Bruksbil, max 30000.

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Ta inte en 9-5a, jag har en och den är rätt dyr att äga.
Köpte den bara för att ha på vintern och den har fyllt sitt syfte och gnagt runt lite i plånboken.
Visst är den bekväm och praktisk (kombi) och har lagom krallig motor. Men är rätt dyr att reparera och att försäkra.Och så fort sommaren kommit igång är den till salu igen.
Skippa allt med turbo om du inte vill ha ovälkomna (stavning?) räkningar.
Bruksbilar är ofta gamla och en gammal turbo ger upp och är dyr att köpa ny och byta.

Nästa vinter köper jag nog en japansk bil istället.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Mercedes C-klass. Du åker bekvämt och den drar förvånansvärt lite soppa på långfärd (4-cyl). Den ickeexisterande körglädjen gör att du hellre glider fram än gasar satan. Rostryktet är lite överdrivet, det finns fina ex att hitta körda av gamla gubbar.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Känns onödigt att starta en till tråd så jag lyfter och lånar den här tråden om det går bra :)

Budget: 30k-(Absolut max på öret)40k
Krav:
Vettig bränsleförbrukning (jämfört med min 320E som surplar litern blandat)
AC
Hyffsad inredning (Halvskinn <3)
Inte gått 25+, helst under 20
Ska klara en omkörning i 70km/h+ på mindre än en kvart

Stort plus:
Farthållare
"Billig" försäkring

De jag hittat som passar in på beskrivningen är:
Volvo S40 2.0T 98-00 (gratis delar, hyffsat hållbara, inte gått långt, noll komfort) Verkar mest intressant just nu.
Bmw E39 523 96-98 (dyra delar, de flesta har gått långt, dyra eftersom de är populära, bättre komfort)
Audi A4 1.8T (Svindyra i förhållande till vad man får eftersom de är populära, gått skitlångt och oftast väldigt smaklöst stylade)

BMW 3-serie går fetbort eftersom de är helt sinnessjukt dyra i förhållande till skolådan man får.

Finns det några liknande bilar som kan passa in på beskrivningen? Står ganska still för min del. Har kikat lite på merca c-klass också men gillar inte de nyare karosserna alls och de är också dyra på delar.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Känns onödigt att starta en till tråd så jag lyfter och lånar den här tråden om det går bra :)

Budget: 30k-(Absolut max på öret)40k
Krav:
Vettig bränsleförbrukning (jämfört med min 320E som surplar litern blandat)
AC
Hyffsad inredning (Halvskinn <3)
Inte gått 25+, helst under 20
Ska klara en omkörning i 70km/h+ på mindre än en kvart

Stort plus:
Farthållare
"Billig" försäkring

De jag hittat som passar in på beskrivningen är:
Volvo S40 2.0T 98-00 (gratis delar, hyffsat hållbara, inte gått långt, noll komfort) Verkar mest intressant just nu.
Bmw E39 523 96-98 (dyra delar, de flesta har gått långt, dyra eftersom de är populära, bättre komfort)
Audi A4 1.8T (Svindyra i förhållande till vad man får eftersom de är populära, gått skitlångt och oftast väldigt smaklöst stylade)

BMW 3-serie går fetbort eftersom de är helt sinnessjukt dyra i förhållande till skolådan man får.

Finns det några liknande bilar som kan passa in på beskrivningen? Står ganska still för min del. Har kikat lite på merca c-klass också men gillar inte de nyare karosserna alls och de är också dyra på delar.

Efter som gamla sanningar inte rostar :)rolleyes:) så rekommenderar jag japanskt.

Hitta ett rostfritt ex, rostskydda den extra, kör, äg och betala bensinen.

Kombimodeller finns ju om du måste ha sådana, annars är sedanerna riktigt undervärderade. :fakta

/ Jens
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Efter som gamla sanningar inte rostar :)rolleyes:) så rekommenderar jag japanskt.

Hitta ett rostfritt ex, rostskydda den extra, kör, äg och betala bensinen.

