Bromsteknik i 200+ km/h?

Evil Twin

Guest
Har en fundering kring bromsteknik.
Har nu i sommar pangat på lite mer än vanligt på Gelleråsen och kommer nerför depårakan i 200-210 km/h.
När jag bromsar lyfter bakhjulet lite mot slutet av inbromsningen och hojen börjar åla sig. Jag får släppa av lite på bromsen för att inte lyfta ytterligare.
Det är precis så att jag får ner farten tillräckligt innan jag ska svänga in i Trösen. Vad jag har för fart genom Trösen vet jag inte, har fullt upp med att svänga då.
Men, jag vill köra fortare och behöver då bromsa hårdare, men det kan jag inte (det går naturligtvis, har ju sett många som kör mycket fortare än mig och bromsar senare :huvet)

Jag börjar bromsa vid 150-meters markeringen.
På filmerna ser jag att jag släpper bromsen så att gaffeln precis hinner gå tillbaks innan jag ger styrimpuls.
Skulle gärna vilja ha lite marginal, så att jag rullar med gaffeln okomprimerad en liten bit.

Jag har provat att lägga an bakbromsen lite lätt innan jag lägger an frambromsen. Det minskar bakhjulslyftet, men det är ändå för mycket.
Vad gör jag för fel? :confused:
Ska jag bromsa hårdare i början?
Är fjädern i gaffeln för mjuk?
Ska jag köra fortare genom Trösen?

Tacksam för tips,
/Fredrik
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Till viss del spelar ju hojen in, jag körde på framhjulet halvfrekvent med min R6 -00, men väldigt sällan med min R6 -06, andra chassivinklar gjorde den mindre stoppiebenägen, min körstil var nog liknande, även om den utvecklades med tiden den också :rolleyes:

Sjunk ner i sadeln, sitt långt bak, upp med överkroppen både för balans och luftmotstånd, knip med knäna mot tanken, pressa in knäna med fötterna så att säga, och ha löst dinglande armbågar genom hela inbromsningen, då påverkar du gaffeln minmalt och ger hojen optimala förutsättningar. Du ska inte börja smyga med bromsen från depåinfarten, men du ska inte klippa till den allt du orkar heller, bromsa mjukt men bestämt helt enkelt.

Hur mår din gaffel? Nyrenoverad, rätt inställd?

Sen går det ju i ärlighetens namn fortare om man inte bromsar så förbannat ;)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
För mjuk framgaffel och för låg ingångsfart i kurvan. Nyckeln till stabil bromsning och snabba varvtider ligger i att våga släppa bromsen tidigare och gå in med högre fart i kurvan. En snabb rejsåkare har kanske bara 20km/h högre toppfart än dig men går in i kurvan med 50km/h högre fart (påhittade värden).
 

Evil Twin

Guest
Jag gör nog ungefär som du skriver, Hoztic, förutom positionen på sadeln.
Flyttar jag längre bakåt på sadeln får jag sämre kroppsposition för att ta den efterföljande kurvan optimalt.

Hur mår din gaffel? Nyrenoverad, rätt inställd?
För mjuk framgaffel och för låg ingångsfart i kurvan.
Gaffeln fick lite kärlek för ett par år sedan då jag också ställde in den. Kanske är dags att se över den igen, byta till hårdare fjädrar kanske?

Sen går det ju i ärlighetens namn fortare om man inte bromsar så förbannat ;)
Nyckeln till stabil bromsning och snabba varvtider ligger i att våga släppa bromsen tidigare och gå in med högre fart i kurvan.
Ha, tell me about it, men Trösen är något av min Nemesis då jag gått omkull där en gång, så jag fegar väl med ingångshastigheten. :huvet
Får väl uppsöka en mental tränare eller nåt...
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Som redan nämnt knip med knäna sitt avslappnat i armarna. kropps positionen och lätta armar borde förhindra hojen från att åla sig.Kör själv en r6 00 som lite då och då blir lätt i röva men de gångerna man sitter bra och är klar inför kurvan upplever jag de inte som att de ålar sig.
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Sist jag va på Gelleråsen o körde med Cashback så fick jag hjälp med att ställa in fjädringen efter min vikt o körstil (framförallt blev den "hårdare" i fram). Jag upplevde att detta gav mycket stabilare inbromsning i framförallt Trösen o Ejes. Förtroendet kom direkt och några sekunder kapades :)
Köpte också nytt kortare bromshandtag som jag upplevde som mycket känsligare och krävde mindre bromskraft.
Nästa steg blir att testa andra belägg och som alla säger våga öka ingångshastigheten i kurvan.. :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Alltså.. att bakhjulet hovrar lite är ju inte ett problem om det inte sker tidigare än för alla andra.

Jag var rätt dålig på att köra hoj, men bromsade ifatt och om många ändå. Jag hade nog alltid bakhjulet halvt i luften, det är ju precis där gränsen går liksom.

Den stora frågan jag ställer mig är om du har bakhjulet i luften redan från 180 eller om det är de sista metrarna? Ska man kunna bromsa sent OCH få upp ingångshastigheten är det två saker som blir avgörande.
1. Bromsa hårt TIDIGT. Bromsverkan i hög fart gör mkt större skillnad i meter räknat än i låg fart.
2. Våga "börja sluta bromsa". Alltså att börja stabilisera hojen och "sätta" den i det läge du vill få med den in i böj. Den sista biten in mot böj handlar mer om att matcha ingångshastigheten med finlir än att do-or-die bromsa.

Gällande varvtider (utgår här ifrån att du är bandagsåkare och inte kör racetider, vet inte vem du är riktigt) så kapas det en hel del i att tighta till körningen och verkligen börja KÖRA alla tillgängliga metrar. Märkte i fjol att när vissa tar i så de spricker på rakorna så kunde jag lätt hänga på genom att bara gasa på mellanvarv, men att jag gasade hela vägen tills jag började bromsa medan framförvarande hade holltjeftengas en bit och sen död-rullade 30 meter innan de började bromsa osv.. Gör enorm skillnad att nyttja hela banan både i bredd och längd.

Sen är det bara de andra 3000 detaljerna kvar :)
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Är det bara jag som håller bromsen in i kurvor? Sen släpper den mjukt så kurvan håller gaffeln komprimerad.
Dvs, ju mer kurvan trycker in gaffeln ju mer släpper man bromsen.. ja.. TYP, jag är inte Rossi lixåm.

En komprimerad gaffel ger en lättsvängs/snabbsvängd hoj.
Gas ut ur kurvan ger en stabil hoj som håller spåret.
Dvs, en hoj ska väl ha komprimerad gaffel in och utdragen på väg ut.

Jag är långt ifrån snabb iof och gör säkert fel.

Danni kan väl inte ha fel?
http://stephenenglish.files.wordpre...drosa-corner-entry-assen-motogp-race-2012.jpg
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är det bara jag som håller bromsen in i kurvor?

Nej, det är så de flesta gör, som har startnummer men inte regskylt på hojen ;)

Undvek medvetet det tipset då det lätt leder till onödigt spännande ingångar. Det brukar väl ge sig själv lite när tempot skruvas upp?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Att använda frambromsen in i kurvan kallas "trail braking" men kan, som Agile säger, ses som lite överkurs då det egentligen är en rätt avancerad teknik att behärska fullt ut :tummenupp
 

Evil Twin

Guest
Alltså.. att bakhjulet hovrar lite är ju inte ett problem om det inte sker tidigare än för alla andra.
Den stora frågan jag ställer mig är om du har bakhjulet i luften redan från 180 eller om det är de sista metrarna?

Bakhjulet lyfter nånstans vid 50 m kvar, kanske lite tidigare, jag hinner ju fippla en hel del med bakbromsen under tiden fram till att jag släpper bromsarna när jag experimenterat. Är det normalt?
Jag ska testa att bromsa lite hårdare diReCkT efter avslag (kraaaama, inte nypa till) och kanske öka ingångshastigheten i kurvan något :crash

Men ni som kan köra (bromsa), vad har ni för bromspunkt vid en given hastighet på Gelleråsen?
(Jag bromsar som sagt vid 150 m i 200 km/h)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Spontant så är min tanke att gaffeln på din SV nog inte riktigt är ämnad för den perfekta raceinbromsningen. Du kanske bottnar den och på så vis får bakhjylet lite extra skjuts uppåt.
 

Evil Twin

Guest
Spontant så är min tanke att gaffeln på din SV nog inte riktigt är ämnad för den perfekta raceinbromsningen. Du kanske bottnar den och på så vis får bakhjylet lite extra skjuts uppåt.

Kanske skulle ha nämnt det, den är försedd med en GSXR-gaffel + bakdämpare, så det bör inte vara några problem.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Bakhjulet lyfter nånstans vid 50 m kvar, kanske lite tidigare, jag hinner ju fippla en hel del med bakbromsen under tiden fram till att jag släpper bromsarna när jag experimenterat. Är det normalt?
Jag ska testa att bromsa lite hårdare diReCkT efter avslag (kraaaama, inte nypa till) och kanske öka ingångshastigheten i kurvan något :crash

Men ni som kan köra (bromsa), vad har ni för bromspunkt vid en given hastighet på Gelleråsen?
(Jag bromsar som sagt vid 150 m i 200 km/h)

När det är 50 meter kvar är det snarare dags att börja lätta på bromsen för att få ordning på hojen inför böj. Fram till dess kan det bete sig hur fan som helst så länge man får stopp på skrotet ;)

Det svåra är att hitta balansen så att man får hög bromsverkan tidigt, men man får inte glömma just "krama" så att man får tryck på framdäcket innan man tar i..

