Evil Twin
Guest
Har en fundering kring bromsteknik.
Har nu i sommar pangat på lite mer än vanligt på Gelleråsen och kommer nerför depårakan i 200-210 km/h.
När jag bromsar lyfter bakhjulet lite mot slutet av inbromsningen och hojen börjar åla sig. Jag får släppa av lite på bromsen för att inte lyfta ytterligare.
Det är precis så att jag får ner farten tillräckligt innan jag ska svänga in i Trösen. Vad jag har för fart genom Trösen vet jag inte, har fullt upp med att svänga då.
Men, jag vill köra fortare och behöver då bromsa hårdare, men det kan jag inte (det går naturligtvis, har ju sett många som kör mycket fortare än mig och bromsar senare )
Jag börjar bromsa vid 150-meters markeringen.
På filmerna ser jag att jag släpper bromsen så att gaffeln precis hinner gå tillbaks innan jag ger styrimpuls.
Skulle gärna vilja ha lite marginal, så att jag rullar med gaffeln okomprimerad en liten bit.
Jag har provat att lägga an bakbromsen lite lätt innan jag lägger an frambromsen. Det minskar bakhjulslyftet, men det är ändå för mycket.
Vad gör jag för fel?
Ska jag bromsa hårdare i början?
Är fjädern i gaffeln för mjuk?
Ska jag köra fortare genom Trösen?
Tacksam för tips,
/Fredrik
Har nu i sommar pangat på lite mer än vanligt på Gelleråsen och kommer nerför depårakan i 200-210 km/h.
När jag bromsar lyfter bakhjulet lite mot slutet av inbromsningen och hojen börjar åla sig. Jag får släppa av lite på bromsen för att inte lyfta ytterligare.
Det är precis så att jag får ner farten tillräckligt innan jag ska svänga in i Trösen. Vad jag har för fart genom Trösen vet jag inte, har fullt upp med att svänga då.
Men, jag vill köra fortare och behöver då bromsa hårdare, men det kan jag inte (det går naturligtvis, har ju sett många som kör mycket fortare än mig och bromsar senare )
Jag börjar bromsa vid 150-meters markeringen.
På filmerna ser jag att jag släpper bromsen så att gaffeln precis hinner gå tillbaks innan jag ger styrimpuls.
Skulle gärna vilja ha lite marginal, så att jag rullar med gaffeln okomprimerad en liten bit.
Jag har provat att lägga an bakbromsen lite lätt innan jag lägger an frambromsen. Det minskar bakhjulslyftet, men det är ändå för mycket.
Vad gör jag för fel?
Ska jag bromsa hårdare i början?
Är fjädern i gaffeln för mjuk?
Ska jag köra fortare genom Trösen?
Tacksam för tips,
/Fredrik