sig. Otroligt upprörande. Någon som vet vad som gäller? Goda råd om hur vi ska hantera det hela? Någon som vet vem på Vägverket som har hand om frågor som detta och som man kan prata med? Vore kanon att få lite feedback. Tack och bock.
MVH//Jan