Bromsslangar. Kort, lång, enkel, dubbel spelar det nån roll?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Ska byta till stålomspunnet på min hoj.

I dagsläget går det en slang ner till det högra oket.
Från det oket går det sedan en slang över till det vänstra oket.

Min tanke är då att skippa detta och dra två slangar direkt ner till vardera ok.

Kommer det bli bättre om jag gör så här eller ska jag skaffa stålomspunnet
och behålla original dragning av slangar?

(nedanstående längder är inte exakta men ändå)
2 x 70 cm = 140 cm slang som kan flexa.
70 + 40 cm = 110 cm slang som kan flexa.
Vilket tror ni ger stummast handtag?
Ni sätter väl ändå på stålomspunnet för att få bättre hejdare?
Eller är det BARA posörer här?

Ligger det nått i detta resonemang?
2 x 70 cm är mitt resonemang.
70 + 40 cm är original

Vad ska jag ha?




Här är lite bilder för att förstå hur det ser ut

Så här ser det ut original
http://tlplanet.com/forums/attachment.php?s=&postid=82672
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=41686

Så här ska det se ut sen har jag tänkt
http://tlplanet.com/forums/attachment.php?s=&postid=82678
http://tlplanet.com/forums/attachment.php?s=&postid=82680
http://tlplanet.com/forums/attachment.php?s=&postid=82684
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Ur funktionssynpunkt är det nog i stort sett egalt.
Ta det du tycker är snyggast.

//Anders.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag måste faktiskt få lägga mig i (det är ju mitt citat ovan från TL-tråden).
Teoretiskt sett är minsta möjliga totala slanglängd att föredra eftersom det ger minst flex i systemet. Kan möjligen tänka mig att man inte känner någon praktisk skillnad men varför bygga mindre optimalt när man nu ändå ska bygga?

WestW:
Bra att du tar upp frågan här eftersom TL-tråden inte läses av alla.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
2x70 cm funkar säkert utmärkt. Bara du hittar nåt snyggt o bra sätt att dra dom på. Kanske t.o.m. lättare lufta.
/u
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Robban_C skrev:
Jag måste faktiskt få lägga mig i (det är ju mitt citat ovan från TL-tråden).
Teoretiskt sett är minsta möjliga totala slanglängd att föredra eftersom det ger minst flex i systemet. Kan möjligen tänka mig att man inte känner någon praktisk skillnad men varför bygga mindre optimalt när man nu ändå ska bygga?

WestW:
Bra att du tar upp frågan här eftersom TL-tråden inte läses av alla.

Jag tror att det ligger nått i det du säger :tummenupp
så man vill ju höra fler åsikter innan man bestämmer sig.

Kanske kyler bättre med två långa slangar ner till oken istället för enkel :va
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Finns säkert en massa annat som sviktar oxå. Så 3 dm stålomspunnet mer el mindre gör nog varken till eller från.

Vätskan snurrar inte runt i slangarna så räkna inte med nån kyleffekt. Det är högsta tempen som avgör om vätskan kokar, o den lär du ha i oket o inte i slangarna.
'Vanlig' överhettning drabbar klossar/skiva; ur värmeledningssynpunkt rätt långt från slangen.
/u
 

Z Fredde

"Ride the wind of boost"
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
GSXR1000 "RS"
Första reaktionen på att "loopa" mellan oken tycker jag e att eftersom att oken blir seriekopplade så borde oken gå varmare. Inte mycke men ändock. hhmm, flummar bara........
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Jag har en teori angående bromsslangarna:

Det är för att om den ena slangen från pumpen failar så tappar du trycket på det ena oket bara. om du har en crossover och slangen från pumpen failar så tappar du trycket på båda oken! eller hur?
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Vad är läget nu experterna? :va

Två långa slangar ner ger
1. Kanske bättre kylning?
2. Lättare att lufta
3. Snyggare dragning

Original en lång och en liten kort
1. Borde flexa mindre?
2. Billigare
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
1. Kylning, ingen skillnad.
2. Luftning KAN skilja beroende på hur man gör, jag använder en vakuumluftare (proffsmoj), den klarar alla varianter så jag kan inte uttala mig på den här punkten.
3. Smaksak som jag absolut inte tänker uttala mig om.


1. Minsta möjliga längd slangar ger mindre flex. Men sen är det, som Ulf påpekade, inte säkert att det blir praktiskt märkbart. Å andra sidan har vi massor av medlemmar här på SH som spenderar massor av stålar på att jaga enstaka hästkrafter i hojar som redan från bröjan har långt över hundra pållar. Bromsslangsfrågan handlar inte om stålar, den handlar bara om att göra på ena eller andra sättet.
2. Billigare? Ja, något billigare. Men priset för några dm slang borde vara rätt lågt, det är nipplarna och framförallt pressningen (dvs arbetet) som kostar.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Brake handbook av Fred Puhn, HPBooks. ISBN 0-89586-232-8.
Boken är förvisso snart 20 år gammal och berör främst bilar men det borde inte ha så stor betydelse eftersom de naturlagar som både vi och våra bromsar lyder under är flera miljarder år gamla. :)

Jaha, då ska vi se vad mr Puhn har att säga då:

Brake hoses expand slightly under high internal pressure. This swelling requires additional fluid movement to compensate for the increased hose volume. The driver senses hose swelling or expansion as a soft or spongy brake pedal. Racing and high-performance brake systems require that rubber hoses be replaced with something better.

Och så lite snack om fabrikat etc som inte känns så viktigt här, dels pga att den är skriven för den amerikanska marknaden, dels bokens ålder (fabrikat kommer och går).

I highly recommend this flexible brake hose to make the brake pedal firmer, and for overall safety. Remember, use flexible hose only where there is motion between components being connected. Even the best flexible hose expands more under pressure than steel hydraulic tubing.

Boken rekommenderas starkt för den som vill veta hur hejdarna fungerar.

Hursomhelst så kan vi alltså konstatera att även stålomspunnet flexar. Och att därifrån räkna ut att mängden flex är linjärt med längden kan vi väl göra.

Men jag kom på ett argument för dubbla slangar hela vägen:
Med lite tur är de självluftande, inga höga punkter som ger luftbubblor, till skillnad från slangen som passerar över framskärmen. Men det är ett bra klent argument.

Edit: Det sista jag gjorde igår kväll var att ta ett foto på boken men när jag skulle lägga över det i datorn så sade operativet upp sig. :huvet
Men hittade på Amazon:
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0895862328/avsearch-bkasin-20/104-4343245-8552750
 
Last edited:

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Långa slangar ger högre flödesmotstånd. Det är som dom säger att du inte kommer att känna skillnad i flex på 30 cm extra slang, men du kan mycket väl känna trögheten över att ena oket känner av en 110cm slang som dessutom har en extra koppling och som "läcker ut" bromsvätska till första oket. Det blir en liten fördröjning i anläggningen mellan oken(den kommer inte att dra snett ändå, det är ingen bil..) och fördröjning totalt. Med 2*70 blir slangarna parallellkopplade och vätskan kommer snabbare ut till oken, vilket ger en dynamiskt fastare broms även om det inte skiljer i fasthet när du bara står och klämmer.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Du menar alltså att bromsvätskan nere i oken inte börjar röra sig inåt mot beläggen i samma ögonblick som vätskan börjar röra sig ut ur huvudcylindern? Vart tar då denna momentana rörelse vägen? Bromsvätskan är ju som bekant inte kompressibel.
Ang flöde vill jag bara påminna om att flödet är mycket minimalt. Endast den volym som behövs för att kompensera för några hundradels millimeters luftgap mellan belägg och skiva. Av någon anledning har hojåkare här på SH valt att använda den missvisande benämningen "pump" för huvudcylindern, något som kanske bidrar till de missförstånd som finns.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Med 3dm längre slang måste du ju fylla i ytterligare 10ml dyr bromsvätska,kan ju spräcka hela budgeten. :D Fast rent instinktivt tycker jag att en matning till varje ok låter vettigare,på min hoj gick det en matning från huvudcylindern ner till ett fördelningsblock med små kylflänsar på,det satt på nedre styrkronan,sen gick det 2 lika långa slangar därifrån till varje ok,tyckte det va en ganska snygg lösning.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top