Bromsprov på uppkörning i spöregn.......?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Hej på er. En liten fråga som jag hoppas få lite hjälp med. Hoppas att någon kan ge ett bra svar.......

När jag tog körkort för MC i början av 90-talet var det generellt så att man inte gjorde bromsprovet i 90 kilometer i timmen, bara 50 + 70, under uppkörningen om vädret inte tillät det. T.ex. vid spöregn då sikten och väglaget inte gjorde det rådligt. Någon som vet hur det funkar nu för tiden vad det gäller detta och vad Vägverket har för generella regler/policy vid dåligt väder vid uppkörningen?

Anledningen till frågan är att min flickvän körde upp i tisdags och vädret var minst sagt dåligt. Spöregn är bara förnamnet. Examinatorn från Vägverket tvingade dom att göra bromsprov i 90 och det hela slutade med att hon tappade greppet och flög i backen i 90 knyck. Jag skulle personligen ALDRIG kört i 90 kilometer i timmen under sådana förhållanden och jag tycker att det tyder på extremt dåligt omdöme från uppkörningsexaminatorns sida. Det kom över 50 millimeter vatten regn på mindre än en timme så det vart ett rejält skyfall.

Det blev sjukhusbesök och röntgen och som tur är vart inget trasigt annat än att hon vart rejält blåslagen och har svårt att gå och använda ena armen. Och svårt att andas då revbenen fått sig en rejäl törn. Men det kommer att bli bra och hon har definitivt inte blivit avskräckt utan hon är fullt inställd på att ta kortet trots att hon har minst sagt ont nu. Hjälmen är bara att kasta och kläderna lika så.

Är det någon som vet hur det ligger till vad det gäller väderförhållanden och uppkörning? Ska examinatorn anpassa kraven till rådande förhållanden eller är bromsprovet i 90 obligatoriskt nu för tiden oberoende av omständigheterna? Om så är fallet kan jag tycka att det är rejält upprörande då en myndighet som ska ha trafiksäkerhet i första rummet i egentlig mening säger till eleverna att "det går bra att köra i 90 oberoende av väderförhållandet". Ägaren till körskolan hon gått på vart nära att nita examinatorn när det hände och hade jag varit på plats hade han definitivt behövt springa och gömma sig. Otroligt upprörande. Någon som vet vad som gäller? Goda råd om hur vi ska hantera det hela? Någon som vet vem på Vägverket som har hand om frågor som detta och som man kan prata med? Vore kanon att få lite feedback. Tack och bock.

MVH//Jan
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
vilken tur att det ändå gick så bra för tjejen med tanke på att det gick så fort. :gnissla
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag får tyvärr ställa mig på vägverkets sida här även om jag tycker hemskt synd om din tjej och dig också i det är läget men det är ju faktiskt så att man ska klara av att göra en säker men snabb inbromsning i 90 och ett regnväder kan alla råka ut för. Om du kommer på en landsväg och det kommer ett skyfall så måste du ändå kunna bromsa snabbt om det skuttar ut nåt på vägen.

Jag hoppas ni löser det hela på bästa sätt och via hemförsäkring borde det gå att få ersättning för kvaddade kläder..! :tummenupp
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Körde även jag upp i spöregn. Jag körde nog 80-85 ungefär och klarade mig på det, en lugn och fin bromsning vars sträcka naturligtvis var längre än om det varit torrt.

Körskoleläraren sa att förättaren knappast kan se skillnad på 90 eller 80 km/h. Ska tillägga att min förättare var mycket lyhörd och är känd för att kunna se om eleven kan köra eller inte kan.

Tycker det låter som förättaren din dam hade är en färsking som inte kan sätta vettet före bokstäverna i regelboken. En uppkörningsförättare ska kunna se ändå om man kan hantera hojen kan man tycka... Lycka till!
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Inte för att låta okänslig men... Hade hon haft lite bättre känsla i nyporna hade hon säkert aldrig gått omkull.
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Jag fick faktiskt möjligheten o lära mig vad som händer när man låser framhjulet med skolans hoj. Så vi ägnade en stund i det blöta på banan o prova på att medvetet låsa hjulet
 

Airborne

Careful with that axe Eugene
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
929 '00
Håller med dig att det var dåligt omdömme. Om det spöregnar kör jag inte i 90 endast pga dåligt sikt, lägg sen till risk för vattenplaning och längre bromsträcka. Regnväder råkar alla ut för men man hinner anpassa farten också. Det är väl inte så att det är fint väder och helt plötsligt ösregn, nån mm vatten på vägen och bambi hoppar ut framför en. Iofs så måste ett sådant väderfenomen låta som ett bombnedslag så inte konstigt djuren skulle freakat.
 

Hesketh

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx 750 E 1982
Tror jag läst något om att om vädret är dåligt så kan man ställa in uppkörningen och få en ny tid, men inte att man slipper bromsa. Däremot får man säkert längre sträcka på sig att bromsa om det är vått eftersom det behövs.

Jag gick själv omkull i 90 dagarna innan uppkörningen, men klarade mig ganska bra. Inget sjukhusbesök i alla fall. Men visst ska man kunna bromsa när det regnar.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Jag körde när det ös rengna låg kanske 0,5-1 cm vatten 70 klarade jag bra lite låsning där bak men hojen ville inte gå upp i 90 (kom bara upp i 70) fast han sa inget om det.
 
Gick med
4 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
R1-05 nu såld :(
När jag körde upp var det blött, vi skulle köra 90 men självklart så bromsade man längre än vanligt! Tror provförättaren ville ha det så..... inga onödiga risker.......
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Jag hade kört långsammare å hade han klagat så hade jag sagt att jag anser att förhållande inte tillåter 90 km/h på ett säkert sätt.
Min brorsa körde upp för mc på hösten på morgonen och då var det lite frost i gräset och på asfalten så dom fick vänta lite tills kontrollanten tyckte det var bra.
Min brorsa körde upp i 90 knyck och bromsade då var det dock is kvar på vägen så han låste framhjulet, av ren djävla bonnröta så klarade han sig från att klta med en hårsmån. Han fick beröm för att han redde upp situationen men han kunde tyvärr inte godkänna honom, han fick dock prova att bromsa igen från 90 på isen men då fegade han för mycket tyckte uppkörningsgubben.. konstigt att han fegade.
 

Dominator-Rocks

Guest
Tja.

Det är din tjej som har gjort fel, ingen som har tvingat henne att bromsa omkull... självklart blir det längre bromssträcka när det är blött vilket VV snubbarna har överseende med!

(Det regnade på mitt bromsprov!!)
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Jag tycker alla som klagar på dom som kör upp ska fundera lite, det är skillnad på regn och regn. Om det är ett skyfall är det inte vettigt av kontrollanten att säga åt dom som kör upp att köra 90 när dom inte bedömmer det som säkert.
Dom som kör upp tar ju kontrollantens ord som lag och gör då kanske sånt som dom inte skulle våga i vanliga fall.
 

Dominator-Rocks

Guest
Jag tycker alla som klagar på dom som kör upp ska fundera lite, det är skillnad på regn och regn. Om det är ett skyfall är det inte vettigt av kontrollanten att säga åt dom som kör upp att köra 90 när dom inte bedömmer det som säkert.
Dom som kör upp tar ju kontrollantens ord som lag och gör då kanske sånt som dom inte skulle våga i vanliga fall.

Om kontrollanten anser att det inte går att framföra knarren i 90 knyck så lär han ju inte kräva det heller!

Att bromsträckan måste bli längre lär både kontrollanten ha överseende med och eleven förstå!

Tom jag som var snuskigt nervös på min uppkörning och bommade första!
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag har aldrig varit med om ett så omfattande regnväder att det inte går att köra och bromsa säkert i 90km/h

Klart som fan att bromsningarna ska göras även i regn!
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Körde upp i snöväder, snömodd. Alla bromsprov skulle göras. Låste framhjulet i 90-bromsningen men redde upp situationen och stannade på rätt sida linjen.
Det var bara att genomföra provet eller gå hem...
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Tja.

Det är din tjej som har gjort fel, ingen som har tvingat henne att bromsa omkull... självklart blir det längre bromssträcka när det är blött vilket VV snubbarna har överseende med!

(Det regnade på mitt bromsprov!!)

Det var nån här för ett tag sedan som nän här skrev att han fick köra upp i regn där provförrättaren klart och tydligt sa att SAMMA bromssträcka gäller, oavsett väderlek. Killen klarade naturligtvis inte bromsningen då det var snorhalt, och blev kuggad. Sicket jävla pucko!

Även om jag tycker det var onödigt att tvinga upp tjejen i 90, så bromsar man omkull har man inte rätt bromsteknik, ett låst framhjul är faktiskt inte hela världen. (Gäller då inte i kurva, men det var ju knappat fallet nu)
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tycker alla som klagar på dom som kör upp ska fundera lite, det är skillnad på regn och regn. Om det är ett skyfall är det inte vettigt av kontrollanten att säga åt dom som kör upp att köra 90 när dom inte bedömmer det som säkert.
Dom som kör upp tar ju kontrollantens ord som lag och gör då kanske sånt som dom inte skulle våga i vanliga fall.

Jag förstår inte hur regn kan förhindra en säker inbromsning. Du ska ha backelitdäck från 74 för att det ska bli farligt om man gör det på rätt sätt även med vatten stående på vägen. Jag har kört med Supermoto-slicks - läs igen, slicks - på min motard de senaste 200 milen och att bromsa i blött från 90 är inga problem, provade senast igår att bromsa från 130, 140 i blött och det funkar också.

Även ett skyfall med ett par centimeter vatten på vägen är lugnt att bromsa i, det handlar om teknik. Att anpassa inbromsningen till underlaget och ärligt talat, det ska man klara av för regn är knappast ett undantagsvädertillstånd i det här landet.

Det är inte svårt, det är bara att göra det mjukare och inte lika hårt, knipa ordentligt med knäna så man inte håller stumt i styret för då viker sig framhjulet vid lås och sen är det bara att hålla i bromsen.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top