Kombimodeller finns ju om du måste ha sådana, annars är sedanerna riktigt undervärderade. :fakta

/ Jens

Men då är frågan: Vad heter di däringa japanesiska bilarna? Jag kan inte en modell utantill :gnissla
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Känns onödigt att starta en till tråd så jag lyfter och lånar den här tråden om det går bra :)

Budget: 30k-(Absolut max på öret)40k
Krav:
Vettig bränsleförbrukning (jämfört med min 320E som surplar litern blandat)
AC
Hyffsad inredning (Halvskinn <3)
Inte gått 25+, helst under 20
Ska klara en omkörning i 70km/h+ på mindre än en kvart

Stort plus:
Farthållare
"Billig" försäkring

De jag hittat som passar in på beskrivningen är:
Volvo S40 2.0T 98-00 (gratis delar, hyffsat hållbara, inte gått långt, noll komfort) Verkar mest intressant just nu.
Bmw E39 523 96-98 (dyra delar, de flesta har gått långt, dyra eftersom de är populära, bättre komfort)
Audi A4 1.8T (Svindyra i förhållande till vad man får eftersom de är populära, gått skitlångt och oftast väldigt smaklöst stylade)

BMW 3-serie går fetbort eftersom de är helt sinnessjukt dyra i förhållande till skolådan man får.

Finns det några liknande bilar som kan passa in på beskrivningen? Står ganska still för min del. Har kikat lite på merca c-klass också men gillar inte de nyare karosserna alls och de är också dyra på delar.

BMWn är trevliga bilar, men är knappast billigare än mercan att äga & köra.

Volvon har ingen vidare körkänsla, allt är slattrigt och jävligt ingen känsla i nått vilket jag tycker är jobbigt. Har inte riktigt samma komfort som en BMW/merca heller, men jämfört med andra japsar (är ju en mitsu carisma) är den rätt (riktigt) bra. Kan man leva med det så verkar den vara helt ok.
2.0T:n är dock lite tröt med för att vara en turbo maskin, har för mig att det bara är 150hk i den, och då är det tusan om man inte ska ta en turbo-lös och slippa sånt som kan rasa om man inte vill satsa på en T4. :)

Audi har jag ingen vidare erfarenhet av, förutom att VAG har ruggigt dyra delar, även med tyska mått. Och att dom brukar kännas mer som en dyr escort/mondeo än som en fwd merca/bmw (dock var det en A6 jag reagerade på det i, men, men).
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Passat tdi, de äldre typ 1996. För 30 får du en skitfin.
0,45 L/m
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Accord, 626, Primera, Camry, Corolla.

Ja, sök lite på märket så får du fram massa olika gott...

/ Jens

Taskiga med japsarna är att dom absolut inte är bekväma, hans nuvarande mersu lär vara betydligt trevligare att åka i än en sent '90-tals japps. Sålänge vi inte snackar direkta prestandamodeller är dom även ruskigt trötta japanska personbilslådor.

Möjligt undantag av dem skulle kunna vara en accord coupé, plastig inredning men annars bra, vettetusan om man får en sån på hans budget dock.

Edit: Det får man tydligen: http://www.blocket.se/helsingborg/Honda_Accord_3_0i_Coupe_V6_Aut_Skinn_28056802.htm?ca=11&w=3
Knappast helt billig i bränsle dock... :)

Edit2: Var förbaskat mkt billigare än dom andra sånadär den där, kanske bör hålla sig undan den iaf....
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
BMWn är trevliga bilar, men är knappast billigare än mercan att äga & köra.

Volvon har ingen vidare körkänsla, allt är slattrigt och jävligt ingen känsla i nått vilket jag tycker är jobbigt. Har inte riktigt samma komfort som en BMW/merca heller, men jämfört med andra japsar (är ju en mitsu carisma) är den rätt (riktigt) bra. Kan man leva med det så verkar den vara helt ok.
2.0T:n är dock lite tröt med för att vara en turbo maskin, har för mig att det bara är 150hk i den, och då är det tusan om man inte ska ta en turbo-lös och slippa sånt som kan rasa om man inte vill satsa på en T4. :)

Jo min syster hade en S40 2.0T tidigare, så den har jag lite erfarenhet av. Visst är den plastig och körkänsla som bobbycar men det går leva med. Dessutom går den ganska snålt om man inte gasar, gick få ner den i 0.75 om man var snäll på gasen. Men samtidigt så går det göra en omkörning om man väcker turbon.

Mjo de flesta düskar blir nog lite dyr att äga egentligen. Diesel är det ju skatten som avskräcker (jag behöver baksätet) :gnissla

Får kika på lite japsar också. Men efter några nissan och toyota i familjen tidigare så tar det emot. Fick svetsa om balkarna en gång om året på de asen. :)
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jo min syster hade en S40 2.0T tidigare, så den har jag lite erfarenhet av. Visst är den plastig och körkänsla som bobbycar men det går leva med. Dessutom går den ganska snålt om man inte gasar, gick få ner den i 0.75 om man var snäll på gasen. Men samtidigt så går det göra en omkörning om man väcker turbon.

Mjo de flesta düskar blir nog lite dyr att äga egentligen. Diesel är det ju skatten som avskräcker (jag behöver baksätet) :gnissla

Får kika på lite japsar också. Men efter några nissan och toyota i familjen tidigare så tar det emot. Fick svetsa om balkarna en gång om året på de asen. :)
http://www.blocket.se/goteborg?q=9-...0&cxpf=&cxpt=&gb=&fu=&cxdw=&cxc2=&ca=15&md=th

Åker gött, billigt, och lite kräm under huven om du hittar en vettig 2,0T.
Köpte min för 27 för två år sedan. Hade gått ~15kmil. Helskinn, takclucka, farthållare, ny AC-kompressor.

Se upp för knakiga framvagnar (rostiga fjäderben) samt risk för rost på hundben (infästning bakskärm/bakdörr). Annars går T5-motorerna fint. Gött med kamkedja.

Ädit: Givetvis får du med det klassiska pixeltjallet i färddator/SID, men det är lätt ordnat.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Känns onödigt att starta en till tråd så jag lyfter och lånar den här tråden om det går bra :)

Budget: 30k-(Absolut max på öret)40k
Krav:
Vettig bränsleförbrukning (jämfört med min 320E som surplar litern blandat)
AC
Hyffsad inredning (Halvskinn <3)
Inte gått 25+, helst under 20
Ska klara en omkörning i 70km/h+ på mindre än en kvart

Stort plus:
Farthållare
"Billig" försäkring

De jag hittat som passar in på beskrivningen är:
Volvo S40 2.0T 98-00 (gratis delar, hyffsat hållbara, inte gått långt, noll komfort) Verkar mest intressant just nu.
Bmw E39 523 96-98 (dyra delar, de flesta har gått långt, dyra eftersom de är populära, bättre komfort)
Audi A4 1.8T (Svindyra i förhållande till vad man får eftersom de är populära, gått skitlångt och oftast väldigt smaklöst stylade)

BMW 3-serie går fetbort eftersom de är helt sinnessjukt dyra i förhållande till skolådan man får.

Finns det några liknande bilar som kan passa in på beskrivningen? Står ganska still för min del. Har kikat lite på merca c-klass också men gillar inte de nyare karosserna alls och de är också dyra på delar.

Av dom tre alternativen skulle jag absolut välja Audin.
Volvon må vara billigare och ha billigare delar men tyvärr så innehåller dom ju en del ford-delar med tveksam kvalitet.
BMW:s 5 serie är visserligen bekväma bilar och man får mycket bil för pengarna men samtidigt är det ju en ganska stor bil. Kanske onödigt stor för dom flesta. Det är nog lite det som är anledningen till att 3-serien är så mycket dyrare.
A4 är ganska problemfria och 1,8t motorn är slitstark. Kolla dig inte blind på mätarställningen. 25000 mil är ingenting för en modern bilmotor som är omskött. Reservdelarna är inte så mycket dyrare än dom är till någon annan bil faktiskt. Men visst kostar dom lite mer än till en Volvo.
Det är bättre att köpa en nyare bil som gått längre än en äldre bil som gått kort. Det är rosten som tar bilarna och inte körsträckan i första hand.

Efter som gamla sanningar inte rostar :)rolleyes:) så rekommenderar jag japanskt.

Hitta ett rostfritt ex, rostskydda den extra, kör, äg och betala bensinen.

Kombimodeller finns ju om du måste ha sådana, annars är sedanerna riktigt undervärderade. :fakta

/ Jens

Jo. Visserligen så ska ju enligt ryktet en Mazda eller Toyota innebära ganska problemfria mil och om man rostskyddar den så ska dom klara även det. Av någon underlig anledning så verkar dom fortfarande inte ha förstått att filt i hjulhusen inte är någon bra idé.

Däremot har japanska bilar en klar nackdel. Stolarna i japanska bilar verkar vara gjorda för just japaner. Och småväxta sådana också. Jag som är 185 lång sitter uselt i dom flesta japaner. Kunde dom sätta in säten för fullvuxna europeer i bilarna så skulle dom vara mycket bekvämare.
 
Last edited:

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Jag hade slagit till på en s40, jag äger en T4 och har 2 vänner som har 2,0T.

Ingen av oss har haft några problem.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Kolla upp försäkringen, jag ägde en accord (gör fortfarande på pappret trots att den e i afrika..) den kosta 15 000 året i trafik! Delar är piss dyra och håller inte jätte mkt bättre, dom flesta sjukt trötta. antongen är dom skitfula eller så gör bristen på effekt dom pinsamma (Sportbils lock a like med 115 häst är pinsamt)

A4 är trevligt men dyrt och inte allt för hållbart.

Bmw vet jag inte

s4 är trång som fan! och precis lika trist å köra som carisman.

Mina erfarenheter.

323f pissbil av bibliska mått, så trist innuti att du styr mot väg räcket konstant... håller inte heller å så trångt å mecka att jag sålde den med trasig drivaxel.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Saabarna verkar onekligen som mycket bil för pengarna nu. Men så är det ju... saab :gnissla Byggda upp&ner bak&fram.

Jappsarna verkar också som mycket bil för pengarna, men inte så mycket bil alls totalt :hihi

Aja, nu har jag lite att fundera på iaf. Får tacka för alla tips!

Köp min PV och få sporthoj.com rabatt på 1000kr :tummenupp
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_PV_544__65_28869742.htm?ca=13&w=1
Skattebefriad, besiktigad tills hösten 2011 och kostar 100kr i månaden i helförsäkring! :brinnerup

Mnja alltså. Brukar bli som minst 100mil i månaden. Lite bättre komfort är väl som ett krav :crash
 
Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Saabarna verkar onekligen som mycket bil för pengarna nu. Men så är det ju... saab :gnissla Byggda upp&ner bak&fram.

Jappsarna verkar också som mycket bil för pengarna, men inte så mycket bil alls totalt :hihi

Aja, nu har jag lite att fundera på iaf. Får tacka för alla tips!



Mnja alltså. Brukar bli som minst 100mil i månaden. Lite bättre komfort är väl som ett krav :crash
100 mil månaden?! Då är ju soppa törsten ingen jätte parameter.

Fan ska inte ni i norrland ha långt överallt? jag kör fan 250-300 mil månaden, varav 200 till å från jobbet.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Köp min PV och få sporthoj.com rabatt på 1000kr :tummenupp
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_PV_544__65_28869742.htm?ca=13&w=1
Skattebefriad, besiktigad tills hösten 2011 och kostar 100kr i månaden i helförsäkring! :brinnerup

100 mil månaden?! Då är ju soppa törsten ingen jätte parameter.

Fan ska inte ni i norrland ha långt överallt? jag kör fan 250-300 mil månaden, varav 200 till å från jobbet.

Notera "som minst". Vissa månader är det 500-700mil. Om inte mer. Vofflan jag hade tidigare gick strax över 4k mil under ett år.

Jag inbillar mig att det är snäppet mer än medelsvensson.
Och när man bara har några få tysingar över i månaden är det en jefla skillnad med 0.8 liter mil och 1.1 som mercan drar om man kör som folk.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top