Bruksbil, max 30000.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
De jag hittat som passar in på beskrivningen är:
Volvo S40 2.0T 98-00 (gratis delar, hyffsat hållbara, inte gått långt, noll komfort) Verkar mest intressant just nu.
Bmw E39 523 96-98 (dyra delar, de flesta har gått långt, dyra eftersom de är populära, bättre komfort)
Audi A4 1.8T (Svindyra i förhållande till vad man får eftersom de är populära, gått skitlångt och oftast väldigt smaklöst stylade)

Audin är ökänd för risig framvagnskonstruktion där länkarmar behöver bytas oftare än bromsar (i princip...)
Volvon är nog underhållsmässigt billigast.

Att en japs skulle vara det optimala vetefaan... Om de nått ner till 30000 och inte är en mikroskopisk liten bil utan en som en normalfet svensson får plats i (Primera, Accord, 626, Camry..) så börjar de faktiskt kräva sitt underhåll. och delarna är INTE! billiga...
En simpel slitdel kan kosta 10ggr som motsvarande europé.
Nissan är nog all time high där det ofta är billigare att få delen tillverkad av en mekanisk verkstad än att köpa en från hyllan..

En oktavia? Gott om knarrande plast, men bygger på Golf-platta som har något "tåligare" framvagnskonstruktion och för 30lök får du den rätt välutrustad jämfört med konkurrenterna.

Att tänka på då; Bilar med kamrem, är det dyrt/besvärligt att byta?
Volvo 940 nej, Audi 1,8T ja.
(sen är det fattigt med kamrem men det är en annan fråga..)

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
TEXT

En oktavia? Gott om knarrande plast, men bygger på Golf-platta som har något "tåligare" framvagnskonstruktion och för 30lök får du den rätt välutrustad jämfört med konkurrenterna.

Octavian är ingen k*kförlängarbil och inte är den skoj att köra heller. Men den är hyfsat bekväm, gott om plats (i alla fall fram och i bagaget) och verkar hålla ihop bra. Inte lika exklusiva material som i VW & Audi men det håller.
Min 1.8T -00 har rullat snart 48000 mil och fungerar än...för det mesta.
Kör man normalt med väldigt lite stadskörning så ligger man på runt 0.8l/mil. Långkörningar kan man komma ner till under 0.7 om man snålkör lite.
Klonk från framvagnen brukar vara bussningarna till krängningshämmarna. Enligt de flesta enbart ett kosmetiskt fel men som är ganska dyrt att laga (får plocka ner halva framvagnen)
Instrumentpanelens mätare kan lägga av p.g.a en kallödning i ett kretskort. Går att fixa själv men en del jobb. Budgetvarianten är att dra en säkring så funkar dom igen men allt nollställs när man tar ut nyckeln.
Gasspjällsgivaren kan börja trilskas vilket brukar resultera i ingen eller ojämn tomgång. Går oftast att fixa genom att rengöra och sen låta bilen själv kalibrera om sig.
Brukar inte vara kamremmen som pajjar utan vattenpumpen har en förmåga att skära efter 10-12' mil. Ska bytas samtidigt som remmen annars blir det ventilsallad när den skär.

1.8T är inte så vanlig i Octavian men en bra bruksmotor. Undvik 1.4 för den är slöare än en snigel. 1.6 funkar men drar lika mycket eller mer soppa än 1.8T.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Audin är ökänd för risig framvagnskonstruktion där länkarmar behöver bytas oftare än bromsar (i princip...)
Volvon är nog underhållsmässigt billigast.

Att en japs skulle vara det optimala vetefaan... Om de nått ner till 30000 och inte är en mikroskopisk liten bil utan en som en normalfet svensson får plats i (Primera, Accord, 626, Camry..) så börjar de faktiskt kräva sitt underhåll. och delarna är INTE! billiga...
En simpel slitdel kan kosta 10ggr som motsvarande europé.
Nissan är nog all time high där det ofta är billigare att få delen tillverkad av en mekanisk verkstad än att köpa en från hyllan..

Om man handlar delar på eftermarknadsställen istället för på Nissan-handlaren så blir det inte så dyrt med delar, de få som behövs.

Drivknut: 620kr, bromsbelägg: 259kr som 2 exempel.

Bilprovningens felstatestik är en fingervisning av vad som är bra på gammal skit. Där vinner japsen. Ett 24 timmars skrotbilsrace är en bra fingervisning. Där vinner japsen. :fakta

/ Jens

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
1.8T är inte så vanlig i Octavian men en bra bruksmotor. Undvik 1.4 för den är slöare än en snigel. 1.6 funkar men drar lika mycket eller mer soppa än 1.8T.

Jo en octavia 1.6 -99 har brorsan. Men den tar det ju en halvtimme att göra en omkörning med och den tycker inte alls om att marscha 130+ (Norrland :brynad). Visste iofs inte att det fanns en 1.8T. En sådan kan nog vara riktigt intressant.

Edit: En Almera skulle iofs också kunna vara intressant. Jag har rostlagat morsans så många gånger att jag snart kan svetsa dem i sömnen. :hihi

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jo en octavia 1.6 -99 har brorsan. Men den tar det ju en halvtimme att göra en omkörning med och den tycker inte alls om att marscha 130+ (Norrland :brynad). Visste iofs inte att det fanns en 1.8T. En sådan kan nog vara riktigt intressant.

