Bromsrulle på bilbesiktning

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hur pass känsligt är fyrhjulsdriften på en Audi? Besiktigade min Audi idag och trots att jag förklarade att bilen var fyrhjulsdriven utfördes bromstesten på bromsrullarna. Går jag igenom alla tidigare protokoll är de utförda på alternativt sätt.

Bör jag vara orolig för att något tagit skada? Tänkte hur som helst åka tillbaka och prata med dem i morgon.

Tack på förhand

Inga problem på en Quattro.
OM man rullar ner på rullarna utan att ha en växel i när dom börjar snurra.
Inte ens en växel i och kopplingen nertryck utan helt fritt alltså.
Vissa bilar med Haldex-koppling, t.ex Volvo måste även ha tändningen avstängd.

Last edited:
Det är biltillverkarna själva som ger uppgifter om hurvida de kan köra dem i rullbromsprovaren samt tillvägagångsätt. Audi´s och VW´s elektroniska parkeringsbroms anpassar sig t.o.m. automatiskt när den aktiveras i en rullbromsprovare.

JAg hade en A6 tdi quattro -98 och den åkte aldrig på bromsrullarna så länge jag hade den.
Jag har fått intrycket att quattro modellerna var med torsendiffar och således inte urkopplingsbar bara för att man inte har växel i men jag kan ju ha fel.

JAg hade en A6 tdi quattro -98 och den åkte aldrig på bromsrullarna så länge jag hade den.
Jag har fått intrycket att quattro modellerna var med torsendiffar och således inte urkopplingsbar bara för att man inte har växel i men jag kan ju ha fel.

Jag vet inte heller, råkade ha en polare som jobbar på bilprovningen i luren.

Det är ingen som helst fara med diffarna.
Min S6 har körts i bromsrullarna varje besiktning sedan den importerades utan problem.
Torssen-diffen i fyrhjulsdriften är inte så enormt känslig för skillnader i rotationshastighet då den är momentfördelande och inte varvtalsfördelande.
Den är också beroende av driv från motorn för att fungera.
Beroende på version av Diff så brukar den typiskt sett kunna fördela drivkraften mellan 20:80 till 80:20.
Har du en drivkraft på 100 N på framhjulen kan den alltså lägga på upp till 400 N på bakhjulen. Har du ingen drivning från motorn (dvs koppling i eller växel ur) så kommer ingen drivning att läggas på något av hjulen och diffen kommer inte att göra någonting annat än just fungera som differential. Den kan inte fördela drivkraft om ingen drivkraft finns.

Det är länge sedan bilprovningen slutade köra alternativt test på quattrobilar.

Jag vet inte, men ring din VAG verkstad och fråga.

På min Land Rover slog jag alltid in fyrhjulsdriften när jag besiktade och sa att den inte gick att lägga ur.

Man får så fina bromsvärden när man låser ihop alla hjulen stelt.

Du har rätt i att torssendiffen hos Audi quattro är permanent fyrhjulsdrift.
Dock är det så att Torssen är momentfördelande. Den fördelar drivkraft och är inte så känslig för skillnader i rotationshastighet.
Om det är halt vid framhjulen så kommer dom att vilja slira och då kan thorssenlådan fördela upp till 80% av den totala drivkraften eller 4 gånger framhjulens drivkraft till bakhjulen. Lyfter du upp framhjulen i luften så har framhjulen inget motstånd och då kommer lådan att maximalt kunna lägga över 0 * 4 till bakhjulen vilket blir noll.

Så det är korrekt att den är konstant men det är också så att om man har friläge eller nedtryckt koppling så finns ju ingen drivkraft att fördela och thorssendiffen blir då bara just en diff.
Det finns visserligen en funktion som hjälper thorssendiffen vid särskillt svåra lägen om man inte har någon friktion vid något av hjulen som använder ABS-bromsarna bland annat men den aktiveras bara om du har driv från motorn. I alla fall på min. Det finns också en elektronisk diffspärr men det är samma sak med den.

Min Audi S6 -95 har alltid gått i den vanliga bromsprovaren. Likaså Farsans S6 och den Audi 90 quattro som han hade tidigare.

Din Audi A6 quattro -98 skulle utan problem ha klarat en resa på bromsprovarna och bilprovningens riktlinjer säger att den ska köras i ordinarie bromstest. Varför dom inte gjorde det med din vet jag inte men det kan vara så att dom var extra fega.

Tidiga Quattro med manuell diffspärr kunde ställa till med problem om man tryckte i diffspärren och sedan körde ner i bromsprovaren.

Du har rätt i att torssendiffen hos Audi quattro är permanent fyrhjulsdrift.
Dock är det så att Torssen är momentfördelande. Den fördelar drivkraft och är inte så känslig för skillnader i rotationshastighet.
Om det är halt vid framhjulen så kommer dom att vilja slira och då kan thorssenlådan fördela upp till 80% av den totala drivkraften eller 4 gånger framhjulens drivkraft till bakhjulen. Lyfter du upp framhjulen i luften så har framhjulen inget motstånd och då kommer lådan att maximalt kunna lägga över 0 * 4 till bakhjulen vilket blir noll.

Så det är korrekt att den är konstant men det är också så att om man har friläge eller nedtryckt koppling så finns ju ingen drivkraft att fördela och thorssendiffen blir då bara just en diff.
Det finns visserligen en funktion som hjälper thorssendiffen vid särskillt svåra lägen om man inte har någon friktion vid något av hjulen som använder ABS-bromsarna bland annat men den aktiveras bara om du har driv från motorn. I alla fall på min. Det finns också en elektronisk diffspärr men det är samma sak med den.

Min Audi S6 -95 har alltid gått i den vanliga bromsprovaren. Likaså Farsans S6 och den Audi 90 quattro som han hade tidigare.

Din Audi A6 quattro -98 skulle utan problem ha klarat en resa på bromsprovarna och bilprovningens riktlinjer säger att den ska köras i ordinarie bromstest. Varför dom inte gjorde det med din vet jag inte men det kan vara så att dom var extra fega.

Tidiga Quattro med manuell diffspärr kunde ställa till med problem om man tryckte i diffspärren och sedan körde ner i bromsprovaren.

Tackar för den fina förklaringen, jag hade halvkoll på hur det funkade under "gång" men inte om hjulen fick rulla fritt.

Tack för svaren. Bilen i fråga är en Audi RS2 från -96. Alla tidigare protokoll har som sagts bromsprovet utförts på alternativt sätt. Det var första gången jag besiktigade den här bilen och så kör man den i bromsrullarna. Får väl kontakta VAG för säkerhetsskull och besiktningen under morgondagen. Jag trodde att man bromsade alla fyrhjulsdrivna bilar på alternativt sätt, men så verkar inte vara fallet.

Önskar att det fanns en spärr i deras system som talade om hur bilen ska testas så att inga misstag sker. Finns ju många olika typer av system ute på marknaden. Kan nog lätt ske ett misstag. Besiktningsmännen är inte mer än människor och ägarna till bilarna är inte alltid så kunniga eller uppmärksamma att de upplyser besiktningsmannen vad som gäller.

Tack för svaren. Bilen i fråga är en Audi RS2 från -96. Alla tidigare protokoll har som sagts bromsprovet utförts på alternativt sätt. Det var första gången jag besiktigade den här bilen och så kör man den i bromsrullarna. Får väl kontakta VAG för säkerhetsskull och besiktningen under morgondagen. Jag trodde att man bromsade alla fyrhjulsdrivna bilar på alternativt sätt, men så verkar inte vara fallet.

Önskar att det fanns en spärr i deras system som talade om hur bilen ska testas så att inga misstag sker. Finns ju många olika typer av system ute på marknaden. Kan nog lätt ske ett misstag. Besiktningsmännen är inte mer än människor och ägarna till bilarna är inte alltid så kunniga eller uppmärksamma att de upplyser besiktningsmannen vad som gäller.

Jag tror faktiskt att dom flesta fyrhjulsdrivna bilar körs i bromsprovaren.
Och jag tror också att dom har en flagga i sitt system som säger till om det måste vara alternativt bromsprov på bilen.
Dock tror jag att vissa stationer kör alternativt bromsprov på majoriteten av bilarna för att vara på den säkra sidan. Dom får ju välja att köra alternativt bromsprov om dom vill. Det är ju den aktuella stationen som måste ersätta skadorna om fyrhjusldriften går åt helsike i bromsprovaren och reparation av havererad fyrhjulsdrift är ju ganska kostsamt. Reparationskostnader i storleksordningen 40 000-50 000 är inget ovanligt.

Audis bilar ska dock inte vara några problem att köra i bromsprovaren förutom en del av dom riktigt tidiga quattromodellerna. Så att din skulle ha tagit skada av det finner jag för extremt osannolikt. Du har ju samma generation av thorsendiffen som jag har och med min funkar det finfint. Går den sönder så märker du det för havererar thorsenlådan så blir du helt utan drivning. Det är inte som på volvo där bilen plötsligt bara är framhjulsdriven.

Tack för ditt svar. Förhoppningsvis har inget tagit skada. Vill dock försäkra mig att så inte är fallet. Tänkte kontakta VAG i morgon och höra vad de säger. Talar de om att det inte är någon fara kan jag sova lugnt om natten. Vet att fyrhjulsdrift är väldigt dyra och komplicerade system som kostar en hel del att laga om något mot förmodan går sönder.

Jag tror faktiskt att dom flesta fyrhjulsdrivna bilar körs i bromsprovaren.
Och jag tror också att dom har en flagga i sitt system som säger till om det måste vara alternativt bromsprov på bilen.
Dock tror jag att vissa stationer kör alternativt bromsprov på majoriteten av bilarna för att vara på den säkra sidan. Dom får ju välja att köra alternativt bromsprov om dom vill. Det är ju den aktuella stationen som måste ersätta skadorna om fyrhjusldriften går åt helsike i bromsprovaren och reparation av havererad fyrhjulsdrift är ju ganska kostsamt. Reparationskostnader i storleksordningen 40 000-50 000 är inget ovanligt.

Audis bilar ska dock inte vara några problem att köra i bromsprovaren förutom en del av dom riktigt tidiga quattromodellerna. Så att din skulle ha tagit skada av det finner jag för extremt osannolikt. Du har ju samma generation av thorsendiffen som jag har och med min funkar det finfint. Går den sönder så märker du det för havererar thorsenlådan så blir du helt utan drivning. Det är inte som på volvo där bilen plötsligt bara är framhjulsdriven.

Pratade med VAG. Det ska inte vara några problem att köra en RS2 i bromsrullarna på bilprovningen. Känns skönt att veta.

Pratade med VAG. Det ska inte vara några problem att köra en RS2 i bromsrullarna på bilprovningen. Känns skönt att veta.

Nice. Då kan du sova lugnt om natten då. :banana
Sade dom någonting om huruvida det är från ett visst årtal som det är OK att köra i bromsprovaren eller gäller det alla generationer av Thorsendiffen?

Nej, jag frågade inte vidare utan nöjde mig med att få svar på om just min modell tog skada av att köra i bromsrullarna.

Förhoppningsvis visste besiktningsmannen vad han gjorde när han körde bilen genom bromsrullarna efter att jag påpekat att bilen var fyrhjulsdriven. Jag var dock måttligt road när jag insåg vad man gjort och gick igenom de andra protokollen hemma. Sökte man på nätet såg man svar som gör en mörkrädd med facit i hand. Tyvärr uttalar sig folk om saker mot sitt bättre vetande.

Jag kan sova lugnt om natten framöver. Kändes dock bra redan igår när man fått lite svar här i tråden. Tack för dem :tummenupp

Nice. Då kan du sova lugnt om natten då. :banana
Sade dom någonting om huruvida det är från ett visst årtal som det är OK att köra i bromsprovaren eller gäller det alla generationer av Thorsendiffen?

Korekto mungo Edit: aha! de eså de funkar gött då vet man det.

Jag vet inte, men ring din VAG verkstad och fråga.

På min Land Rover slog jag alltid in fyrhjulsdriften när jag besiktade och sa att den inte gick att lägga ur.

Man får så fina bromsvärden när man låser ihop alla hjulen stelt.
Polarn somkör tgb 11 höll på strypa besiktningssnubben som tänkte köraden i bromtest med motiveringen att "man kan ju koppla ur fyrhjulsdriften så det är lugnt" Det han missat e bara att den går i automatiskt när du bromsar (förklara gärna meningen med det)

Last edited:
Nej, jag frågade inte vidare utan nöjde mig med att få svar på om just min modell tog skada av att köra i bromsrullarna.

Förhoppningsvis visste besiktningsmannen vad han gjorde när han körde bilen genom bromsrullarna efter att jag påpekat att bilen var fyrhjulsdriven. Jag var dock måttligt road när jag insåg vad man gjort och gick igenom de andra protokollen hemma. Sökte man på nätet såg man svar som gör en mörkrädd med facit i hand. Tyvärr uttalar sig folk om saker mot sitt bättre vetande.

Jag kan sova lugnt om natten framöver. Kändes dock bra redan igår när man fått lite svar här i tråden. Tack för dem :tummenupp

Jo. Det har ju gått en del historier om vad som kan hända med vissa fyrhjulsdrivna bilar i bromsprovaren.

Jag googlade lite och det verkar som att gällande audi så är det några av dom tidiga versionerna av quattro som inte grejar bromsprovaren.
Det är Urquattron, Audi 80 och 90 från första halvan av 80 talet samt tidiga modeller av audi 100/200 med karossmodell 44.
Resterande quattro ska gå finfint.

Dessutom är det tydligen så att det ligger i databasen om bilen är av en typ som inte får köras i bromsprovaren och så fort dom tankar upp bilinfon till sin handdator så kommer en varning upp där om bilen måste ha alternativt bromsprov. Så dom ska med andra ord inte göra den missen om inte besiktningsmannen skiter i varningen som kommer upp.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick