Och till slut handlar det ändå mest om "hur känns det bäst".
PANG! Huvudet på spiken!!! Eller vad brukar man säga...
Jag läser, hör, och ser så sjukt många banåkare som fokuserar alldeles för mycket för småsaker när man kör på banan. Mycket är det väl alla dom här "riding schools" och teoriböcker som ligger bakom detta... Dom vill ju som alla anda tjäna pengar på det som gör, och uppger sig alla ha den magiska nyckeln till hur du ska köra fortare...
Man ska ha foten så, armarna så, titta ditåt, sikta däråt, bromsa så, gasa så, ha blicken där, bromsa med dom fingrarna, förflytta vikten dit, sitta så, ha huvudet där, stå på tån, knipa så, samtidit som man ska sikta på sin bromspunkt, turn in point, apex, exit point...
Hur fan ska man kunna fokusera på sin körning om man ska lyda alla dom där råden...
Det är ju konstigt att om man tittar på dom 30 snabbaste förarna i världen (i MotoGP, WSBK, Moto2, SS600 osv), så kör alla olika. Och inte många kör precis som man SKA göra enligt alla dessa kurser och böcker...
Jag brukar vara med som instruktör på en del olika bandagar, och jag vet inte hur många som kommer fram och frågar om dom här sakerna under en bandag. Mitt svar är alltid detsamma... Sitt så bekvämt du kan på hojen...
När det gäller den första frågan om bromsningen så brukar jag redan ha flyttat ut min kropp lite åt sidan innan bromsningen. Personligen tycker jag att det är jobbigare att göra förflyttningen från "upprätt, knipandes mot tanken" till att "hänga ut på insidan" medans man svänger in i kurvan fortfarande under bromsning, än var det är att ha den positionen under hela bromsningen... Men allt är ju en smaksak..
Mitt råd är att prova lika olika sätt, och välj det som känns bäst...
Last edited: