Brutet nyckelben ( Klavikel fraktur ) Länkning???

bnkt

Motorsportfotograf
Gick med
16 May 2003
Ort
Arboga
Hoj
Hade en TDM850
Jag bröt nyckelbenet oktober-01. Blev sjukskriven 4 veckor men började jobba efter tre. Full styrka hade man inte, men det gick. Det var ju så j-a tråkigt att ligga hemma.......

Jag känner ibland av nyckelbenet när jag ligger på sidan, men det är smällar man får ta.... :rolleyes:
 

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
Det här var lite förvirrande...
När jag bröt nyckelbenet så gick det i tre delar. (Båda frakturerna var klass 1 enligt bilden).
Men jag fick en sån "8" runt axlarna och ett big-pack med Tiparol retard (som jag blev skum, i huvudet av :gnissla ). och blev hemskickad med orden "Det läker på tre veckor" vilket stämde nästan på dagen.
(Det kändes nästan lite som "bara ett vanligt enkelt nyckelbensbrott, knappt värt att komma in till sjukan för").

Tog ungefär ett år innan jag kände mig helt återställd vad gäller rörlighet och styrka men nu är jag typ 99,8% lika bra som innan.

Men enligt vad ni berättar här så verkar det ta skitlång tid och blir inte bra för fem öre?!
Är det jag som haft tok-tur eller ni som har otur?
 

smacker

Skiter mest i de...
Gick med
24 May 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Svart Emmaljunga CityCross -07
Typ den 18:eek:nde Augusti bröt ja mitt högra nyckelben för tredje gången. Första gången var 2003 & då läkte skiten ihop helt skevt & jag hade djävulskt ont & kunde inte jobba. På sjukan konstatera dom efter några veckor att de var duktigt felläkt så dom övervägde att bryta upp de igen så de kunde läka rätt. Ja fixa dock detta själv i ett litet bråka på stan. In till akuten dagen efter & där konstaterade man att de låg kanon nu. Bara att åka hem igen utan mitella eller åtta. Var inte sjukskriven efter detta en enda dag. Nu i augusti missa ja en kurva & small ner i ett dike med hojen & skiten knäcktes igen. Upp på hojen & körde 6 mil hem. Dagen efter in till akuten & röntgen & benet var helt av. De var en torsdag detta hände & på måndagen efter var ja på jobbet igen. Det ser lite krokigt ut nu & känns i vissa rörelser annars helt okej.

Skumt att de tar så olika lång tid för de att läka på olika folk.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Weber_45 skrev:
Klotade lite vid på lelleträffen, skulle spinna på parkeringen....
- Brytet nyckelbenet ....AJAJ

Varit in på sjukhuset med 4v intervall, senaste besöket va idag..
Det har forfarande inte läkt :huvet Efter 3mån :död

- Nån som har efarenheter????

Min läkare försöker få det att låta som det e helt normalt, och att det nog kommer läka på 3mån till, så vi ska vänta och se... :mad:

- Nån som fått operera för att få det bra????

Tacksam för alla svar..:Bugar JÄVLIGT less på att gå förbi hojen, och inte få piska henne ute på vägen... :4skrika

Jag knäckte mitt den 18 Maj, och benet sitter fortfarande löst. Var hos Ortopeden igår, och det visade sig att det har kommit muskler mellan de knäckta benet. Detta innebär givetvis att det inte går att läka. Nu ska dom planera in en operation, då dom kommer ta ben ifrån höften och spika ihop med platta och skruv. Enligt ortopeden kommer det och bli bra, och räknar med att jag kommer kunna köra hoj obehindrat när säsongen drar igång.

Nyckelben är en saga för sig, vissa har tur och känner inte speciell smärta, ofta för att benet har en "fin" fraktur. Andra knäcker och det smärtar så in i H-e detta mkt för att benen lägger sig lite kors och tvärs. Det var iaf vad ortopen säger, vad vet jag:)

Lycka till!!
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
2fast4hjo skrev:
Citodon är i princip "morfin". Detta ger man till patienter direkt efter en operation för att de inte ska ha ont. I princip det starkaste man kan få. Vissa mår skitdåligt av det, andra inte.

Nej, detta läkemedel ingår inte i "morfin gruppen" då det inte innehåller opioider.

Efter mina otaligt j-a många sjukhusbesök och operationer, har jag alltid fått Ketogan + Voltaren i kombination efter operation, Vid kraftiga smärtor ar jag fått Morfin:)

"Citodon har Paracetamol 50% & Kodein 3% som aktiva substanser, dessa substanser har inte samma smärtstillande effekt som Morfin, Ketobemidon,
Dimetylaminodifenyl-hydroklorid etc.

Men skitsamma.....Citodon kanske är bra efter vissa operationer. Dock har det en benägenhet att öka blödning hos patienter."

Källa: Min storasyster :tummenupp
 
Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Zilversurfer skrev:
Nej, detta läkemedel ingår inte i "morfin gruppen" då det inte innehåller opioider.

Efter mina otaligt j-a många sjukhusbesök och operationer, har jag alltid fått Ketogan + Voltaren i kombination efter operation, Vid kraftiga smärtor ar jag fått Morfin:)

"Citodon har Paracetamol 50% & Kodein 3% som aktiva substanser, dessa substanser har inte samma smärtstillande effekt som Morfin, Ketobemidon,
Dimetylaminodifenyl-hydroklorid etc.