Edit: En Almera skulle iofs också kunna vara intressant. Jag har rostlagat morsans så många gånger att jag snart kan svetsa dem i sömnen. :hihi

Låt mig gissa: Bakre delen av sidobalken, alldeles bakom bakdörren.

Man hittar bara ett fåtal utan den rosten. Men hittar man en så är det bara att rostskydda lite så är den finemang ett tag.

/ Jens

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Låt mig gissa: Bakre delen av sidobalken, alldeles bakom bakdörren.

Man hittar bara ett fåtal utan den rosten. Men hittar man en så är det bara att rostskydda lite så är den finemang ett tag.

/ Jens

Exakt precis där ja, fixade ena sidan och året efter var det dags för andra. Bakluckan börjar också återgå till naturen. Men kosmetisk rost skiter jag i på en sån. :)

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
http://www.blocket.se/goteborg/Honda_Accord_nybes_servad_acc_funkar_29002769.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/helsingborg/H...V_131Hk_5_d_Sv_sald_Mk_28959708.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/orebro/Honda_Accord_Mycket_Frasch_Kolla_Har_28956767.htm?ca=11&w=3

Inga racerbilar, men för de pengarna kan man inte få allt... Om jag skulle köpa en kärra för 30 000 att ha som brukis skulle det bli en sådan eller en Skoda Fabia 1,4 beroende på om jag prioriterade komfort och körglädje, eller bränsleförbrukning.

http://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Fabia_1_4__0__Kontant_Rantefritt_28861380.htm?ca=11&w=3

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
http://www.blocket.se/goteborg/Honda_Accord_nybes_servad_acc_funkar_29002769.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/helsingborg/H...V_131Hk_5_d_Sv_sald_Mk_28959708.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/orebro/Honda_Accord_Mycket_Frasch_Kolla_Har_28956767.htm?ca=11&w=3

Inga racerbilar, men för de pengarna kan man inte få allt... Om jag skulle köpa en kärra för 30 000 att ha som brukis skulle det bli en sådan eller en Skoda Fabia 1,4 beroende på om jag prioriterade komfort och körglädje, eller bränsleförbrukning.

http://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Fabia_1_4__0__Kontant_Rantefritt_28861380.htm?ca=11&w=3

Om du vill ha en Fabia köp då 1.2 motorn. Den är mycket bättre än 1.4. Den har också kamkedja. Den finns från om med -03. Jag har precis köpt en -03 kombi som gått ca 11000mil för 35 tusen. Som jag ska ha som pendlarbil. Drar mellan 0,5 och 0,6.

//Mheel

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Skulle återigen säg att Honda is the shit..
Våran gamla Civic gick 3 år som pendlarbil 5mil i vardera riktning i Stockholmstrafik med kallstart både hemma och på jobbet (utan mototvärmare) utan annan service än oljebyte 2ggr per år samt tänddelar var 3000:e mil (Biltema har allt).

Sista 2 åren lös motorlampan, men det gjorde inget.. Den gick genom besiktningen iallafall! :D

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Opel astra:tummenupp 1,6 liters

Hade själv funderingarna för ca 1 år sedan, köpte en 99:astra , 3 dörrars, med dragkrok. motorvärmare och icke fungerande ac..pris därefter:)

Men bilfan går o går, 1 år snart och reperationerna på 1000 mil() inte alltid så snälla.). inskränker sig till nya gummiupphängnigar till agat längst bak, 2 st under 40 kr..

Snål på soppa, kärra hojen och dra den till banan i 110 lunk så lätt under 0,8:) mest istan så drar den ändå under 0,8. Har aldrig provat en långkörning, men de skall vara snåla fan så lite längre pendling idealisk bil, med komfort, lite säkerhet och inte så surrig bil heller.

Man skall se till o kolla om generator är bytt, något som brukar krångla.

Min har lite små rost runt skärmar, men letar man efter en riktig fin modell så får man en bil som är snål i soppa, rätt ärtig att köra, samt billig att försökra som tusan i moderna försäkringar!! Helår helförsäkring var BILLIGARE än helår halv på en lika gammal fiat punto.

Last edited:

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
500-700 mil i månaden ?

Då kanske du skall tänka över en gammal häck för 30 000:-

Med dom milen skulle jag ha ett maxpris på 30000:-.
En gammal bil har en nästan betydelselös värdeminskning.
Det går att hitta en bekväm bil med dieslmotor (med 5-700 mil i månaden är bensin vansinne) för dom pengarna. Gärna en Mercedes*.:död

*Det gör VERKLIGEN ont att säga det, men så är det.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag kör 500 mil i månaden med min Nissan Deprimera från år 2000. Den kostade 6000 spänn. :näsblod

Nissan primera är bra skit..dock när de är lite äldre(min gamla 94) och rosten börjar få fäste
och det börja bli glappt överallt e de inte lika roligt då de är dyra att laga..

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Orkar inte läsa alla svar.

Köp en Golf.

Har haft en Golf 3 i flera år som kostade mig 3000:- på 2-3 års körande utöver besiktning och kör nu en Golf 4 som varit hyfsat problemfri sen dagen jag köpte den (fick plocka sönder ett lås för det hade ärgat kunde hänt samma på vilken bil som helst).

Bra kvalitet säger jag, fast eftersom detta är ett forum kommer någon skriva är bilen är jätte dålig.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning