Bromssträcka från 50/70/90

Annell

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia Rs 125
Hej,

Jag ska köra upp på torsdag :)
men jag undrar hur lång bromssträcka man ska ha på bromsprovet från 50/70/90 för att klara det??

//Annell

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Annell skrev:
Hej,

Jag ska köra upp på torsdag :)
men jag undrar hur lång bromssträcka man ska ha på bromsprovet från 50/70/90 för att klara det??

//Annell

Det viktiga är inte hur lång bromssträckan är utan hur du bromsar. Hur ska man då göra? Nästan all bromskraft på framhjulet (men en stoppie är inte att rekommendera :)), inte låsa bakhjulet, huvet uppåt framåt å kopplingen intryckt. Sträckorna är väl ca <10m, <16-18m, <30-40m (bara uppskattar med energin, den första är iaf hyfsat rätt)

Edit: Å lycka till förresten!! :tungan

Annell

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia Rs 125
saken e den att jag faktist brukar lyckas me backhjulslyft :hihi så jag antar att jag bromsar för hårt eller helt fel....
Det skulle vara bra om någon visste mer exakt hur långt man får bråmsa så man har något att gå efter när man tränar...

//Annell

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Bromsa så hårt som möjligt utan att låsa nått däck, då klarar du det. Finns inga mått.

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Annell skrev:
saken e den att jag faktist brukar lyckas me backhjulslyft :hihi så jag antar att jag bromsar för hårt eller helt fel....
Det skulle vara bra om någon visste mer exakt hur långt man får bråmsa så man har något att gå efter när man tränar...

//Annell

Hehe, 10m från 50 e ett bra riktmärke, det vet jag eftersom optimala är 6-7m.. Att lyfta bakhjulet e inte så svårt oftast även om min hoj släpper fram istället, inte alls lika kul :gnissla hittade en bra sida som förklarade bromstekniken innan jag klörde upp i juni, kan försöka hitta den igen så får du en trafikskolas åsikt om saken..

Nu har jag hittat den, finns att läsa här: Bromsteknik

Last edited:

Annell

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia Rs 125
marten_larsson skrev:
Hehe, 10m från 50 e ett bra riktmärke, det vet jag eftersom optimala är 6-7m.. Att lyfta bakhjulet e inte så svårt oftast även om min hoj släpper fram istället, inte alls lika kul :gnissla hittade en bra sida som förklarade bromstekniken innan jag klörde upp i juni, kan försöka hitta den igen så får du en trafikskolas åsikt om saken..

ok, thx

Edit: Stod dock inget om hur långt man skulle bromsa :\

Last edited:

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Itacha75 skrev:
Bromsa så hårt som möjligt utan att låsa nått däck, då klarar du det. Finns inga mått.

Finns osynliga gränser eftersom "så hårt som möjligt" inte betyder "så hårt som du vågar" och då får man ju, om man e feg, en väldigt lång bromssträcka utan att låsa hjulen samtidigt som man bromsar "så hårt som möjligt".

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
På körskolan som jag går på är det märkt 7, 15, 25. Det har vi som riktmärken.

Lycka till.

Flagga

Tycker om &quot;Bling-Bling&quot;
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Lotta skrev:
På körskolan som jag går på är det märkt 7, 15, 25. Det har vi som riktmärken.

Lycka till.

25 meter vid 90km/h... Körskolan verkar kräva en ganska hyfsad inbromsning. (Iofs en livsnödvändig kunskap .)

När MC-tidningarna testar hojar, brukar de stanna på omkring 38 meter vid bromsning från 100km/h (har aldrig sett något test från 90km/h).
Visserligen ökar bromssträckan väldigt markant även vid en liten en farthöjning, men tidningarnas testförare brukar å´ andra sidan vara ganska duktiga herrar....

phaeton

W12
Gick med
24 Jul 2004
Hoj
r1 05
När jag körde upp låste jag upp både fram och bak (90 bromsningen) (det regnade ganska kraftigt) men det var inga problem - bara och släppa och bromsa igen. Jag missade även garage vändningen åt höger 1 gång och fick göra om (andra gången gick bra)

Så det handlar inte bara om att bromsa "svinhårt", låser bågen upp och du kan reda ut det på ett bra sätt - bör det inte vara något problem. Jag gissar även att helhetsintrycket går en lång bit.

Jag klarade provet, trafik + hinderbana gick enligt "design" :)

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
phaeton skrev:
När jag körde upp låste jag upp både fram och bak (90 bromsningen) (det regnade ganska kraftigt) men det var inga problem - bara och släppa och bromsa igen. Jag missade även garage vändningen åt höger 1 gång och fick göra om (andra gången gick bra)

Så det handlar inte bara om att bromsa "svinhårt", låser bågen upp och du kan reda ut det på ett bra sätt - bör det inte vara något problem. Jag gissar även att helhetsintrycket går en lång bit.

Jag klarade provet, trafik + hinderbana gick enligt "design" :)

Precis, låste bakhjulet i hinderbanan på båda försöken och på första 50-bromsningen (va nervös av nån skum anledning) men fick ändå fortsätta å satte 70- å 90-bromsningen utan problem.. På första uppkörningen låste jag dessutom framhjulet i hinderbanan (inte bakhjul) men blev ändå godkänd, dels för att jag kom in fort och ändå hann bromsa så att jag kontrollerat utan problem kunde manövrera undan och stanna och dels för att 50-bromsningen satt utmärkt (den gången..)

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Itacha75 skrev:

Ovansående rätt. Men, inte lyfta bakhjulet!!!
Det skall tydligt synas att framgaffeln trycksihop så att instruktören ser att du använder framhjulet vid inbromsning.

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
Man börjar bromsa med bakbromsen sen direkt med frambromsen, släpper efter på bakbromsen för att hindra bakljulslåsning.

Lycka till!!!

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Flagga skrev:
25 meter vid 90km/h... Körskolan verkar kräva en ganska hyfsad inbromsning. (Iofs en livsnödvändig kunskap .)

När MC-tidningarna testar hojar, brukar de stanna på omkring 38 meter vid bromsning från 100km/h (har aldrig sett något test från 90km/h).
Visserligen ökar bromssträckan väldigt markant även vid en liten en farthöjning, men tidningarnas testförare brukar å´ andra sidan vara ganska duktiga herrar....

Håller med om att 25 meter vid 90 km/h var ett hårt krav. Tror jag faktiskt inte på. Vi mätte lite bromssträckor vid olika fart på Lunda flygfält för några veckor sen. Jag lyckades få ner det till 25 meter från 100 knyck några gånger men oftast vart det nån meter till pga bakhjulslyft.

Däremot undrar jag vad du läser för mc-tidningar som behöver 38 meter? Inte ens en 20 år gammal stor tung klumphoj behöver ju så lång sträcka å knappast nån nyare sporthoj.

Generellt kan man säga att om man dubblar farten så fyrdubblas bromssträckan. Alltså ger 200 Km/h ca 100 meter bromssträcka vilket vi också mätte fram stämde rätt bra.

Annell

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia Rs 125
Tack för alla svar.

Nu e det bara ut och hårdträna så ska det nog gå bra :)

Dock kan jag inte träna att stanna ifrån 90. Finns inget ställe som e så stort och öppet så min slöa 125:a ska komma upp i sådana farter :\ men det går nog endå.

Flagga

Tycker om &quot;Bling-Bling&quot;
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Kreuger skrev:
Jag lyckades få ner det till 25 meter från 100 knyck några gånger men oftast vart det nån meter till pga bakhjulslyft.

Däremot undrar jag vad du läser för mc-tidningar som behöver 38 meter? Inte ens en 20 år gammal stor tung klumphoj behöver ju så lång sträcka å knappast nån nyare sporthoj

Asch so... Senaste tidning jag tittade i var en Bike från 1999. Där testade man testade en Blackbird och en Hayabusa. Båda stannade på 38 meter, men det är ju inte världens lättaste cyklar. En DeTomaso (bil) var med också, 35 meter behövde den.

Oavsett vilket, imponerande med 25 meter från 100km/h! :tummenupp

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Annell skrev:
Tack för alla svar.

Nu e det bara ut och hårdträna så ska det nog gå bra :)

Dock kan jag inte träna att stanna ifrån 90. Finns inget ställe som e så stort och öppet så min slöa 125:a ska komma upp i sådana farter :\ men det går nog endå.

Går ju alltid bra om man gör det på väldigt ödsliga vägar med gott om sikt bakåt, vill man vara extra säker så gör man det när trafiken är som minst dvs på natten, gärna på helgen om man har möjlighet. Nu e det iofs inte så lång tid tills du kör upp men bromsningen från 90 är inte svårare än bromsningen från 50 och 70 så den behöver man egentligen inte öva på...

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Kreuger skrev:
Håller med om att 25 meter vid 90 km/h var ett hårt krav. Tror jag faktiskt inte på. Vi mätte lite bromssträckor vid olika fart på Lunda flygfält för några veckor sen. Jag lyckades få ner det till 25 meter från 100 knyck några gånger men oftast vart det nån meter till pga bakhjulslyft.

Däremot undrar jag vad du läser för mc-tidningar som behöver 38 meter? Inte ens en 20 år gammal stor tung klumphoj behöver ju så lång sträcka å knappast nån nyare sporthoj.

Generellt kan man säga att om man dubblar farten så fyrdubblas bromssträckan. Alltså ger 200 Km/h ca 100 meter bromssträcka vilket vi också mätte fram stämde rätt bra.
Jo officiellt på en sån hoj du har är c:a 35 meter, så 25meter är ofattbart världsrekord.
Däremot räcker det säkert att du kör en 85 för att komma ner i 25 meter, mätaren visar ju viss procent fel och sen hade ni troligen ett mätfel med.

Last edited:

Annell

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia Rs 125
marten_larsson skrev:
Går ju alltid bra om man gör det på väldigt ödsliga vägar med gott om sikt bakåt, vill man vara extra säker så gör man det när trafiken är som minst dvs på natten, gärna på helgen om man har möjlighet. Nu e det iofs inte så lång tid tills du kör upp men bromsningen från 90 är inte svårare än bromsningen från 50 och 70 så den behöver man egentligen inte öva på...

Jo det stämmer... men det känns lite konstigt och ovant när man kommer upp i höga farter och när man börjar bromsa så känns det som jag kommer få en lååång bromssträcka, då brukar jag dra åt lite extra och därmed få bakhjulslyft :) men det får väll gå endå antar jag.

daemon

'Red daemon'
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
YZF-R1
Bromssträckan har ingen betydelse!

Man tittar på.

1. Att den är effektiv för rådande väglag
2. Att du bromsar med båda bromsarna och inte låser varken fram eller bak.
2. Att den är kontrollerad.

Tips.
Gasa upp till hastigheten fort. Lås armarna och titta hela tiden rakt fram och bromsa. TITTA INTE NER UNDER INBROMSNING.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln