Bromsteknik när det svänger

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Tror CSS och SMC är en av anledningarna till att olika greppmaterial används av många. När jag gick SMCs kurser för ett par år sedan skulle man knipa om tanken med båda benen och sitta långt bak när man bromsade, dvs tvärtemot de snabbaste RR-förarna i världen.

Jo, SMC har ju ett lite annat fokus. Ska man dra allt tills in spets så går det faktiskt fortare att köra igenom en kurva så som t.ex. CSS lär ut genom att vara klar med bromsningen innan kurvan. När det då gäller RR så måste man ta bort alla andra medtävlare för att det ska fungera. Kika lite på hur olika RR-förarna kör när det är kval och när det är rejs. Försökte hitta Rossi-filmen där han visar olika sätt att ta sig genom en kurva.

Och till slut handlar det ändå mest om "hur känns det bäst".

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
Jo, SMC har ju ett lite annat fokus. Ska man dra allt tills in spets så går det faktiskt fortare att köra igenom en kurva så som t.ex. CSS lär ut genom att vara klar med bromsningen innan kurvan. När det då gäller RR så måste man ta bort alla andra medtävlare för att det ska fungera. Kika lite på hur olika RR-förarna kör när det är kval och när det är rejs. Försökte hitta Rossi-filmen där han visar olika sätt att ta sig genom en kurva.

Och till slut handlar det ändå mest om "hur känns det bäst".

Glöm det!

Kollade friträningen för MotoGP nu och dom bromsar låååångt in i böjen.
Fast det är klart, dom kanske inte har gått CSS kursen.:rolleyes:

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Jo, SMC har ju ett lite annat fokus. Ska man dra allt tills in spets så går det faktiskt fortare att köra igenom en kurva så som t.ex. CSS lär ut genom att vara klar med bromsningen innan kurvan.

Hehe. Vi kör ca 30 sek snabbare per varv än SMCs snabbaste förare.
Är det verkligen någon som tror på det där?

Visst kan man få en bra fart genom att släppa bramsen och gå med gas igenom hela kurvan. Det är lite svårare att bromsa hårt ca 1/3 in i kurvan och sedan få på gas. Men det gör ju att du kan flytta fram bromspunkten markant.

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Glöm det!

Kollade friträningen för MotoGP nu och dom bromsar låååångt in i böjen.
Fast det är klart, dom kanske inte har gått CSS kursen.:rolleyes:

Hur ser du det? Tror iofs att vi pratar om lite olika saker. Även CSS lär ut hur man ska bromsa in till apex men det är inte riktigt samma sak som att effektivt ta ner hastigheten inför kurva.

Ur mitt perspektiv handlar det mer om hur man som förare sätter upp hojen så att framgaffeln får möjlighet att jobba optimalt. Jag ser en hel del Rookies (och rejs-vannabees) som bromsar väldigt hårt in i kurva för att få en liten returfjädring strax före apex när de börjar gå på. Lustigt nog har jag aldrig sett Watz, Backlund, Fredde eller någon av de andra ProSB-killarna göra det. Trots att de är hyfsat snabba. ;)

Åfan... jag skulle gärna se dig köra mot några av våra instruktörer. Du skulle alltså göra runt 50 sekunder lätt på Åsen...

Visst kan man få en bra fart genom att släppa bramsen och gå med gas igenom hela kurvan. Det är lite svårare att bromsa hårt ca 1/3 in i kurvan och sedan få på gas. Men det gör ju att du kan flytta fram bromspunkten markant.

Ja, du har helt rätt, det är fantastiskt mycket svårare.

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a

Vad pratar du för bana då, menar nog 3 sek el:va Klockan brukar inte vara med på smc-kurser. Jag vet ju t om deltagare på smc-kurser som kört bana i 2 år och är 6 sekunder från banrekord på Gelleråsen, han är min Idol på bankörningr och Knix numer:yoparty, iofs nu med Licens och onsdagstränar.. visst är det en evighet..men ändå:tummenupp

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Vad pratar du för bana då, menar nog 3 sek el:va Klockan brukar inte vara med på smc-kurser. Jag vet ju t om deltagare på smc-kurser som kört bana i 2 år och är 6 sekunder från banrekord på Gelleråsen, han är min Idol på bankörningr och Knix numer:yoparty, iofs nu med Licens och onsdagstränar.. visst är det en evighet..men ändå:tummenupp
Det finns alltid otroliga talanger, tex Watz som lånade en hoj till sin första tävling och vann med 15s till tvåan, det räckte för att han skulle bli uppklassad till A-förare, efter ett race. Fast det är klart, hade han gått en SMC-kurs så hade han säkert vunnit med 25s :rolleyes:

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj

Fel av mig jag överdrev. Syftade på snittet snarare än en förare.
1.11 efter två års köring är fortfarande inte fort.

Han vill säkert åka fortare och kommer snabbt förstå att han gör det genom att åka fortare ( med broms) in i kurvorna efter att kopiera spår och bromspunkter bakom de som kan.

Säg åt honom att komma med till banåkning.nu nästa torsdag fredag på Gälleråsen. Då kan jag visa homom lite spår och bromsningar så kan kommer kapar sitt PB. Inget skämt. Efter det kan han själv säga vad som fungerar bäst.

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...låt det inte bli en neggtråd, det är ett intressant ämne.

SMC's verksamhet har föga med racing att göra, kurvtekniken som lärs ut har primärt med säkerhet och marginaler att göra, inte varvtider (även om det finns flera raska instruktörer/deltagare som åker kurser hos SMC för det).

Inom roadracing är det svårt att lämna dörren vidöppen genom att hämta höjd, däri ligger väl skillnaden.

Släpp sargen, det är mer intressant med snacket om ytterfoten, jag gör sammalika med tårna på pinnen för att få mer utväxling, men det är en ful ovana jag fått med mig från duccen, det är lite långt upp att få stöd mot tanken, så jag behöver lyfta en hel del på foten (trots att pinnarna sitter relativt högt från början, vettifan hur spaghettiätarna är skapta, långa underben och armar tydligen :hihi).

Jag tänkte prova att jobba lite med det här på åsen i helgen, känna efter hur det känns att sätta klacken mot ytterpinnen. :)

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
nu är ju inte jag snabb(men om SMC åkare skriver så är jag väldigt snabb:tungan) Jag kan bara hålla med Munken. Tankuttagen är till för att få in knäna på rakorna och är inte till för att hålla inbromsningar, man skall ta dom med insidan på låret på baksidan tanken, för att göra det skall man som Munken säger sätta hålfoten på pinnen och vinkla ut tårna, sen tror jag inte du menar trycka med foten utan att behålla kontakten med hojen, konstant vikt på bakhjulet då trycket från röven försvinner vid kast/sladd, rätta mig om jag har fel.
För att få ytterligare vikt över bakhjulet hänger GP åkarna ut innerfoten, blir väldigt svårt att kombinera detta med SMC varianten.
All heder åt SMC, dom lär folk köra hoj på bana, men deras teknik är snarare säker och lätt att lära sig än riktigt snabb.
Att GP åkarna inte har stompgrips beror på att det går fan inte att röra sig på hojen med dessa på, greppar som satan :D
Jag satte på skategrepp transparant med struktur, skyddar tanken mot repor, skadar inte skinstället man kan få ut kroppen i en kurvkombo utan att hojen lever rövare bara för att man sitter fast mot tanken. Eliten tar inbromsningarna med armarna då det är enda sättet att bromsa riktigt sent med bra kontrol.
Jag har försökt bättra mitt PB med några sekunder vid några tillfällen(hängt på riktigt snabba) men det brukar sluta med att man med döden som insats får slå av innan rekord varvet är satt:D

Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag sitter och funderar på satta sak angående ytterfoten. Med hålfoten på pinnen finns det inte en chans att jag når upp med knät till utbuktningen i tanken där jag får bra stöd. Då är jag 180 cm lång, har en R1:a och dessutom flyttat fotpinnarna lite bakåt/uppåt just för att nå bättre.

Nu är det ju inte nödvändigt att låsa knät mot tanken genom att spjärna med foten. Man kan åka genom en kurva ändå. Men det känns bra mycket vingligare att hänga om man inte kan låsa fast kroppen ordentligt.

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
...låt det inte bli en neggtråd, det är ett intressant ämne.

Sorry, du har helt rätt i det.

Vad gäller ytterpinnen i hålfoten så vet jag inte om jag alltid gör så.

- In i torparna på linköping fungerar det kanon. Där tycker jag att ni ska testa sätta hålfoten under vänster fotpinne när ni går in med broms.

- In i S-et efter start och mål gör jag det inte för då hinner jag inte flytta tillbaka foten tills det att jag ska lägga ner i höger. Viktigt att sätta tryck på vänster pinne ut bara då det gör att man kan kasa lite extra.

Känner mig väldigt mycket säkrare om jag har pinnen i hålfoten. O presis som Vasa säger så är det ett jämt tryck. Visst kan man ha ett tryck även med främre delen av foten men får man ett släpp som gör att du får mindre tyngd mellan dig själv och sadeln samtidigt så är det stor risk att du inte har balansen nog att hålla trycket på pinnen. Har du den i hålfoten kopplar du ur mycket av fotleden vilket gör att det är lättare att hålla det jämnare. De som kör Cross förstår precis denna teori där tar man det till ytterlighet då det hoppar och far.

Kör man inte så fort att man är uppe och utmanar greppet på bakdäcket ur sväng så vill jag påstå att det inte spelar någon roll vart man har yttre pinnen. Möjligt att det är lättare att accelerera mycket utan att behöva hålla lika hårt i sturet då du kan trycka dig mer framåt med pinnen.

Kör hårt och rock on.

• Gilla
Reaktioner: SGM

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011
Fel av mig jag överdrev. Syftade på snittet snarare än en förare.
1.11 efter två års köring är fortfarande inte fort.

Han vill säkert åka fortare och kommer snabbt förstå att han gör det genom att åka fortare ( med broms) in i kurvorna efter att kopiera spår och bromspunkter bakom de som kan.

Säg åt honom att komma med till banåkning.nu nästa torsdag fredag på Gälleråsen. Då kan jag visa homom lite spår och bromsningar så kan kommer kapar sitt PB. Inget skämt. Efter det kan han själv säga vad som fungerar bäst.

Jag tror att det kan vara mig sportis syftar på.. :krama:hej

Har inte möjlighet att komma på banåkning.nu´s körningar nästa vecka. Jag kommer köra träning 6/7 o 13/7 sen kommer jag vara på arris bandagar. Givetvis vill jag åka snabbare, äru där då så tar jag tacksamt emot tips för att sänka mina varvtider.

Jag kör inte så långsamt som 1.11 än.. ;) men jag räknar med att få ihop saker o ting på onsdag.. så jag iaf gör det då.. men det handlar ju om mig och knappast om moppen jag sitter på än så länge..

Till mitt försvar får jag väl säga att jag inledde min bankarriär på en hayabusa hade jag haft en gsxr1000 hade det kanske sett annorlunda ut nu.

Angående SMC´s steg 1-4 kurser så handlar det ju om att bli en säkrare förare på gatan inte en snabbare förare på banan. Finns ju steg 5 (licens kurs) och 6 som jag missade helt pga av strulande hoj.. Var Timmy o Björn Compier som höll i den.

På smc´s steg 1-4 ska man bromsa färdigt innan kurva för att undvika missöden. Så blanda inte in smc´s trafiksäkerhetsutb. när ni pratar om o köra snabbt på bana. CSS vet jag inget om förutom o sett nån video.

Jag har sett att bromsa in till apex och kanske ha en lägre eller samma kurvhastighet ger ju mycket mot nån som bromsar färdigt innan dom lägger ned hojjen. Som på gelleråsen i tex trösen, ejes och hårnålen.. bromsarn man färdigt innan man börjar svänga har man tappat mycket.

Sen tankar o stompgrips... när jag kolla BSB SBK på en sukka så såg iaf inte deras tankar ut som original tankarna gör tyckte det såg mycket mer utskålade ut.

Till sist Munken gillar dom bloggarna du gjorde. Nyttig läsning. :tummenupp

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Efter helgens första bandag med stompgrips måste jag säga att det var lösningen på problemet - har inte slagit pungen i tanken en enda gång..

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hur ser du det? Tror iofs att vi pratar om lite olika saker. Även CSS lär ut hur man ska bromsa in till apex men det är inte riktigt samma sak som att effektivt ta ner hastigheten inför kurva.

Ur mitt perspektiv handlar det mer om hur man som förare sätter upp hojen så att framgaffeln får möjlighet att jobba optimalt. Jag ser en hel del Rookies (och rejs-vannabees) som bromsar väldigt hårt in i kurva för att få en liten returfjädring strax före apex när de börjar gå på. Lustigt nog har jag aldrig sett Watz, Backlund, Fredde eller någon av de andra ProSB-killarna göra det. Trots att de är hyfsat snabba. ;)

Hade den här bromsdiskussionen med en av pojkarna som åker 55or på sviestad härom dagen.

Svaret på varför man ska bromsa in till ca 1/3 in i kurvan var att man på så sätt dels slapp returen som blir vinglig, dels att man behåller trycket på framdäcket hela vägen vilket ger bättre fäste. Målet är alltså att aldrig låta framgaffeln expandera, utan att den långsamt ska returnera under gas ut ur böj.

Någon som faktiskt kan GÖRA det här får gärna rätta mig om jag har fel.

Lime: Åker instruktörerna inte under 1.20 på Åsen?

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Bromsa ska man ha gjort innan man kör in i en kurva.

I kurvan gasar man på istället.

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Hade den här bromsdiskussionen med en av pojkarna som åker 55or på sviestad härom dagen.

Svaret på varför man ska bromsa in till ca 1/3 in i kurvan var att man på så sätt dels slapp returen som blir vinglig, dels att man behåller trycket på framdäcket hela vägen vilket ger bättre fäste. Målet är alltså att aldrig låta framgaffeln expandera, utan att den långsamt ska returnera under gas ut ur böj.

En sanning med modifikation va, beroende på kurvans radie, dosering samt ev. placering inför nästkommande kurvsektion o vad du har för spec på prylarna i din framgaffel.

Sedan intåget (för ett antal år sedan) på SST samt gathojar med Showa Big-Piston-Fork samt Öhlins trycksatta gascartridge ska väl hjälpa upp just denna problematiken med obalansen (fram/bakfjädring) o jämnt tryck via framdäcket ner i backen vid just övergången släppt frambroms under nerlägg följt av ett direkt snabbt påslag på gasen.

Här kör vi med hålfoten i på ytterpinnen serru!! :tummenupp

Bifogat

• pro_kval_mantorp_1.jpg
    pro_kval_mantorp_1.jpg
    203.3 KB · Visningar: 255

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
En sanning med modifikation va, beroende på kurvans radie, dosering samt ev. placering inför nästkommande kurvsektion o vad du har för spec på prylarna i din framgaffel.

Sedan intåget (för ett antal år sedan) på SST samt gathojar med Showa Big-Piston-Fork samt Öhlins trycksatta gascartridge ska väl hjälpa upp just denna problematiken med obalansen (fram/bakfjädring) o jämnt tryck via framdäcket ner i backen vid just övergången släppt frambroms under nerlägg följt av ett direkt snabbt påslag på gasen.

Här kör vi med hålfoten i på ytterpinnen serru!! :tummenupp

Mmm.. Ser mig gärna rättad :)

Men trycket på framdäcket minskar ju vid minskad broms oavsett gaffelkomponenter om man inte markant ändrar viktfördelningen medelst kroppsförflyttning eller nedlägg vilket också skapar tryck. Det behöver jag inte kunna köra för att förstå, det är fysik A.

Och bilden är väl knappast in i kurva va :eek:?

Men visst, med rätt inställningar blir man av med instabilitetsproblemet. Vad jag förstod av "herr skitsnabb" jag pratade med var det för att kunna ha max nedlägg assnabbt som man ville behålla trycket på gaffeln. Men jag kan mkt väl ha missförstått hela grejen!

:)

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Mmm.. Ser mig gärna rättad :)

Och bilden är väl knappast in i kurva va :eek:?

Men visst, med rätt inställningar blir man av med instabilitetsproblemet. Vad jag förstod av "herr skitsnabb" jag pratade med var det för att kunna ha max nedlägg assnabbt som man ville behålla trycket på gaffeln. Men jag kan mkt väl ha missförstått hela grejen!

:)

-Bilden på Backlund belyser bara det Munken skrev om tryck o placering av hålfoten på ytterpinnen = inlägg #18!

-Ok så om jag har kass fjädring o vill ha bättre stabilitet in o igenom kurvor så ska jag alltså bromsa fast däcken i backen lite lätt, för bästa grepp, listigt...:tummenupp

-Stor skillnad hur hårt o exakt vart man bromsar in i "kurvor" o sedan hittar sitt "snabb-spår", stor tung 1000cc SBK med hög effekt, hög topphastighet, helt andra däckprofiler/stommar/gummiblandningar osv. vs. en 125GP hoj med en totalvikt på ca hälften o som lever på maxad kurvhastighet o fullgas i princip överallt, inte riktigt same same shit in i o igenom kurva va!?

Last edited:

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj

Jo, så är det ju. Hård broms så länge hojen är någorlunda upprätt och sedan en kontrollerad minskning av bromsen. Var tvungen att känna efter hur jag själv gör och det är på exakt det sättet. Fast jag har fortfarande hojen upprätt. Så i praktiken så gör vi samma sak, men de som kör fortare har helt enkelt flyttat fram det hela. Något jag noterade när jag testade är att det kräver mer av både förankringen i hojen och gaskontrollen. Vilket ju var exakt vad frågan handlade om.

Så jag erkänner att jag hade fel och tackar och bockar för att jag blev tvingad att tänka efter hur fan jag gör i kurvan egentligen. :Bugar

Det beror på vilken grupp vi kör i... ;)

Men om vi får köra själva så klarar nog de flesta AI gör det. Jag är själv långsam med ca 1.18 i "komfortfart" så jag blir ganska mycket efter. Det finns de som är snabbare och det finns de som är långsammare. Så jag tänkte att med mig själv som måttstock så är det ett rimligt mål att köra 30 sekunder snabbare.

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
Hund och BigRed: med risk att låta som en besserwisser men så här tror jag om bromsning in i kurvan.

Frambroms gör att gaffeln sjunker vilket skapar en brantare styrvinkel.
Det hjäper till att få hojen att svänga.

Många cross och enduroåkare kan håla med lite frambroms samtidigt som fas just för att få ner gaffeln lite så den svänger bättre i vissa tigghta kurvor.

När du väl fått in hojen i svängen och svänger med nerlägg får du centripitalkreft. De gör att gaffeln hålls nera vilket gör att den jobbar i rätt läge och hojen fortsätter sväga bra trots att man släppt frambromsen.

Det är här många är för sena på gasten. Avslag på gas och mycket sväng resulterar i mycket hårt tryck på framhjulet. Kan upplevas som chatter. Det går ofta att gasa sig ut så fjädring och fram däck inte tar alla kraft. Det är svårt att våga gasa tidigt speciellt när det känns som om det redan går för fort. Men de som klarar av detta kör oxå lite fortare. Om en förara som kör på gränsen skulle skita i att gasa men deras vanliga fart skulle det förmodligen resultera till att de skrotade då trycket på fram hjulet skulle bli för stort.

En hoj med mer fart genom kurvan kommer ner i fjädringsväg, hojen "sätter sig" både fram och bak. Det är det som gör att de som kör långsamt genom en säväng inte har samma fäste. Fjädringen jobbar på fel ställe och de har inte samma tryck på bakhjulet. Lätt att highsida då.

Gas reser bakänden viket oxå hjälper till att svänga.

Gasar eller bromsar man inte

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...