Annell skrev:Hej,
Jag ska köra upp på torsdag
men jag undrar hur lång bromssträcka man ska ha på bromsprovet från 50/70/90 för att klara det??
//Annell
Annell skrev:saken e den att jag faktist brukar lyckas me backhjulslyft så jag antar att jag bromsar för hårt eller helt fel....
Det skulle vara bra om någon visste mer exakt hur långt man får bråmsa så man har något att gå efter när man tränar...
//Annell
marten_larsson skrev:Hehe, 10m från 50 e ett bra riktmärke, det vet jag eftersom optimala är 6-7m.. Att lyfta bakhjulet e inte så svårt oftast även om min hoj släpper fram istället, inte alls lika kul hittade en bra sida som förklarade bromstekniken innan jag klörde upp i juni, kan försöka hitta den igen så får du en trafikskolas åsikt om saken..
Itacha75 skrev:Bromsa så hårt som möjligt utan att låsa nått däck, då klarar du det. Finns inga mått.
Lotta skrev:På körskolan som jag går på är det märkt 7, 15, 25. Det har vi som riktmärken.
Lycka till.
phaeton skrev:När jag körde upp låste jag upp både fram och bak (90 bromsningen) (det regnade ganska kraftigt) men det var inga problem - bara och släppa och bromsa igen. Jag missade även garage vändningen åt höger 1 gång och fick göra om (andra gången gick bra)
Så det handlar inte bara om att bromsa "svinhårt", låser bågen upp och du kan reda ut det på ett bra sätt - bör det inte vara något problem. Jag gissar även att helhetsintrycket går en lång bit.
Jag klarade provet, trafik + hinderbana gick enligt "design"
Itacha75 skrev:Bromsa så hårt som möjligt utan att låsa nått däck, då klarar du det. Finns inga mått.
Flagga skrev:25 meter vid 90km/h... Körskolan verkar kräva en ganska hyfsad inbromsning. (Iofs en livsnödvändig kunskap .)
När MC-tidningarna testar hojar, brukar de stanna på omkring 38 meter vid bromsning från 100km/h (har aldrig sett något test från 90km/h).
Visserligen ökar bromssträckan väldigt markant även vid en liten en farthöjning, men tidningarnas testförare brukar å´ andra sidan vara ganska duktiga herrar....
Kreuger skrev:Jag lyckades få ner det till 25 meter från 100 knyck några gånger men oftast vart det nån meter till pga bakhjulslyft.
Däremot undrar jag vad du läser för mc-tidningar som behöver 38 meter? Inte ens en 20 år gammal stor tung klumphoj behöver ju så lång sträcka å knappast nån nyare sporthoj
Annell skrev:Tack för alla svar.
Nu e det bara ut och hårdträna så ska det nog gå bra
Dock kan jag inte träna att stanna ifrån 90. Finns inget ställe som e så stort och öppet så min slöa 125:a ska komma upp i sådana farter :\ men det går nog endå.
Jo officiellt på en sån hoj du har är c:a 35 meter, så 25meter är ofattbart världsrekord.Kreuger skrev:Håller med om att 25 meter vid 90 km/h var ett hårt krav. Tror jag faktiskt inte på. Vi mätte lite bromssträckor vid olika fart på Lunda flygfält för några veckor sen. Jag lyckades få ner det till 25 meter från 100 knyck några gånger men oftast vart det nån meter till pga bakhjulslyft.
Däremot undrar jag vad du läser för mc-tidningar som behöver 38 meter? Inte ens en 20 år gammal stor tung klumphoj behöver ju så lång sträcka å knappast nån nyare sporthoj.
Generellt kan man säga att om man dubblar farten så fyrdubblas bromssträckan. Alltså ger 200 Km/h ca 100 meter bromssträcka vilket vi också mätte fram stämde rätt bra.
marten_larsson skrev:Går ju alltid bra om man gör det på väldigt ödsliga vägar med gott om sikt bakåt, vill man vara extra säker så gör man det när trafiken är som minst dvs på natten, gärna på helgen om man har möjlighet. Nu e det iofs inte så lång tid tills du kör upp men bromsningen från 90 är inte svårare än bromsningen från 50 och 70 så den behöver man egentligen inte öva på...
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |