Bromsslangar. Kort, lång, enkel, dubbel spelar det nån roll?

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
K7
Bromsslangar

Jag har använt båda varianterna på bromsslangs arrangemang (på RR hoj) och kan säga att det INTE blir någon skillnad som du kommer att käna av, möjligtsvis kan det vara enklare att lufta om du använder två slangar ända från bromsgreppet ner till oken men annars så gör det ingen skillnad.

Hälsn. #11

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Robban_C skrev:
Du menar alltså att bromsvätskan nere i oken inte börjar röra sig inåt mot beläggen i samma ögonblick som vätskan börjar röra sig ut ur huvudcylindern? Vart tar då denna momentana rörelse vägen? Bromsvätskan är ju som bekant inte kompressibel.
Ang flöde vill jag bara påminna om att flödet är mycket minimalt. Endast den volym som behövs för att kompensera för några hundradels millimeters luftgap mellan belägg och skiva. Av någon anledning har hojåkare här på SH valt att använda den missvisande benämningen "pump" för huvudcylindern, något som kanske bidrar till de missförstånd som finns.

Testa! -Ta av slangen nere vid oket och jämför känslan mellan att föra in bromshandtaget långsamt och att smälla till det rejält som du gör i slutet på rakan. Jag lovar att du kommer att känna skillnad i handtaget!
Jag säger inte att det spelar hela världen, bara att det är märkbart!
Apropå flöde, vätskemängden i förhållande till slangens innerdiameter gör att det ändå blir rätt bra fart på vätskan och energiförlusten förändrar sig med kvadraten på hastigheten.
En annan grej som påverkar känslan; om skivan är det minsa skev eller sitter löst(går att vicka på i sidled) så "puttar" skivan tillbaks klossen lite extra och detta gör att handtaget tar längre in. Bromsen känns mjukare också.
pilsner

HanneZ

Guest
Pilsner skrev:
Långa slangar ger högre flödesmotstånd. Det är som dom säger att du inte kommer att känna skillnad i flex på 30 cm extra slang, men du kan mycket väl känna trögheten över att ena oket känner av en 110cm slang som dessutom har en extra koppling och som "läcker ut" bromsvätska till första oket. Det blir en liten fördröjning i anläggningen mellan oken(den kommer inte att dra snett ändå, det är ingen bil..) och fördröjning totalt. Med 2*70 blir slangarna parallellkopplade och vätskan kommer snabbare ut till oken, vilket ger en dynamiskt fastare broms även om det inte skiljer i fasthet när du bara står och klämmer.
Hum.. jag har lärt mig att det inte finns någon "förskjutning" på tryck?

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
1) Klart vätskan rör sig en bit i slangen. Den intresserade kan ju räkna ut hur många mm i slangen för varje mm i oket eller i huvudbromscylindern.
Är flödesmotståndet ett problem så är dubbla slangar bättre, eller grövre....

(Undrar om inte känslan när man 'slår in handtaget' utan ok till viss del beror på att vätskan ska axas oxå, inte bara rent flödesmotstånd. Om än kul att prova så låter det som ett test som inte speglar normalläget m anslutet ok speciellt bra.)

2) trycket fortplantar sig med ljudhastigheten i vätskan o den bestäms av kompressibilitet och täthet(spec.vikt). Borde vara betydligt högre än luftens 340 m/s. Så den fördröjningen kan inte vara så många ms.

/u

Last edited:

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Robban_C skrev:
Jag måste faktiskt få lägga mig i (det är ju mitt citat ovan från TL-tråden).
Teoretiskt sett är minsta möjliga totala slanglängd att föredra eftersom det ger minst flex i systemet. Kan möjligen tänka mig att man inte känner någon praktisk skillnad men varför bygga mindre optimalt när man nu ändå ska bygga?

Äntligen nån med samma åsikt som jag har. Det måste helt enkelt vara så...

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Pilsner skrev:
Testa! -Ta av slangen nere vid oket och jämför känslan mellan att föra in bromshandtaget långsamt och att smälla till det rejält som du gör i slutet på rakan. Jag lovar att du kommer att känna skillnad i handtaget!
Jag säger inte att det spelar hela världen, bara att det är märkbart!
Apropå flöde, vätskemängden i förhållande till slangens innerdiameter gör att det ändå blir rätt bra fart på vätskan och energiförlusten förändrar sig med kvadraten på hastigheten.
En annan grej som påverkar känslan; om skivan är det minsa skev eller sitter löst(går att vicka på i sidled) så "puttar" skivan tillbaks klossen lite extra och detta gör att handtaget tar längre in. Bromsen känns mjukare också.
pilsner
1. Öppnat system känns ganska orealistiskt i sammanhanget eftersom det inte påminner om skarp drift.
2. Flytande skivor centrerar. De till och med sitter alltid lite löst. Skeva skivor utgår jag från att vi inte har när vi diskuterar bromshydrauliken.
Men det är riktigt att skeva skivor gör att handtaget tar lite längre in. Däremot gör de inte att bromsen känns mjukare, sånt beror på flex i slangar, ok, handtag etc.

Peronligen tror jag att det optimala vore en bit bromsrör huvudcylinder till undre gaffelkorna, därifrån en stålomspunnen slang till höger ok samt en bit rör över till vänster ok.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Får väl skriva in till Hjärnkontoret för att få svar :D

Kommer köra på 2x70.
Känns bäst helt enkelt. Är bara en glad amatör så jag är bara glad att få stålomspunnet.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati