Bromstrycket försvann!

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
En Haynes-manual kanske vore på sin plats. Där står det hur du gör, på just din modell, så slipper man chansa.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Öööh?
Antingen är jag helt jävla lost eller så har du nå annat typ av belägg o bromsok mot vad jag sett men det brukar vara ett hål i beläggen där man för igenom glidbulten för att hålla fast beläggen annars far dem åt helsike direkt.

Du tänker nog på brombelägg stiftet. Glidbult används när oket bara har rörliga kolvar på ena sidan. Inte så vanligt i mc världen.
Kan iofs tänka mej att en dr 650 har enkolvsok, med glidbult.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Öööh?
Antingen är jag helt jävla lost eller så har du nå annat typ av belägg o bromsok mot vad jag sett men det brukar vara ett hål i beläggen där man för igenom glidbulten för att hålla fast beläggen annars far dem åt helsike direkt.
Jag vill inte ta bort oket bara för att visa dig hur det ser ut, men jag kan försöka förklara.

Och som du säger så har jag ett hål igenom beläggen och där igenom löper glidbulten. Men detta har jag inte rört, jag har inte tagit loss beläggen från glidbulten pga att glidbulten sitter så in i helvete hårt och att det är en "platt-skruv" (alltså en "minus-skruv" en sådan man använder en plattmejsel till för att lossa) av någon dum anledning.

Det är på andra sidan av belägget som det har lossat. Där är bara en hake som löper i ett spår, men det spåret upphör där skivan börjar och fortsätter på andra sidan skivan för det andra belägget. Tar man då bort skivan kan beläggen trilla ur och bara hänga i glidbulten. Och det var det som hände mig, och det var ett jäkla pill att få dit dom igen utan att kunna lossa glidbulten...

Fattar du? :)

Hojen är provbromsad och allt går som det ska! :tummenupp
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Du tänker nog på brombelägg stiftet. Glidbult används när oket bara har rörliga kolvar på ena sidan. Inte så vanligt i mc världen.
Kan iofs tänka mej att en dr 650 har enkolvsok, med glidbult.
Yes, jag har tvåkolvsok (fram) med båda kolvarna på vänster sida. I regel mycket dålig broms, en av anledningarna till att jag ska byta till sexkolvsok.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jag vill inte ta bort oket bara för att visa dig hur det ser ut, men jag kan försöka förklara.

Och som du säger så har jag ett hål igenom beläggen och där igenom löper glidbulten. Men detta har jag inte rört, jag har inte tagit loss beläggen från glidbulten pga att glidbulten sitter så in i helvete hårt och att det är en "platt-skruv" (alltså en "minus-skruv" en sådan man använder en plattmejsel till för att lossa)

Det är på andra sidan av belägget som det har lossat. Där är bara en hake som löper i ett spår, men det spåret upphör där skivan börjar och fortsätter på andra sidan skivan för det andra belägget. Tar man då bort skivan han beläggen trilla ur och bara hänga i glidbulten. Och det var det som hände mig, och det var ett jäkla pill att få dit dom igen utan att kunna lossa glidbulten...

Fattar du? :)

Hojen är provbromsad och allt går som det ska! :tummenupp

Aaah men dåså, då sitter beläggen alltså fast i glidbulten, bromsbeläggstiften, piggen, saken som håller beläggen-pinnen eller vad man nu ska kalla den :D
Då är jag helt nöjd o glad o det ser ju ut som jag trodde från början =)
Blev orolig att du våldat dit dem på nåt sätt så dem bara låg fastkilade mellan kolvarna o skivan sen när man bromsar så skulle dem fara åt helvete.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Yes, jag har tvåkolvsok (fram) med båda kolvarna på vänster sida. I regel mycket dålig broms, en av anledningarna till att jag ska byta till sexkolvsok.

Men ett beringer 6 kolvsok är nog lite väl överdrivet! Då måste du byta skiva och bromspump också.

Testa plocka ut kolvarna och smörj dom med bromsoksfett, sätt på ett par bra belägg, samt ny bromsvätska och en ordentlig luftning.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Du tänker nog på brombelägg stiftet. Glidbult används när oket bara har rörliga kolvar på ena sidan. Inte så vanligt i mc världen.
Kan iofs tänka mej att en dr 650 har enkolvsok, med glidbult.

Ja jag kunde inte komma på nåt annat namn än glidbult så det fick bli det, men bromsbeläggstift it is then :p
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Haha du måste ju trolla? :D Haha om inte så lämna in hojen på verkstad för att du ska hålla på med bromsarna låter riktigt farligt :tungan
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Men ett beringer 6 kolvsok är nog lite väl överdrivet! Då måste du byta skiva och bromspump också.

Testa plocka ut kolvarna och smörj dom med bromsoksfett, sätt på ett par bra belägg, samt ny bromsvätska och en ordentlig luftning.
Beringer oket är ju redan köpt och varför måste man bromspumpen? ...för att den inte klara sådana volymer eller?

...skiva är det minsta problemet, hojen ska byggas om till motard ändå.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Haha du måste ju trolla? :D Haha om inte så lämna in hojen på verkstad för att du ska hålla på med bromsarna låter riktigt farligt :tungan
verkstäder ska man inte lita på, betalt tar dom också, bromsen funkar ju bättre än innan så varför klaga :)
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Beringer oket är ju redan köpt och varför måste man bromspumpen? ...för att den inte klara sådana volymer eller?

...skiva är det minsta problemet, hojen ska byggas om till motard ändå.

Originalpumpen kommer inte klara av volymen nej.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Ja jag kunde inte komma på nåt annat namn än glidbult så det fick bli det, men bromsbeläggstift it is then :p

Njaaa, vet egentligen inte heller riktigt vad det heter. :crash
Men vill minnas att jag har sett bromsbeläggstift nånstans.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
verkstäder ska man inte lita på, betalt tar dom också, bromsen funkar ju bättre än innan så varför klaga :)

Haha Ja att de tar betalt med råge stämmer bra, men just bromsarna så är det ju viktigt att allt blir rätt då det är en viktig komponent för säkerheten :D Men varför tog du överhuvudtaget loss bromsslangarna från oket? Skulle iaf aldrig jag göra för att byta belägg :) Men åandrasidan så ser förmodligen mina ok annorlunda ut mot dina :)
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Men varför tog du överhuvudtaget loss bromsslangarna från oket? Skulle iaf aldrig jag göra för att byta belägg :) Men åandrasidan så ser förmodligen mina ok annorlunda ut mot dina :)
För att ingen människa på jorden hade fått av beläggen om oket suttit fast i hojen. Som jag har sagt ett flertal gånger så har glidbulten en minus-skalle. Om jag hade lagt hojen ner och pallat upp oket kanske det hade gått att få av skruven men det gick ju inte ens på arbetsbänken.

När jag ska byta belägg nästa gång kommer jag antingen få byta hela oket eller borra upp glidbulten.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top