Bromsprov på uppkörning i spöregn.......?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
min fundering

@Hellman:
Exakt vad är frågeställningen?
Det känns som du glider i frågeställning
Ansvarsfrågan:
Eftersom din tjej accepterade att GENOMFÖRA bromsprovet borde rimligtvis hon ha ansvaret för olyckan. Jag har svårt att se hur du skulle kunna få VV att acceptera ansvarsdel i olyckan.
Lämplighet:
Låter ju lite klantigt att inte kunna vänta med alla bromsprov under det värsta nedfallet. Förättarren kunde ju enkelt korta ner längden på körningen i trafik.

Min fråga:
Var det ingen som tog upp eller diskuterade ingångsvärden inför bromsprovet?

ps. kortare inlägg gör att folk läser inläggen
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
@Hellman:
Exakt vad är frågeställningen?
Det känns som du glider i frågeställning
Ansvarsfrågan:
Eftersom din tjej accepterade att GENOMFÖRA bromsprovet borde rimligtvis hon ha ansvaret för olyckan. Jag har svårt att se hur du skulle kunna få VV att acceptera ansvarsdel i olyckan.
Lämplighet:
Låter ju lite klantigt att inte kunna vänta med alla bromsprov under det värsta nedfallet. Förättarren kunde ju enkelt korta ner längden på körningen i trafik.

Min fråga:
Var det ingen som tog upp eller diskuterade ingångsvärden inför bromsprovet?

ps. kortare inlägg gör att folk läser inläggen

Läs inläggen.

//Jan
 

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
Jag ställer mig undrande till var Vägverkets allsmäktiga gräns går?

Ponera att du kommer till uppkörningen och det har regnat i minusgrader under natten (hände när hela Toronto höll på att gå under för massa år sedan, sök på supercooled rain el liknande).

Banan är då helt fryst och förättningsmannen säger 'ja, men kanske du ska på hojsemester i alperna och då kan du av misstag köra av vägen och ut på en glaciär, så gör provet nu.'

Ska det också accepteras som att man som hojförare 'ska behärska sin hoj'?

Hur många piloter här hade klarat konbanan på is?
 

Corsa

Från nykläckt till kyckling
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RSV Mille R -02 Gul
När man har klarat uppkörningen och fått sitt körkort är man fullärd och som bäst som förare. Det finns inget kvar att lära. Man är helt enkelt bäst i trafiken, har god trafikvana och erfarenhet från alla situationer som kan uppkomma, det har man ju lärt sig i skolan. Eller hur?? De flesta men inte alla av oss vet att ovanstående är rent dravel.

När man har fått sitt KK efter uppkörningen har man fått tillstånd att ÖVA VIDARE UTAN LÄRARE. Man kan inte och ska inte ställa samma krav på en elev som på en GP-förare. Visst ska man kunna bromsa i regn men man måste samtidigt som lärare påpeka att bromssträcken kommer och får vara längre än på torrt underlag. Var vänlig gör en säker inbromsning under rådande omständigheter. Det är kanske första gången eleven är ute i regn överhuvudtaget.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Jo så kan man ju se det men i en uppkörningsituation där det verkar som att olika examinatorer ger eleverna olika förutsättningar under extrema väderförhållanden börjar i alla fall jag att undra. Finns det någon generell policy som Vägverket satt upp som vissa examinatorer följer och andra inte eller är det helt godtyckligt........

Jag återkommer när jag pratat med Vägverket........

MVH//Jan

Hur blev det?
/Fredde
 

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Ort
Vetlanda/Värnamo
Hoj
ett par r6:0r
Uppkörning i regn

Okej. Vill inte klanka ner på dej eller din flickvän, beklagar olyckan! MEN om man skulle ställa in världen för att de regnar skulle vi inte komma långt. Att åka hoj i regn har vi alla gjort, regndäck eller inte. Att ställa in ett sånt moment (bromsprov från 90) pga av dåligt väder, låter kanske rimligt, eller inte. Ska man ha ett hojkort ska man kunna hantera sin cykel, i bra och dåligt väder. Det kunde hon bevisligen inte, sorry. :pannkyss.. hastigheter är relativa, 70 i stan e för fort å 200 på rakan på anderstorp e för sakta så att åka 90 i regn rakt fram är inte i min mening att köra fort. Så att låsa frambromsen när de e halt gör ont. Med lite mer övning på ett liknande moment innan uppkörning hade det inte hänt, jag lovar, regn lär man sej. Jag vågade inte sätta me på hojjen när de regna innan å nu åker jag glatt bana om regnet infinner sig. Övning ger färdighet!! :yoparty

Lycka till med kortet!!
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag körde upp idag i regn, kanske inte spöregn men rejält blöt vägbana. En kille bromsade omkull sig i 50. Jag och de två andra klarade både manöverbanan och trafikdelen. Nu ska jag ut o köra såfort jag slutat på jobbet :)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top