Bromsvätska in i förbränningsrummet (!!)

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Nu känner jag att jag skitit till det riktigt ordentligt, jag petade ihop en slangkoppling för att synka mina fyra förgasare... Jag behövde en hyfsat lättflytande vätska till slangarna och många tycks ha använt sig av vatten med färgmedel för detta, men jag tänkte prova med bromsvätska, som är lite mer trögflytande och antagligen inte fullt så skadligt för maskineriet om det går åt pipan. Det gick förstås åt helvette när jag startade hojjen och jag såg att den sög in bromsvätskan på nolltid in (via insugsgummit) till cylindrarna (en av slangarna hade släppt!) Jag tror inte motorn var igång mer än 2 sekunder men 1/3 av bromsvätskan (kanske 4-5ml) sögs in i motorn. Nu här efter att öppet ha dumförklarat mig till höjden känns det som - Hur gör jag nu..? Är det bara att ta i sär hela jäkla motorn eller räcker det med att låta det rinna ner i tråget och dumpa oljan - fylla på ny olja och dumpa den också för att bli av med eventuella rester och slutligen i med ny olja igen, eller hur pass skadligt är bromsvätskan här?

Sent from my Xperia Pro using Tapatalk

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Hoj
japansk riskokare
Men hur fick du bromsvätskan ner till oljetråget? Jag antar att du anslöt slangarna med bromsvätska till vakuumanslutningarna på förgasarna. Då borde bromsvätskan sugits in i förbränningsrummen och vidare ut med avgaserna.

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Det hade varit bättre att inte stänga av. :7peta

Varför vill du ha lågviskös vätska?

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Det hade varit bättre att inte stänga av. :7peta

Varför vill du ha lågviskös vätska?
Ja jo.. Hade jag vetat att det skulle brinna upp och passera som avgaser så hade jag inte stängt av, det är lite av en reflex när något går åt h*****e med motorn - att stänga av den för att inte förstöra mer än nödvändigt ;)

Sent from my Xperia Pro using Tapatalk

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...