Bromsteknik när det svänger

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Och till slut handlar det ändå mest om "hur känns det bäst".

PANG! Huvudet på spiken!!! Eller vad brukar man säga...

Jag läser, hör, och ser så sjukt många banåkare som fokuserar alldeles för mycket för småsaker när man kör på banan. Mycket är det väl alla dom här "riding schools" och teoriböcker som ligger bakom detta... Dom vill ju som alla anda tjäna pengar på det som gör, och uppger sig alla ha den magiska nyckeln till hur du ska köra fortare...

Man ska ha foten så, armarna så, titta ditåt, sikta däråt, bromsa så, gasa så, ha blicken där, bromsa med dom fingrarna, förflytta vikten dit, sitta så, ha huvudet där, stå på tån, knipa så, samtidit som man ska sikta på sin bromspunkt, turn in point, apex, exit point...

Hur fan ska man kunna fokusera på sin körning om man ska lyda alla dom där råden... :va

Det är ju konstigt att om man tittar på dom 30 snabbaste förarna i världen (i MotoGP, WSBK, Moto2, SS600 osv), så kör alla olika. Och inte många kör precis som man SKA göra enligt alla dessa kurser och böcker...

Jag brukar vara med som instruktör på en del olika bandagar, och jag vet inte hur många som kommer fram och frågar om dom här sakerna under en bandag. Mitt svar är alltid detsamma... Sitt så bekvämt du kan på hojen...

När det gäller den första frågan om bromsningen så brukar jag redan ha flyttat ut min kropp lite åt sidan innan bromsningen. Personligen tycker jag att det är jobbigare att göra förflyttningen från "upprätt, knipandes mot tanken" till att "hänga ut på insidan" medans man svänger in i kurvan fortfarande under bromsning, än var det är att ha den positionen under hela bromsningen... Men allt är ju en smaksak..
Mitt råd är att prova lika olika sätt, och välj det som känns bäst...
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Frambroms gör att gaffeln sjunker vilket skapar en brantare styrvinkel.
Det hjäper till att få hojen att svänga.
Jag är fullt medveten om att hojen blir mer lättsvängd med brantare gaffelvinkel och att man ska slita minimalt i styret, men hur mycket vinner man på att gå in i sväng med broms och komprimerad gaffel jämfört med att gå in i sväng med gas, mer utfjädrad gaffel och ta i lite mer istället?

Obs, jag vill ha ett exakt svar, eftersom alla kurvor är exakt likadana :tungan
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Jag är fullt medveten om att hojen blir mer lättsvängd med brantare gaffelvinkel och att man ska slita minimalt i styret, men hur mycket vinner man på att gå in i sväng med broms och komprimerad gaffel jämfört med att gå in i sväng med gas, mer utfjädrad gaffel och ta i lite mer istället?

Obs, jag vill ha ett exakt svar, eftersom alla kurvor är exakt likadana :tungan

Det är en bra fråga. Över lag tror ja de flesta raceåkare släpper bromsen för sent. för att ta reda på svaret kan man köpa logger med broms och trottel sensor :) det har jag gjort.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Som jag kör nu vill jag helst slippa glida fram i tanken när jag bromsar, men med den teknik jag använder nu - flytta ut rumpan före kurvan men knipa med knäna i tanken tills den hårda delen av inbromsningen är klar - tar som det skrevs tidigare i tråden för mycket på mina ljumskar.

Jag tänker prova ta emot med insida lår mot tanken nästa gång jag kör bana, och undrar då hur jag gör för att inte sitta för nära tanken när jag väl börjar hänga ut?

Antar att jag måste lägga lite kraft mot styret med armarna för att putta mig bakåt i sadeln samtidigt som jag börjar lätta på bromsen?

Jag har lätt för att hamna så jag sitter som ett "kryss" över hojen istället för att få ut överkroppen ordentligt och måste komma bak en bit från tanken för att det skall bli "bra.

Jag har sett riktigt snabba åkare som troligen just tar bromskrafterna med insida lår mot tanken, och sedan tar kurvan med rumpan hängande ut men överkroppen kvar mitt över tanken. Mitt problem med att sitta så är att jag tappar blick/synfält om jag inte får ut överkroppen och "kramar kurvan" som en och annan instruktör använt för att förklara det.

Min körstil är extremt påverkad av alla SMC och CSS-kurser jag varit deltagare på de senaste tre åren och jag har läst sönder det mesta som skrivits av Keith Code och Andy Ibbot. Så det jag måste börja lära mig nu är nog när man skall göra "undantag" från allt jag lärt mig, för så länge alla grenar inom MC går ut på att köra fort istället för att köra "snyggt" så är det väl bara att inse att man måste börja köra som de snabba kör...

Citat CSS coach från april: Hansi, the "flick" in hip-flick means a QUICK movement. Now it looks like you are DANCING with your bike...:rodnar
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Grundtesen är ju att ha nästan full broms då man lägger ned cykeln... sedan så finns det en gäng varianter på när du går på gas/släpperbroms.... allt beror på hojens viktfördelning fram/bak.... Baktunga cyklar som Duccar, WSBK och motogp cyklar svänger dåligt om man inte bromsar sent, nya japscyklar svänger oavset.
Lite vidare ingång med tidigare gas är offast snabbare men betyder omkörd på race.
Om man som Munken säger går av bromsen tidigare för att gå på gas gäller det att man hissar cykeln bak, alternativt har en lite hårdare bakfjäder så att man inte hasar på framhjulet då du pushar framänden i utgången, olika körstilar kräver olika inställningar.
Många WM åkare gör tvärtom bromsar löjligt sent, går sent på gas för att med sin baktunga cykel smälla på sjukt hårt i utgången och med all vikt på bakhjulet(läs låg/mjuk i bak) så bettar det offtast.:D
Jag gav en kille ett råd att träna på att bromsa ända in till apex och sedan nästa pass använda trail bromsningen som marginal för att bromsa senare. Han bromsade bara tills han flickade omkull cykeln men kapade 3,5 sek på sitt PB på det extra självförtroende det gav. Ett bra sätt att bli säkrare/snabbare:)

Som jag kör nu vill jag helst slippa glida fram i tanken när jag bromsar, men med den teknik jag använder nu - flytta ut rumpan före kurvan men knipa med knäna i tanken tills den hårda delen av inbromsningen är klar - tar som det skrevs tidigare i tråden för mycket på mina ljumskar.

Jag tänker prova ta emot med insida lår mot tanken nästa gång jag kör bana, och undrar då hur jag gör för att inte sitta för nära tanken när jag väl börjar hänga ut?

Antar att jag måste lägga lite kraft mot styret med armarna för att putta mig bakåt i sadeln samtidigt som jag börjar lätta på bromsen?

Jag har lätt för att hamna så jag sitter som ett "kryss" över hojen istället för att få ut överkroppen ordentligt och måste komma bak en bit från tanken för att det skall bli "bra.

Jag har sett riktigt snabba åkare som troligen just tar bromskrafterna med insida lår mot tanken, och sedan tar kurvan med rumpan hängande ut men överkroppen kvar mitt över tanken. Mitt problem med att sitta så är att jag tappar blick/synfält om jag inte får ut överkroppen och "kramar kurvan" som en och annan instruktör använt för att förklara det.

Min körstil är extremt påverkad av alla SMC och CSS-kurser jag varit deltagare på de senaste tre åren och jag har läst sönder det mesta som skrivits av Keith Code och Andy Ibbot. Så det jag måste börja lära mig nu är nog när man skall göra "undantag" från allt jag lärt mig, för så länge alla grenar inom MC går ut på att köra fort istället för att köra "snyggt" så är det väl bara att inse att man måste börja köra som de snabba kör...

Citat CSS coach från april: Hansi, the "flick" in hip-flick means a QUICK movement. Now it looks like you are DANCING with your bike...:rodnar

Träna armhävningar/bänkpress morgon och kväll. Du måste ta mycket av inbromsningen i armarna, bröst och rygg. Tänk på att sitta/hänga lågt på cykeln annars lyfter du bakhjulet då du håller imot med armarna. :)
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Min körstil är extremt påverkad av alla SMC och CSS-kurser jag varit deltagare på de senaste tre åren och jag har läst sönder det mesta som skrivits av Keith Code och Andy Ibbot. Så det jag måste börja lära mig nu är nog när man skall göra "undantag" från allt jag lärt mig, för så länge alla grenar inom MC går ut på att köra fort istället för att köra "snyggt" så är det väl bara att inse att man måste börja köra som de snabba kör...

:tummenupp
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
...för så länge alla grenar inom MC går ut på att köra fort istället för att köra "snyggt" så är det väl bara att inse att man måste börja köra som de snabba kör...

Kanske skulle skicka in en motion till SVEMO om en ny gren. Skulle säkert lösa en del bullerproblem också. Kan tänka mig en del kul varianter på temat "KonstMCåkning" så som "SM i Aphäng", "Körgård med liten skjuts" och "Apexbromsning". :D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tvärt om. Det är en grundregel oavsätt om du kör RR, Cross eller Supermotard. Alltid pinnnen i hålfoten när när du ligger mitt i sväng.
Nu har jag testat det där till förbannelse, 40 mil gatgixxer och 2 dagar på Gelleråsen med R6'an. På gixxern kändes det faktiskt skönare med pinnen i hålfoten, men på sexan funkade det inte alls, knävinkeln blev konstig mot tanken, så istället för att få in knät under utbuktningen så låt knät direkt mot den :( Dessutom hade jag fullt sjå att hinna flytta runt 47'orna mellan kurvorna, i Esset tex hade jag inte en sportmössa att hinna med det :gnissla
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Nu har jag testat det där till förbannelse, 40 mil gatgixxer och 2 dagar på Gelleråsen med R6'an. På gixxern kändes det faktiskt skönare med pinnen i hålfoten, men på sexan funkade det inte alls, knävinkeln blev konstig mot tanken, så istället för att få in knät under utbuktningen så låt knät direkt mot den :( Dessutom hade jag fullt sjå att hinna flytta runt 47'orna mellan kurvorna, i Esset tex hade jag inte en sportmössa att hinna med det :gnissla

Kollar man på hur dom allra bästa gör, så har man annat kropps-häng o anpassar sin körstil på banor som är korta o krokiga jämfört med t.ex. Mantorp o Anderstorp. Gelleråsen svänger ju nästan hela tiden så man kan ju omöjligt hänga ut o ner under hojen som Petter Jansson i precis alla kurvor = man tappar bara tid o ork på det i alla långsamma tighta kurvor, samt får man en highsider så är det bättre om man sitter mer uppe på hojen oldschool a la Schwantz o Doohan + hålfoten dikt an på ytterpinnen, om man nu vill reda ut situationen vill säga.

Kolla hur Filip Backlund kör o gör precis samma sak...:D

Sladdkurs för RR-förare :tummenupp => http://www.highsider.se/2011-07-14b.aspx
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kollar man på hur dom allra bästa gör, så har man annat kropps-häng o anpassar sin körstil på banor som är korta o krokiga jämfört med t.ex. Mantorp o Anderstorp. Gelleråsen svänger ju nästan hela tiden så man kan ju omöjligt hänga ut o ner under hojen som Petter Jansson i precis alla kurvor = man tappar bara tid o ork på det i alla långsamma tighta kurvor, samt får man en highsider så är det bättre om man sitter mer uppe på hojen oldschool a la Schwantz o Doohan + hålfoten dikt an på ytterpinnen, om man nu vill reda ut situationen vill säga.

Kolla hur Filip Backlund kör o gör precis samma sak...:D

Sladdkurs för RR-förare :tummenupp => http://www.highsider.se/2011-07-14b.aspx
Det är väl bara några småskillnader mellan dom och mig, tex har jag 97cm ben från skrevet till backen, viss dödsångest och betalar vurporna själv :D Men jag skulle gärna kunna köra som Backlund & Co :tummenupp
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det känns som att, för en nybörjare, är det nog inte helt fel att köra SMC och jag lärde mig väldigt mycket på CSS förra året. Men för att bli snabb måste man nog tänka lite annorlunda. Jag själv är långsam. Jag brukar köra i snabb grupp på de körningar jag är på, men om man jämför med licensgruppen eller ens de snabbare i gruppen har jag inte ens skuggan av en sportmössa. Det jag gör för att försöka bli mindre långsam är dock att kolla på och snacka med de som är snabbare. Alla har egna tips och idéer. Vissa fungerar inte alls för mig, andra fungerar kanon.

En så'n här tråd är därför ohyggligt intressant att läsa och jag ser redan fram emot att prova olika knep på Gelleråsen nästa vecka. Vem vet, kanske kommer jag under fem minuter per varv? :D
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Det känns som att, för en nybörjare, är det nog inte helt fel att köra SMC och jag lärde mig väldigt mycket på CSS förra året. Men för att bli snabb måste man nog tänka lite annorlunda. Jag själv är långsam. Jag brukar köra i snabb grupp på de körningar jag är på, men om man jämför med licensgruppen eller ens de snabbare i gruppen har jag inte ens skuggan av en sportmössa. Det jag gör för att försöka bli mindre långsam är dock att kolla på och snacka med de som är snabbare. Alla har egna tips och idéer. Vissa fungerar inte alls för mig, andra fungerar kanon.

En så'n här tråd är därför ohyggligt intressant att läsa och jag ser redan fram emot att prova olika knep på Gelleråsen nästa vecka. Vem vet, kanske kommer jag under fem minuter per varv? :D

Japp, bra tråd. Jag provade både att ta emot inbromsning med insida lår samt att bromsa djupare in i kurvan på Gelleråsen tidigare i veckan.

Från att ha smygit runt på stabila 1.25 så joggar jag runt på stabila 1.20 varv efter varv nu utan att bli sjukt trött i benen efter två varv. Har kört 1.20 förut men inte stabilt. Kör utan laptimer, kollar bara hur det ser ut på några filmade varv emellanåt.

Nu är det bara 15 sekunder kvar att kapa, men det borde väl lösa sig med slicks och ett snabbgashantag :)
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Nu har jag testat det där till förbannelse, 40 mil gatgixxer och 2 dagar på Gelleråsen med R6'an. På gixxern kändes det faktiskt skönare med pinnen i hålfoten, men på sexan funkade det inte alls, knävinkeln blev konstig mot tanken, så istället för att få in knät under utbuktningen så låt knät direkt mot den :( Dessutom hade jag fullt sjå att hinna flytta runt 47'orna mellan kurvorna, i Esset tex hade jag inte en sportmössa att hinna med det :gnissla

Köra hoj är som att dansa :)
Mycket motorik och koordination och du lär dig inte att dansa salsa på en vecka. Tar flera år att bli duktig. Skulle det vara enkelt skulle vi alla åka mot gp.

En sak som många glömmer är att justera fotpinnar så de blir optimala för dig, kan kapa många tiondelar. Jag som är lång måste tex alltid justera bak mina pinnar för att få attack i min körning. När jag har kört R6 är det just det jag stört mig på att pinnarna sitter för långt fram.

Good lycka med inställn inställningarna:tummenupp
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top