Sen kan allt ovan tas med en nypa salt om du kör på gatdäck kom jag på.. Det fästet brukar inte riktigt räcka till att lyfta bakhjul på samma sätt som racegummi.. men man känner när det ormar och börjar pipa lite om gummit om inte annat ;)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Bakhjulet lyfter nånstans vid 50 m kvar, kanske lite tidigare, jag hinner ju fippla en hel del med bakbromsen under tiden fram till att jag släpper bromsarna när jag experimenterat. Är det normalt?
Jag ska testa att bromsa lite hårdare diReCkT efter avslag (kraaaama, inte nypa till) och kanske öka ingångshastigheten i kurvan något :crash

Men ni som kan köra (bromsa), vad har ni för bromspunkt vid en given hastighet på Gelleråsen?
(Jag bromsar som sagt vid 150 m i 200 km/h)

Om du hinner "fippla" en del med bakbromsen så bromsar kanske lite för tidigt då jag normalt inte känner att det under bromsning inte finns tid att "fippla" med saker....
Har haft samma problem som du och har lite av det kvar men inte på Gelleråsen utan på Mantorp efter bakrakan där du har ca 260-270 i slutet. Detta avhjälpes med att styva upp framgaffeln. Du kan även under bromsningen slira lite på kopplingen så slipper du kanske de värsta bakhjulsstutsen.

Att gå efter vilken hastighet man har på rakan på Gåsen är inte helt optimalt då utgången från depåböjen kan göra väldigt stor skillnad så jag går endast efter bromspunkter som jag flyttar efter behov. Men vill du veta hastighet så tror jag att jag hade 240+ som toppnotering sist.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kanske skulle ha nämnt det, den är försedd med en GSXR-gaffel + bakdämpare, så det bör inte vara några problem.
Har dom exakt samma mått som originalgrejerna? En högre bakända eller kortare gaffelben gör ju hojen mer framtung så att säga. Även gaffelvinkeln spelar ju in, och det finns ju en tanke med den på båda hojarna.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Nu skriver alla att du ska knipa hårt runt tanken, men du kan testa att sätta dig till rätta på höger sida om sadeln, eftersom du ändå ska dit, och lägg vänsterlåret mot tanken så behöver du inte spänna dig för att bromsa. :tummenupp
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Så här gjorde jag för något år sedan, men det är långt från facit då jag släpper gasen för tidigt och rullar för långt istället för att hålla fullt hela vägen till 150m. När jag vågar hålla fullt hela vägen till 150m så måste jag trailbreaka in i kurvan, men det är då kurvan känns som trevligast. Här är jag färdigbromsad redan vid 50m skylten...:glömdet

Jag har någon notering om 220km/h i gps-loggningen, men oftast c:a 118km/h.

Det jag försökte lära mig när jag gjorde den här inspelningen var att hålla så höga värden på G-krafterna som möjligt så stor del av inbromsningen som möjligt. Den är dock inte 100% perfekt synkad mellan film och mätare, men man kan se att jag kommer ganska fort upp i runt 0.9G och försöker hålla det tills det är dags att hitta rätt ingångshastighet då det skall minskas ner successivt 0,8...0,7...0,6...0,5...osv utan att värdet hoppar uppåt igen.

http://www.youtube.com/watch?v=ajitwFdS6D0
 
Last edited:

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Nu svarar jag inte på din fråga, om vad som är felet. MEN...

Jag körde en GSXR1000 06 och hade problem med riktigt hårda inbromsningar. Ibland så hoppa och studsa den med original fjädringen och ibland hade jag bakhjulet i luften, jag bytte till gaffel med öhlinskolvar och en öhlins bakdämpare. Skruvade och skruvade men fick inte ordning på det.

Till iår bytte jag hoj till en ZX10R 2011 och en sak kan jag säga... Jag kan sitta precis hur jag vill på hojjen raka armar, röven långt fram. Den toppar högre än vad sukkan gjorde och bromsar snabbare också när jag nyper på. Den har visserligen ABS men det känns som hela hojjen är stabilare i vissa avseenden.

Min slutsats då är bromsa tidigare eller som några säger håll bromsen in i kurvan eller byt hojj om du vill köra fortare. Bara för man bromsar sent och stenhårt behöver inte betyda att man kör snabbare, det kan snarare förstöra för man vill på stopp på skiten och inte tar med sig tillräckligt med fart in i kurvan.

Titta på mina loggar, jag har runt 195 i GPS fart förbi 150 meters skylten när jag bromsar från runt 250 och kör 1:10. Så din inbromsning du gör är hård.

Nått man vill eftersträva är snarare dom mjuka fina inbromsningarna när man får med sig fart in i kurvan, det är då det går snabbt. Iaf min erfarenhet som rookie.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top