Därav skrev jag det inom " "-tecken. ;), man blir lika snurrig i huvudet av det. Jag fick både Citodon och morfin som jag genom ett knapptryck kunde reglera mängden själv efter ett kejsarsnitt (pga cystoperation) . :jisses
 
Last edited:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
2fast4hjo skrev:
Därav skrev jag det inom " "-tecken. ;), man blir lika snurrig i huvudet av det. Jag fick både Citodon och morfin som jag genom ett knapptryck kunde reglera mängden själv efter ett kejsarsnitt (pga cystoperation) . :jisses


Ursäkta! Men det var ditt citat: "Detta ger man till patienter direkt efter en operation för att de inte ska ha ont. I princip det starkaste man kan få"

som är felaktigt..när det gäller Citadon så är det inte ens i närheten av varandra, inte ens i uppbyggnadsstruktur, helt olika smärtstillande prepparat. Jag själv har haft självdosering, min iaf var reglerad så att överdos inte kan tas..samt att det inte var Morfin utan Ketogan.

Fick du verkligen Citodon i självdosering?

Orättvist, min fru fick åka hem efter 3dgr, utan smärtstillande,jo vars lite voltaren:tungan
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Zilversurfer skrev:
Fick du verkligen Citodon i självdosering?

Orättvist, min fru fick åka hem efter 3dgr, utan smärtstillande,jo vars lite voltaren:tungan

Nä..det var morfin som jag fick som självdosering som man inte kan överdosera. En rolig liten sak det där..höll på att skrämma slag på sambon då jag tryckte o tryckte (han visste ju inte om att man inte kunde överdosera)..
för att sedan ringa som en galning på :nurse då det kliade så förbaskat i näsan pga av alla slangar som jag förövrigt gärna ville dra i...Till slut sa dem "din sambo kan väl hjälpa dig o klia dig i näsan" :D . Snacka om att man var packad :död

Hm..gjorde hon kejsarsnitt pga av födelse då :va .

Jag hade två cystor på vardera äggstock därav den ena var stor som en :kockosnöt. Jag har dåligt immunförsvar därav fick/får jag stanna längre på sjukhus än "vanliga" patienter.

Man kan säga mycket om långa vårdköer, svårt att komma fram i tfn etc men när man väl ligger inlagd är vården helt kanon. :Bugar
 
Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Så här arbetar man på en röntgenavdelning.
http://www.orebroll.se/uso/pagewide____16692.aspx

Snacka om att utvecklingen har gått framåt. Idag är nästan alla röntgenavdelningar digitala dvs de gamla klassiska röntgenplåtarna är borta, t om dikteringen av röngensvaren sker digitalt. Vi sekr får med andra ord inte in nga diktat via band längre utan hämtar upp dem på datorn.

Har ni möjlighet att göra ett studiebesök på en röntgenavdelning så gör det. Är mycket intresssant och lärorikt. :tummenupp
 

D_fox

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R6:a -06
Jo jag vet...

Weber_45 skrev:
Klotade lite vid på lelleträffen, skulle spinna på parkeringen....
- Brytet nyckelbenet ....AJAJ

Varit in på sjukhuset med 4v intervall, senaste besöket va idag..
Det har forfarande inte läkt :huvet Efter 3mån :död

- Nån som har efarenheter????


Jag bröt nyckelbenet för snart 4 månader sedan och det har inte läkt klart ännu..
Har fortfarande ont och kan inte ligga på höger sida..
Man blir en aning less på att det inte blir bra nån gång :rolleyes:
Men som man läser på denna tråd så kan det dröja hur länge som helst innan det blir bra :va

:tummenupp Hoppas det snart blir bättre för dej, och för alla andra me samma problem på denna sida !!
 

mn

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
CBR600F
HanneZ skrev:
Nu vet jag inte vad dom menar med att läka men, mitt gör fortf ont efter 1 år o några månader. Kan fortf. vakna av att jag ligger på axeln och har typ svårt att lyfta tunga saker rakt upp i vissa vinklar. När jag typ tränat axlar så har jag ungefär lika ont i nyckelbenet i några timmar som 1 månad efter jag bröt de.

Rakt upp i vissa vinklar :va
 

zike

REAL MEN WEAR PINK
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Stock holm
Hoj
Rätta
2fast4hjo skrev:
Jag fick både Citodon och morfin som jag genom ett knapptryck kunde reglera mängden själv :jisses

Det här känns bekant. Efter min nyliga olycka, fick jag bland annat morfin och ketogan injucerat hela tiden. Sen kunde jag extraboosta morfinet med ett knapptryck. :gnissla

Konstig i skallen var bara förnamnet på vad jag blev av detta. Exempelvis såg jag gula slemgubbar som man kunde ta på. När man tog på dom, fick man slem på fingrarna. Dessutom såg rummen och (de riktiga) personerna inte alls ut som i verkligheten. :3freak
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Tja jag väntar på en ev operation av mitt nyckelben som släppt i axeln sommaren 2002 ca 20 mån kvar innan undersökningen säger dom :va

Ang tabletter så fick jag oxicontin o oxynorm när jag släpademig ut från sjukan det va grejor det!

Nu har jag tipparol som man får överdosera för att få dom att funka o treo comp som funkar sådär

Hade en drös mer skador som va mer akuta vid olyckan så axeln fick vänta tyckte dom tydligen i sådär 5ÅR!

Akutsjukvården e grymm i Sverige men sjukvården e väl sådär(inte personalen men systemet)
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
En del som har brutit nyckelbenet här ser jag. Bröt mitt för några år sedan (klass II) som visades här i tråden. Läkte ihop på ett par månader, men hade lite känningar (smärta) kvar i axeln efter det och frågade läkaren om det. Han sa att läkningen fullt ut kan ta upp till ett år.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top