Brottsbenämning på att kika in i lägenheter

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Om någon tog fram en stege och reste mot mitt fönster på andra våning, klättrade upp och sedan kikade in i lägenheten. Skulle det vara brottsligt? Vilken brottsbenämning skulle det vara då?

Det är nämligen precis vad Tv-tjänst gjort om man ska tro deras senaste brev..

Dominator-Rocks

Guest
Hoppas inte det är brottsligt då jag har kikat in i många fönster i mina dagar.

Men att inte betala TV-licens när man äger en TV därimot... :ajjabajja

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Spelar ingen roll om dem har sett TV:n fortsätt förneka de kan inte bevisa någonting.
Och jo kan tänka mig det kan inte vara lagligt att spionera på folk du kan ju anmäla händelsen till polisen så avgör dem om det kan va nåt som går att åtala för.

Solid snake

Guest
Måste väl gå under fönstertittande eller nåt sånt.

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Simp!

Fick en faktura från Kiruna igår, drygt 500kr.. Funderade också på om de fluktat genom mina fönster.. Ett jävla sätt, min 5-åriga dotter brukar springa näck hemma..

Det blir en överklagan, såklart! Taskigt att man måste betala ändå, för att sedan ev få pengar tillbaka..

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Simp!

Fick en faktura från Kiruna igår, drygt 500kr.. Funderade också på om de fluktat genom mina fönster.. Ett jävla sätt, min 5-åriga dotter brukar springa näck hemma..

Det blir en överklagan, såklart! Taskigt att man måste betala ändå, för att sedan ev få pengar tillbaka..

Har inte fått någon faktura ännu.. Bara hot om polisanmälan..

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Vart drar man då gränsen för när det blir ett brott? Det händer ju rätt ofta att man tittar in i fönster när man passerar ett hus.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Vart drar man då gränsen för när det blir ett brott? Det händer ju rätt ofta att man tittar in i fönster när man passerar ett hus.

Nu är det så att jag bor på andra våningen.. Att dra fram en stege och kika in genom fönstret känns inte riktigt i samma divison som att "råka" kika in när man går förbi. Nu är det ju ingen som gjort det men för att kontrollanten ska kunna ha sett en tv där han påstår sig ha gjort det så måste han göra på det viset.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Nu är det så att jag bor på andra våningen.. Att dra fram en stege och kika in genom fönstret känns inte riktigt i samma divison som att "råka" kika in när man går förbi.

Naturligtvis är det annorlunda. Menar inte att jag tycker man ska få göra så, jag funderade bara över när det blir brottsligt. Finns det en lag måste det ju finnas en gräns.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nu är det så att jag bor på andra våningen.. Att dra fram en stege och kika in genom fönstret känns inte riktigt i samma divison som att "råka" kika in när man går förbi. Nu är det ju ingen som gjort det men för att kontrollanten ska kunna ha sett en tv där han påstår sig ha gjort det så måste han göra på det viset.

Helt otoligt vad dom tar till:D

Skönt att man bor på 3e våningen..

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki

Han har antagligen sett det flimrande ljuset från tv rutan.. svårt o tänka mej att dom släpar med eller tjuvlånar en stege:D

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Men man kan ju kolla på film på datorn!

Det där kan ju aldrig hålla.

Nä tror inte jag heller. Har man uv lysrör i akvarium/terarium ser det också ut som tv står på utifrån. Finns nog ingen åklagare som beslutar om husransakan för att radiotjänst misstänker att man har tv man inte betalar licens för..

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Det finns långa stegar...:hihi

den dagen någon "råkar" kika in i fönstrerna hemma så ska det bli ett sant nöje o :smasha ner han/hon från stegen (får hoppas att hyresvärden hör av sig innan dem kommer o tvättar fönstrerna):rolleyes:

Edit:möjlighet att scanna in brevet så får man se exakt vad det står?

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ring bara och säg att du inte har någon tv och att deras utsände måste ha kollat in genom din grannes fönster helt enkelt. Svårare än så är det inte. Vad ska de göra, skicka en snigel med brev?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...