Pilsner skrev:
Testa! -Ta av slangen nere vid oket och jämför känslan mellan att föra in bromshandtaget långsamt och att smälla till det rejält som du gör i slutet på rakan. Jag lovar att du kommer att känna skillnad i handtaget!
Jag säger inte att det spelar hela världen, bara att det är märkbart!
Apropå flöde, vätskemängden i förhållande till slangens innerdiameter gör att det ändå blir rätt bra fart på vätskan och energiförlusten förändrar sig med kvadraten på hastigheten.
En annan grej som påverkar känslan; om skivan är det minsa skev eller sitter löst(går att vicka på i sidled) så "puttar" skivan tillbaks klossen lite extra och detta gör att handtaget tar längre in. Bromsen känns mjukare också.
pilsner
1. Öppnat system känns ganska orealistiskt i sammanhanget eftersom det inte påminner om skarp drift.
2. Flytande skivor centrerar. De till och med sitter alltid lite löst. Skeva skivor utgår jag från att vi inte har när vi diskuterar bromshydrauliken.
Men det är riktigt att skeva skivor gör att handtaget tar lite längre in. Däremot gör de inte att bromsen känns mjukare, sånt beror på flex i slangar, ok, handtag etc.
Peronligen tror jag att det optimala vore en bit bromsrör huvudcylinder till undre gaffelkorna, därifrån en stålomspunnen slang till höger ok samt en bit rör över till vänster ok.