Då var det väl min tur att försöka sammanfatta dom senaste lekstunderna och att hålla mig kort kan bli svårt.
Först och främst vill jag nog ge SMC Sport en stor tumme upp för deras arrangemang och engagemang, inte bara träningsledare, coacher, funktionärer utan även alla deltagare som gör det enormt roligt och utvecklande. Man känner sig verkligen välkommen av alla och mår bra på alla plan.
Innan dessa 4 dagarna på Gelleråsen så marksynade jag ju på Kinnekulle, lite oturligt nog, men det fick mig ju att dra ändan ur vagnen och kolla om en viss R6a va till salu, och affär blev det ju bara nån vecka innan dom dagarna som jag haft som mål att verkligen börja satsa lite hårdare igen.
Dock var det ju mindre lustigt att åka norr ut med smärtande axel och en handled som vart svullen delux dagarna innan, men det visade sig att körningen inte direkt led av dessa klantigheter.
Torsdagen skulle ägnas åt att bli bekant med Yamahan som är en 2009, inte speciellt mkt nyare än en 2005a, men så stor skillnaden på hoj. Man sitter som klistrade runt tanken på Ninjan, det gör man inte på R6an, mer som i en tvålkopp på stormande hav.
Efter dom första passen undrade jag verkligen om jag skulle kunna åka på den överhuvudtaget.
Men kompletterade tankgripsen med lite mera remsor av grips och silvertejp i mitten för att få den mindre hal, drog en fil över sittdynan osv så det blev något bättre iaf.
Vill inte påstå att jag hade koll på läget då dagen var över, men det gick åt rätt håll.
Dom bättre bromsarna ställde med till det, hade ju ingen fart genom böjarna den dagen, och tredje dagen var det nog lika illa, för jag fick en bra kommentar från en Coach, vilket var rätt skönt att höra och jag vet vad jag ska jobba med nästa gången:
-”Åkte efter dig några varv, och du har bra spår, det ser skit bra ut, men du åker skitsakta genom Trösen och hårnålen” … precis, vist gör jag det, för jag bromsar som helvete.
Dag nr 2 fick jag för mig att jag bara ska jobba med att få upp farten genom snabbhögern, men efter 2 pass med att låst upp framhjulet så la jag ner det innan det blev knas, och fick för mig att hitta bättre fart genom nya depåböjen istället. Har liksom inte hittar bra blickpunkter mm
Så jag pratade med några andra snabba förare, och 1 hade typ samma infallsvinkel som jag haft innan och som jag jobbar i alla andra kurvor. Det kör vi på tänkte jag och efter 2-3 pass kändes det toppen nice och vart inte alls nervös genom böjen + att jag hade en 4km/h högre toppfart. Så nått måste ju blivit rätt med det. Att några förare på 1000cc som åker 2-3s snabbare tyckte att det gick jävligt fort runt där gjorde mig inte mindre nöjd med spåret, fast det finns självklart mkt mera att fila på i ingången.
Dag 3 som blev den sista då 4e va blöt, ägnade jag åt lite blandat, bla att gasa på lite mellan snabb vänster och ingången på depån, det är ju inte mkt raka där, men dom hysteriska ger ju lite gas där iaf, så det testade, och det var nog första gången jag hade i knät ordentligt i högern in i depåböjen.
Mellan dag 1 o 2 så flyttade jag bak fotpinnarna det enstaka hack som fanns kvar och det blev nog bättre, och totalt sett så börjades det kännas bra, men det finns flera ställen, så som ur ejes som jag inte gasar fullt, eller fullt så hårt som jag gjorde med Ninjan som var lugnare, eller ca 20hk tröttare.
Sen blev det svårt att få 100% flyt då jag bör ha 1 kugge mindre drev i fram, och det torde komma imorgon på posten förhoppningsvis. Jag hade svårt med växelvalet från trösen till hårnålen, vissa varv åkte jag på tvåan genom eset och ejes, och vissa på trean. Inget var perfekt. Men mest åkte jag på trean för att få en lugn resa och öva på att få hojen mot apex vilket ju är mkt enklare än med den gamla.
Nu håller jag på att justera slipper clutchen som är hysterisk jämfört med ninjan, och hoppas jag får drevet innan det på torsdag blir dags för 3 dagar Sviestad, en bana jag bara åkt ca 20 varv på i extremt lungt tempo.
Tider då??
Innan hade jag halkat runt på 1.17.2 full med smärtstillande, dvs förra sommaren.
På torsdagen lyckades jag med en 1.17.5 och vart inte riktigt nöjd, men Ok ändå.
KM racet va upplagt för kul då jag låg efter en 1000cc och vart nog på 7e plats då det rödflaggades, tror nog jag hade kunnat snyta om vederbörande, men nu blev det väll bara 1 eller 2 varv.
På fredagen hade jag ju hittat hem mera i tvälkoppen, men racet blev mindre bra då det började dugga och jag ville väll inte riskera en vurpa pga klantighet så då täten drog ifrån tränade jag mest vidare på mina spår.
På fredagen lyckades jag köra 2st 1.17.25 varv, och det var ju OK, men fan, borde ju vart under det nu eller hur ?
Blev iaf en film från KM finalen :
https://www.youtube.com/watch?v=kxgwd4MVb7k
Man kan ju även notera hur kass jag är på att starta med R6an, och den är en helt annan känsla i motorn, så det kräver mkt övning till.
Lördagen, då jag va helt inställd på regnträning och inga förbättrade tider blev ändå i torrt, förutom för dom som körde första passet som jag hoppade över.
Nu hade någon coach tyckt att jag skulle vara med i snabbgrupp, lite motsträvigt åkte jag med dom, och vilken skillnad på tempo ! Jag fick tom köra om så helt malplacerad kan jag ju inte vart.
Va säkert ivägen i massa kurvor, men helt plötsligt åkte jag iaf 1,15,8 , som jag återkommer till snart, och i KM finalen gick 3 av 6 varv på 1.17.2 som va mitt gamla PB ! Skön känsla att avsluta med det. Då var jag faktiskt nöjd ändå.
Jo 1.15 va mitt icke officiella mål med dom 4 som blev 3 dagarna. Inte skitfort, men realistiskt.
Hoppas även att låga 1.14 är realistiskt i september, då jag tror mig kunna kapa nästan 2s på att åka gasen ur ejes och genom hårnålen med kanske 5km/h och genom trösen bör jag åka 5-10km/h fortare.
Nu drar vi till Sviestad med renoverad koppling och bättre drevning, och jag har ett ikke uttalat mål där med, men det tar vi nästa vecka. Mitt PB där är pinsamma 1.08 iaf, men det var som sagt med en arrangör som inte tillät att vi gasa hur vi ville.
.. och ja, att byta flickvän var som att bli kär igen !!
NU hade jag roligt på 2 hjul för första gången sen 7e maj kl 10.22 2016