Lite ordbajsande var det nog läge på eller ?
SMC licensträning på Gelleråsen den 22 & 23 April, med tillhörande Klubbmästerskap, vilket ju måste vara perfekt då man får träna allt som behöves inför Rookieracen, startträning, och hela proceduren runt omkring.
Lördagen så valde jag att åka med i snabb grupp då det delades in efter 1.20 som gräns, och jag åkte ju 1.17 med massa smärta och piller i kroppen.
Men jag var väll långsammast i den gruppen, och någon ska ju vara det så lugn och fin.
Det kändes BRA, mycket bättre än i höstas och sensomrars. Inte alls lika ont i höften eller foten, inte alls lika andfådd efter 5-6-7 varv, nära på inte alls andfådd skulle jag gärna vilja påstå.
Jag hade redan dagen innan bestämt mig för att INTE kolla in på Mylaps förrns det var dags att skriva in en kvaltid, och då det talades om att dom inte fått igång servern så var det ju ändå omöjligt.
Dock kan man ju inte låta bli att titta på skärmen utanför boxarna och se vad andra kört, och således konstatera att man står med, men långt ner.
Nu i efterhand kan jag se att jag körde 9 varv första passet, och det var lite lagom så där.
Andra passet blev det 6 varv, fråga mig inte varför, men om jag minndes rätt så kände jag mig lite i vägen för alla snabbare förare.
Sen följde en stint på 8 varv och dagens bästa tid på 1.19.1, vilket jag tyckte va helt OK med tanke på att det var rätt kallt i backen, jag är ringrostig delux och inte vågar motstyra, eller snarare hade glömt det helt och hållet, eller iaf inte med kraft och fart.
Gick ut ett pass till med några varv bara för att, sen var det startträning som ju bara är kul.
A final blev det, och jag startade väll i näst sista led i mitten på den tiden.
När jag kom in mot Trösen, så var det som att havet öppnade sig, likt som för Moses, så jag bromsade sent sent sent, och jag har noll koll på hur många jag passerade, men funkisarna i nästa flaggpost sa att jag var mitt i fältet.
När jag skulle till att svänga in mot apex så var det tomt !
Inte en kotte i vägen ? Så jag gav nog så mkt mera rulle där än jag någonsin gjort, och det dära samtalet 10min innan att man skulle åka med och ta det lugnt va som bortblåst, jag vet inte resterande utan gissar och lyssnade på funkisarna som återberättade det dom tror dom såg.
Framhjulet hängde gött ut ur böjen och jag kickade i trean ganska tidigt och troligt så hängde framhjulet en bit till ut, dock så kom 2 st svarta bågar som kanoner på innern, och då blev min hjärna stirrig pga brist i racevana, så jag såg framför mig att jag inte kunde svänga in där jag brukar, och att ta ett jätte yvigt spår kändes kanske just då som läskigt.
Så av nån jävla sjuk orsak la jag ett finger på bromspumpen, inte så att jag bromsade direkt, men det fanns väll en tanke att vika in bakom och få ett tightare spår.
Men då jag släpte gasen så WOOPS... ramla hojen under mig.
Totalt överraskade och sjukt mycket besviken av att jag inte klarade att reda ut den ganska simpla saken. Funkisarna trodde att jag nog hade framhjulet i luften, kanske, kanske inte ? Men låter ju som möjligt scenario.
21 meter svart spår lämnade jag och vi tumlade runt lite. Dock rikgti skönt att bara ställa sig upp på fötterna, göra tummen upp åt Safety biken och gömma sig bakom amcorräcket. Lätt skamsen och irriterad på mig själv.
GoPro-kamerna filmade utvarvet, och där den låg i gräset så klart, men det intressanta som starten och det som hände, fanns inte på nått minneskort, så typiskt !
Mekat som en tok för att få ordning på hojen innan smärtorna tar över och kylan skulle komma då solen försvann.
Allt verka toppen då jag rullade i depån lite på söndag morgon, och jag valde långsam grupp för att kanske tagga ner mig lite, vad vet jag.
Stod över pass nr 1 som kändes kallt, och jag kollade med min IR termomter och det var runt +5 i asfalten i depån där jag stod. Senare på dagen drog det upp mot +15 faktiskt.
Så gick jag ut och blev lite nervös i esset, och i depåkurvan blev det klart för mig att framfälgen var skev, det studsa vid nedlägg som om man for över ett övergångsställe.
In i depå och leta fram en däckskrängare, som självklart var kvar hemma.
Av med regndäck och på med slicks som behövde få värme igen.
Efter denna stressade manöver så hade jag nästan ingen smärta kvar i vänster axel som fick en rejäl smäll i kullerbyttan, och drog i mig oxy utan framgång, så det måste vara leden som är lite törnad.
Ut igen och tog det väldigt försiktigt, ville inte alls ligga i nått, utan mest mös runt och höll mig bakom andra, innan det var dags för det sista passet innan starträningen som sker på passet som är finaler.
Då råkade jag börja använda motstyrningen lite kraftigare i dom böjar jag har lite issues i, och körde som bäst 1.18.9. I så fort det heller, men helgens bästa tid, och kanske hade jag även då trafik ? Minns inte så noga faktiskt.
Startträning i kraftig vind + snö, eller var det hagel ? Jag satt och skrattade i hjälmens, så sjukt.
Körde butterfly starten men gick i depå efter den. Ville bara inte kana omkull igen.
B final med en tid som jag skrev in på 1.45 så blev det näst sista startruta.
Fick inte till starten riktigt, så bromsa om nån va som bort blåst, men jag lyckade plocka nån på första varvet, och någon eller några på andra och tredje kom jag ikapp en R1´a som åkte hade samma fart som mig igenom depåkurvan, men nästa varv så gled jag runt honom i ytterfilen och det kändes ju både nervöst och kul på samma gång.
Dock så gasa han om och bromsade sent på rakan, eller så är det jag som inte vågar ha ordentligt med fart in i böj, ja så är det ju...sen låg jag efter och vågade inte sticka in framhjulet igen, mjölkade igenom Ejes, och när depåkurvan kom så gjorde jag samma manöver 1 gång till ! Men så gasa han om mig precis innan mållinjen så klart.
Men kul !! så roligt så man kände lite så där att man nästan kunde le utan orsak.
Snabbaste racevarvet var inte bättre än 1.21.8 så det var ju lugnt och fint tempo.
Nu ser jag fram emot att rikta fälgen, åka på Kinnekulle den 7e maj och rehabresan till IOM TT !!
Även så var det ju underbart att få träffa alla ute på banan igen, så klart.
Ses å hörs !